Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

CrazyBud

PROBLEEM? ZWARTE PUNTJES EN GELE VLEKJES!

Recommended Posts

Hoi,

Dit is voor mij de eerste keer, alles leek goed te gaan totdat ik zwarte puntjes en gele vlekjes op mijn bladeren begon te krijgen.

Planten staan nu in de ''bloeiperiode''

Weet iemand wat dit is? en wat ik ertegen kan doen?

 

 

WhatsApp Image 2019-08-30 at 12.16.43 (2).jpeg

WhatsApp Image 2019-08-30 at 12.16.43 (1).jpeg

WhatsApp Image 2019-08-30 at 12.16.43.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het eet patroon lijkt op trips. zou even goed aan de onderkant van je bladeren kijken en eventueel spurzit kopen bij de welkoop.

Dat zwarte kan ik niet duidelijk zien, is het niet gewoon potgrond?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trips.

Dat 'gele' zijn vraatsporen, de zwarte vlekjes die je ziet is de stront van die etters.

Zsm aanpakken met bijv. Spruzit waar fata mee kwam maar dat moet je wel vaak herhalen omdat het niet zo lang doorwerkt, Neem werkt ook goed en denk de toplaag van de aarde af zodat uit de plant vallende larven zich niet in de toplaag van de aarde kunnen gaan verpoppen waarna ze opnieuw de plant in klimmen en voor een hernieuwde plaag kunnen gaan zorgen.

Je kan de trips aan de onderkant van het blad met vraatspoor als je kijkt met een vergrootglas of loep zien zitten vlak bij de nerven, het zijn net kleine houtsplintertjes. 
 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 8/31/2019 at 10:41 AM, lostchild said:

Trips.

Dat 'gele' zijn vraatsporen, de zwarte vlekjes die je ziet is de stront van die etters.

Zsm aanpakken met bijv. Spruzit waar fata mee kwam maar dat moet je wel vaak herhalen omdat het niet zo lang doorwerkt, Neem werkt ook goed en denk de toplaag van de aarde af zodat uit de plant vallende larven zich niet in de toplaag van de aarde kunnen gaan verpoppen waarna ze opnieuw de plant in klimmen en voor een hernieuwde plaag kunnen gaan zorgen.

Je kan de trips aan de onderkant van het blad met vraatspoor als je kijkt met een vergrootglas of loep zien zitten vlak bij de nerven, het zijn net kleine houtsplintertjes. 
 

 

heel erg bedankt ik ga gelijk spruzit halen!.  Hoe schadelijk zijn ze voor de plant?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tasten wel je blad aan, zou er wel wat aan doen word wel erger als je niks doet.

Neem kan ook inderdaad, voor mij werkte spruzit wel goed.

Even keer herhalen na een weekje voor de zekerheid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En uiteraard vooral de onderkant van de bladeren bespuiten. Eerst van onder en daarna van boven. Als je het andersom doet worden de bladeren zwaar en gaan hangen, dan kun je veel moeilijker de onderkant bespuiten. En een uitvloeimiddel gebruiken, ik gebruik gewoon afwasmiddel. Als je dat niet gebruikt blijft het water in druppels op de bladeren liggen, mét uitvloeimiddel wordt het hele blad nat. Een uitvloeimiddel breekt de oppervlaktespanning van het water. Een heel klein scheutje afwasmiddel is voldoende, zeg maar 10 druppels per liter water.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...