Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Jakkes

Zoektocht naar een mooie skunk pheno (RFX, eb en vloed, HPS)

Recommended Posts

Jouw topic wordt een mooi draadje voor mij, wanneer ik eens wil overstappen van organisch kweken op aarde........ naar rfx, mineraal, vanuit zaad.

Make it work Jakkes! :D

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk om te horen! Ik doe mijn best. Tot nu toe zie ik alleen maar voordeel t.o.v. aarde. Ik hoop dat dit gevoel blijft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Makkelijk water geven, nooit te vochtig, makkelijk sturen in voeding doordat er geen buffer is, geen gesleep met zakken aarde, vaste dagen water geven i.p.v. kijken naar tensiometer. 

En ik ga er nog meer ontdekken. Waarschijnlijk ook nadelen vrees ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat er geen systeem bestaat zonder nadelen.

Daarnaast... wat voor de één een nadeel is, maakt voor de ander geen reet uit.

Ik heb ook een soort 'te nat'-paranoia overgehouden doordat ik ooit een totale run verkloot had doordat ik in het begin alles te nat had staan.

Sindsdien ook vooral bezig om dat te voorkomen middels een ander systeem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hahaha   ik zelf heb een toprot paranoia.  Heb ooit 1x toprot gehad , waren dan wel buitenplanten maar sinds dien is dat mijn paranoia haha.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rot is echt wel kut. Herma’s heb ik nooit echt last van gehad. Maar ik ben als de dood voor ongedierte. Vooral spint is echt mijn grootste angst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spint is echt heel erg kut!

Vanalles geprobeerd, maar hardnekkige klotezooi.

Ik heb wat afgestofzuigd in mijn leven.

 

1 van de redenen dat ik nog eens ooit in een ruimte waar nog nooit planten hebben gestaan, zelf met moederplanten in de weer wil.

En zelfs dan zal ik elke dat weer met angst & beven het hok betreden; bang om weer die webjes te zien :)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb altijd zelf moeders. Toch twee keer spint gehad. Niet van stekken, maar gewoon ineens was het er. Een keer kwam het van mijn rozen in de tuin. Zat spint op kwam ik achteraf achter. Gelukkig was deze spint blijkbaar niet zo resistent en relatief makkelijk weg gekregen. De tweede keer was een hel om weg te krijgen. En weet niet waar het vandaan kwam. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan altijd nog preventief roofmijten uitzetten: Klik

Gr, X 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spinten hebben ook een hele ronde voor mij naar de klote geholpen.

Zoals @Xaim aangeeft heb ik toen californicus roofmijten ingezet en alles was binnen een week weg.

voordat ik de mijten had ingeschakeld was mn tentje ook letterlijk vol met spint, overal waren webben, het was echt een plaag van duizenden terwijl ik eerste 2 weken had gespoten tegen spint maar dat was blijkbaar niet effectief tegen de eitjes.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 18 op 18/6

Ik geef nu om de twee dagen voeding (EC 1,4 - PH 5,5). Ik gebruik het eb en vloed systeem, maar geef ook nog van boven. De reden is dat ik de RFX erg droog vind bovenin de pot. 

Vandaag de eerste keer waterstofperoxide (35% - 1:1000) meegegeven. Dit voor de boel wat schoner te houden en om over twee dagen zuurstofrijker voedingswater te hebben. Ik wil dit iedere week één keer meegeven.

De verschillen beginnen ook te komen. De Super Skunk is wat stabieler (meer dezelfde grootte) en deze heeft geen misvormingen. Deze is ook vooral veel kortere nodes. Ik vind dat altijd prettig omdat dit met minder planten toch beter vol raakt. Wel heeft deze wat last van de tocht door de luchtinlaat aan de voorzijde. Maar als ze wat groter zijn blaast deze onder de bladeren door en is dit probleem voorbij ga ik vanuit.

De Skunk nr. 1 heeft veel ongelijke en 1/3 is hier en daar misvormd. Ook is deze al veel hoger. Bij de check vandaag waarschijnlijk al de eerste man ontdekt. Helaas is dat ook de mooiste plant die ertussen staat (zo werkt het altijd dat de beste fout gaan).

