Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

JackyH80

Nieuwe ronde onder spydr

Recommended Posts

Goedendag collega's, hier mn nieuwe verslag ,dit is dag 1, stekken hebben 12 dagen gestaan en zijn zoals je ziet mooi groen. Deze keer totaal geen problemen gehad als ik naar de bladeren kijk wel wat donkere stammetjes maar verder zien ze er heel gezond uit. Het is voor mij een onbekend nieuw soort.     Enige minpunt ze zijn wat klein maar hoop dat dat de komende 3/4 weken goed bijtrekt.

20190827_123844.jpg

20190827_123849.jpg

20190827_123832.jpg

20190827_123838.jpg

20190827_123749.jpg

20190827_123753.jpg

Edited by JackyH80
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welke soort stekken zijn dat ? 

Ze zien er goed uit, als jij dit kleine stekken noemt zou je die van mijn boer niet willen zien, dat zijn de helft van jou stekjes.

Succes...

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Buyuk said:

Welke soort stekken zijn dat ? 

Ze zien er goed uit, als jij dit kleine stekken noemt zou je die van mijn boer niet willen zien, dat zijn de helft van jou stekjes.

Succes...

Hij heeft ze dus al 12 dagen voorgegroeid hè. Ik denk wederom te vroeg geschakeld om de ruimte maximaal te vullen. Ik snap die haast ook niet, je werkt met een totaal nieuw soort, dan kun je toch beter iets te vol dan iets te leeg hebben? Snoeien kan altijd nog, extra takken eraan plakken helaas niet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes, plantjes zien er in elk geval gezond en fruitig uit. Beetje jammer dat je niet eens weet welke soort het is.

Ben het wel met pindarots eens, maar ondanks dat hij een punt heeft zou ik me daar niet druk over maken, met een beetje goeie wil komt het binnen een paar weekjes best wel redelijk vol te staan. En al doende leer je.

Wat zit er in je potten, of is dat geheim?B)

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Twiet said:

 

Wat zit er in je potten, of is dat geheim?B)

In de potten zit rfx haha. 

Mij is alleen verzekerd dat het geen haze soort is en dat een witsoortje is verder weet ik het ook niet.

@pindarots123

Haha hoop dat je geen gelijk hebt, het was een klein gokje.  Had geen zin meer om nog 2dagen 18/6 te draaien ivm de hitte van dik 30°.   Daarnaast zijn ze wel klein maar meer dan genoeg internodes en al voorbloei. Maar goed we zullen zien.  Was al blij dat het spoelen en inwateren deze keer goed ging haha.  Denk echt dat het deze keer aan de calmag lag en aan het water hier wat zonder calcium uit de kraan komt. Ik heb deze keer zelfs calmag in mn bevochtiger gedaan.  Tips en je genuanceerde mening altijd welkom pinda!

ps hoelang groei jij altijd voor en doe je scrog of sog?

Edited by JackyH80

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik dacht dat ze zo van de stekkenboer waren gekomen. 

Behoorlijk vroeg geschakeld naar 12/12, hopelijk komt het vol te staan :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aha, rfx, nou dan zullen ze nog best wel een stuk groeien.

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 hours ago, JackyH80 said:

In de potten zit rfx haha. 

Mij is alleen verzekerd dat het geen haze soort is en dat een witsoortje is verder weet ik het ook niet.

@pindarots123

Haha hoop dat je geen gelijk hebt, het was een klein gokje.  Had geen zin meer om nog 2dagen 18/6 te draaien ivm de hitte van dik 30°.   Daarnaast zijn ze wel klein maar meer dan genoeg internodes en al voorbloei. Maar goed we zullen zien.  Was al blij dat het spoelen en inwateren deze keer goed ging haha.  Denk echt dat het deze keer aan de calmag lag en aan het water hier wat zonder calcium uit de kraan komt. Ik heb deze keer zelfs calmag in mn bevochtiger gedaan.  Tips en je genuanceerde mening altijd welkom pinda!

ps hoelang groei jij altijd voor en doe je scrog of sog?

