Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

weiman

Hoeveel watt stekken min/max

Recommended Posts

Wat voor lamp zet je best boven stekken? Hoeveel watt minimaal en maximaal?

Naar mijn idee hebben stekken niet veel nodig, net als dat planten die herstellen of settelen beter niet direct onder fel/warm licht worden geplaatst. 

Je ziet soms protegators met 2*55 Watt maar dat lijkt mij veel te veel. Een klein lampje volstaat volgens mij al. Wie deelt deze mening en wie niet?

Welke lamp zouden jullie plaatsen in een clonebox tentje van 80 bij 60? 

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen! 

Grtz, Weiman

Share this post


Link to post
Share on other sites

@vakman 1 zo'n lampje lijkt me zo weinig voor die oppervlakte van 60 x 80

Maar misschien zit ik nog te veel met die T-neon in mijn hoofd en is dit een veel efficiëntere lamp

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stekken die nog moeten wortelen of degene met een paar wortels?

Je kunt stekken in een keukenkastje met 1 of 2x 8W spaarlamp erboven, mag gerust een warm witte zijn.

In een clonebox een 8W lampie hangen boven de propagator staat beetje lullig, ga dan voor Vakman's advies;)

Edited by lostchild
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, lostchild said:

Stekken die nog moeten wortelen of degene met een paar wortels?

sorry, ik bedoel om te wortelen idd.

Bij Lampdirect nagevraagd blijken ze geen armaturen voor 'oude TL-balken' te hebben. Zijn die Osrams oud dan?

Keukenkastje of clonebox, wat de beste omgeving is voor stekken is een andere vraag waar ik zeker nog niet over uit ben. Net als het medium. Op steenwolblokken heb ik door stekpoeder te vaak rot en gaan er te veel kapot dus ben terug naar stekken gewoon op stekgrond. Ik twijfel nog of ik die in kleine potjes in een protegator zet of in grotere potten.in een clonebox. Ik denk het laatste dus en zoek er nog de geschikte armatuur-lamp combinatie voor.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

T5 is nieuw, armaturen + lamp kun je ook gewoon bij de bouwmarkt halen. 

Ik heb hier de beste resultaten met stekblokjes, in een bak met wat vochtig perliet. Zonder stekpoeder of iets. 

Edited by vakman
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 hours ago, Kees A said:

@vakman 1 zo'n lampje lijkt me zo weinig voor die oppervlakte van 60 x 80

Maar misschien zit ik nog te veel met die T-neon in mijn hoofd en is dit een veel efficiëntere lamp

Stekken hebben niet zoveel licht nodig om te wortelen, dat weet jij toch ook wel Kees ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enige ervaring die ik daarmee heb was dus met zo'n T-neon boven zo'n propagator.

En heel lang geleden onder een burolamp in een inbouwkast :)

Ik geloof je op je woord, maar potverdikkeme 24 Watt boven een oppervlakte van 60 x 80 is niet veel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op steenwolblokken heb ik nog nooit met stekkengel gewerkt, misschien dat dat schoner werkt dan poeder. Maar waarom niet gelijk op grond? Ik heb net een test gedaan en het werkt uitstekend. Vreemd genoeg zijn ze in open lucht beter dan die in de protegator. Groot voordeel van potjes met grond is dat ze langer vochtig blijven en niet tussendoor hoeven te worden gecontroleerd en gedompeld of zo. Je kan dus ook gewoon twee weken weg.

Op naar de bouwmarkt :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lukt mij zelden om stekjes te laten wortelen. Paar weken terug voor de gein stuk of 20 stekjes in de propagator gedaan onder stekgrond na behandelen met stekpoeder. In de propagator bijna allemaal dood.

Zelfde periode 5 buiten in open lucht gelaten en 4 daarvan hebben het overleeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik stak ze altijd gewoon in de lightmix van Plagron, aangewaterd met wortelstimulator (ph 6.0). Aarde niet te nat en op kamertemperatuur. Als je erin knijpt moet er net vocht tussen de vingers uit komen.

Beetje stekpoeder eraan. In de propagator. Bijna nooit uitval. Wel regelmatig luchten, om de dag of zo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op alle forums lees je steeds dat mensen exact hetzelfde doen als anderen.

Bij de ene lukt het niet, bij de andere wel.

Zo te lezen doen de mensen waar de stekken niet aanslaan niks verkeerd, maar toch lukt het ze niet.

Aan de andere kant zie je soms mensen trucjes hanteren waarvan je denkt 'dat kan toch niet goed gaan?' en dan hebben ze prachtige stekken.

Ik heb het Grote Geheim nog niet kunnen ontdekken.

Jakkes vertelt bijvoorbeeld dat het bij hem goed gaat, en dat hij waarde hecht aan regelmatig luchten van de propagator.

Maar ik zie genoeg verslagen van mensen die stekken zetten zonder kap en ook die hebben mooie exemplaren.

In van die kant-en-klare hydro cloners wordt ook geen vaak geeneens een kap bijgeleverd en daar halen mensen ook prachtige resultaten mee.

Schoon werken zou ook zoiets zijn (en ik zou het ook zeker doen), maar ik heb stekkenboeren aan het werk gezien en die gingen helemaal niet zorgvuldig te werk en die stekken zagen er toch mooi uit.

Ik heb zelf wel eens wat testjes gedaan met verschillende hydro-systemen en daar zag ik wel dat de temperatuur een groot verschil maakte. In water met een iets hogere temperatuur deden alle systemen het beter. Het testjes was klein van opzet, dus geenszins wetenschappelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De truc mbt stekken kunnen maken ligt besloten in de moederplant.

Een selectie is zoveel meer dan een plant met de dikste toppen en lekkerst ruikend.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben het eens met lostchild. Zorg dat je moeders goed zijn. Ik heb gemerkt dat per soort er wel verschil in zat. Het beste lukte de S5. Niet voor niets dat deze zoveel aangeboden wordt als stek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...