Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

led-friesland

led vraag

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Na natrium wil ik ook eens beginnen onder led. Ik had gekeken naar Citizen CLU048 1212 3000K zijn dit een beetje geschikte lampen?

De ruimte die ik wou vullen is 1.20 bij 5.00 meter.

Hoeveel zou ik er dan moeten hebben een set is 4 stuks totaal 200 watt, zelf dacht ik aan 8 sets dat zijn dan 32 cobs van 50 watt of is dat teveel/te weinig?

Als de led kenners me daarbij zouden kunnen helpen graag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah, nog een 2de post.

Veel van de ledkwekers gaan tegenwoordig aan de slag met ledstrips van Samsung.

Betere spreiding en ze verdelen dus het licht mooi over je bladerdek. Ook is het eenvoudiger om dan je koelribben te maken.

De langere strips zijn iets van 112 cm als ik het goed heb. 

Klink goed voor jouw ruimte.

Dan zou je 4 zelfbouw-armaturen naast elkaar kunnen hangen. En dan vul je iets van 120 x 480. Die 20 cm smokkel je er wel bij.

@denBoom heeft volgens mij nog niet zo lang geleden wat gebouwd en daar ook een bouwverslag van gemaakt.

Hij legt ook uit wat je nodig hebt, en wat dan het totale wattage is en op hoeveel ampere hij ze dan laat draaien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In grote lijnen zijn er 3 varianten waarin deze soort leds beschikbaar zijn.

  • COB's: alle leds dicht op elkaar gepakt. Actieve koeling nodig.
  • Strips: leds verdeelt over een lengte van 56 of 112 cm.
  • Quantum boards: leds verdeelt over een rechthoek. Vooral populair in de US.

De leds die je opnoemt zijn zeker geen verkeerde keuze. Ik had ze zelf ook op mijn radar tot ik besloten had dat strips voor mij toch handiger waren om te bouwen.

Ik heb me laten wijsmaken dat 320W/m2 ideaal is. Met 8 setjes blijf je daar nog onder, met 10 setjes zit je er boven. Ik zou zeggen kijk naar wat het gemakkelijkste is om te bouwen met een gelijke lichtverdeling en hoeveel je wil uitgeven. Ik heb zelf een fractie meer dan 320W/m2 en de planten zijn bezig om de wanden van mijn tentje naar buiten te duwen, ruim voldoende dus.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke zal me ook dan even verdiepen in die strips, maatje van mij had 16xCitizen CLU048 1212 3000K in een tentje van 120x240 maar was een zware telleur stelling 4x tussen de 275 en 350 gram. Had naar mijn idee makkelijk dubbele vanaf gekunt. Zal ook kijken wat die Quantum boards doen. Wil best wel wat uitgeven voor die ruimte kwa verlichting maar wil wel proberen binnen de 2500 euro te houden.

Edited by led-friesland

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minutes ago, led-friesland said:

oke zal me ook dan even verdiepen in die strips, maatje van mij had 16xCitizen CLU048 1212 3000K in een tentje van 120x240 maar was een zware telleur stelling 4x tussen de 275 en 350 gram. Had naar mijn idee makkelijk dubbele vanaf gekunt. Zal ook kijken wat die Quantum boards doen. Wil best wel wat uitgeven voor die ruimte kwa verlichting maar wil wel proberen binnen de 2500 euro te houden.

Dat maatje van je heeft van tevoren dan niet genoeg onderzoek gedaan, 16 stuks van die Citizens die gemiddeld op 36 watt per stuk draaien, da's 576 watt voor bijna 3m², dat is natuurlijk ook véél te weinig licht. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Quantum boards keuze begrijp ik niet zo goed.

Mooie van leds is dat je ze zo mooi kunt spreiden.

Overal ligt licht wat links en rechts onder de bladeren kruipt. Die zo gewilde penetratie.

Bij zo'n board zet je alles weer enigszins gecentraliseerd.

 

Daarnaast is zo'n board gesloten en moet je dus de warmte die boven je armatuur vrijkomt op een andere manier naar je bladerdek zien te krijgen.

