Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
MisterX

Koelpasta vervangen van de COBs

Recommended Posts

Beste Kwekers,

 

Bij het bouwen van een LED armatuur gebruik je koelpasta zodat de COB warmte beter afgeeft aan de heatsink.

Nu gaat koelpasta niet eeuwig mee. Het word hard en het geeft steeds minder goed de warmte af. Na hoeveel tijd is het verstandig om de koelpasta eens een keertje te vervangen?

Ik zit met het idee in me hoofd dat je de koelprestatie's zo hoog mogelijk moet houden van je COBs. Ik denk dat de COBS minder efficient gaan draaien als ze warmer worden. Of dit idee klopt weet ik niet.

 

Naast het kweken van wiet vind ik computers ook heel erg leuk. Daarvan vervang ik de koelpasta elk jaar.

 

 

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo lang je elektronica onder de 70°C weet te houden zijn de verschillen in prestaties en levensduur klein. Koeler is een fractie beter, maar echt verschil zal je niet merken.

Af en toe even stof verwijderen van de heatsink is al beter dan hoe de meeste computers behandeld worden. Welke koelpasta gebruik je? Ik heb 20 jaar geleden eens een tube artic silver gekocht en ik kan me niet herinneren dat die echt hard werd, volgens mij kon ik die na jaren gebruik nog met een stukje papier van de cpu afvegen. Koelpasta dient alleen om de oneffenheden in de koelende oppervlakken te overbruggen en gebruik je dus liefst in een zo dun mogelijk laagje.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij leds is het volgensmij wel zo hoe cooler ze draaier hoe efficienter ze zijn met het geven van licht.

Ik gebruik nu Artic Silver 5 op mijn Cobs, Ik zit te denken om deze te vervangen voor de high end thermal paste Thermal Grizzly

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zag enige tijd geleden op YouTube (dacht ik) een vergelijkende test tussen de verschillende koelpasta's.

 

Denk wat @denBoom bedoeld is dat het inderdaad ook zo is dat ze efficiënter draaien als ze gekoeld worden, maar dat iets minder koeling niet tot een grote afname van efficiëntie leidt.

Ten minste, zo las ik zijn info :) 

 

Hoe zou je (en dan bedoel ik wij, hobbyisten) het verschil in efficiëntie kunnen meten, bij minder of meer koeling?

Zou een leuk testje kunnen zijn.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, MisterX said:

Ik gebruik nu Artic Silver 5 op mijn Cobs, Ik zit te denken om deze te vervangen voor de high end thermal paste Thermal Grizzly

Heb je grote overclock plannen, dat je de Grizzly paste wilt gaan gebruiken?

Behalve een hoop geklieder en € uit je portemonee ga je geen enkel verschil merken met de voor jouw toepassing al 1vd beste koelpasta's.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, MisterX said:

Bij leds is het volgensmij wel zo hoe cooler ze draaier hoe efficienter ze zijn met het geven van licht.

Ik gebruik nu Artic Silver 5 op mijn Cobs, Ik zit te denken om deze te vervangen voor de high end thermal paste Thermal Grizzly

Klopt, het is meer dat je niet zo veel zal winnen in temperatuur, en die temperatuur bepaalt slechts voor een beperkt deel de efficiëntie. 

De arctic silver die je nu hebt is al 1 van de betere koelpasta's. Merkbaar gaat het verschil niet zijn. Meetbaar, misschien met een hele goede meter. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...