Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Kees A

Van stekken snijden tot 12/12... hoeveel tijd?

Recommended Posts

Ik was wat aan het neuzen over stekken snijden, voorgroeien en wanneer op 12/12.

Veel verslagen van mensen die stekken kregen. Sommigen zetten ze na dagen 18/6 op 12/12, anderen al na 2 dagen, anderen pas na 3 weken.

Heeft natuurlijk veel te maken met soortje en hoeveel planten per M2.

En natuurlijk hoe groot je stekken al zijn als je ze krijgt en hoe fris ze er uit zien.

 

Nu kwam ik wat tegen van Scirocco die vertelde dat hij 10 stuks PP op 1 M2 had gezet.

En dat vanaf stek snijden tot oogsten een periode van 70 dagen verstreek.

Da's niet lang.

Dus dan had hij al snel wortelvorming.

 

Ik heb nog meer gezocht naar zulke tijds-periodes.

Maar kan er niet heel veel over vinden.

 

Laten we uitgaan van Amnesia voor het gemak.

Als je een M2 precies goed vol wilt hebben, welke hoeveelheden stekken kun je dan koppelen aan welke tijden?

Bijvoorbeeld als je 9 stekken snijdt, hoe lang laat je ze dan voorgroeien na de 1ste zichtbare wortels, voordat je ze op 12/12 zet?

En als je er 16 snijdt, hoe lang laat je die dan voorgroeien na de 1ste allerkleinste wortels?

25?

Met voorgroeien bedoel ik in dit voorbeeld dus: Je hebt ze al gesneden, in een cloner of propagator, en dan wacht je tot het moment dat de allereerst, nog nauwelijks zichtbare worteltjes verschijnen.

Dat is dag 1. En dan het aantal dagen tot aan het moment dat je de klok gaat omzetten naar 12/12.

 

Of is er echt geen pijl op te trekken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn ervaring met S5 op aarde. Ongeveer 12-14 dagen na snijden zijn ze geworteld. Ik gebruik kleine aarde potjes, dus als je de wortels ziet dan zijn ze al flink geworteld.

Daarna groeide ik ze 2 weken voor in een aparte kast onder T-neon. Daarna pot ik ze over in de grote potten. 11 stuks per 600 watt hps (1,1 m2). Dan groeien ze nog 10-12 dagen voordat ik ze omzet op 12/12.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus als ik het goed begrijp....

S5... 10 per M2.

(laten we stellen dat er de 1ste 4 tot 6 dagen nog geen wortels zijn)

8/10 dagen in aarde potjes  +  14 dagen onder T-neon  +  10/12 dagen onder 600w  =  32/36 dagen vanaf worteltjes tot 12/12.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals ik het doe tussen de 36 en 40 dagen. Vooral onder die t-neon gaat het langzaam. Als je dit beter doet (hps of led) dan kan je zomaar 6-8 dagen sneller. Maar omdat ik gewoon de tijd neem is dat niet zo belangrijk. Maar met een strak schema kan dit wel iets opleveren qua tijd.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

8-10 amnees per m4

Ik deed vanaf gewortelde stek 4 dagen op startblok laten wortellen daarna 4-5 dagen op 18/6 op 11L potten. 

 

Nu vanaf stek 5-7 dagen op 1L potjes rfx onder leds strips (niet in bloeihok) daarna nog 3-5 dagen in 11L potten.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@WiekspietEn hoe lang duurde het van 'snijden' tot aan 'gewortelde stek' ?

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men cheese haze had in 5 dagen wortels, met gewone amnees had ik wat problemen.. niks wortelde meer.

Nu het weer goed gaat rond de 7-10 dagen ongeveer

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb me altijd afgevraagd hoeveel stekken je kunt snijden van 1 moederplant en hoe oud deze plant maximaal mag worden. Altijd gezeik gehad met ongedierte van stekkenboeren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hield ze in kleine potjes, denk 7 liters. Dus ze werden niet heel groot. Om de 4-5 weken ongeveer 15-20 per plant. Maar duurt even voordat ze zo groot zijn.

Ik liet ze ongeveer één jaar worden. Maar ze kunnen ouder worden. Alleen gaan ze dan wel echt achteruit (althans bij mij).

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 hours ago, Wiekspiet said:

Men cheese haze had in 5 dagen wortels, met gewone amnees had ik wat problemen.. niks wortelde meer.

Nu het weer goed gaat rond de 7-10 dagen ongeveer

Cheese... 8-10 per M2.

5 dagen tot wortelen. Daarna 4 dagen op startblok  +  4/5 dagen 18/6 in 11 liter  =  8/9 dagen vanaf worteltjes tot 12/12.

Amnees... 8-10 per M2.

7/10 dagen tot wortelen. Daarna 4 dagen op startblok  +  4/5 dagen 18/6 in 11 liter  =  8/9 dagen vanaf worteltjes tot 12/12.

7 hours ago, gtti said:

Ik heb me altijd afgevraagd hoeveel stekken je kunt snijden van 1 moederplant en hoe oud deze plant maximaal mag worden. Altijd gezeik gehad met ongedierte van stekkenboeren.

Daar is op het forum veel over te vinden.

"1 moederplant" is natuurlijk niet echt een vast iets. Je hebt grote en kleine, brede en hoge.

Gezeik erg herkenbaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

4-5 dagen tot wortelen klinkt erg leuk. Maar ik vind het heel erg snel. Ik heb diverse soorten gestekt, maar nog nooit sneller als 7 dagen gehad. Niet dat ik het niet geloof (begrijp me niet verkeerd). Maar om daar standaard van uit te gaan is riskant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik keek gisteren een filmpje op YouTube over een hydro cloner.

En daar zag je ook op 5 dagen al redelijke wortels.

Als ik de grootte van de wortels bij eentje zie op dat filmpje, denk ik zelfs dag er einde dag 3 al wat te zien geweest moet zijn.

Cloner

Op ongeveer 4.05 zie je het resultaat op dag 5.

Een minuutje later op dag 7.

Maar inderdaad, ik lees ook genoeg verslagen dat het wel 10 dagen duurt. Ik probeer er gewoon een beetje achter te komen.

Assumption is the mother of all fuck ups

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wiekspiet

Was niet verkeerd bedoeld hoor. Maar ik kreeg de indruk dat kees A uitging dat cheese standaard 5 dagen was. Ik wilde aangeven dag dit niet slim is om te doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...