Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Jakkes

Zoektocht naar een mooie skunk pheno (RFX, eb en vloed, HPS)

Recommended Posts

Introductie

Ik heb al enige tijd ervaring in het kweken. Ik beschouw het dan ook echt als een hobby van me. Helaas is de afgelopen tijd mijn enthousiasme behoorlijk afgenomen. De reden was dat de uitdaging weg was. Ik draaide altijd op grote aardebakken en met mijn eigen S5 stekken. Ik had alles voor mij zo geautomatiseerd met watergeven, dat ik er erg weinig werk aan had. Het ging eigenlijk te goed, wat resulteerde in desinteresse.

 Daarbij kwam dat ik op deze locatie was gestopt om op een andere locatie wat te doen. Deze werd helaas ontdekt en opgerold. Het probleem was dat daar ook mijn moeders stonden. Ik was dus mijn mooie moeders kwijt en moest het doen met stekken van derden. Met deze stekken was altijd wel iets:

- niet goed geworteld
- te veel verschil onderling
- ongedierte zoals spint, varenrouwmug, trips en zelfs springstaarten

Ik ben daarom helemaal opnieuw begonnen. Ik ga afstappen van aarde en beginnen met RFX-1. Ik zal dit doen met het eb- en vloedsysteem. E.e.a. zoals Schenkie op Mapito kweekte als voorbeeld/leidraad.

Daarnaast stop ik met Haze en ga ik me richten op Skunk. Ik heb deze al twee keer eerder gedaan in het verleden en deze beviel me goed. En het is wat anders wat mij motiveert.

Ik hoop met dit kweekverslag jullie interesse te wekken, zodat jullie me kunnen helpen om me succesvol met RFX te kunnen laten kweken. Immers is dit compleet nieuw voor mij en moet ik daarin nog veel leren. Dus alle hulp is welkom. 

Bloeikasten

Ik bloei de planten af in twee vrijwel identieke houten kasten. Deze hebben de inpandige maten van 95 x 120 x 200/215 cm (b x l x h). Ik heb alle apparatuur (op de lamp, filter en de zwenkventilator na) buiten de kast gepositioneerd. Dit voor de ruimtebesparing en de veiligheid.

large.IMG_3819.JPG.cb1d7987e90d1e4d7246d4b05bb663cb.JPG

large.IMG_3813.JPG.abc0e31437432a62cbd56a61da1620eb.JPG

Omdat ik het eb- en vloedsysteem ga gebruiken heb ik de bodem laten aflopen naar één punt. Op het laagste punt is een verdieping in de bodem gemaakt voor de pomp. De bodem heb ik afgewerkt met epoxy. Dus 100% waterdicht, wat ik wel prettig vind met zoveel water op de bodem elke keer.

Op de bodem heb ik kleine plastic u-profielen met daarop plastic roosters (louvre roosters). Op deze roosters zet ik de potten (11 liters, met extra gaten ingeboord voor de afwatering). Zodoende kan het water vrij weglopen uit de potten naar de pomp.

large.IMG_3783.JPG.eba12978f9e300857946a85ba48f05da.JPG

Naast de kasten heb ik per kast een eigen voedingsvat van 120 liter. Via koperen leidingen kan ik het water van het vat naar de kast pompen en weer terug. Ook zitten er aftappunten om water af te nemen voor bijvoorbeeld een meting van de drain.

large.IMG_3821.JPG.a94af9a3659dc9a1d25ea897ab53e347.JPG

Elke kast heeft de volgende elementen:

 - EVSA: Dimlux Xtreme Series HPS 600 Watt / 230 Volt
- Lichtkap: Dimlux Alpha Optics 98
- Lamp: Philips GreenPower Son-T Plus 600 Watt / 230 Volt
- Tijdschakelaar:
Relais Davin DV 12
- Afzuiging: Torin slakhuisventilator 700 m3/h in zelfgemaakt kist (rechtstreeks naar buiten)
- Filter: CAN filter 700 m3/h
- Dimmer ventilatie: Frequentie gestuurde regelaar CLI-MATE FC2010-T 7 ampère
- Eén zwenkventilator op rails
- Dubbele actieve inlaat (computerfans Ø 200 mm – 2 x 140 m3/h maximaal) – lucht vanaf de inpandige vooruimte (dus op temperatuur)
- Extra passieve inlaat Ø 125 mm 3 stuks
- Brandveiligheid: Mabo brandblusser in elke kast en een automatische poederblusser in de voorruimte

