Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Arie

Gedeelte van de oogst ruikt naar gras / hooi

Recommended Posts

Beste,

 

Onlangs heb ik ge-oogst en een aardige opbrengst . Helaas is niet alle oogst even goed. Ik heb na het oogsten de toppen in een droogtent gedroogd welke een luchtvochtigheid had van tussen de 40 en 50 % bij een temperatuur van +/- 20 graden celcius dit gedurende 7 a 10 dagen afhankelijk van de dikte van de toppen.. Sommige toppen ruiken enorm goed en sterk terwijl andere naar gras stinken iemand hier ervaring mee en kan dit verklaren en weet misschien een oplossing. Het drogen ging wel enorm hard heb toen een gedeelte wat vochtiger gemaakt met een stuk vochtig keukenpapier tussen de cure-pot en de deksel daarvan. Inmiddels laat ik de toppen in potten curen. Iemand verder tips ? Bij voorbaat dank!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat vochtige keukenpapier is natuurlijk wachten op schimmels. Ik denk dat dit gebeurd is.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Arie said:

terwijl andere naar gras stinken iemand hier ervaring mee en kan dit verklaren en weet misschien een oplossing. Het drogen ging wel enorm hard heb toen een gedeelte wat vochtiger gemaakt met een stuk vochtig keukenpapier tussen de cure-pot en de deksel daarvan. Inmiddels laat ik de toppen in potten curen. Iemand verder tips ? Bij voorbaat dank!!!!

Wat een oorzaak zou kunnen zijn, is dat je te hard (te snel)  gedroogd hebt, waardoor het bladgroen (chlorofyl) niet voldoende tijd heeft gehad om af te breken. De tijd die daarvoor nodig is, duurt in de regel wat langer dan dat de plant (afhankelijk ook van het droogproces en de manier) gedroogd is. Het afbreken van dat chlorofyl is ook gerelateerd aan de 'vochtigheid'. Wanneer je te snel/hard gedroogd hebt, wordt dat proces van het afbreken, letterlijk afgebroken en is niet zomaar terug te draaien, door het weer wat vochtiger te maken.

Is er misschien verschil in de dikte van de toppen, tussen de gras ruikende en de andere ?

Wat misschien ook aan de orde is, is dat je geoogst hebt, toen je plant nog relatief 'groen' was. Het droogproces wordt in dat geval nog belangrijker.

Wanneer je de toppen in een curing pot flikkert, probeer dan met een metertje voor de luchtvochtigheid (in de pot zelf), in de eerste uren te mikken op 56-60%.

Zit je onder dat percentage, dan heb je mogelijk te snel/hard/lang gedroogd en is dit al van invloed op de potentie van de wiet, waarbij het ook nog lang kan duren, om die smaak echt naar boven te gaan krijgen.

Zit je boven de 65%, haal dan je toppen eruit en droog nog wat langer.

Zit je in de range van 56-60%, gooi een boveda zakje van 62% in je pot, vul de potten  'losjes' af, zet dagelijks een herinnering in je telefoon, om in die eerste week ook dagelijks je potten even te laten luchten (een paar minuten tot 15 minuten). Na die eerste week zit je luchtvochtigheid op 62%.

Herhaal dit luchten in de tweede week, door ze dan nog eenmaal, tweemaal, wellicht nog ergens een 3e maal in die week open te zetten.

In de 3e week mag je ze lekker dicht laten en naar wens de pot verder afvullen en openen, wanneer je je wietje nodig hebt. De smaak komt nu steeds meer naar boven.

Succes!

Edited by greentjeonatrip
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat green zegt tijdje laten curen in weck pot, de te droge en te vochtige bij elkaar in en regelmatig openzetten.

Vaak komt dit wel te goede van de geur kleur en smaak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De hoeveelheid aan chlorofyl ligt overigens ook opgeslagen in de genetica.

Indica bevat meer chlorofyl dan Sativa.

https://terpenesandtesting.com/category/science/chlorophyll-in-cannabis-plant/

Onderaan die link staan wel een paar leuke verwijzingen.

In die eerste link (over 3-tal pagina's), een stukje over het drogen en ook het waarom van verschil in chlorofyl tussen Sativa en Indica.

 https://books.google.es/books?hl=en&lr=&id=jc47AAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PT7&dq=chlorophyll+marijuana&ots=i1Ah4jjJNJ&sig=5JU26aE6tF8mP82clXOi8w54a7k#v=onepage&q=chlorophyll &f=false

 

Edited by greentjeonatrip
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 9/10/2019 at 12:31 PM, Arie said:

Onlangs heb ik ge-oogst en een aardige opbrengst . 

Arie, ben je al weer bezig met een nieuw kweekje?

Zijn niet veel leden die op hydro kweken, dus ik zou het leuk vinden als je af en toe wat post!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me2. Was aan het denken om grote aarde bak te maken en organisch te kweken.. maar alleen de gedachte dat ik 15 zakken naar een zolder moet slepen.. no thx :rofl.

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...