Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Michael500

Stekken 12/12 in 7L

Recommended Posts

Beste Leden,

 

Ik vroeg mij af of ik stekken (niet van mij) direct in de 7L potten (ingewaterd) kan doen en dan 2 a 5 dagen met hoge LV (80/90%), enigzins kan laten wortelen? Lampen hoog (6x600w HPS) en van de 6 gedurende deze dagen 1 of 2 aan.

Ook tijdens deze dagen alleen water , in de pot langs de rand van bovenaf en zo nu en dan benevelen.

 

Na de dagen met hoge LV, LV laten zakken tot ong 40% en dan beginnen met groei en bloeivoeding.

 

Wat ik ga gebruiken  

Biobizz light mix

Biobizz alg a mix

Biobizz grow

Biobizz bloom

Biobizz topmax

Ph - / ph +

PK 13/14

PH tussen de 5,5 en 6

Greetz,

 

Michael

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de stekken goed geworteld zijn kan dat zeker. Zo niet, dan maatregelen nemen. Bijvoorbeeld in een propagator beter laten wortelen, of de stekken in de pot afdekken (gehalveerde fles of doorzichtig plastic zakje eromheen).

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minutes ago, Jakkes said:

Als de stekken goed geworteld zijn kan dat zeker. Zo niet, dan maatregelen nemen. Bijvoorbeeld in een propagator beter laten wortelen, of de stekken in de pot afdekken (gehalveerde fles of doorzichtig plastic zakje eromheen).

De stekkenboer ‘beweert’ dat de stekken al enige tijd onder TL hebben gestaan en deze al zijn voorzien van genoeg wortelvorming (a.s. donderdag afspraak mee).

 

Daarnaast kreeg ik het advies om indien direct 12/12 te draaien, vanaf de eerste dag te beginnen met voeding. Ik weet niet in hoeverre dit klopt.. Vanaf dag 1 dus om de dag water (rond de 250ml) met voeding.. Ik ga gebruik maken van een tensio en een luchtbevochtiger (voor de eerste dagen waarin hoge LV noodzakelijk is.)

Edited by Michael500

Share this post


Link to post
Share on other sites

De stekken zullen bij de stekkenboer zeker onder iets van TL hebben gestaan. Er is niet veel alternatief voor hem. Snijden en ergens in een bakje leggen en dan naar de klant? Nee, dus. Hij snijdt ze, zet ze in een blokje en traytje vol onder licht. Als er wat worteltjes verschijnen in een doos en naar de klanten. Maar of ze wortels hebben, zie je dus vanzelf. Als je ze krijgt, kun je ze desnoods nog effe met doos en al laten aklamatiseren, beetje sproeien. Of je zet ze op een schaal en beetje bij laten komen. Niet meteen volle mep licht erop. Hoeft ook niet je HPS te zijn. 

Gelijk op 12/12... Als je ze helemaal niet wil voorgroeien, kan dat, maar dan zou ik zeggen dat het dan wel heel gezond uitziende en stevige stekken moeten zijn. En vaak is dat niet als ze van een stekkenboer afkomen. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minutes ago, Kees A said:

De stekken zullen bij de stekkenboer zeker onder iets van TL hebben gestaan. Er is niet veel alternatief voor hem. Snijden en ergens in een bakje leggen en dan naar de klant? Nee, dus. Hij snijdt ze, zet ze in een blokje en traytje vol onder licht. Als er wat worteltjes verschijnen in een doos en naar de klanten. Maar of ze wortels hebben, zie je dus vanzelf. Als je ze krijgt, kun je ze desnoods nog effe met doos en al laten aklamatiseren, beetje sproeien. Of je zet ze op een schaal en beetje bij laten komen. Niet meteen volle mep licht erop. Hoeft ook niet je HPS te zijn. 

Gelijk op 12/12... Als je ze helemaal niet wil voorgroeien, kan dat, maar dan zou ik zeggen dat het dan wel heel gezond uitziende en stevige stekken moeten zijn. En vaak is dat niet als ze van een stekkenboer afkomen. 

 

 

Bedankt voor de nuttige info!

 

Wat ik dan ga doen is een dagje of 5 18/6 draaien en daarna 12/12. Is het een goed idee om tijdens de 18/6 dagen alleen water te geven, zonder voeding? De 18/6 zou ik dan ook direct starten in hun eindbestemming, de 7L. Direct groeivoeding meegeven lijkt me wat overkill?

