Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Kluns

6x Blue Cheese - 660 watt LED

Recommended Posts

Ik zou de buis voor de zekerheid ff checken, voordat je gaat gieten.

Waarschijnlijk bedriegen mijn ogen mij, maar op de foto lijkt het erop alsof die meter amper vanaf de potrand erin gestoken is.

Het is in ieder geval de bedoeling dat die kegel goed contact maakt met de aarde.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minutes ago, greentjeonatrip said:

Ik zou de buis voor de zekerheid ff checken, voordat je gaat gieten.

Waarschijnlijk bedriegen mijn ogen mij, maar op de foto lijkt het erop alsof die meter amper vanaf de potrand erin gestoken is.

Het is in ieder geval de bedoeling dat die kegel goed contact maakt met de aarde.

Hahah hij zit er echt helemaal in hoor. 

Laat jij hem heel de kweek erin zitten of moet hij nog opnieuw gevuld worden na verloop van tijd? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij bedoelt @greentjeonatrip dat de meter niet tegen de rand van de pot gezet moet worden.

Maar ergens tussen de rand en de stam. 

Edited by Kees A
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je de tensiometer ook eerst een dag laten weken in water? En dan tot de rand gevuld en dicht geschroefd (zonder lucht erin)?

 Ik controleerde wel regelmatig of dat er geen water uit was getrokken. Dit gebeurde soms, vooral als de potten te droog zijn getrokken per ongeluk. Dan moet je hem bijvullen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minutes ago, Kees A said:

Volgens mij bedoelt @greentjeonatrip dat de meter niet tegen de rand van de pot gezet moet worden.

Maar ergens tussen de rand en de stam. 

De meter heeft rondom aarde, zit niet tegen de rand aan. 

Hij zit inderdaad aan de zijkant want ik wilde niet de wortels doorboren. 

Het oogt inderdaad alsof hij tegen de rand zit maar dat is niet zo. 

Vanavond ben ik pas weer thuis dan zal ik een betere foto maken. 

7 minutes ago, Jakkes said:

Heb je de tensiometer ook eerst een dag laten weken in water? En dan tot de rand gevuld en dicht geschroefd (zonder lucht erin)?

 Ik controleerde wel regelmatig of dat er geen water uit was getrokken. Dit gebeurde soms, vooral als de potten te droog zijn getrokken per ongeluk. Dan moet je hem bijvullen.

Niet een dag, 4 uurtjes. 

En volgens mij moest hij 3 uurtjes weken. 

Ik denk echt dat de planten gewoon zoveel drinken want ze laten ook geen gebreken zien en voelen zich goed. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geloof best dat ze dat wegdrinken. 

Het zal ook vast te maken hebben, dat Kluns smartpots gebruikt en misschien heeft hij daarbovenop ook nog eens wat extra circulatie in de buurt van de potten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minutes ago, greentjeonatrip said:

Ik geloof best dat ze dat wegdrinken. 

Het zal ook vast te maken hebben, dat Kluns smartpots gebruikt en misschien heeft hij daarbovenop ook nog eens wat extra circulatie in de buurt van de potten.

Klopt er staat ook een ventilator op die pot gericht. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
52 minutes ago, Kees A said:

Volgens mij bedoelt @greentjeonatrip dat de meter niet tegen de rand van de pot gezet moet worden.

Maar ergens tussen de rand en de stam. 

Dacht dat het circa 5 cm vanaf de potrand was, maar dat is echt ff uit mijn hoofd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minutes ago, greentjeonatrip said:

Dacht dat het circa 5 cm vanaf de potrand was, maar dat is echt ff uit mijn hoofd.

Vanavond zal ik het even opmeten. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze zien er goed uit. Dus het zal wel kloppen. Begrijp me niet verkeerd!!!

Ik wil gewoon uitsluiten dat je tensiometer niet goed de waardes aangeeft. Zou zonde zijn. Als jij weet dat het goed is. Zou ik zo doorgaan, want het gaat goed zo.

Ik stak de meter wel ongeveer op de helft tussen de rand en de plant. Gewoon door de wortels heen. Zolang ze in de groei staan maken ze wel nieuwe wortels aan als je iets beschadigd. Daarbij steek je niet zoveel kapot hoor. Hoofdwortels steek je sowieso niet kapot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier ook maar even de post van Carpe delen.

Misschien een interessant alternatief, om eventueel in de toekomst op een grote tensio te besparen, door eentje op deze manier wat dieper weg te zetten.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik neem alle advies van harte @Jakkes.

Ik ga er ook altijd van uit dat het goed bedoeld is dus bedankt daarvoor. 