Bij een open armatuur lukt je dit veel beter.

Edited by Kees A
Hele domme taalfout

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, led-friesland said:

oke zal me ook dan even verdiepen in die strips, maatje van mij had 16xCitizen CLU048 1212 3000K in een tentje van 120x240 maar was een zware telleur stelling 4x tussen de 275 en 350 gram. Had naar mijn idee makkelijk dubbele vanaf gekunt. Zal ook kijken wat die Quantum boards doen. Wil best wel wat uitgeven voor die ruimte kwa verlichting maar wil wel proberen binnen de 2500 euro te houden.

Klinkt alsof er nog iets anders is mis gelopen bij je maatje. Leds geven je ook nog veel meer vrijheid om zelf de lichtsterkte te bepalen door de stroom te controleren. Die CLU048 leds kunnen werken met een stroom van 0.7A maar ook met 2.1A. In het 2de scenario geven ze 2.5 tot 2.8 keer zoveel licht.

Met je budget kan je best een leuk zelfbouw setje samenstellen. bijvoorbeeld: 24 strips van 112cm kan je bestellen voor ongeveer 1000€, 4 drivers van 480W kan je bestellen voor ongeveer 600€. Dan blijft er nog ruim voldoende over om alles aan te sluiten en op te hangen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Was dus even aan het uitzoeken wat goed bij mij paste, maar die Quantu boards lijkt mij dus helemaal niks.

Dan kan ik nog kiezen uit cob of led strips, als ik het goed bekeken heb schijnen ledstrips toch net een stapje voor te zijn en ze zijn nog goedkoper ook. Alleen ik ben dus opzoek gegaan naar led strips, alleen kwam ik erachter dat er idioot veel soorten zijn en maten. Als ik het goed begrepen heb kon ik ze het beste van samsung nemen. Nu zag ik net op ebay van die strips maar zijn dat wat geschikte strips

https://www.ebay.nl/itm/3-x-Sun-Board-96-Diode-3500k-Samsung-lm561c-S6-led-Strip-Grow-Light-NOT-Quantum/264347338543?hash=item3d8c54472f:g:cUwAAOSwTxhc9I27

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij als je op de linkjes in de post van denBoom klikt, heb je de perfecte strips, de bijbehorende drivers en de goede leveranciers.

Als je er niet veel van af weet (zoals ik ook) moet je vooral afgaan op wat een paar slimmeriken zoals denBoom en Wietefras aangeven.

Kun je jezelf geen buil aan vallen.

Anders verdwaal je in types, serienummers, lichttemperaturen, weet ik veel.

Share this post


Link to post
Share on other sites
42 minutes ago, Kees A said:

Volgens mij als je op de linkjes in de post van denBoom klikt, heb je de perfecte strips, de bijbehorende drivers en de goede leveranciers.

Als je er niet veel van af weet (zoals ik ook) moet je vooral afgaan op wat een paar slimmeriken zoals denBoom en Wietefras aangeven.

Kun je jezelf geen buil aan vallen.

Anders verdwaal je in types, serienummers, lichttemperaturen, weet ik veel.

Ja klopt had al op die linkjes geklikt maar krijg dan niks ervoor, dus zelf even wat lopen zoeken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik snap niet goed wat je bedoeld met 'krijg dan niks ervoor'.

 

Tip: Als je een antwoord geeft op iets of iemand die net boven je bijdrage staat, hoef je niet te quoten.

Behalve natuurlijk als je iets wil benadrukken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel gek inderdaad.

De links doen het nu bij mij ook niet, maar eerder op de dag zeker wel. Ik zag strips van Samsung.

Ook als ik in de zoekfunctie 'HLG-480H-48' tik, dan krijg ik een foutmelding.

Dus denk dat er (tijdelijk?) wat mis is met site Digi-Key.

De hele site is van slag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De Links naar de strips en drivers lijken nu stuk te zijn. Toen ik ze postte werkten ze nog, en alles op hun website lijkt nu offline te zijn. Probeer nog eens na het weekend, misschien is de leverancier gewoon onderhoud aan het uitvoeren.