Het water wil ik trouwens tijdens 18/6 geven in  de vorm van benevelen, of kan ik ook gelijk langs de rand water geven? Inwateren doe ik ook, met ong 250ml de pot. Zat er zelf aan te denken om na het inwateren enkel te besproeien in 18/6 en daarna langs de rand water te geven (12/12) groei en bloeivoeding.

Om de LV hoog te houden heb ik een bevochtiger in huis en genoeg broodzakjes!

Edited by Michael500

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor voedingsdavies moet je niet bij mij zijn.

Maar ik denk dat iemand als @vakman bijvoorbeeld hier wel meer over weet. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jij gaat met broodzakjes in de weer voor honderden planten? :rolleyes: Maar begin je nu uit het niets met 6 x 600watt zonder enige kennis van zaken over hoe je met een stek moet omgaan? Ik vind het weer een wonderlijk verhaal dit. 7 literpotten zijn ook al weer zo'n rare, ongebruikelijke keus. En 250ml inwateren voor een 7ltrpot is veel te weinig, de vuistregel is 10-15% van de potinhoud. Je gebruikt biobizz light mix, hier zal normaliter voor de eerste 2-3 weken al genoeg voeding voor het plantje inzitten. 

Maar zonder dollen, ik ben wel benieuwd naar de ruimte, hoe je je klimaat gaat regelen, hoe je de planten als ze groter zijn water gaat geven etc. Want tot nu toe heb je alleen gezegd welke voeding en grond en daar maak je al een fout door aan te geven dat je ph 5,5 op grond wilt geven, velen hier die wél met grond werken zullen zeggen dat dit veel te hoog is. Misschien als je wat meer info geeft(foto's), dat dit forum je nog voor een hoop andere valkuilen kan behoeden. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minutes ago, pindarots123 said:

Jij gaat met broodzakjes in de weer voor honderden planten? :rolleyes: Maar begin je nu uit het niets met 6 x 600watt zonder enige kennis van zaken over hoe je met een stek moet omgaan? Ik vind het weer een wonderlijk verhaal dit. 7 literpotten zijn ook al weer zo'n rare, ongebruikelijke keus. En 250ml inwateren voor een 7ltrpot is veel te weinig, de vuistregel is 10-15% van de potinhoud. Je gebruikt biobizz light mix, hier zal normaliter voor de eerste 2-3 weken al genoeg voeding voor het plantje inzitten. 

Maar zonder dollen, ik ben wel benieuwd naar de ruimte, hoe je je klimaat gaat regelen, hoe je de planten als ze groter zijn water gaat geven etc. Want tot nu toe heb je alleen gezegd welke voeding en grond en daar maak je al een fout door aan te geven dat je ph 5,5 op grond wilt geven, velen hier die wél met grond werken zullen zeggen dat dit veel te hoog is. Misschien als je wat meer info geeft(foto's), dat dit forum je nog voor een hoop andere valkuilen kan behoeden. 

Beste Pindarots,

 

Ik heb 6 lampen in ‘huis’ waarvan ik er in beginsel 3 daadwerkelijk wil gebruiken.

Met betrekking tot de PH waarde; ik lees vaak dat deze voor aarde als substraat tussen de 5,5 en 6,5 moet zijn.

 

Afzuiger zal een 1500m3 softbox worden, inlaat ben ik nog niet helemaal over uit.

Radiatorfolie als reflectiemateriaal.

Waarom is 7 liter een rare/ongebruikelijke keus? 

De stekken dergelijke heb ik nog niet in huis. Ik probeer zoveel mogelijk informatie tot mij te nemen, alvorens te beginnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

7 literpotten zijn aan de kleine kant, de planten staan hierdoor dichter op elkaar waardoor je er meer nodig hebt om je ruimte te vullen. Ik zou dit enkel nuttig zien bij het toepassen van een SOG (sea of green) en in een medium waarmee je kunt eb/vloeden (zoals rfx of mapito), omdat handmatig al die potten wateren ontzettend arbeidsintensief gaat worden, laat staan dat je er ook heel onhandig bij kan. Bij een SOG zet je stekken doorgaans inderdaad direct op 12/12 en top je ze niet, zodat ze allemaal 1 grote hoofdtop produceren. 