Dit is nog maar mijn 2de kweek dus ik moet nog een hoop leren, al gaat het wel lekker moet ik zeggen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minutes ago, Jakkes said:

Ik stak de meter wel ongeveer op de helft tussen de rand en de plant. 

Lijkt me ook gewoon prima. 

Ik mik eigenlijk tussen de rand van de pot en de rand van de 'kluit' (na het overpotten).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar over die link naar dat andere topic. Ik zou nooit zo aankloten en gewoon een langere tensiometer gehaald. Waarom kloten voor die paar centen. 

Wat ik wel interessant vind is wat Krazzie zegt over de waardes en inwateren. Dat is een goed iets om aan te houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutes ago, Jakkes said:

Maar over die link naar dat andere topic. Ik zou nooit zo aankloten en gewoon een langere tensiometer gehaald. Waarom kloten voor die paar centen. 

Dat zou ik ook doen, maar dat geldt voor mijn beurs.

Wat Krasi schrijft doe ik ook, maar ik ga nog net ff ietsje verder.

Naarmate de groei er aardig in begint te komen, laat ik ze ook eens naar 250 mbar gaan en verderop zelfs naar 300-350. Totdat de bloei er begint in te komen en dan op peil houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met betrekking tot het inwateren van de potten en de tensio doe ik de pot inwateren met 10-15%, daarna de tensio erin draaien en schenk ik rondom de tensio nog een glaasje water.

Dan laat ik de eerste keer die waarde oplopen naar 150-160.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klinkt logisch. Lijkt me de juiste weg. Ik deed het ook zo ongeveer. Alleen max. 10% inwateren. En op het einde (laten 10 dagen) wat droger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oké, ik kom net thuis en ik heb de tensio meter een klein beetje verplaatst. 

Hij zat 3 cm vanaf de rand van de pot vandaan. 

Nu is dat 6 cm. 

Na het verplaatsten geeft de tensio 143 aan, kan ik deze waarde serieus nemen of moet ik hem een paar uur geven @greentjeonatrip?

Zo 'n lage mbar heb ik nog niet gehad dus ik denk dat ik vanavond even helemaal niets geef! 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 9/8/2019 at 3:13 PM, greentjeonatrip said:

* Probeer bij normale potten (ik dacht dat dit onder de hoogte van 30 cm lag, maar weet ik niet meer zeker) uit te komen op ongeveer 70/80 mbar (24 uur later) en laat daarna die waarde oplopen naar 130 mbar, voordat je weer een gift doet. Naarmate er wat meer groei en bloei in het gewas komt en dus ook meer verdamping, zul je ervaren dat dit steeds meer een uitdaging gaat worden en stelt 10 mbar ineens geen fuck meer voor.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik kijk naar de soort smartpot die je hebt, dan schat ik zo in dat je tensio op een mooie diepte zit.

Ik heb wel vaker gelezen dat men het aanbeveelt om uren later pas de waarde als graadmeter aan te houden. Misschien dat het zelfs zo in de handleiding staat. Ik weet het niet meer.

Bij mij is dit nooit aan de orde geweest en kreeg ik altijd heel snel een mooie en juiste waarde te zien. Zoals eerder gezegd, die kegel moet goed contact maken.

Afhankelijk van hoe lang je lampen al aan staan, denk ik dat de huidige waarde niet gaat dalen, maar alleen nog maar zal stijgen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
45 minutes ago, greentjeonatrip said:

Jij bent ook al zo'n droge kweker. :P

Jazeker, ik kweek nu zeker 2x zo nat als dat ik normaal zonder tensio zou doen. 

Dit is wel me eerste kweek met grote smart potten. 

Ik probeer ook wat terug houden te zijn met water omdat ik 3 planten verzopen heb bij me vorige kweek. 

De tensio ging snel naar de 142 na het verplaatsen en daar bleef hij op hangen dus ik denk dat dat echt de goeie waarde is. 

Morgen maar weer eens verder kijken want de aarde voelt kletsnat aan. 

 

 

Edited by Kluns

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij een waarde van 143 is die aarde niet kletsnat. Dat denk jij slechts.

Waarschijnlijk komt dit, omdat de toplaag vochtig aanvoelt en zal ongetwijfeld komen door dat scrognet wat erboven hangt en die ruimte tussen de aarde en dat scrognet met dat bladerdek, waardoor de luchtvochtigheid daar wat hoger is.

Maakt ook niets uit, want ik kan dat heel goed begrijpen, wanneer iemand voor de eerste keer met een tensio aan de slag gaat en daarbij ook nog eens in een eerdere kweek zijn planten verzopen heeft.

Doe deze ronde maar vooral waar jij je prettig bij voelt. Ook dan zal het goed komen.

De rest volgt vanzelf wel.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...