Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Wierie Wierie

Blad Problemen sinds overschakeling LED

Recommended Posts

3 hours ago, Kees A said:

Nou, dan zal ik je zeggen dat mits jouw RDWC goed werkt, en je emmers niet ramvol zitten met wortels, het geen reet uitmaakt dat de temperatuur van je water oploopt tot 23 graden of zelfs tot boven 23 graden komt.

Wortels nemen wel degelijk zuurstof op boven de 23 graden.

Kijk, je geeft hier duidelijk aan dat je, zoals gewoonlijk, graag overal over lult alsof je er wat vanaf weet maar in feite heb je er geen flauw benul van.

Het gaat er namelijk om dat hoe hoger de watertemperatuur hoe minder zuurstof dat water op kan nemen. En zodoende hoe hoger de watertemperatuur hoe minder zuurstof de plant met haar wortels op kan nemen, want er zit gewoonweg niet voldoende zuurstof in dat water.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wierie WierieDan denk ik - maar dat zijn mijn gedachten - dat het moeilijk zal zijn om aan te geven waar het nu fout gaat.

Want om heel eerlijk te zijn, en dat is niet lullig bedoeld, is 1 tot 1.6 kilo van 3600 Watt of 2400 Watt best wel een bedroevend resultaat. Dat halen er velen met 2 tot 3 x 600 Watt.

Tenminste, ik vind het zeer weinig voor iemand die al een tijdje kweekt.

Dan had je daar toch al zeker het dubbele uit moeten kunnen halen. En 3.6 kilo had ook zomaar gekund. Was ook niet gek geweest of uitzonderlijk veel.

 

Dus ergens gaat er iets helemaal niet goed in jouw ruimte. Of je hebt je klimaat niet op orde. Of je geeft verkeerd/teveel/te weinig voeding. Totaal verkeerde pH. Je RDWC is niet in orde en krijgen je wortels inderdaad te weinig zuurstof. Je aan- of afzuiging werken niet naar behoren zodat je een CO2 te kort hebt of het te warm wordt. En zo zijn er nog wel wat redenen te bedenken die niemand van een afstand hier kan zien.

Daarom denk ik ook dat op dit moment niemand een zinnig antwoord kan geven waarom het nu nóg slechter gaat.

Denk dat een groot deel bij je lampen ligt. Die led's die jij hebt... zoals ik de ervaringen lees, zijn gewoon van matige kwaliteit. 

Maar ik denk dat je een groter probleem hebt dan alleen je lampen. Je moet eerst je hok op orde krijgen. Zorgen dat je van die ruimte gewoon een kilo of 3 trekt in de winter.

Of je hok wat kleiner maken. 3 x 600 erin en proberen zo eens 1,5 kilo te halen. Moet echt kunnen. Niet iedereen haalt meteen 1 gram per watt HPS, maar klein beetje minder is ook al top.

 

Dit is vast allemaal niet wat je wil horen.

Het is ook mijn visie er op, en andere forumleden zullen er weer anders tegen aan kijken.

Ik heb het geschreven met de beste bedoelingen. Als je er zelf niet helemaal uitkomt, moet je misschien iemand die je vertrouwt eens een keer goed naar je hok laten kijken.

Zonde om zoveel tijd, energie en geld te stoppen in iets met zo'n laag rendement. 

 

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minutes ago, Twiet said:

Kijk, je geeft hier duidelijk aan dat je, zoals gewoonlijk, graag overal over lult alsof je er wat vanaf weet maar in feite heb je er geen flauw benul van.

Het gaat er namelijk om dat hoe hoger de watertemperatuur hoe minder zuurstof dat water op kan nemen. En zodoende hoe hoger de watertemperatuur hoe minder zuurstof de plant met haar wortels op kan nemen, want er zit gewoonweg niet voldoende zuurstof in dat water.

Beste Twiet,

we weten allemaal dat water indien het warmer wordt minder DO (opgeloste zuurstof) kan bevatten.

Maar het verschil tussen water van 20 graden en water van 25 graden is maar 0,8 mg DO per liter. Water van 20 graden kan maximaal 9.2 mg bevatten en water van 25 graden kan 8.4 mg bevatten.

Dus dat is al een verschil van niks en dan hebben we het over 5 graden temperatuur verschil. Dus water van 23 graden zal dan iets van 8.8 tot 9.0 mg bevatten.

