Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Michael500

Stekken 12/12 in 7L

Recommended Posts

Gelijk in grote pot doen als het kan. Overpotten is onzinnige stress voor de planten en onnodig werk voor jou.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Jakkes said:

Gelijk in grote pot doen als het kan. Overpotten is onzinnige stress voor de planten en onnodig werk voor jou.

Dankje! Ik ga voor de methode van het inwateren met een speciekuip, lijkt me handiger en scheelt vooral tijd!

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minutes ago, Michael500 said:

lijkt me handiger en scheelt vooral tijd

Lijkt mij eerder een zootje, en omslachtig, gewoon grond in de pot, inwateren, paar uurtjes laten staan en planten er in.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minutes ago, Twiet said:

Lijkt mij eerder een zootje, en omslachtig, gewoon grond in de pot, inwateren, paar uurtjes laten staan en planten er in.

Zo kan het natuurlijk ook. Voorwaarde is dan wel dat je het water gelijkmatig over de grond verdeelt lijkt mij? Of niet teveel nadenken en water schenken? Het laten staan is natuurlijk met alle lampen uit toch?

Edited by Michael500

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die grond verdeelt dat water wel gelijkmatig voor je joh, niet zo moeilijk doen, rustig opgieten en even een paar uurtjes laten staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Twiet said:

Die grond verdeelt dat water wel gelijkmatig voor je joh, niet zo moeilijk doen, rustig opgieten en even een paar uurtjes laten staan.

Gaan we doen, maar pas een lamp aan als alles is geplant natuurlijk:P

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Twiet said:

Lijkt mij eerder een zootje, en omslachtig, gewoon grond in de pot, inwateren, paar uurtjes laten staan en planten er in.

Als de grond niet te droog is kan dat. Anders stroomt het er zo eronder weer uit. Maar ieder zijn eigen methode

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou Jakkes, wat je zegt klopt wel, maar ik ga er voor het gemak maar van uit dat Michael500 verse aarde uit nieuwe zakken gebruikt, en dat soort aarde is niet droog en geeft geen problemen met niet opnemen van water.

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minutes ago, Twiet said:

Nou Jakkes, wat je zegt klopt wel, maar ik ga er voor het gemak maar van uit dat Michael500 verse aarde uit nieuwe zakken gebruikt, en dat soort aarde is niet droog en geeft geen problemen met niet opnemen van water.

Dit klopt, het zijn inderdaad verse zakken grond. Ik ben van plan om de eerste dag 1 van de 3 lampen aan te doen en de 2e dag alle 3. Vanaf dag 1 12/12. Goed opzetje zo?

 

Het gaat om 600W lampen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hou altijd de lampen hoog en laat ze in de loop van een aantal dagen zakken, zodoende hou ik de lichtsterkte laag in het begin. Ik neem aan dat je vanwege het wennen aan de lichtsterkte je lampen niet allemaal aan zet de eerste dag.

Of vanaf dag 1 12/12 een goed plan is hangt af van hoe je stekken het doen. Ik zou ze na planten eerst een aantal dagen geven om aan te slaan, oftewel om ze wortels te laten aanmaken. Als er eenmaal goed de groei in zit zou ik ze toppen en eventueel wat van de onderste takken weghalen en dán zou ik ze pas op 12/12 zetten. Je kunt beter een week te laat schakelen dan een dag te vroeg.

Maar nogmaals, het moment van schakelen hangt af van hoe je planten het doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minutes ago, Twiet said:

Ik hou altijd de lampen hoog en laat ze in de loop van een aantal dagen zakken, zodoende hou ik de lichtsterkte laag in het begin. Ik neem aan dat je vanwege het wennen aan de lichtsterkte je lampen niet allemaal aan zet de eerste dag.