ik heb mijn methode in één van je eerdere topics geloof ik al eens uit de doeken gedaan: een volwaardig gewortelde stek groei ik op rfx in 2 liter rozenpotten 2,5 week voor, dan overpotten in 11 liter en direct op 12/12. Een week voor het overpotten top ik ze en zorg ik voor 4 takken per plant, wanneer je dan 11 literpotten strak tegen elkaar hebt, groeit het met m'n  soortje mooi dicht en heb ik perfecte bezetting. Scrog/sog, nee ik hang gewoon een net op na 3 weken. Ik heb afgelopen ronde eens 'defoliaten' toegepast, ik was zéér te spreken over het resultaat. Maar nogmaals, experimenteer pas wanneer je je soortje goed kent. Ik dacht dat jij zelf ook aan de gang was met reguliere zaden en het zoeken naar een eigen moederplantje? 

Dat is het ook, ervaring met je soortje, weten of -en wanneer je nog een groeispurt mag verwachten, hoe ontwikkelen internodes, hoelang is de bloeitijd etc etc. Als je telkens te vroeg schakelt of andere soorten pakt is het lastiger je methodes te perfectioneren. Ik zou eerst alle zaken op orde krijgen (inwateren etc) voordat je gaat gokken, want van gokken komen brokken. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, pindarots123 said:

ik heb mijn methode in één van je eerdere topics geloof ik al eens uit de doeken gedaan: een volwaardig gewortelde stek groei ik op rfx in 2 liter rozenpotten 2,5 week voor, dan overpotten in 11 liter en direct op 12/12. Een week voor het overpotten top ik ze en zorg ik voor 4 takken per plant, wanneer je dan 11 literpotten strak tegen elkaar hebt, groeit het met m'n  soortje mooi dicht en heb ik perfecte bezetting. Scrog/sog, nee ik hang gewoon een net op na 3 weken. Ik heb afgelopen ronde eens 'defoliaten' toegepast, ik was zéér te spreken over het resultaat. Maar nogmaals, experimenteer pas wanneer je je soortje goed kent. Ik dacht dat jij zelf ook aan de gang was met reguliere zaden en het zoeken naar een eigen moederplantje? 

Dat is het ook, ervaring met je soortje, weten of -en wanneer je nog een groeispurt mag verwachten, hoe ontwikkelen internodes, hoelang is de bloeitijd etc etc. Als je telkens te vroeg schakelt of andere soorten pakt is het lastiger je methodes te perfectioneren. Ik zou eerst alle zaken op orde krijgen (inwateren etc) voordat je gaat gokken, want van gokken komen brokken. :lol:

ja ik had een lekker soortje maar dit soortje is niet meer te krijgen. Alle stekkenboeren zijn over gegaan naar Amnesia. Er was geen flikker meer te krijgen.

Ik ben idd ook gaan proberen om via reguliere zaden een goeie moeder te vinden maar dat project is niks geworden helaas. Ik ben daarna zo dom geweest om van m'n nieuwe stekken niet een paar moeders te maken. heb ik nu wel gedaan.  (voordat deze boer ook deze soort niet meer maakt)

@pindarots123  heb je geen foto van die rozenpotten want weet niet wat je er mee bedoelt, als ik die google krijg ik ze niet.     Ik heb ze nu in die rfx startblokken gezet en na een paar dagen al in grote  potten. Had ik ze misschien beter wat langer erin kunnen laten, maarja weet niet hoe lang je ze daar in kunt laten. Die rozenpotten klinkt goed weet alleen niet wat het is haha

Edited by JackyH80

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 hours ago, JackyH80 said:

heb je geen foto van die rozenpotten want weet niet wat je er mee bedoelt, als ik die google krijg ik ze niet.     