We hebben het hier niet over water van 40 graden of zoiets.

 

Is dat zo'n groot verschil dat daar je planten dan meteen dood aan gaan? Hou nou toch op.

 

Daarnaast is het zo dat als je het wateroppervlakte beweegt de geconsumeerde zuurstof meteen a la minute weer aangevuld wordt.

Daar hoef je niks voor te doen; dat komt gewoon door de luchtdruk. De atmosfeer die op het wateroppervlakte drukt. En als water een beetje beweegt gaat dit nog veel sneller.

Dus zelfs als de planten heel veel zuurstof op zouden nemen, dan wordt die zuurstof alsnog aangevuld. Dus wat die wortels opnemen, zit er al meteen weer in. Als een oneindig reservoir. Lukt dat niet - omdat er bijvoorbeeld heel veel wortels zijn - dan maakt het echt geen reet meer uit of dat water nou 8.8 mg of 8.4 mg DO per liter bevat.

 

Dus ik zou als ik jou was voortaan eerst de cijfers er eens goed op naslaan en wat basiskennis natuurkunde opdoen, voordat je met zulke aantijgingen komt.

Weet wel dat er een beetje zeer zit bij jou omdat ik in jouw ogen beetje naar deed naar een vriendje van je, maar zeg dan gewoon dat ik in zijn algemeenheid een flapdrol ben. Denk dat je in ieder geval in mijn vrouw een medestander hebt.

Maar waar het hier in dit topic over zuurstof in water gaat, sla je de plank volledig mis (in dit geval)

 

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minutes ago, Kees A said:

@Wierie WierieDan denk ik - maar dat zijn mijn gedachten - dat het moeilijk zal zijn om aan te geven waar het nu fout gaat.

Want om heel eerlijk te zijn, en dat is niet lullig bedoeld, is 1 tot 1.6 kilo van 3600 Watt of 2400 Watt best wel een bedroevend resultaat. Dat halen er velen met 2 tot 3 x 600 Watt.

Tenminste, ik vind het zeer weinig voor iemand die al een tijdje kweekt.

Dan had je daar toch al zeker het dubbele uit moeten kunnen halen. En 3.6 kilo had ook zomaar gekund. Was ook niet gek geweest of uitzonderlijk veel.

 

Dus ergens gaat er iets helemaal niet goed in jouw ruimte. Of je hebt je klimaat niet op orde. Of je geeft verkeerd/teveel/te weinig voeding. Totaal verkeerde pH. Je RDWC is niet in orde en krijgen je wortels inderdaad te weinig zuurstof. Je aan- of afzuiging werken niet naar behoren zodat je een CO2 te kort hebt of het te warm wordt. En zo zijn er nog wel wat redenen te bedenken die niemand van een afstand hier kan zien.

Daarom denk ik ook dat op dit moment niemand een zinnig antwoord kan geven waarom het nu nóg slechter gaat.

Denk dat een groot deel bij je lampen ligt. Die led's die jij hebt... zoals ik de ervaringen lees, zijn gewoon van matige kwaliteit. 

Maar ik denk dat je een groter probleem hebt dan alleen je lampen. Je moet eerst je hok op orde krijgen. Zorgen dat je van die ruimte gewoon een kilo of 3 trekt in de winter.

Of je hok wat kleiner maken. 3 x 600 erin en proberen zo eens 1,5 kilo te halen. Moet echt kunnen. Niet iedereen haalt meteen 1 gram per watt HPS, maar klein beetje minder is ook al top.

 

Dit is vast allemaal niet wat je wil horen.

Het is ook mijn visie er op, en andere forumleden zullen er weer anders tegen aan kijken.

Ik heb het geschreven met de beste bedoelingen. Als je er zelf niet helemaal uitkomt, moet je misschien iemand die je vertrouwt eens een keer goed naar je hok laten kijken.

Zonde om zoveel tijd, energie en geld te stoppen in iets met zo'n laag rendement. 

 

Hoi Kees,

Prima feedback inderdaad veel dingen waar het vanaf kan hangen.

Vroeger had ik een tent met potten en aarde daar haalde ik nog vele malen minder vanaf.

 

Kan jij mij eens wat links geven of een fototje van een amnesia plant waar een gram per watt af komt dan want ik zie die verslagen hier alleen nooit op het forum voorbij komen.

