Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Picasso

beginnende blad probleem verschijnselen

Recommended Posts

Wie herkent dit en kan me helpen met een mogelijke oplossing?

Info:

Amnesia Dag 38 12/12, klimaatlog van deze dag zie foto

Mapito EB/vloed om de dag 

Laatste x gevloed met EC=2,17 en PH=5,93 >>> Drain EC=2,55 PH=5,96 >> (volgende wordt EC en PH naar beneden bijgesteld naar EC=1,65 PH=5,80)

CO2 2 dagen geleden van 700 naar 950ppm, sindsdien eerste verschijnselen van bladproblemen geconstateerd. Vooralsnog alleen bij een paar bladeren van een paar planten, meeste planten hebben deze verschijnselen gelukkig nog niet. Heb EC en PH dus al bijgesteld voor volgende vloeding. Kan/zou ik nog meer moeten doen?

1618166246_Naamloos-kopie.thumb.png.3cc9c43a4c6a90fb9f5ebf752aa411b3.png

954502341_IMG_2373-kopie.thumb.JPG.aca9d3f28b225e860f909f8c9feb1a5b.JPG

1785352448_IMG_2364-kopie.thumb.JPG.f2e7002260b0fb40a60e61011ba1377e.JPG

833321383_IMG_2365-kopie.thumb.JPG.36117048bf129b21c09556dd9ecc58d3.JPG

287603779_IMG_2367-kopie.thumb.JPG.0160ea6e3f525e4fea11a422d169b1fc.JPG

183263057_IMG_2372-kopie.thumb.JPG.82b197209e0b572dbc65cf1c9aaabe88.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welke voeding gebruik je en wat is de EC van je kraanwater?

Er is her en der uiting van hittestress waarneembaar (omgekruld blad met scherpe kartelranden).

Ze zien er niet zwaar overvoed uit als ik heel eerlijk moet zijn, 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks voor het meedenken King_kush en Lostchild!

Voedingslijn van advanced hydroponics. De verhoudingen van het bijbehorende kweekschema worden aangehouden, maar wel in iets hogere hoeveelheden om de gewenste EC waarde te halen. EC van het kraanwater hier is ca 0,6. Genoemde EC waardes zijn gemeten waardes, dus incl de 0,6 EC uit de kraan. 

Omdat de gemeten drain EC behoorlijk stukje hoger ligt dan wat ze hadden gekregen overweeg ik ze eerst een vloeding te geven met een nieuw aangemaakt vat met een EC van 1,0 en PH 5,7 om de EC in medium stukje te verlagen. 

 

De hittestress verschijnselen her en der had ik ook gezien, maar dat zie ik ook maar op een paar plekjes... Zie klimaatlogje: Temp loopt gedurende dag langzaam op vanaf ca 29,5 graden naar ca 30 graden. Blad temp van ca 26,5 naar ca 28 graden. Voor zover ik me in heb kunnen lezen zijn dit prima waardes. Toch laten sommige planten op sommige bladeren wat opgekrulde bladranden zien.... 

Er wordt gedraaid in een semi gesloten ruimte met een waterkoeling en CO2 generator. De koeling draait nu op zijn maximale vermogen en krijgt het dus niet koeler met huidige instelling lampen en CO2 generator (die beide voor warmte ontwikkeling zorgen). Is er iemand die hier verstand van heeft en een  advies(liefst onderbouwd :-)) durft te geven wat beste gedaan kan worden:

1: zo laten, paar verschijnselen van hittestress hoeft nog niet zo erg te zijn in dit stadium. Pas ingrijpen als verschijnselen erger worden en/of als we in laatste weken aankomen. Nu dus maximaal licht en CO2 (op 900ppm) aanhouden

2: CO2 ppm verlagen en daarmee luchttemperatuur gemiddeld ook een graadje kunnen krijgen

3: Lampjes Dimmen en daarmee luchttemperatuur verlagen. (lampjes knallen nu op 1200 watjes en zijn tot 600 dimbaar). Hiermee kan dus wel flink de warmteontwikkeling beperkt worden en het hokje koeler gemaakt worden. Maar dit was eigenlijk pas de bedoeling in de laatste 1/2 weken.