Foto 1 t/m 4 Skunk nr. 1

Foto 5 t/m 9 Super Skunk

 

 

F8F1934D-A852-48B4-B132-8A733663E22D.jpeg

B83302DA-ED24-4D3F-B416-80F62DE446E4.jpeg

F4DFB37F-C1BA-4EE5-9771-EDCA050A82C4.jpeg

5F79DC8E-F50A-4035-B065-4C59D055A87D.jpeg

13AE7CE0-BC4D-4D86-9EF3-4B66FE92DB6C.jpeg

C0061D4C-B9D5-4840-832C-E8103B7B3752.jpeg

BD4F65A3-4665-4ED6-8942-E97D19D13875.jpeg

3BA23943-FB16-4C11-855E-776BD5DC2EDA.jpeg

CBF89D5F-8B5F-45A3-99DE-75BEFA0CA12B.jpeg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 24 - 18/6

Eigenlijk nog weinig veranderd. Ik geef nog steeds om de dag voeding met eb en vloed. Ik ben gestopt met van boven water geven. Wel laat ik nu het water 30 minuten staan voordat ik het weg pomp. De voeding is nog steeds alleen Hypro Hydro A+B, ph 5,5 en ec 1,4.

Ze groeien als kool de laatste dagen. Ik ga morgen allemaal stekken eraf trekken, zo'n 3/4 per plant om voor de volgende ronde voldoende moeder te hebben om nieuwe stekken van te snijden. Immers hou ik maar maximaal 4 planten over (2 per soort) om mee verder te selecteren.

Super Skunk

large.IMG_4019.JPG.01e2d0971d3a96d3bdabfd7bddaf0807.JPG

 

Skunk nr. 1 (de verkleurde bladeren bij die in het midden onderaan komt dat ik voeding erop heb geknoeid en dan de lampen deze vervolgens heeft verbrand)

large.IMG_4013.JPG.88f6a1ee4ef40d771f03cd0484ccd950.JPG

Stekken

De eerste 8 topstekjes zijn geworteld. De eerste na 6 dag al, was een Super Skunk. Dit is me nog nooit zo snel gebeurd. Dus hierover ben ik heel positief. Van deze stekjes hadden er 6 voldoende wortels om overgepot te worden in de grotere potjes. Topstekjes zijn niet de mooiste stekjes geworden, omdat ze eigenlijk te klein waren. Maar zolang ze wortelen komt het goed. 

large.IMG_4011.JPG.ea9bd5adf2af19f4860fb59d59c472a7.JPGlarge.IMG_4016.JPG.7b2b1617c556aabeadc23c18acf9693c.JPG

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt blijkbaar ervaring met stekken maken, je vindt ze niet mooi maar het lukt je wel :lol:

Nog tips wat dat betreft? Het geheim van de smid 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@420man010 ik ben 4 weken terug op vakantie gegaan en ik ben sinds afgelopen vrijdag weer terug. Voordat ik op vakantie was gegaan heb ik meer dan 30 stekjes gesneden, gedoopt in de poeder, in de zaai en stekgrond in een propagator waar ik dagelijks de LV onder controle had. Geen enkel stekje had het overleefd.

Voordat ik op vakantie ging had ik een stekje in een plastic bekertje gedaan met stek en zaaigrond in de openlucht buiten op het balkon.

Na terug komst kon ik mijn ogen niet geloven, stekje leefde nog, en helemaal volgeworteld.

Dus ik ben ook benieuwd naar het geheim van de smid :)

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hierbij op verzoek voor @420man010, @Buyuk  en iedereen die het interessant vind een uitleg over hoe ik stekken maak.

Voorbereiding

Aarde

Als ik stekjes op aarde maak dan begin ik met voeding aan te maken. Ik gebruik wortelstimulator van Hesi. Dosiering 5 ml per liter water. Dit water is 20-22 graden, PH 5,8. Ik pak dan een schoon potje die vul ik met dit water. Deze zet ik weg en gebruik ik later om de afgesneden stekken in te doen.

Ik pak dan een emmer met aarde (Plagron Light-mix met perliet). Deze aarde ga ik vochtig maken met het voedingswater. Ik maak dit zo vochtig dat als ik een handje pak en er hard in knijp, het vocht net tussen me vingers door begint te lopen. Dit is vrij essentieel. Te nat of te droog en het wortelt niet.

Ik vul dan kleine plastic potjes met deze vochtige aarde en zet het weg in de propagator. Ik pakte wel erg kleine potjes. Want anders duurt het te lang of dat je ziet of dat ze aanslaan (wortels moeten dan langer groeien om bij de bodem uit te komen).