Of vanaf dag 1 12/12 een goed plan is hangt af van hoe je stekken het doen. Ik zou ze na planten eerst een aantal dagen geven om aan te slaan, oftewel om ze wortels te laten aanmaken. Als er eenmaal goed de groei in zit zou ik ze toppen en eventueel wat van de onderste takken weghalen en dán zou ik ze pas op 12/12 zetten. Je kunt beter een week te laat schakelen dan een dag te vroeg.

Maar nogmaals, het moment van schakelen hangt af van hoe je planten het doen.

Zeer nuttig ! Dit brengt voor mij ook wat structuur! Ik wil niet alles perfect doen, maar wel zo goed mogelijk!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuurlijk, zo goed mogelijk is goed genoeg.

Je gaat vanzelf zien dat je planten goed zijn aangeslagen, de eerste dagen na planten zie je niet veel groei maar op een gegeven moment ga je zien dat je planten echt beginnen te groeien, steeds sneller. Vanaf het moment dat ze in mijn ogen aan het groeien zijn geslagen begin ik met het laten zakken van de lampen. Hierdoor, meer licht, gaan ze nog sneller groeien.

Als je ziet dat de oudste bladeren groot beginnen te worden is het moment om ze te toppen, eventueel de onderste takken al weg te knippen en ze naar 12/12 te schakelen. Ik laat per plant 3 of hoogstens 4 takken (zijscheuten) zitten, de rest haal ik weg, ofwel van onderen of van boven. Probeer om aan elke plant hetzelfde aantal zijscheuten te laten, op zoveel mogelijk dezelfde hoogte en lengte.

Als het flink groeiende planten zijn kun je ergens rond dag 14 tot 18 nogmaals de onderste scheutjes die niet echt veel licht vangen van de takken snoeien. Zodoende krijg je alleen maar mooie gevulde toppen en geen fluf. Is later met oogsten ook weer veel makkelijker schoon knippen.

Maar je eerste zorg is te zorgen dat je planten goed wortelen en goed aan de groei zijn gegaan voordat je ze topt en naar 12/12 schakelt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
58 minutes ago, Twiet said:

Tuurlijk, zo goed mogelijk is goed genoeg.

Je gaat vanzelf zien dat je planten goed zijn aangeslagen, de eerste dagen na planten zie je niet veel groei maar op een gegeven moment ga je zien dat je planten echt beginnen te groeien, steeds sneller. Vanaf het moment dat ze in mijn ogen aan het groeien zijn geslagen begin ik met het laten zakken van de lampen. Hierdoor, meer licht, gaan ze nog sneller groeien.

Als je ziet dat de oudste bladeren groot beginnen te worden is het moment om ze te toppen, eventueel de onderste takken al weg te knippen en ze naar 12/12 te schakelen. Ik laat per plant 3 of hoogstens 4 takken (zijscheuten) zitten, de rest haal ik weg, ofwel van onderen of van boven. Probeer om aan elke plant hetzelfde aantal zijscheuten te laten, op zoveel mogelijk dezelfde hoogte en lengte.

Als het flink groeiende planten zijn kun je ergens rond dag 14 tot 18 nogmaals de onderste scheutjes die niet echt veel licht vangen van de takken snoeien. Zodoende krijg je alleen maar mooie gevulde toppen en geen fluf. Is later met oogsten ook weer veel makkelijker schoon knippen.

Maar je eerste zorg is te zorgen dat je planten goed wortelen en goed aan de groei zijn gegaan voordat je ze topt en naar 12/12 schakelt.

Twiet, hartelijk bedankt voor je uitgebreide uitleg! Wat ik mij tot slot nog afvroeg is het volgende; ik ga een ondervloer maken van eps platen 2cm en daarop vijverfolie met openstaande rand. Wat kan ik het beste onder de potten neerzetten, aangezien ze anders rechtstreeks op de ondervloer staan.. of is het in principe niet nodig om iets onder de potten neer te zetten, behalve een ondervloer?