4: combinatie van 2 en 3

5:....

 

Alle aanvullende commentaren of adviezen zijn welkom. Voor zowel het hitte probleem als voor de bruin/gele randen en vlekjes die op de bladeren ontstaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 hours ago, Picasso said:

3: Lampjes Dimmen en daarmee luchttemperatuur verlagen. (lampjes knallen nu op 1200 watjes en zijn tot 600 dimbaar). Hiermee kan dus wel flink de warmteontwikkeling beperkt worden en het hokje koeler gemaakt worden. Maar dit was eigenlijk pas de bedoeling in de laatste 1/2 weken.

Waarom heb je er anders automatisch dimbaar boven hangen?

Je planten gebruiken als het zo warm is als afgelopen week en de temp loopt ook in het hok op minder voeding en meer water wat ook een verklaring kan zijn voor het oplopen van de EC, ga niet te drastisch EC waarden verlagen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tnx @lostchild

zijn deze lucht temperaturen (29,5 tot 30) gemeten op hoogte planten bij CO2 900 ppm te hoog voor Amnees? 

Een paar bladeren lijken dat iig wel te laten zien....:fish:

Anyways, de dimtemp voor test nu op 28 graden ingesteld. Kijken hoe die paar opgekrulde blaadjes daarop reageren. Tevens vat leeggepompt en gevuld met vers kraantjes water. Morgen verse voeding toevoegen. Welke EC en PH wordt er geadviseerd  in deze situatie?

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 7/31/2019 at 7:44 PM, Picasso said:

 

CO2 2 dagen geleden van 700 naar 950ppm, sindsdien eerste verschijnselen van bladproblemen geconstateerd. 

Misschien dat hier ook voor een deel je probleem ligt en je de grens overschrijdt? Ben niet zo heel bekend met co² kweken hoor, maar ik dacht dat bij het verhogen van je co² je stomata in aanvang wat gaat vernauwen, de koeling minder wordt en je vervolgens de intensiteit van het licht, of de temperatuur gaat verhogen, opdat je de druk opvoert om als gevolg van de verhoging van de planttemperatuur de plant dwingt om meer te gaan koelen......zodat de bladtemperatuur weer omlaag gaat.

Weet verder ff niet hoe het met de rv zit, maar als je een hoge temp hebt, evenals een hoge rv bijvoorbeeld, dan is het al een beetje uitkijken geblazen met de verdamping. Dat er op sommige plaatsen een probleem met de verdamping is, is wel duidelijk.

Ga je er dan nog een hoge ec in pompen, dan komt die waterhuishouding nog meer onder druk te staan, waardoor er vooral veel voeding achterblijft, omdat de plant het simpelweg niet opneemt en je ec oploopt....

Hier nog wat uit canna, lang geleden. wellicht heb je er wat aan....

https://www.canna.nl/node/3610

https://www.canna.nl/node/3609

Weet even niet meer wie het was, een tijdje geleden, maar deze had het volgens mij erover dat Racker ook niet meer zo hoog ging in de bloei en ik meen dat mij daar ook wat van bij stond. Maar ik weet het echt niet meer zeker :(

Ik zou sowieso voor optie 2 gaan.

Succes !

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Schiet me wel nog te binnen, dat ik dacht, dat bij co² kweken toch wel een wat hogere rv wel gewenst zou zijn, maar het is eerlijk gezegd te lang geleden en ik gebruik het zelf niet.

Toch is het misschien handig om te vermelden dat het aannemelijk is, dat het vochtgehalte in (de bloei), of in de nabijheid van de toppen mogelijk nog hoger zal zijn, dan de rv die je afleest. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat een erg hoge nacht temperatuur dingen in gang zet die je nu bemerkt.