Stekpluggen

Wanneer ik stekpluggen gebruik dan maak ik hetzelfde voedingswater aan. Ik leg dan de pluggen minimaal 24 uur te weken hierin voordat ik ga stekken. Ik heb gewone huismerk (lees: goedkope) steenwol stekpluggen van 38x38x38mm.

Na 24 uur weken begin ik met de propagator te vullen met een laagje perliet op de bodem (1-2 cm). Deze bevochtig ik met het voedingswater. Belangrijk is wel dat de ph nogmaals gecontroleerd wordt. Deze loopt bij mij iets op in die 24 uur. Ook hier geldt dat de perliet vochtig moet zijn, maar niet zeiknat.

Moederplant

Belangrijk is dat de moederplant geen echte dorst heeft. Want als de stek dan eraf wordt gesneden trekt deze gelijk lucht in de steel. Als deze vol vocht zit, gebeurd dit niet. Dit is echt belangrijk.

Plant voorbereiden en stek eraf snijden

Ik begin altijd met de bladeren van de stek te halveren, terwijl de stek nog aan de plant zit (zie rode lijnen op de foto hieronder). In dit voorbeeld is het een kleine topstek, normaal pak je een grotere stek. De reden dat je de bladeren halveert is dat je het ademen van de plant wilt beperken. Immers zijn er geen wortels om het vocht aan te vullen wat hij ademt. Deze bladeren gaan er meestal toch af als de plant groot is, dus geen probleem verder.

De reden dat ik dit als eerste doe is dat de stek nu nog veel kan hebben. Als hij los gesneden is, is hij kwetsbaarder. Dus hanteren dan moet tot het minimum beperkt worden.

Normaal snij ik één node kaal, straks langs de steel. Dus de tak met uitlopers eraf (blauwe lijnen). Ik heb gemerkt dat deze plek sneller wortelt. Maar in mijn geval kon dat niet omdat ik niet teveel wilde verspillen.

Wanneer de stek voorbereid is, snij ik hem normaal op de onderste blauwe lijn door. Zo dat de uitlopers eronder niet beschadigen, want dit worden nieuwe stekken. In dit voorbeeld heb ik hem doorgesneden op de groene lijn. Zorg ervoor dat de steel zo lang mogelijk is. Hoe meer steel er in de aarde/plug zit, hoe meer wortels hij kan aanmaken. Ze komen immers niet alleen aan de onderkant, maar ook aan de zijkant van de steel.

large.1917862850_foto1.JPG.4a5325c0d8a89fa98df6f099e05ed919.JPG

Op de foto hieronder zie je de stek met de afgeknipte bladeren.

large.522599963_foto2.JPG.ace4b299debd18fa0bdbecf9330320cf.JPG

Stek afwerken en planten

Als de stek eraf is gesneden of geknipt (ik knip deze meestal met een erg scherp klein schaartje), dan moet de stek zo snel mogelijk in het bekertje met voedingswater (zie uitleg bij voorbereiding). De reden dat dit snel moet gebeuren is dat je wilt voorkomen dat er lucht in de steel wordt gezogen. Dit zorgt voor rottende stelen. Ik zet alle spullen dan ook zo neer dat na het afknippen het direct in het potje komt.

large.1062074068_foto3.JPG.2f976e2c18d40dbc6ef020e6fd0e2902.JPG

De stek laat ik minimaal 2 minuten volzuigen met voedingswater voordat ik verder ga ermee. Om diezelfde reden, geen lucht in de steel. Maar dit kan ook makkelijk 30 minuten duren, dus geen haast. Ik snij eerst een stapel stekken totdat het potje vol zit. En ga dan als eerste verder met de stekken die er het eerste in gegaan zijn. Zo zitten ze allemaal voldoende tijd in het water.

Ik pak een stek en leg deze op een natuursteen blokje. Reden dat dit natuursteen is, is dat dit heel makkelijk schoon te maken is. Immers is schoon werken wel enigszins belangrijk. Ik snij dan de onderkant schuin af met een scherp stanleymesje, welke nieuw is (anders eerder rot aan de steel). Dit om meer oppervlak aan wond te maken en omdat dit makkelijker in de aarde of plug te steken is omdat er een scherpe punt aan zit. Het beste is om dit over een node te doen, dan worteld het net wat beter. Maar in dit voorbeeld waren de stekjes klein en had ik dit niet.

large.1120940201_foto4.JPG.65c655093c755ebd57408b79b78d7f4c.JPG

large.1327660672_foto5.JPG.25d41133af9b493c086c201c9b8bf1b9.JPG

Dan stop ik de stek in stekpoeder. De diepte van de steel die in de aarde of plug gaat moet worden bedekt met poeder. Ik heb het beste ervaring met Rhizopon AA poeder 0,5%. De 0,25% kan ook bij jongere en dunnere stekken. Maar omdat ik meestal maar een paar stekken maak die wat groter zijn, pak ik de 0,5% (deze lost de dikkere schil beter op is mij verteld). De stek klop ik af voordat ik hem plant, omdat ik niet teveel stekpoeder erop wil. Dit werkt namelijk averechts.