 

Ik had voorheen de Dimlux maxi-controler EVO 1.2, met Dimlux Fan/Aux box en temperatuur- en luchtvochtigheidsensors. Echter heb ik deze gebruikt op een andere locatie toen ik hier even niets meer deed. Deze locatie is helaas opgerold, met als gevolg dat alle waardevolle spullen in beslag zijn genomen. IK heb alleen nog één Dimlux Fan/Aux box en één luchtvochtigheidsensor. Deze doen niets zonder de controler en dan heb ik nog zo’n setje nodig voor de andere kast. Gezien de (te) hoge kosten van het ombouwen van aarde naar eb en vloed, ga ik deze pas de volgende ronde weer aanschaffen. Ik moet het dus even met deze spullen doen. Ik maak dus even niet optimaal gebruik van de dimlux verlichting.

Als potten gebruik ik 11 liter potten. E.e.a. op aanraden van de diverse reacties in het topic:

 

Moeder- en stekkast

Voor de moeders en de stekken te laten wortelen en voorgroeien heb ik een aparte kast. Deze heeft de inpandige maten van 91 x 58,5 x 115 cm (b x l x h). De verlichting is een T-neon 2x 55 watt, kleurcode 865.

large.IMG_3802.JPG.cfe7934de8143b1c5965127552b1b8c3.JPG

large.IMG_3815.JPG.4b17326aeacbde4b9dfed029e7ef6891.JPG

Voeding

Voorheen kweekte ik altijd op aarde, in grote aardebakken. Ik gebruikte de aarde ongeveer 5 rondes. Ik beschouwde de aarde enkel als medium voor de wortels te huisvesten. Omdat na één kweek de aarde uitgeput is en ik deze niet opwaardeerde. Ik gebruikte hydro-voeding om geen tekorten te krijgen. Dit werkte voor mij goed. Dus deze voeding wil ik ook nu gebruiken nu ik echt hydro ga kweken.

  • Als basisvoeding gebruik ik Hypro – hydro A+B.
  • Daarnaast heb voor de bloeifase ik nog Green Sensation van Plagron en PK13/14 van Hesi.
  • Voor de stekblokken (snijden nieuwe stekken en ontkiemen zaadjes) heb ik wortelstimulator van Hesi.
  • Voor de eindfase heb ik nog enzymen van Hesi om de oude wortels af te breken. Ik weet alleen niet of dat dit op hydro nodig is.
  • Voor het afzuren van het water heb ik PH- en PH+ bloei en groei van Hesi.
  • Voor het ontsmetten van het voedingsvat heb ik peroxide 35%.

Het water is hier niet zo hard. Het heeft een ph van 7,7 en een ec van 0,2.
Om de watertemperatuur, ph en ec te meten gebruik ik de Bluelab Guardian continumeter.

Soort

Ik wil een mooie Skunk pheno vinden die ik dan als moeder kan gaan houden. Zodoende heb ik altijd mooie stekken ter beschikking. Deze ronde gaat dan ook niet om de opbrengst, maar om het vinden van een mooie moeder. Deze moeder is voor mij goed als deze de volgende eigenschappen heeft:

  • Grote opbrenger zijn
  • Korte bloeitijd
  • Compacte mooie toppen
  • Aangename geur
  • Makkelijk te stekken
  • Relatief ongevoelig voor stress 

Ik heb in een apart topic gevraagd om advies:

large.IMG_3796.JPG.98a59a28d92739295e768e1130c7c07d.JPG

Ontkiemen

Drie dagen geleden heb ik de zaadjes tussen keukenvel ontkiemd. Van de Super Skunk kwamen er 9 tot leven van de 10, waarvan 1 niet echt doorzette. Van de Skunk #1 waren er 10 uit 10 goed ontkiemd.

large.IMG_3805.JPG.d082ec6f58dc868d25e5a4c7451eb423.JPG

Gisteren heb ik de zaadjes in steenwol stekpluggen gepot. Deze pluggen had ik eerst 1 dag laten weken in water met wortelstimulator (PH 5.6). Ze staan nu in de voorgroeikast onder de T-neon.

large.IMG_3816.JPG.4a614290d2b095b8025ad03cdeed592d.JPG

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi gebouwd man!