En ik neem aan dat jij het hebt over droog gewicht?

 

Ik kweek toch ook al erg lang eerst buiten toen binnen en nu met hydro en maak telkens weer vooruitgang kwa opbrengsten. De verhalen van een gram per watt hoor ik heel vaak zie er alleen nooit fotos van.

Niet dat ik je niet geloof hoor maar amnesia is nou niet echt een plant waar toppen aan komen zoals cola flessen volgens mij. Ik zou graag wat fotos zien.

 

Maar oke volgende ronde eens kijken of ik het beter krijg.

Voor nu maar eens kijken wat dit word na afbloei

Edited by Wierie Wierie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb die foto's ook niet paraat.

Je had hier ooit lid Dilago. Die kweekte volgens mij Amnees op RFX of zoiets. Volgens mij niet onverdienstelijk.

Anders moet je eens googlen op Amnesia of amnees + wietforum + opbrengst. Dan komt er vast wat voorbij.

Ik weet wel dat veel van die grote jongens Amnesia kweken, en die willen echt wel een halve kilo per lamp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat begrijp ik daar gaat het mij niet perse om , ik vind het wel leuk om een leuke opbrengst te hebben en gewoon mooie planten te groeien.......

Tuurlijk je verdient er wat aan maar het is ook hobby en ik vind het altijd irritant als er iets gaande is wat ik niet begrijp :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben benieuwd of het mogelijk is om foto's te maken van de wortels en in het bijzonder de wortelpunten.

Door een hoge N en K ratio krijg je ook een lockout in de Calcium.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ wierie

Het zuurstof percentage kan ook worden verkleind door middel van fosfaten en nitraten, die als gevolg van bemesten, in het water komen. Deze fosfaten en nitraten hebben indirect een positief effect op de bacterie groei wat weer een negatief effect heeft op de zuurstofconcentratie in het water.

Je planten op de foto's tonen overbemesting en overbewatering.

Als je zo door blijft gaan zullen zelfs de enzymen die tot nu toe de rot voorkwamen bij de wortels het ook niet meer kunnen aankunnen.
Tot het einde mee blijven geven ook al kost Cannazym behoorlijk veel geld.

Welke Canna Aqua gebruik je en wat is de EC van het water bij je uit de kraan en welk schema van Canna volg je precies?

 

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minute ago, Wierie Wierie said:

Tuurlijk je verdient er wat aan maar het is ook hobby en ik vind het altijd irritant als er iets gaande is wat ik niet begrijp :-)

Waarom niet effe terug naar 1 of 2 lampjes en dan je klimaat en andere omstandigheden onder controle krijgen?

Net zoveel opbrengst, minder kosten, minder kopzorgen...

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minutes ago, lostchild said:

@ wierie

Het zuurstof percentage kan ook worden verkleind door middel van fosfaten en nitraten, die als gevolg van bemesten, in het water komen. Deze fosfaten en nitraten hebben indirect een positief effect op de bacterie groei wat weer een negatief effect heeft op de zuurstofconcentratie in het water.

Je planten op de foto's tonen overbemesting en overbewatering.

Als je zo door blijft gaan zullen zelfs de enzymen die tot nu toe de rot voorkwamen bij de wortels het ook niet meer kunnen voorkomen.

Welke Canna Aqua gebruik je en wat is de EC van het water bij je uit de kraan?

 

Nu canna aqua flores omdat ik in de bloei zit natuurlijk

ook pk 13 /14 gegeven in week 6

en een bloei booster

 

EC uit de kraan is 0.4

 

overbewatering lijkt me lastig in een DWC systeem

Edited by Wierie Wierie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb nog wel een andere vraag waar ik altijd twijfels over heb hoelang adviseren jullie voorgroei , ik doe meestal 1.5 weken en dan als de planten 30 tot 40 cm hoog zijn top ik ze een keer

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minutes ago, Wierie Wierie said:

overbewatering lijkt me lastig in een DWC systeem

Overbewatering kan wel.

Want overbewatering is eigenlijk de verkeerde naam. Je zou het onder-bezuurstoffing moeten noemen.

Als je in een aarde pot teveel water gooit, dan komt er door de poriën/ruimtes tussen de aardekorrels geen zuurstof meer bij de wortels.

Bij hydro kan dat ook als er niet genoeg opgeloste zuurstof in je water zit.