 

large.470370690_foto6.jpg.b51874f6ee16b4ac4751be5f7a76b5e4.jpg

 

large.1143365118_foto7.JPG.3b7abc1f0cafe3f9fa5a83af63328148.JPG

Vervolgens steek ik de stek in de aarde of plug. Zorg ervoor dat dit met beleid gaat, de steel moet niet breken of beschadigen. De steel het liefst tot 1 cm onder het einde van de pot of plug. Zodoende is er veel steel om te wortelen. Maar als de steel niet lang genoeg is, is dat ook niet erg. Eventueel kan de plug dan dieper geplant worden in zijn uiteindelijke pot om toch stevig te staan.

Dan zet ik de stekken in de propagator. Ik sproei niet, nooit. Ook druk ik de pluggen niet uit om ze minder nat te laten zijn. Gewoon zo erin.

large.309370577_foto8.JPG.3e898735b187f5cad1e893cc1eca5249.JPG

Stek laten wortelen

Dan onder T-neon verlichting laat ik ze staan. 24 uur per dag de verlichting aan om zo een constant mogelijke temperatuur te hebben. Immers is dit veel belangrijker dan licht in dit stadium. Wel om de twee dagen de deksel er even af om frisse lucht erin te krijgen. Ik laat de luchtschuiven van de propagator de gehele tijd dicht. Als je geen tijd hebt om om de dag te luchten, dan na één week de schuiven wat open zetten. Maar het liefst dus niet en gewoon af en toe het deksel eraf.

large.1964765503_foto9.JPG.cb63486079fc5b38122fb446c3c1e492.JPG

Na 6-14 dagen zijn de stekken als het goed is geworteld. Doorgaans op aarde was dit bij mij 12-14 dagen voor S5 stekken. Alleen heb ik nu op pluggen de Super Skunk al na 6 dagen geworteld. Dus de duur is afhankelijk van de methode, van het soort en van de temperatuur (hoe warmer hoe eerder, maar ook eerder rot).

Ik heb met deze methode vrijwel nooit uitval. Hooguit 1/2 op 20. Voordat ik de stekjes plant knip ik uiteraard het plastic omhulsel eraf. En ik plant pas de stekjes als ik minimaal 5 wortelpunten zie. Anders loop je het risico dat de stek nog steeds te weinig wortels heeft om zichzelf vochtig genoeg te houden en droogt hij uit.

large.1258449781_foto10.JPG.2557f9db88f1de1877b296cb8c82e555.JPG

Succes!!!

Edited by Jakkes
  • Like 2
  • Thanks 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan niet beter uitgelegd worden, ik ben je zeker zeer dankbaar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, Buyuk said:

Kan niet beter uitgelegd worden, ik ben je zeker zeer dankbaar. 

Dit :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maak zsm stekken van je stekken, dan weet je ook of die 6dgn geen uitzondering was.

Vaak wil de 1e lading stekken die je van een zaadplant aftrekt nogal snel wortelen maar of dat generaties erna nog zo is (zoals met de s5) is altijd maar afwachten.

Bij mij zat er vaak na binnen 5dgn wortelen de 2e keer na 10dgn nog amper wortel aan en zo heb ik in de jaren vele to be moeders afgeschreven die ik opkweekte uit zaad.

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 hours ago, lostchild said:

Maak zsm stekken van je stekken, dan weet je ook of die 6dgn geen uitzondering was.

Vaak wil de 1e lading stekken die je van een zaadplant aftrekt nogal snel wortelen maar of dat generaties erna nog zo is (zoals met de s5) is altijd maar afwachten.

Bij mij zat er vaak na binnen 5dgn wortelen de 2e keer na 10dgn nog amper wortel aan en zo heb ik in de jaren vele to be moeders afgeschreven die ik opkweekte uit zaad.