Ga je in een tent of in een hok kweken? Anders zou je over eb/vloed na kunnen denken, maar misschien eerst een paar rondjes gewoon met de hand om een beetje 'feeling' met het kweken te krijgen en wat ervaring op te doen. 

Oh, en op een later moment nog 3x 600w erbij hangen op dezelfde ruimte  betekent niet dat je opbrengst dan ook verdubbeld hè, dan zul je ook het oppervlak moeten vergroten. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just now, pindarots123 said:

7 literpotten zijn aan de kleine kant, de planten staan hierdoor dichter op elkaar waardoor je er meer nodig hebt om je ruimte te vullen. Ik zou dit enkel nuttig zien bij het toepassen van een SOG (sea of green) en in een medium waarmee je kunt eb/vloeden (zoals rfx of mapito), omdat handmatig al die potten wateren ontzettend arbeidsintensief gaat worden, laat staan dat je er ook heel onhandig bij kan. Bij een SOG zet je stekken doorgaans inderdaad direct op 12/12 en top je ze niet, zodat ze allemaal 1 grote hoofdtop produceren. 

Ga je in een tent of in een hok kweken? Anders zou je over eb/vloed na kunnen denken, maar misschien eerst een paar rondjes gewoon met de hand om een beetje 'feeling' met het kweken te krijgen en wat ervaring op te doen. 

Oh, en op een later moment nog 3x 600w erbij hangen op dezelfde ruimte  betekent niet dat je opbrengst dan ook verdubbeld hè, dan zul je ook het oppervlak moeten vergroten. 

Bedankt voor jouw zienswijze! Het kweken zal in een hok van ongeveer 4m2 gaan plaatsvinden. En inderdaad ik was/ben van plan de SOG route met als afslag 12/12 te nemen.

 

Daar was nig het eea onduidelijk voor mij:

 

-stek

-inwateren pot

-stek in pot

-LV eerste dagen tussen 80/90 %

-Zodra er behoefte is water geven.

- ik zou van bovenaf water geven, dus afgaand op jouw vorige post, de eerste dagen geen voeding.

Moet ik dan wachten op de eerste bloeiverschijselen? Aangezien je normaliter de klok pas op 12/12 zet na een periode van 18/6.

Of bedoelde je in het geval van light mix, 3 weken enkel water zonder voeding?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga je uiteindelijk 6 x 600 HPS hangen in een hok van 4 M2? Da's best veel.

Ik denk ook niet dat je dan nog de temperatuur onder controle kunt houden met een afzuiger van 1500M3.

Zelfs met 3 lampen zal je met die afzuiger al aan de bak moeten als het een beetje warm is.

 

Ik vind het altijd heel gedurfd als mensen meteen groot aan de slag gaan. Maar het scheidingslijntje tussen 'gedurfd' en 'oliekoekedom' is heel klein.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laat ik voorop stellen dat ik weinig afweet van aarde, er zijn genoeg topics te googlen hier waar je adviezen mbt lightmix kunt vinden. Als ik zelf ff zoek zie ik verschillende meningen, direct voeden of al voor 1 week voorbemest; het gevaar bij mensen die net beginnen is in ieder geval altijd overbevoeding. En als je op grond dan ook nog eens heel enthousiast met ph- aan de gang gaat, kun je het organische leven in de grond kapot maken. Bij de omschrijving van de Biobizz lightmix zie ik staan:

"De pH- en EC-waarde van Light·Mix Biobizz producten zijn niet gemaakt van minerale zouten maar van organische elementen. Deze organische elementen zijn niet meetbaar. Echter hebben de elementen een zelf regulerend systeem, waardoor de waarden op peil blijven." 

En wat @Kees A al zegt en waarom ik ook naar de rest van de informatie mbt de ruimte en klimaat vroeg, ook daar lijk je de mist in te gaan. Want waar gaat de afgezogen lucht naartoe en waar/hoe komt er frisse lucht binnen? Als dit niet goed geregeld is, heeft de rest ook allemaal geen zin. 

En waar 'men' normaal gebruikelijk 16x11 liters op een vierkante meter zet, kom jij met 7 liters uit op ong. 25 stuks de M², dus 100 planten op 4m². Ga je die allemaal met de hand wateren? Zo'n 7literpot staat na 1-2 dagen alweer droog, da's toch geen doen? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minutes ago, Kees A said:

Ga je uiteindelijk 6 x 600 HPS hangen in een hok van 4 M2? Da's best veel.