Of als je wortelbos zo dicht is, dat er geen vers water (met zuurstof) in je wortelbos komt. Maar alleen aan de zijkant bijvoorbeeld.

Of als je RDWC systeem er niet in slaagt om het water daadwerkelijk te verversen. Maar dat het grotendeels hetzelfde water is in de emmers en dat er alleen maar een stroompje gaat. Op een gegeven moment is de DO dan misschien wel op of te weinig.

 

Maar normaliter moet je voor te weinig zuurstof wel echt heel gek doen.

Er bestaat bijvoorbeeld ook zoiets als de Kratky methode waarin het water helemaal niet beweegt, en zelfs daar groeien planten in.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe warm zou het water in je potten eigenlijk worden als de luchttemp tegen de 40º ligt?

En wat vinden je plantjes er eigenlijk van, van 40º? En dan vraag ik voor het gemak maar even niet naar andere waardes, zoals de LV tijdens dag en nacht en de nachttemp?

Als je je klimaat niet op orde hebt kan er eigenlijk alleen maar van alles fout gaan, en soms zelfs zo fout dat je planten zo'n opdoffer hebben gehad dat er niks fatsoenlijks meer van te bakken valt.

  • Regel nº 1: Zorg dat je je klimaat onder controle hebt.
  • Regel nº 2: Zorg dat je je klimaat onder controle houdt.

Hou je deze 2 regels aan dan is de kans dat er iets fout gaat een heel stuk kleiner. En zolang je je klimaat niet op orde hebt ben je aan het kloten en blijf je aan het kloten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minute ago, Kees A said:

Maar voor te weinig zuurstof moet je wel echt heel gek doen.

Zoals op enkel water kweken in NL zonder afdoende maatregelen tijdens een hittegolf bedoel je?

@wierie

Ik doelde eigenlijk op de hard of zacht water uitvoering van de Canna Aqua.

Om voedingsstoffen zo nauwkeurig en volledig mogelijk aan te bieden, wordt er door CANNA bij hydro kweken onderscheid gemaakt in waterklasse. Dit is nodig omdat de watereigenschappen sterk kunnen verschillen per regio. Daarom heeft CANNA verschillende recepten ontwikkeld, die zijn afgestemd op verschillende waterklassen. Eigenlijk heel logisch. Deze verschillen worden opgevangen in twee waterklassen namelijk: de klasse zacht water en de klasse gemiddeld hard tot hard water.

Je kan als je zacht water hebt en de hard water uitvoering gebruikt al heel snel over of onder doseren op bepaalde elementen.

Mbt je vraag hoe lang voorgroei: des te korter jij je planten in leven moet zien te houden op hydro des te minder breek jij je hoofd over eventuele problemen tijdens de kweek. Stekken helpen daar al een boel bij.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, want bij 23 graden is het break even. :wtf:

Of zoiets.

Lekker niet aangeven wat daarmee bedoeld wordt, maar gewoon wat poneren waar niemand geen ene moer aan heeft.

En dan komt er nog iemand achteraan die ook zijn gelijk probeert te halen en het hele zuurstof in water-verhaal niet begrijpt.

Nee, daar wordt het lekker duidelijk van voor de TS en de andere leden.

 

Ik denk ook dat die hittegolf niet heel erg bijgedragen heeft aan een goede groei. Bij niemand niet die zonder airco groeit.

Maar zeg dat dan. En kom niet met een willekeurig getal van 23 graden, daarna nog wat wat regelrecht van een site gehaald is en waarschijnlijk voor viswater is bedoeld. Alleen maar om zoals wel vaker alsnog met terugwerkende kracht je gelijk te halen.

Dat er in zijn hok iets niet goed zit, lijkt me wel duidelijk met een opbrengst van 1 tot 1.5 kilo onder 2.400 of 3.600 Watt. Hittegolf of niet. Ook in een frisse winter was die score al niet heel erg vreugde-opwekkend.

En ik denk niet - maar ik kan er naast zitten - dat dit in 1 x keer op te lossen is met Canna voor hard of zacht water. 

Denk wel dat er iets meer aan de hand is. Maar wie weet. Misschien is verandering van de soort Canna wel de Gouden Greep.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minutes ago, Kees A said:

Ik heb die foto's ook niet paraat.

Je had hier ooit lid Dilago. Die kweekte volgens mij Amnees op RFX of zoiets. Volgens mij niet onverdienstelijk.