Maar waarom niet een complete voedingslijn van 1 merk??  Hy-pro heeft toch ook een wortelstimulator en een booster etc?   Zou jammer zijn als je zo'n mooi hok hebt gebouwd en gezeik krijgt omdat je voeding niet op elkaar is afgestemd.

Veel succes! 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar heb je een punt. Ik gebruik deze combinatie voeding al heel lang. En dat bevalt me goed. Ik wil niet alles compleet nieuw aanpakken, rfx met eb en vloed is al genoeg om volledig de fout in te gaan.

En als het niet goed gaat dan ben ik weer een les wijzer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hulde voor je gedetailleerde, uitgebreide openingspost. Mooie setup en vakkundig te werk gegaan, nu hopen voor je dat je genoeg ruimte hebt om al die verschillende pheno-stekken tijdelijk te huisvesten in de relatief kleine voorgroeiruimte. 

Met die binnenmaat passen er zeker nét geen 4x4 potten in, maar 3x5? of doe je 3x4? 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@pindarots123

Dank voor je compliment. Ik heb eerder een moederselectie gedaan. Het ging op zich wel in de ruimte. Ik laat ze gewoon heel lang in kleine potjes staan. Nadat ik de mannelijke planten heb verwijderd krijg ik voldoende ruimte om ze groter weg te zetten. Ik hou mijn moeders in niet al te grote potten. Ik hou er wel wat meer. Zodoende heb ik geen probleem als er één wat minder gaat.

 

Deze kasten heb ik al tijden. Ik had vroeger hogere 18 liter potten, waar er 3x4 in konden. De maat was hierop afgestemd. Nu met 11 liters ga ik weer voor 3x4. Ze staan dan wel niet strak tegen elkaar aan. Maar het is niet anders.

Deze ronde krijgt één kast 10 planten en de andere 8. Na de selectie op vrouwen (mannen eruit), hoop ik in ieders 5 planten af te bloeien. Ik ga ze dan ook meerdere keren toppen en wat langer laten voorgroeien.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik zo naar je setup kijk vind ik het toch wel weer heel jammer dat ik zelf niet handig ben.

Ga je iig met interesse volgen. succes

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind het jammer dat ik wel zo handig ben. Iedereen weet me te vinden voor van alles. En ik doe alles zelf en ben daardoor veel te druk. Ieder voordeel heeft zijn nadeel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi gebouwd man!

En ook een goed gedocumenteerd verslag.

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik volg mee, en idd heel mooi begonnen met je verslag. Normaal gesproken scrol ik gewoon door naar de foto's :)

Van welke breeder heb je de zaadjes gekocht ?

Ik had fem Super Skunk van Sensi, die waren echt ongeloofelijk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook van Sensi seeds. Ik lees goede berichten erover, ik hoop dat het klopt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja hoef het eigenlijk al niet meer te zeggen netjes gemaakt.

Vroeg me af waarom je zoveel geld erin steekt en dan geen led pakt?

Wellicht had je deze nog liggen dat heb ik ook weleens.

 

Edited by Fatamorgana

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 hours ago, Jakkes said:

Ik vind het jammer dat ik wel zo handig ben. Iedereen weet me te vinden voor van alles. En ik doe alles zelf en ben daardoor veel te druk. Ieder voordeel heeft zijn nadeel.

Handig zijn is best handig, scheelt je bakken vol met geld.

Nu nog nee leren zeggen en je bent er.

Neem de volgende keer om dat folie strak tegen de wand aan te krijgen wat stukken dubbelzijdig (tapijt)tape , blijft de folie ook goed zitten bij elke omstandigheid.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Fatamorgana said:

Vroeg me af waarom je zoveel geld erin steekt en dan geen led pakt?

Deze kasten zijn niet nieuw. Ik heb ze al jaren, voor de led’s er waren. Enige wat ik gedaan heb zijn kleine verbeteringen die ik al lang wilde doen, klaar maken voor RFX op eb en vloed, vijverfolie eruit en een epoxy bodem maken en alle folies eruit om eens goed schoon te maken.

HPS is gewoon wat er altijd al in zat. Led ga ik zeker doen. Maar eerst de RFX en het eb en vloed systeem goed beheersen. Daarna led.