Ik denk ook niet dat je dan nog de temperatuur onder controle kunt houden met een afzuiger van 1500M3.

Zelfs met 3 lampen zal je met die afzuiger al aan de bak moeten als het een beetje warm is.

 

Ik vind het altijd heel gedurfd als mensen meteen groot aan de slag gaan. Maar het scheidingslijntje tussen 'gedurfd' en 'oliekoekedom' is heel klein.

 

Neee!! Ik heb zes lampen tot mijn beschikking waarvan ik er 2 of 3 ga gebruiken, ervan uitgaande dat 1 lamp goed is voor 1,2m2.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minutes ago, pindarots123 said:

Laat ik voorop stellen dat ik weinig afweet van aarde, er zijn genoeg topics te googlen hier waar je adviezen mbt lightmix kunt vinden. Als ik zelf ff zoek zie ik verschillende meningen, direct voeden of al voor 1 week voorbemest; het gevaar bij mensen die net beginnen is in ieder geval altijd overbevoeding. En als je op grond dan ook nog eens heel enthousiast met ph- aan de gang gaat, kun je het organische leven in de grond kapot maken. Bij de omschrijving van de Biobizz lightmix zie ik staan:

"De pH- en EC-waarde van Light·Mix Biobizz producten zijn niet gemaakt van minerale zouten maar van organische elementen. Deze organische elementen zijn niet meetbaar. Echter hebben de elementen een zelf regulerend systeem, waardoor de waarden op peil blijven." 

En wat @Kees A al zegt en waarom ik ook naar de rest van de informatie mbt de ruimte en klimaat vroeg, ook daar lijk je de mist in te gaan. Want waar gaat de afgezogen lucht naartoe en waar/hoe komt er frisse lucht binnen? Als dit niet goed geregeld is, heeft de rest ook allemaal geen zin. 

En waar 'men' normaal gebruikelijk 16x11 liters op een vierkante meter zet, kom jij met 7 liters uit op ong. 25 stuks de M², dus 100 planten op 4m². Ga je die allemaal met de hand wateren? Zo'n 7literpot staat na 1-2 dagen alweer droog, da's toch geen doen? 

Dit ga ik met een vriend doen om er feeling in te krijgen, het kweken zelf doel ik dan op. Naast de info die hij tot zijn beschikken zegt te hebben, probeer ik zelf info in te winnen vandaar.

 

Met betrekking tot het klimaat, afgezogen lucht gaat naar buiten. Vriend is van mening dat inlaat niet nodig is, maar dit ook met ventilators / airco gedaan kan worden?  Ik leg zelf enkel geld bij voor de stekjes, de spullen zegt hij gekregen te hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zegt vanaf dag 1 om de dag 250 ml water. Dit is natuurlijk niet nodig. Hoe kleiner de plant, hoe minder hij drinkt. Dus na het planten in goed bevochtigde potten, hoef je even niets te doen. Het duurt even voordat deze droog is. En teveel vocht in de aarde zorgt voor stagnatie van de wortelgroei. Je wilt de plant eigenlijk laten zoeken naar water. Dus vooral in het begin niet te nat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Knoop alle bovenstaande adviezen goed in je oren!!

Ga lezen, lezen en nog eens lezen! Tot je er scheel van ziet, volgende dag ga je weer verder :lol:

Ooit eerder iets laten groeien in een pot aarde?

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minutes ago, Jakkes said:

Je zegt vanaf dag 1 om de dag 250 ml water. Dit is natuurlijk niet nodig. Hoe kleiner de plant, hoe minder hij drinkt. Dus na het planten in goed bevochtigde potten, hoef je even niets te doen. Het duurt even voordat deze droog is. En teveel vocht in de aarde zorgt voor stagnatie van de wortelgroei. Je wilt de plant eigenlijk laten zoeken naar water. Dus vooral in het begin niet te nat.

Beste Jakkes,

 

Dank voor het advies! Ik zal dan de potten goed inwateren en daarna de tensio in de gaten houden.

 

Ik twijfel alleen nog dus bij het water geven (2e keer) benevelen of langs de rand..