Lid Dilago, de man van alg door het hele hok, rot in de toppen en zelfs op RFX nog in staat belabberde rondes te draaien en pas met een ander soortje (Skunk) en na 4 magere rondes hiermee en keer succes had?

Die Dilago bedoel je als voorbeeld?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen idee.

Die topics liepen steeds uit de hand omdat er iemand de hele tijd ruzie aan het zoeken was en de wiet-nazi uithing.

Dus heb ze niet altijd even goed gevolgd.

Misschien heb ik niet goed opgelet. Maar dan nog zal er ergens in zijn topic misschien wel iemand opduiken die het wel goed deed met Amnees.

Ik gaf alleen maar aan wat er over Amnees is blijven hangen. Het was geen bindend stemadvies of zoiets. Maar een google advies. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
59 minutes ago, Wierie Wierie said:

Dat begrijp ik daar gaat het mij niet perse om , ik vind het wel leuk om een leuke opbrengst te hebben en gewoon mooie planten te groeien.......

Tuurlijk je verdient er wat aan maar het is ook hobby en ik vind het altijd irritant als er iets gaande is wat ik niet begrijp :-)

Beste man, er ligt nogal een behoorlijke kloof tussen de verhalen van 1 gram per watt, of de uiterst bedroevende 0.27 tot 0.44 gram per watt die jij de afgelopen jaren uit je ruimte weet te persen.

Er zijn er hier velen die, zonder daar heel stoer over te hoeven doen, met gemak ruim boven een gram per watt uitkomen en hiervan zijn legio verslagen met groot gemak terug te vinden. En het is juist de door broodkwekers (en met 3600 watt aan lampen reken ik jou gewoon daaronder, hobby mijn reet, je verdient er gewoon 'je brood' mee) geliefde Amnesia die ondanks zijn wat langere bloei het meest oplevert, anders zou dit niet het meest gekweekte soortje onder die groep zijn. 

Ik val echt je niet aan op het feit dat je wiet kweekt om een boterham te verdienen, de meesten hier kweken meer dan dat ze ooit op kunnen roken, maar om nu te pretenderen dat de totale opbrengst maar bijzaak is en 3600 watt maar enkel een hobby, ik bedoel, we zijn niet achterlijk met z'n allen :rolleyes:

En tuurlijk zien we graag dat jij met speels gemak minimaal 3,5 kilo droog uit je ruimte trekt, maar dan zouden wat aanvullende foto's van je hok, wat meer info over de aan -en afzuig, temps etc helpen om betere adviezen te geven. Gooi ook wat info over je lampen neer, specs enzo. Helpt allemaal. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoeveel leds van welk type heb je in je ruimte? Hoe hoog hangen deze boven de planten?

Als ik bijvoorbeeld kijk naar deze '600W' leds dan zie ik staan dat deze maar 132W verbruiken en op 60 cm boven de planten zouden moeten. Leds zijn efficiënter dan hps maar dit is wel heel extreem, zelfs als we uit gaan van 400W vervanger dan is dit nog heel optimistisch. De aangegeven hoogte boven de planten is volgens mij ook veel te groot en enkel gekozen omdat de lamp anders niet de oppervlakte uit de marketing kan bedekken.

 

Als ik naar de planten kijk dan zie ik dat enkel de hoofdtop een beetje hoogte heeft, de rest van de plant blijft erg achter en komt niet boven het net uit. Voor volgende keer zou ik proberen om de planten te toppen en 1, 2 of 3 weken langer voor te groeien. Scroggen, zodat je meer toppen dichter bij het licht hebt kan ook. 

In de hoofdtop die je hebt zie ik ook dat de planten behoorlijk naar het licht toe buigen. Dit is ook een signaal dat je weinig licht hebt. En dan worden die toppen ook niet zo dik als gehoopt.

Daar komt nog bij dat ik bladeren zie met maar 3 fanleaves. Dat is dan weer een gevolg van stress (te warm, foutieve balans voedingsstoffen,...) Het kan bijna niet anders dan dat het een merkbare invloed heeft gehad en er een stilstand van de groei is gekomen.  Door de stilstand die je planten gehad hebben zal het nog wel een week of 2 langer duren voor deze planten klaar zijn.