Probeer in de nacht de temperatuur lager te krijgen, dan zullen de planten niet 24/7 in overdrive staan zoals ze nu doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 hours ago, Picasso said:

De hittestress verschijnselen her en der had ik ook gezien, maar dat zie ik ook maar op een paar plekjes... Zie klimaatlogje: Temp loopt gedurende dag langzaam op vanaf ca 29,5 graden naar ca 30 graden. Blad temp van ca 26,5 naar ca 28 graden. Voor zover ik me in heb kunnen lezen zijn dit prima waardes. Toch laten sommige planten op sommige bladeren wat opgekrulde bladranden zien.... 

Interessant, Bij mij ligt die grens dusver op 27 graden bladtemperatuur, onder de voorwaarde dat alles goed blijft gaan en onder een goede watergift. Hoger, neemt de karteling zichtbaar toe.

Het verschil van circa 2 graden bij jou, tussen blad en omgeving, is dat meestal zo ? Bij mij onder de leds ligt dat hoger. 

Ligt misschien aan de verlichting (ik weet het niet). Als leek zou ik (tot nu toe) zeggen dat er in de bloei dan al sprake is van een verminderde koeling.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 hours ago, lostchild said:

Ik denk dat een erg hoge nacht temperatuur dingen in gang zet die je nu bemerkt.

Probeer in de nacht de temperatuur lager te krijgen, dan zullen de planten niet 24/7 in overdrive staan zoals ze nu doen.

ok dat ga ik proberen. Ik heb met mijn koeling in de nacht alleen de mogelijkheid om in de nacht op RH te sturen. Die heb ik toen ik vanmiddag ter plaatse was op 70% ingesteld waarna hij gelijk begon met koelen (en ontvochtigen). Resultaat is in de log te zien van de afgelopen 24 uur die ik zo zal posten. 

Wat gebeurd er eigenlijk met de planten in dit stadium (dag 41 12/12) als nacht temp relatief hoog is? Zonder de koeling was de nacht temp hier ca 25/24/23 graden..

 

7 hours ago, greentjeonatrip said:

Interessant, Bij mij ligt die grens dusver op 27 graden bladtemperatuur, onder de voorwaarde dat alles goed blijft gaan en onder een goede watergift. Hoger, neemt de karteling zichtbaar toe.

Het verschil van circa 2 graden bij jou, tussen blad en omgeving, is dat meestal zo ? Bij mij onder de leds ligt dat hoger. 

Ligt misschien aan de verlichting (ik weet het niet). Als leek zou ik (tot nu toe) zeggen dat er in de bloei dan al sprake is van een verminderde koeling.

 

Op de log van 2 dagen terug zie ik dat temp verschil hier tussen lucht en blad gemiddeld 3 graden is. Alleen aan einde van de dag zie ik dat verschil wat minder (2 graden) wordt. Heb jij een nog groter temp verschil onder de leds? Nu dat ik de dimfunctie heb ingesteld op maximum luchttemp van 28 graden, wordt de luchttemp ook niet hoger dan 28.5 graden. Hierbij is bladtemp ca 25 graden. Ofwel lijkt dat het verschil een half graadje groter is geworden. Zie log van afgelopen 24 uur.

19 hours ago, greentjeonatrip said:

Schiet me wel nog te binnen, dat ik dacht, dat bij co² kweken toch wel een wat hogere rv wel gewenst zou zijn, maar het is eerlijk gezegd te lang geleden en ik gebruik het zelf niet.

Toch is het misschien handig om te vermelden dat het aannemelijk is, dat het vochtgehalte in (de bloei), of in de nabijheid van de toppen mogelijk nog hoger zal zijn, dan de rv die je afleest. 

de RH gedurende dag blijft hier rond de 60. Ook afgelopen dag terwijl lampen ietswat auto dimmen. Heb geen mogelijkheid de RH bij te sturen helaas.

20 hours ago, greentjeonatrip said:

Misschien dat hier ook voor een deel je probleem ligt en je de grens overschrijdt? Ben niet zo heel bekend met co² kweken hoor, maar ik dacht dat bij het verhogen van je co² je stomata in aanvang wat gaat vernauwen, de koeling minder wordt en je vervolgens de intensiteit van het licht, of de temperatuur gaat verhogen, opdat je de druk opvoert om als gevolg van de verhoging van de planttemperatuur de plant dwingt om meer te gaan koelen......zodat de bladtemperatuur weer omlaag gaat.