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 hours ago, Twiet said:

Ik hou altijd de lampen hoog en laat ze in de loop van een aantal dagen zakken, zodoende hou ik de lichtsterkte laag in het begin. Ik neem aan dat je vanwege het wennen aan de lichtsterkte je lampen niet allemaal aan zet de eerste dag.

Of vanaf dag 1 12/12 een goed plan is hangt af van hoe je stekken het doen. Ik zou ze na planten eerst een aantal dagen geven om aan te slaan, oftewel om ze wortels te laten aanmaken. Als er eenmaal goed de groei in zit zou ik ze toppen en eventueel wat van de onderste takken weghalen en dán zou ik ze pas op 12/12 zetten. Je kunt beter een week te laat schakelen dan een dag te vroeg.

Maar nogmaals, het moment van schakelen hangt af van hoe je planten het doen.

Ik weet niet of toppen op 7 liters een goed advies/idee is, als hij de potten tegen elkaar heeft staan dan zijn 3/4 takken per plant m.i. te vol. Het is, nogmaals, een kutmaat pot. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Scherp opgemerkt @pindarots123, had ik helemaal niet bij stilgestaan. Lijkt mij wel dat je gelijk hebt, zowel dat toppen zoals ik voorstel averechts werkt als dat 7 liter ook mij een kutmaat lijkt.

Nou Michael500, je kunt beter luisteren naar pindarots geloof ik.:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 8/28/2019 at 7:37 PM, pindarots123 said:

Ik weet niet of toppen op 7 liters een goed advies/idee is, als hij de potten tegen elkaar heeft staan dan zijn 3/4 takken per plant m.i. te vol. Het is, nogmaals, een kutmaat pot. 

Bedankt voor jouw zienswijze! Ik vroeg mij tot slot af, wat het handigste is om onder de potten neer te zetten. Er is een eps ondervloer met vijverfolie als bovenlaag. Lijkt me niet handig als de potten ‘direct’ op de vloer staan ivm de gaten van de potten aan de onderkant?

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minutes ago, Michael500 said:

Bedankt voor jouw zienswijze! Ik vroeg mij tot slot af, wat het handigste is om onder de potten neer te zetten. Er is een eps ondervloer met vijverfolie als bovenlaag. Lijkt me niet handig als de potten ‘direct’ op de vloer staan ivm de gaten van de potten aan de onderkant?

Je kunt er bijvoorbeeld van dit soort matten op de bodem leggen, maar meestal hoef je je hier enkel zorgen om te maken als je gaat ebben/vloeden ivm water dat op de vloer blijft staan. Als jij naar behoefte van bovenaf gaat wateren heb je hier geen last van. 

 

Edited by pindarots123

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minute ago, pindarots123 said:

Je kunt er bijvoorbeeld van dit soort matten op de bodem leggen, maar meestal hoef je je hier enkel zorgen om te maken als je gaat ebben/vloeden ivm water dat op de vloer blijft staan. Als jij naar behoefte van bovenaf gaat wateren heb je hier geen last van. 

 

Dankjewel Pindarots123! Ik zal het voorlopig dan zo laten. De eerste waterbeurt na het inwateren eens even uitvogelen wat de behoefte is dmv een tensio. Ook ga ik na het inwateren bij de eerste waterbeurt ‘kijken’ of ik groeivoeding mee kan geven. 

 

Bij het inwater ga ik het water als het nodig is afzuren en wortelstimulator toevoegen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tensio doet zijn werk vanaf 11ltr pot.

De zuigspanning in een 7ltr is te sterk waardoor er water uit de tensio buis gezogen kan worden waardoor je metingen onbetrouwbaar worden.

15-18cm diep en 5-7cm vanaf de potrand maken de 7ltr ongeschikt.

7ltr is een hele fijne maat om mee te werken naar mijn mening, het gaat richting hydro.