 

Dat de grootste en oudste fanleaves eerder beginnen te verkleuren vindt ik ook niet abnormaal. Je zit ten slotte al in week 8. Helemaal onderaan de plant kan het ook zijn dat de plant zelf besluit dat die bladeren niet nuttig genoeg meer zijn. De plant gaat dan alle voedingstoffen uit dat blad halen en het blad afstoten. 

 

Als ik jouw was zou ik nu de leds ophangen op de helft van de ruimte en de planten daaronder dichter bij elkaar zetten. Zo vangt elke plant nog net iets meer licht en zo te zien hebben ze ook niet de volledige ruimte nodig.

Voor volgende ronde: De hoeveelheid licht herbekijken, het licht dichter op de planten hangen. Planten toppen en langer voorgroeien zodat je net vol komt te zitten met toppen.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minute ago, Kees A said:

Ja, want bij 23 graden is het break even. :wtf:

Bij vissen ligt het zo rond de 21C dat break even punt,  je weet waar je het over hebt of niet..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet geeneens wat je met die 23 bedoeld.

Jij zelf ook niet. Of misschien wel, maar je verdomd het om het ons mede te delen.

Wat is dat? Een break even punt bij water? 

 

Van vissen weet ik niks. Ik weet wel dat er vissen zwemmen in water dat warmer is dan 21 graden. En die leven. Dus geen idee wat je bedoelt.

Geruststellende gedachte dat je dat zelf ook niet hebt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een break even punt mbt opgelost aandeel zuurstof in water waar het al tijden over gaat.

Dat jij dat niet los kan zien van water getuigd van een paar behoorlijke kleppen voor je ogen.

Boven de 23C krijg je, ook al pomp je er 3000ltr zuurstof in via een pomp, het aandeel opgeloste zuurstof niet meer op maximaal en neemt het alleen maar af wat voor een onbalans kan zorgen waar je planten op reageren en het ineens van goed naar kwaad kan gaan.

Wat deed water natuurkundig ook alweer zo graag? Iets met het aannemen van de temperatuur van de omgeving en als je hok tijdens een hittegolf 35C bereikt zal de temperatuur van het water in je pito zo rond de 30C liggen.

Canna voeding is niet de factor waardoor dit mis ging in de bloei maar misschien wel waarom het in de vegetatieve periode mis ging waardoor de planten niet zo gezond waren als tijdens eerdere kweken.

@wierie

je hebt meer dan 1 factor verandert deze kweek waardoor een vergelijk met je vorige kweek niet meer op gaat, trap er niet in want je draait jezelf een rad vd ogen.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

In alle serieusheid: Maar wat houdt dat break even punt dan in?

Niet hoeveel, want je gaf 23 graden aan.

Maar wat gebeurt er bij 23 graden? 

 

Bij een bedrijf bijvoorbeeld is het zo dat je bij een bepaalde inkoop afgezet tegen een bepaalde verkoop op een gegeven moment break even draait.

Dus je koopt bijvoorbeeld 5.000 gloeilampen in voor € 1 per stuk = € 5.000. Als je ze voor € 5 per stuk verkoopt, moet je er dus 1.000 (1.000 x € 5 = ook € 5.000) verkopen om break even te draaien. (los even van je overhead en andere kosten).

Koop je de 5.000 lampen echter in voor € 0,80 per stuk (€ 4.000) , dan hoef je er bij een verkoopprijs van € 5,- nog maar 800 te verkopen om break even te draaien. Dus het break even punt is flexibel. Pas bij altijd gelijke omstandigheden kun je van een vast break even punt uitgaan. Maar er zijn vele factoren die een break even punt beïnvloeden/bepalen.

 

Hoe verhoudt dit zich dan tot je verhaal over water?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan moet je natuurlijk niet als ik al een wedervraag stel je post aan gaan passen. 

Dan wordt het er niet duidelijker op.

Je verhaal klopt niet. Maar je trekt wederom een rookgordijn op en haalt er weer allerhande dingen bij die je eerder niet zei.

Jouw stelling was : Water heeft een break even punt van 23 graden.

Dat zou je kunnen uitleggen en toelichten. 

Wat gebeurt er met water dat 23 graden heeft anders dan dat het bij 22 doet of bij 24 graden? Ja, het kan wat minder zuurstof in miligrammen bevatten.

Maar so what? Wat zou dat geven? En dan bedoel ik in alle gevallen.

Laten we ons tot dat beperken. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...