Weet verder ff niet hoe het met de rv zit, maar als je een hoge temp hebt, evenals een hoge rv bijvoorbeeld, dan is het al een beetje uitkijken geblazen met de verdamping. Dat er op sommige plaatsen een probleem met de verdamping is, is wel duidelijk.

Ga je er dan nog een hoge ec in pompen, dan komt die waterhuishouding nog meer onder druk te staan, waardoor er vooral veel voeding achterblijft, omdat de plant het simpelweg niet opneemt en je ec oploopt....

 Hier nog wat uit canna, lang geleden. wellicht heb je er wat aan....

https://www.canna.nl/node/3610

https://www.canna.nl/node/3609

Weet even niet meer wie het was, een tijdje geleden, maar deze had het volgens mij erover dat Racker ook niet meer zo hoog ging in de bloei en ik meen dat mij daar ook wat van bij stond. Maar ik weet het echt niet meer zeker :(

Ik zou sowieso voor optie 2 gaan.

Succes !

 

Ondanks de eerste bijsturingen (lampen dimmen, temp omlaag) zijn de verschijnselen erger geworden. ietswat meer bladeren met gekartelde randjes en meer geligbruine verkleuringen van bladrandjes/puntjes :head_hurts_kr:

zojuist daarom ook maar de CO2 weer iets omlaag bijgesteld naar 700ppm. straks voedingsmengsel aanmaken voor een verse nieuwe vloeding. Dit ga ik doen met een EC van 1.5 (dus +0.9EC voeding bovenop de 0,6 kraanwater) en een PH van 5,8

Ik heb lang geleden topics van racker ook doorgelezen. Hoop goede info en ook volop aan t experimenteren geweest met co2 en koeling. Jammer dat hij niet meer actief is, zou ook goed zijn mening kunnen gebruiken.

Log van de afgelopen 24 uur  (dag 41) hieronder.

Alle inzichten meningen/adviezen zijn van harte welkom. 

 

 

 

 

 

dag 41 - kopie.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Picasso said:

 

Op de log van 2 dagen terug zie ik dat temp verschil hier tussen lucht en blad gemiddeld 3 graden is. Alleen aan einde van de dag zie ik dat verschil wat minder (2 graden) wordt. Heb jij een nog groter temp verschil onder de leds?

Heb de bladtemp op het einde van de lichtcyclus nooit gemeten eigenlijk, maar ik geloof je meteen dat dat terugloopt. Zal vast met de concentratie aan suikers te maken hebben. In de bloei loopt dat bij mij wel op van 3 naar 5 graden, over 2 tests gezien, met 2 verschillende genetica, waarbij de omgevingstemperatuur (lichtintensiteit ook) daarna gepusht werd naar 30 graden.

Dit werd maar over een niet al te lange periode volgehouden, waarna ik de bladtemp zag oplopen naar 27/28 graden. Voor mij was dat de laatste, final conclusion, dat ik die bitches voortaan, nog voordat dat die zich in de eerste levensfase recht hebben getrokken de volle lading ga geven en zo kort mogelijk erop.

Niks meer voorzichtig beginnen, niks meer voorzichtig met die afstand. Volle gas op die lollie zou Kees zeggen.....en zo hoort het ook. Dan krijgen we dikke stammen, dan krijgen we van meet af aan maximaal huidmondjes. Zal me verder een reet roesten dat ik wat extra stroom kwijt ben, of licht verspil. Verdampen zullen ze, maximaal.

Hoop niet dat je in die negatieve spiraal terecht komt man. Had dat nog even vluchtig gelezen in 1 van die files die ik gedeeld had.

Racker, ja............was ik maar in die tijd aanwezig.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben ook maar een amateur hoor, ik bedoel ik probeer een gesloten combi van airco, ontvochtiger, bevochtiger, co2, belichting en voeding/ph, dusdanig te beheersen dat mijn plantjes het daar goed bij doen, maar zonder dat ik 1 en ander echt wetenschappelijk kan onderbouwen.