Ik heb destijds deze datasheet van samsung gebuikt die een overzicht geeft van veel leds. Deze leds zijn ontworpen om TL te vervangen en zijn beschikbaar in lengtes van 24, 56 en 112 cm Ik heb daarbij vooral gekeken naar de industrial lighting vanwege de hoge lumen density, de dubbele rij leds. Met een enkele rij leds heb je veel meer aluminium nodig om je frame te bouwen en bespaar je niets meer. Ook is het meer gedoe om een passende driver te zoeken en op de correcte manier aan te sluiten.

De h - influx series is de krachtigste (en duurste) maar is slechts 24 of 56 cm lang. Met een breedte van 120 cm moet je dan 2 strips van 56 heel dicht achter elkaar monteren en hopen dat er voldoende ruimte over blijft om ze aan te sluiten.

De F Series is ook beschikbaar in een lengte van 112cm, die strip heeft een normaal vermogen van 100W en geeft dus een bak licht af.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag de strips maar besteld die @denboom had voorgesteld was nog goedkoper ook dan jou berekening.

laat het wel wete wanneer ze binnen zijn, maar die strips dien ik dan op een aluminium U profiel te doen? 

xqpBmCs.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, zoiets ongeveer.

large.20190130_175625_resized.jpg.46efabfeb6655b3cfcf5831663abb9af.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, led-friesland said:

was nog goedkoper ook dan jou berekening.

Houd er wel rekening mee dat je straks waarschijnlijk nog 260 euro vat belasting mag gaan aftikken bij de ups meneer 

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 8/9/2019 at 7:29 PM, denBoom said:

Met je budget kan je best een leuk zelfbouw setje samenstellen. bijvoorbeeld: 24 strips van 112cm kan je bestellen voor ongeveer 1000€, 4 drivers van 480W kan je bestellen voor ongeveer 600€. Dan blijft er nog ruim voldoende over om alles aan te sluiten en op te hangen.

Ik bekeek zojuist even een topic van je waarin je voor jezelf een armatuur bouwt.

Daar gebruik je voor 1 armatuur 6 strips, maar 2 drivers.

Waarom heb je destijds niet voor 1 driver van 480 Watt gekozen, maar voor 2 stuks van 240 Watt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja geen idee hoe ze die douane en btw kosten berekenen, maar dan nog heb ik het niet duur, als ze een beetje simpel inelkaar te zetten zijn en werkt prima wil ik nog een keer zo"n partij bestellen

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Kees A said:

Ik bekeek zojuist even een topic van je waarin je voor jezelf een armatuur bouwt.

Daar gebruik je voor 1 armatuur 6 strips, maar 2 drivers.

Waarom heb je destijds niet voor 1 driver van 480 Watt gekozen, maar voor 2 stuks van 240 Watt?

Wanneer de planten nog heel klein zijn vind ik het zonde om ze al maximaal licht te geven. Ze vangen met 2 strips dan nog niet echt meer licht dan als ik de potten onder recht onder de lichtgevende strips plaats. Ik heb mijn strips ook afwisselend op de verschillende drivers aangesloten. Als ik in de zomer de warmte niet meer onder controle kan houden heb ik nog de optie om gemakkelijk de helft uit te schakelen.

Daarnaast heb ik ook gekozen voor een type driver die alleen een vaste stroom (Constant current CC) levert. Met 2 drivers blijft de spanning beperkt tot ongeveer 140 of 145 volt, bij een enkele grotere driver is dit al bijna 300V. Dat begint hoger te worden dan waar ik mezelf comfortable bij voel. Bij het type drivers dat ik gekozen heb is het ook zo dat als er een probleem mocht zijn met een enkele led (bv draadje dat niet goed vast zit of los trilt) dan vallen alle leds uit. Met 2 drivers blijft de andere nog werken en ervaren de planten alleen een 'bewolkte dag' in de plaats van een totale zonsverduistering.