25 minutes ago, lostchild said:

Neem de volgende keer om dat folie strak tegen de wand aan te krijgen wat stukken dubbelzijdig (tapijt)tape , blijft de folie ook goed zitten bij elke omstandigheid.

Goede tip. Ik heb het nu met nietjes vast gemaakt. Zo had ik het daarvoor ook gedaan en dat zat er jaren. Maar met de tape klinkt beter. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Jakkes

Heb je ooit overwogen om geen moeders te houden, maar om stekken te snijden van je planten die nog niet in bloei staan?

Ik ze dat je nu 2 bloeikasten hebt en 1 moederkast.

Als je 3 kasten zou maken en dan steeds om de 3 weken 1 kast zou oogsten en die kast dan weer zou vullen met verse stekken, dan zou je een doorlopende cyclus kunnen hebben.

Veel gedoe, schema's en denkwerk, maar je zou dan geen moeders hoeven te onderhouden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees A

Nog sterker, ook gedaan. Had nog een kast erbij voor de stekjes. Alleen geen derde kast erbij voor af te bloeien. Die ruimte heb ik niet. 

Maar dit werkt alleen als alle stekken hetzelfde zijn vind ik. Anders kun je geen gepland schema aanhouden.

Waarom ik het geen succes vond is dat bij mij een keer de stekken niet aansloegen. Dan heb je direct een probleem, want je kunt nergens meer stekken vanaf halen. Alles staat in de bloei. Dus dan kun je weer opnieuw beginnen met een goede pheno zoeken of stekken kopen (met al het gezeik van beestjes e.d. erbij). 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goede punten die je geeft.

- Als je stekken als je het de allereerste keer doe, allemaal afkomstig zijn van een en dezelfde moederplant, dan zouden alle planten redelijk gelijkmatig moeten groeien.

- Maar dat dan meteen je heel toevoer afgesloten is als een keer de stekken niet aanslaan, of je per ongeluk de boel verkloot... dat is een sterk argument om het niet te doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daarnaast vind ik het een echte hobby. Het houden van moeders vind ik leuk om te doen. Het zo nauwkeurig plannen is niet aan mij besteed. Ik kijk altijd wel hoe het loopt. Met deze opstelling heb ik deze vrijheid gewoon wat meer is mijn ervaring. Maar ik geloof zeker dag het voor sommigen echt een goed idee kan zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vraagje: wanneer kunnen de zaailingen in de RFX? Normaal had ik lightmix en konden ze vrij snel erin. Ik weet niet hoe dat bij RFX is. Immers water je de potten in met ec 1,4, dus kan deze voeding teveel zijn voor de beginnende wortels.

Er komt nu enkel nog de enkele wortelpen eruit van twee-drie centimeter. Mijn gevoel zegt dat ik moet wachten totdat er meerder vertakkingen van de wortels uit het plukje komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, Jakkes said:

 Immers water je de potten in met ec 1,4, dus kan deze voeding teveel zijn voor de beginnende wortels.

Hier komt misschien een héél gek idee om de hoek zetten hoor, maar wat als je de potten nou eens NIET met 1,4 inwatert? :oeps

Een gewortelde zaailing kan direct in de rfx en bovendien zal een zaadplant zich niet direct laten afschrikken door wat hogere EC, stekken zijn hier een stuk gevoeliger voor. Maar begin gewoon op 1.1/1.2 en laat dit oplopen naarmate de plant groter wordt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké. Ik heb heel veel gelezen en ik begreep dat 1,4 normaal is (standaard eigenlijk). De motivatie daarvoor weet ik niet. Maar omdat alles apart is (lage ph bijvoorbeeld tov aarde) neem ik aan dat het werkt. 

Lagere ec wilde ik niet doen omdat ik dan weer eigenwijs zou zijn. Maar gelukkig zeggen jullie dat dit wel beter is. Dit versterkt mijn gevoel dat het rustig opgebouwd moet worden. Ec 1,1 gaat het worden. En morgen ga ik ze in de RFX planten.

Bedankt!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessant.

Ik ben niet bekend met het kweken op rfx.

Ik heb geleerd van onder andere Donner dat de grond in de natuur een ec heeft van circa 0,7. Dat is misschien nog niet zo heel interessant.