Gisteren van de Skunk # 1 van iedere plant in de bloeikast weer 3 stekken gemaakt. Vandaag doe ik dat van de Super Skunk.  Maar bij de eerste stekken viel me al wel op dat de Super Skunk beter wortelt dan Skunk #1. Ik ben benieuwd of dat met deze nieuwe stekken ook zo is. Dan heb ik 60 stekken te vergelijken en is de uitkomst wat betrouwbaarder.

Als de nieuwe moeders groot genoeg zijn zal ik ze nogmaals stekken. Kijken wat het dan wordt. Kom ik op terug.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 29 - 18/6

Ik geef nog steeds om de dag voeding met eb en vloed. Ik ben gestopt met van boven water geven. Wel laat ik nu het water 30 minuten staan voordat ik het weg pomp. De voeding is nog steeds alleen Hypro Hydro A+B, ph 5,5 en ec 1,4.

Ik heb bij de Super Skunk een grote fout gemaakt. Ik had voor de foto's even de lamp uit gezet. Toen vergeten weer aan te zetten. Met als gevolg 3 dagen geen licht gehad. Erg stom!!! Alle uitlopers waren vergeeld door gebrek aan licht. Gelukkig is dit twee dagen later weer weg getrokken. Maar ik zie wel dat ze er last van hebben gehad. Maar komt goed.

Ik heb 1 oktober van de Skunk #1 van iedere plant 3 stekken gesneden. En zojuist van de Super Skunk. Vanwege de fout heb ik ze eerst bij laten komen. In totaal heb ik zo'n 60 stekken waarvan ik kan kijken hoe het wortelen gaat.

large_11.jpg.ac8119a82fa84c0e80e168bb060f133e.jpglarge_14.jpg.2662a8f8de76ad3490d39fa6e0eb8d52.jpg

De eerste stekken gaan op zich goed. De Super Skunk is allemaal geworteld en geplant als moeder. De Skunk # 1 hebben er twee nog niet geworteld. Ik weet ook niet of dat dit nog gaat gebeuren.

De toekomstige moeders staan er nu zo bij.

large_13.jpg.11f6015a70cd082d49a23f0bbf891da4.jpg

Super Skunk

Enkele planten hebben last van de tocht (zie je aan de gekartelde bladeren). Ik twijfel of dat dit ook in de genetica zit en ik hiermee rekening moet houden met selecteren. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

large_10.jpg.3ee8a73808b4cc9dcee5dd7c5bca8136.jpg

Skunk #1

Hier ga ik binnen enkele dagen de klok omzetten. Anders wordt het te vol.

large_15.jpg.4d512cbf7b9598a6b195f93f454c7c2e.jpg

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kijk met jaloezie, had ik maar zoveel ruimte dat ik ook kon kutten met stekken en moeders:D

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je die wat mindere moeders gepoot toen ze nog niet zoveel wortels hadden zodat ze makkelijk met de rest mee konden?
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het ziet er allemaal niet al te florissant uit moet ik bekennen. Je planten laten een hoop stress en klimaatproblematiek zien. Dat tocht de reden voor kartelbladeren zou zijn heb ik nog nooit van gehoord, eerder ph/voeding en/of warmtestress.  Je planten lijken ook in een laag water te staan? Zo wordt het moeilijk selecteren, dit kun je sws toch pas doen als je het eindresultaat hebt gezien en de weegschaal. 

Je kunt de rfx ook rustig een keer wat droger laten trekken als de wortels nog niet tot de bodem van de pot komen, zeker in het begin (week 1-2) kun je dan beter met de hand van boven wateren. 

Je stekken zien er ook slecht uit, ze lijken sowieso al van niet al te gezonde moeders af te komen en ook hier zie je klimaatproblemen. Zelf gebruik ik paperbus-pluggen, ben daar zeer tevreden over. Even een gaatje voorprikken, voorzichtig zonder kracht het steeltje in de stekpoeder en dan in de plug, en dan terugzetten in de plastic mal/houder en even onderwater zetten. Bij mij gaat de deksel er max. een week op, maar ik zet zelf na 2-3 dagen de deksel al half schuin om meer verse lucht toe te laten. Dan is het vervolgens even goed in de gaten houden wanneer de stekken droger worden, om ze weer even te vloeden met vers voedingswater (PH 5.3 EC 1)

Dit zijn voor mij beproefde methodes met hoge succesfactoren. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...