Als ik die google, krijg ik rozenpotten, beukenpotten, palmpotten....https://www.google.com/url?sa=i&source=images&cd=&ved=0ahUKEwjvg4OTqKfkAhUGKFAKHSB3A7gQMwhEKAAwAA&url=https%3A%2F%2Fwww.riverco.nl%2Fproduct%2F17-liter-beukenpotten-rozenpotten-rosepots%2F&psig=AOvVaw1luTpXitIfV-CoFjqS-ClQ&ust=1567141765357436&ictx=3&uact=3

1 pot nat Jacky.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, greentjeonatrip said:

dat zijn ze inderdaad, alleen zie ik een minimale afname van 2000 stuks. Hier kun je ze ook voor een euro per stuk kopen. Voor mij werkt dit maatje ideaal bij het voorgroeien omdat ze na 2-3 weken al een lekker groot wortelkluitje hebben en zodoende gegarandeerd goed aanslaan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Boor je er dan nog extra gaten bij of laat je ze zo pinda?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bezigheidstherapie?

Bij Welkoop in Aalsmeer waren ze ook altijd te koop.

Die Welkoop heeft net wat meer specifieke tuinders spullen dan andere Welkoop's. 

Ze verkopen ook veel spullen die je bij de GS kunt kopen, maar een stuk voordeliger (soms)

Ditzelfde geldt voor Eveleens. Sta je daar tussen allemaal van die ouwe tuinders. En dat personeel zit daar met zo'n christelijk gezicht en ze weten precies wie wat voor welk doel koopt :)

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minutes ago, pindarots123 said:

waarom zou ik in een tijdelijk voorgroeipotje waar al twaalf gaten in zitten, nog meer gaten boren..

HAHA  ook een goeie vraag heerlijke vent! Haha 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@pindarots123

Misschien ook een domme vraag maar als je die potten met rfx vult duw je die altijd flink aan  zodat er meer rfx ingaat of duw je juist zo min mogelijk zodat het lekker luchtig blijft. Of doe je de middenweg (een beetje aanduwen maar)? 

Lijkt me namelijk nog lastig ompotten als je dit te luchtig laat. Of??

 

En dan nog iets wat ik niet begrijp: waarom mag je de rfx niet gewoon na een ronde uitspoelen in de douche? Als je zoals mij (eb en vloed) een ophoping van ec hebt, laatste keer kwam er na die ronde een ec uit van ik geloof 3,7 ofzo. Dan kan je toch beter die 19 potten van mij ff onder de douche met de slang uitspoelen? En dan als ik na een week of 5 aan voorbereidingen begin voor nieuwe ronde kan ik me aan jouw stokpaardje houden van ongeveer net zoveel spoelen en inwateren als de inhoud kwa liters van je pot.   (Want als ik een ec van 3.7 moet weg spoelen en inwateren heb ik ongeveer 40liter per pot nodig) 

Vergeet ik nu iets of zou dit eigenlijk niet een goede optie zijn?

Bvd

Edited by JackyH80

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil ook anderen de kans geven om te reageren, maar hopelijk stimuleert mijn zwijgen je ook om zelf te blijven nadenken en experimenteren. Ik zou zeggen, waarom probeer je beide methodes niet eens naast elkaar en deel je bevindingen met het forum, zo hebben we er allemaal wat aan. 

Om dan nog even voor de laatste maal mijn two cents te delen: ik denk dat je vele malen méér voedingswater nodig hebt om een met PH 8 / EC 0.4 kraanwater volgezogen pot rfx naar de juiste waardes te krijgen, als die incidentele 3.7 die je een keer gemeten hebt. Om nog maar te zwijgen over de hele operatie die er aan te pas komt iedere ronde telkens weer. Als je een tijdje bezig bent ga je steeds meer kijken naar hoe je zaken kunt vereenvoudigen iedere ronde. Minder verspillen, minder met potten sjouwen, kortom, minder moeite.

En ja ik druk rfx een beetje aan. Nieuwe rfx net iets meer dan de al gebruikte want dat zijn allemaal uitééngevallen vlokken die sws al een hogere dichtheid hebben. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@pindarots123

Haha je brengt het altijd goed.  Ik dacht je wist alles van rfx?