Wat misschien wel interessant is, is dat een lagere ec zorgt voor een grotere opname. Die ukkies verbruiken en verdampen in het begin nog nauwelijks wat. Ik zie dan totaal niet in waarom je dan met zo'n hoge ec zou moeten starten, terwijl je met een lagere ec wel voor een snellere groei zorgt.

Daarnaast heb ik toevallig deze week een pdf gedeeld. Ik zal daar ff de quote uithalen...

"Zoet water heeft een EC van minder dan 0,2 dS/m. Zoutgevoelige gewassen mogen water krijgen met een EC van maximaal 0,65 dS/m. Gietwater met een EC tot 1,3 dS/m kan nog gebruikt worden voor zouttolerante planten; voor mensen smaakt water met deze EC al merkbaar zout. Deze waarden gelden wanneer de planten gedurende het hele groeiseizoen water met deze EC krijgen. Wanneer zilt gietwater en zoet (regen)water elkaar afwisselen kunnen de planten tijdelijk hogere zoutconcentraties verdragen. Grond met een grondwater EC van 1,6 dS/m is sterk verzilt.

In de praktijk veroorzaakt een hoog zoutgehalte in bodem of gietwater eerst verwelking van planten, soms opkrullen van het blad of het onvolledig ontvouwen van jonge bladeren."

 

Dan weet ik ook, dat er op een ander forum best veel kwekers zijn, die werken met een fertometer (dit zal ongetwijfeld aarde zijn). Op het moment dat daar het lampje op die meter "rood" brand, betekent dit kennelijk dat er een ec gemeten is van 1,2 of hoger en bijvoeden niet aan de orde is.

Ik weet niet zo heel veel van rfx hoor en ik zal ongetwijfeld een denkfout maken, maar kan iemand mij in vredesnaam uitleggen, waarom je die jonkies met een ec van 1,4 zou inwateren ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik begrijp wat je bedoeld. Ik ben aarde gewend en dan is 0,8 voor mij de startwaarde. Maar RFX is anders en ik heb ook geen ervaring.

Ik hou als leidraad het topic van Schenkie mbt kweken op Mapito aan. Hierin staat toch echt die 1,4 als waarde. Heb het nog even gecontroleerd voor de zekerheid. Dus ik weet niet wat nu juist is. Maar ik ga op jullie advies (en beetje mijn gevoel) af.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet je niet blind staren op bv 1.4 dat dit de goede ec is en opbouwen tot 2.5

Je basis ec water kan anders zijn bv 0.3 het noorden 0.8 limburg .

 

Ook verschilt het per voeding merk.

Bv sommige merken bevatten veel ballast zouten zoals natrium verhogen je ec terwijl zijn aan voedingswaarde weinig toevoegen.

Canna staat hier bekend om.

 je gooit bv 2.0 ec van canna en je planten worden geel, en je gooit van een ander merk 1.4 en deze blijven groen of verbranden juist.

 

Edited by Fatamorgana
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je. Ben even een kijkje aan het nemen in dat topic.

In the meantime...ik kijk ook vaak naar buitenlandse fora/sites.

Onthoud even wat ik eerder zei over een lagere ec, waardoor de opname groter is en dat die kleintjes in het begin nauwelijks wat nodig hebben.....

Ik speel 1 van de eerste de beste sites door die ik tegenkwam, die ik nu ook aan het doornemen ben, met betrekking tot het kweken op mapito en ik haal daar alvast de volgende tekst uit....

 

"Once we have washed the mapito we must stabilise and set its PH at a range of 5.5, so we start the culture with an EC level as low as possible and a stable PH, for a correct feeding of the plants from the beginning."

 

During the first weeks of the plants life we will feed them with two waterings per day of about 60 ml for each watering, to produce a fast root development, which will translate in an explosive growth of marijuana plants.The initial EC should be 0,3-0,4, increasing it later up to 0,6 and adjusting the PH level at 5,5. Keep this nutrient solution during the first two weeks of growth. (misschien overzie ik de tekst niet helemaal goed, maar dit lijkt mij wel erg laag).

https://www.alchimiaweb.com/blogen/grow-marijuana-plants-mapito/

 

De conclusie die ik hier op nahoud is: Open altijd op een zo laag mogelijke ec en voedt naar behoefte bij (ga hoger).

Hoewel ik een aardekweker ben......ik heb ook nooit anders geleerd dan dat.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...