 

Ik las hierboven dat bij het inwateren, de vuistregel 10/15% van de potinhoud is. Is 700 ml / 1L niet iets teveel van het goede?

Het gaat om 7L potten

Ik ben ook van plan het biobizz schema aan te houden

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minutes ago, vakman said:

Knoop alle bovenstaande adviezen goed in je oren!!

Ga lezen, lezen en nog eens lezen! Tot je er scheel van ziet, volgende dag ga je weer verder :lol:

Ooit eerder iets laten groeien in een pot aarde?

Beste Vakman,

 

Ik heb op mijn pc een leeslijst met topics/artikelen e.d. waar ik elke dag van lees (net huiswerk).

 

Alleen heb ik niet bijster veel kunnen vinden over stekken op 12/12 direct in de eindbestemmingspotten e.d. 

 

Als ik de zoek functie gebruik voor 12/12 , 12-12, 12:12, 12 12, 12.12 krijg ik bij al deze varianten een foutmelding..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoeken via google ;)        direct 12/12 wietforum.nl = KASSA!!

Maar al ooit iets gekweekt, tomaten, aardbeien ofzo?

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minutes ago, vakman said:

Zoeken via google ;)        direct 12/12 wietforum.nl = KASSA!!

Maar al ooit iets gekweekt, tomaten, aardbeien ofzo?

Alleen een cactus in Bolivia:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

10% van de potinhoud inwateren. Ik vind het prettig om dit in een speciekuip te doen en dan pas de aarde in de potten. Dan weet je zeker dat de aarde overal ongeveer even vochtig is. 

Uiteraard is deze 10% voor normale dichte zakken aarde. Zakken die een tijdje buiten in de regen hebben gestaan of juist heel lang droog binnen zullen anders zijn.

Ik meng er net zolang water in totdat als ik een handje pak en erin knijp er vocht uit komt.

ik geef bij het inwateren op nieuwe aarde geen voeding, alleen wortelstimulator. Bij lightmix geen ik pas na twee weken een halve dosis voeding mee. Daarvoor alleen afgevuurd water.

Over gelijk op 12/12 kan ik niets zeggen. Geen ervaring in.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb 0 ervaring met grote hokken, maar zoveel planten op kleine potjes aarde lijkt me haast niet te doen. Dan gaat het op werk lijken :P
 

Niet lullig bedoeld ofzo, maar volgens mij heb je geen flauw idee waar je aan begint.
Enig idee hoeveel werk je met die aantallen hebt, ook als er geoogst wordt/is?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutes ago, vakman said:

Ik heb 0 ervaring met grote hokken, maar zoveel planten op kleine potjes aarde lijkt me haast niet te doen. Dan gaat het op werk lijken :P
 

Niet lullig bedoeld ofzo, maar volgens mij heb je geen flauw idee waar je aan begint.
Enig idee hoeveel werk je met die aantallen hebt, ook als er geoogst wordt/is?

Degene die de tuin zal beheren zeg maar, wilt er ook letterlijk zijn werk van maken:lol:. Ik probeer zelf zoveel mogelijk te leren om vroeg of laat zelf wat plantjes neer te zetten, stuk of 2/3. De persoon in kwestie zegt dit te kunnen handelen door een looppad te maken en met een sproeistok in de weer te gaan:wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou grotere potten nemen, 18L (meer buffer). Ook eerst even 18/6 tot (bijna)alle stekken zijn aangeslagen. 
Na goed inwateren hebben ze een tijdje niets nodig. Daarna via boven en onder bewateren.

En alvast een knipmachine kopen :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, vakman said:

Ik zou grotere potten nemen, 18L (meer buffer). Ook eerst even 18/6 tot (bijna)alle stekken zijn aangeslagen. 
Na goed inwateren hebben ze een tijdje niets nodig. Daarna via boven en onder bewateren.

En alvast een knipmachine kopen :rofl

Ik zit te twijfelen om ze na aankomst eerst in 1 liter potjes te doen voor een aantal dagen, ten behoeve van de wortelvorming. Daarna overpotten naar grotere potten..

Heb gelezen dat de wortelvorming niet goed gaat als de pot in het begin te groot is. 

 

Indien ik eerst voor de 1 litertjes ga, moet ik dan bij het inwateren ook 10% als vuistregel nemen? Voor zover ik weet kan het geen kwaad onder 12/12, om eerst met kleinere potten te beginnen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...