Nee geintje,  maar laatst zei je dat eb en vloed in  combinatie met rfx niet bepaald ideaal is ivm met allerlei ophopingen en daar was ik het roerend mee eens.  Ik ga de volgende keer( en dat is zeer binnenkort ) na het knippen de potten meteen ff doorspoelen onder de douche. Mij lijkt dit wel een goed idee.  Badkamer ligt naast de kweekkamer en het gaat maar om 19 potten. Met smartpots is het mooi dat als je er in kan knijpen dus dan loopt er weer een hoop uit.  Vorige ronde heb ik 600 liter voedingswater nodig gehad om er 19 te spoelen en in te wateren dit is waanzin, en zeker als ik me aan jouw stokpaardje houd ,waar ik eerlijk gezegd zeker in geloof.

Nog 1 vraagje pinda,  als jij die rozenpotten van 2 liter spoelt en inwaterd (met 2 liter dus) en je laat de stek daar 2,5 week inzitten (de 18/6 periode) , hoevaak geef je ongeveer water? 1x na een week pas weer of de hele 2,5week helemaal niet? Of ??

Bvd 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Net nadat ik klaar was heb ik de potten doorgespoeld onder de douche,was een uurtje werk  . Had ze van te voren gemeten en zat op een ec van 3.4  , en ph 5.5  daarna na het spoelen een ec van 0,5 en ph 6,2  .   Hopelijk mbt het inwateren zet dit zoden aan de dijk .  

20190831_130108.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is wel een beetje vragen naar de bekende weg over spoelen van rfx-1.

 

1.Je spoelt met voeding water omdat je er groei voeding in wilt hebben en de ec omlaag.

2. wat al genoemd is, als rfx verzadigd is krijg je de waarde moeilijker weer goed erna, vooral de ph omdat de rfx niks meer opneemt.

3.Het lijkt veel werk maar koop gewoon een 25 mm slang en een aardig voeding vat dan spoel je zo alles door.

4. als je het met de douche doet wat toch sommige doen dan stijgt je ph zo dat je erna weer werk krijg om hem weer omlaag te krijgen.

5. Je hebt maar een paar planten dit is amper werk te noemen, een mooi eind resultaat vergt soms wat inzet.

6. Mocht je toch geen zin hebben dit te doen, beloof je vriendin een etentje en laat haar alles spoelen en ga zelf op de bank chillen.

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

thanks @Fatamorgana   de inzet daar schort het bij mij niet aan,   vriendin heb ik niet meer , alleen een dochter maar die ga ik niet vragen haha. Het grote probleem is bij mij plek. Die hele kamer is vol.  Het inwateren doe ik normaal op zolder ,maar ook daar is het knap lastig. Wat is het voordeel van een dikkere slang? Ik giet nu meestal voorzichtig per pot een emmer van 10ltr eroverheen.  

Ik heb nu gespoeld met gewoon water via douche , (is ook niet het ideale systeem heb ik al gemerkt maar ben nog altijd zoekende voor mijn opzet) , de  rfx was nu EC0,5 en PH6,2.  Dit moeten toch opzich mooie waardes zijn om binnenkort op voort te borduren he?  Ik bedoel (mbt het verzadigde) ik heb nu alle rfx in een grote lege watervat uitgekiept, en zal over een week of 2 beginnen met nieuwe potten vullen want dan zal de bovenste 20cm van de berg rfx wel al droog zijn (en dus opnieuw makkelijk in te wateren)  of niet?

Wanneer spoelde en inwaterde jij nog eens? Ik ben altijd bang dat ik te vroeg doe en dat m'n ph dan weer gaat stijgen, dus daarom doe ik het de dag voordat de stekken komen. Maar volgens mij deed jij het wel eens weken eerder he??(en dan als de stekken eringaan nog eens met de slang eroverheen he)

Volgende ronde ga ik ze laten voorgroeien  in rozenpotten zoals @pindarots123 het doet.  (maar opzich deze nieuwe ronde heel goed gegaan,alleen was dat vrij nieuwe rfx,dus...)

Edited by JackyH80

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naja dikkere slang meer water per minuut en als je bv met de douche 6.2 meet kan hij wel hoger liggen dan moet je het echt uitknijpen uit de onderkant om te zien wat erin zit.

Spoel gewoon laatste week, inwateren 5.2 en in de groei en de eerste 3 week bloei 5.5 daarna 5.7

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...