Zorg dat je hoog genoeg kan vloeden met 7ltr zodat de bovenste 1/3 aan aarde ook vochtig genoeg word anders houdt je nog geen 4ltr medium over als het via de zuigspanning bovenin moet komen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minutes ago, lostchild said:

Tensio doet zijn werk vanaf 11ltr pot.

De zuigspanning in een 7ltr is te sterk waardoor er water uit de tensio buis gezogen kan worden waardoor je metingen onbetrouwbaar worden.

15-18cm diep en 5-7cm vanaf de potrand maken de 7ltr ongeschikt.

7ltr is een hele fijne maat om mee te werken naar mijn mening, het gaat richting hydro.

Zorg dat je hoog genoeg kan vloeden met 7ltr zodat de bovenste 1/3 aan aarde ook vochtig genoeg word anders houdt je nog geen 4ltr medium over als het via de zuigspanning bovenin moet komen.

 

Maar dat is het hele probleem, zijn ruimte is niet ingericht om te eb/vloeden, hij wil met de hand (of bruisstok) gaan wateren. Maar kennelijk zijn de 7 literpotten heilig en slaat hij al het advies daaromtrent in de wind. Ik zou wel eens een keer wat foto's van de ruimte willen zien inmiddels.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

We zullen wel horen hoe fijn hij de 7L potten vindt als zen plantjes iedere dag 2x pd water nodig hebben :td

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Michael500
38 minutes ago, Wiekspiet said:

We zullen wel horen hoe fijn hij de 7L potten vindt als zen plantjes iedere dag 2x pd water nodig hebben :td

Ik heb nog geen potten. Ik zit in de fase waarin ik de situatie probeer te schetsen vooraleer te beginnen. 

 

Aangaande van de reacties zal ik dan kijken maar 11 liter potten.  Bij het inwateren is dat dus rond de 1L per pot. 

 

Vanwaar die algehele aversie voor 7L potten trouwens?? Omdat je vaker water moet geven? Ruimte voor wortelen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Mensen, 

 

ik vroeg alle info ook omdat er nog nieteens iets staat. Kennis opdoen (theorie), ervaring opdoen(praktijk).

Qua afzuiging, 

Klopt het dat dat je per lamp van 600W, 500m3 telt? Koolstoffilter minder vermogen in m3 dan afzuiger zelf als ik het goed heb? Bijv 1500m3 afzuiger —> 1000m3 koolstoffilter?

Inblaas ongeveer de helft van de afzuiging:750m3 dan?

de ruimte is nog kaal, eerst lezen/en dan proberen. 

 

Het gaan sowieso 11L potten worden, ook een grotere buffer, meer ruimte voor wortels.

 

ik zit in de ruimte met een veluxdakraam..

 

Mijn idee: raam op een kiertje, rieten jaloezie, mdf plaat bevestigen, door de mdf plaat slang voor inblaas doen.

dus als het ware:

 

Raam- jaloezie- mdf met opening voor flens- slang (perfo?), softbox, slang (laag tegenover afzuiging).

Uiteraard ook met fancontroller

 

 

Ben ik op het juiste pad?

 

 

Het gaat om een soortgelijke ruimte als op de foto, met het raam links.

als je naar de foto kijkt, inbeelden dat boven/achter je de afzuiging zit.

57DF870B-6CEB-4D74-B370-3287863D44C1.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Filter altijd meer capaciteit als de afzuiging. Anders trekt het de stank er gewoon doorheen

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minutes ago, Jakkes said:

Filter altijd meer capaciteit als de afzuiging. Anders trekt het de stank er gewoon doorheen

Hi Jakkes, 

 

Dit was voor mij een verwarrend onderwerp, lees zoveel verschillende dingen. Het komt dus neer op dat het vermogen van het filter groter moet zijn dan de afzuiging/softbox. 

 

Klopt het dan wel dat je per lamp van 600w 200m3 moet berekenen met betrekking tot inblaas?

Dankje!

Edited by Michael500

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...