En misschien wel de belangrijkste reden, ik heb ook geen groot hok waardoor kosten voor mij minder relevant zijn. Ik heb voor mezelf iets meer geoptimaliseerd naar volledige controle en energie efficiency, 

 

Een Constant Voltage + Constant Current (CV+CC) zoals ik hier gelinked heb werkt altijd op +- 48 volt en heeft geen van de nadelen die ik hierboven noemde.

De stroom is wel hoger dus als het kan wil je eigenlijk 2 verschillende draaddiktes gebruiken. Een dunnere draad voor de leds zelf omdat de aansluiting niet groter is en een dikkere draad om de stroom door te laten lopen.

  • 1.5mm2 van de driver naar de wago klemmen en tussen de wago klemmen onderling 
  • 0.75mm2 tussen de wago klem en de led strips

 

Waarom heb ik dan toch voor dat andere type driver gekozen? Degene die ik voor mezelf gekozen heb zijn in staat om net een klein beetje meer te leveren dan wat naam aangeeft (250W). Toen ik die keuze gemaakt had was mijn kennis van led technologie blijkbaar toch al een beetje verouderd en ik hield nog rekening met mogelijke problemen die vandaag de dag eigenlijk niet meer van toepassing zijn. Iets verderop in dat topic kan je daar meer over lezen. Als ik mijn bouw nog eens over zou doen, dan weet ik niet of ik nog steeds dezelfde keuzes zou maken.

Waarom adviseer ik dat andere type driver niet aan anderen? Het vraagt een iets andere manier van denken om alles te berekenen en aan te sluiten en het is iets minder breed toepasbaar. Het concept van een CV+CC driver zoals deze is voor de meeste mensen gemakkelijker te begrijpen. Een enkele driver is goedkoper dan 2 stuks voor hetzelfde vermogen en ook gemakkelijker aan te sluiten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
54 minutes ago, led-friesland said:

Ja geen idee hoe ze die douane en btw kosten berekenen, maar dan nog heb ik het niet duur, als ze een beetje simpel inelkaar te zetten zijn en werkt prima wil ik nog een keer zo"n partij bestellen

Dit was iig mijn ervaring toen ik mijn strips bij digikey bestelde. De bon zat geloof ik wel op de doos geplakt, maar weet zo gauw niet meer of die door hun open gemaakt was of gewoon direct toegankelijk was oid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Digikey geeft de waarde online al door aan UPS, valt weinig mee te sjoemelen. Het is gewoon ...% van de waarde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vond het alleen een beetje misleidend dat er op de site stond dat alle belastingen in de prijs inbegrepen waren, terwijl ik de layout van de website al lang en breed had ingesteld op "Ik kom uit Nederland"

Toen ik achteraf daar mijn verhaal ging halen zeiden ze dat dit toch alleen de belastingen binnen de VS betrof.

Share this post


Link to post
Share on other sites
49 minutes ago, led-friesland said:

Ja geen idee hoe ze die douane en btw kosten berekenen, maar dan nog heb ik het niet duur, als ze een beetje simpel inelkaar te zetten zijn en werkt prima wil ik nog een keer zo"n partij bestellen

Is gewoon de normale btw + een bescheiden onkostenvergoeding voor ups (minder dan 5€ bij mij). Dat bedrag in cash hebben is wel handig want ik weet niet of ze een pinautomaat bij hebben.

De leds kan je op een U profiel schroeven, de U profielen op een L of T profiel bevestigen om er een geheel van te maken. Ik had voor mezelf berekend dat je de beste lichtverdeling hebt op 120*120 met deze afmetingen en ook nog ruimte over houd om het aan elkaar te bevestigen. Zelf had ik ook nog een extra U profiel genomen om de driver op te monteren maar daar moeten betere alternatieven voor zijn.

  • 2 x Alu T profiel zijkanten 25x25x3(of2) en 1120 mm lang
  • 6 x Alu U Profiel koeling 40x40x2 en 1175 mm lang

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minutes ago, denBoom said:

 Zelf had ik ook nog een extra U profiel genomen om de driver op te monteren maar daar moeten betere alternatieven voor zijn.

Een "bruggetje" maken tussen strip 3 & 4 waar je de drivers op monteert. Kan al met een paar stukjes hoekprofiel ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...