Mijn kijk op jouw verhaal is dat ik in jouw positie terug zou proberen te schakelen naar de laatste combi de werkte voordat de boel scheef ging nadat ik een factor had veranderd, bvb co2 verhoogd. In geval van co2 zou ik liever terug schakelen naar geen co2 verhogen, slechts minimum waardes aanhouden, 400/500. Temp naar beneden, rv +/-60. En licht minderen.

En daarna zou ik eens gaan proberen uit te vinden waarom het fout ging., misschien wel door hier op het forum eens wat te vragen, of te lezen in de verhalen van vroeger. Toen was er inderdaad wel een hele berg kennis die hier vrolijk gedeeld werd.

En ik zou verder vooral hopen dat de rest van de ronde redelijk verloopt.

Heb je andere rondes gedraaid die zoals deze verliepen qua waardes maar die wel goed bleven gaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanx for the info en tips heren!

@Twiet , nog geen eerdere ervaring met dit kastje dus geen referenties.

Mijn eerste post in dit topic was van dag 38. De volgende handelingen heb ik dus gedaan om de beginnende problemen proberen te herstellen.

  1. dimtemp op 28 graden ingesteld. Sindsdien is dagtemp maximaal 28 graden. Daarboven beginnen de lampen te dimmen tot rond de 1000W en daarmee blijft de temp erg stabiel. Blad temp (heb bladtemp camera tevens gekalibreerd) is 3,5 graad lager dan dagtemp, maar loopt laatste uurtjes ietsjes op tot ca 2,3 graden lager dan dagtemp. Daarmee schommelt de VPD (zie log oranje) gedurende dag rond de 1 en stijgt deze de laatste uurtjes tot ca 1,3 
  2. CO2 instelling naar 700, dag later nog verder terug naar 550ppm
  3. Nacht temperatuur omlaag door RH in de nacht op 75% in te stellen. Hierdoor gaat de koeling snachts aan om te ontvochtigen en moet ik m ook bijverwarmen zodat het niet te koud wordt. Resultaat nachttemps gemiddeld 19/20 graden met een RH van gemiddeld 65%. Dit kost wel behoorlijk energie en vraag mij enigzins af of dit het nu al waard is. Zonder koeling aan in de nacht is zakt de temp in nacht tot ca 24 graden tot lampen weer aan gaan met een RH van 75%. >>Iemand hier een mening over??:phone:
  4. Het vat had ik dag 39 leeggepompt en verse voeding aangemaakt en ingestuurd met EC=1,50 en PH=5,65. Drain EC=1.70 en PH=6,05. Sindsdien om de 2 dagen een vloed met dezelfde instuur waardes.

 

Zie onderstaand ook een nieuwe log van de laatste 24 uur waar deze maatregelen ook zichtbaar zijn. Daarbij ook een paar foto's hoe ze er nu bij staan. Foto's en log zijn van dag 44 12/12

De bladeren die de eerste verschijnselen in op ca dag 38 vertoonden zijn helaas erger geworden. Tevens zijn de verschijnselen ook op meerdere planten/bladen zichtbaar :td. Het valt ook op dat een aantal planten met name in de hoek helemaal geen verschijnselen vertonen en er zeer gezond en potent uit zien.

Zelf had ik idee dat het mogelijk een calcium tekort zou kunnen zijn, of een blokkade doordat PH of EC in het substraat voor een Ca blokkade zou zorgen. Vandaar dat ook maatregel nr 4 met een lagere EC en een naar beneden bijgestelde PH. + een toevoeging van wat calcium fles van Bionova.

Naar mijn idee zou het klimaat en de voeding (zeker na de corrigerende maatregelen) nu goede en veilige waardes zijn..?

 

Als iemand vragen, suggesties en/of aanvullende tips heeft, zijn die van harte welkom.

gr Picasso

 

Log dag 44:

659645761_dag44-kopie.thumb.png.8d27889255941b760c3aa670d5f50b31.png

 

Foto's dag 40:

IMG_2392.thumb.JPG.35240c1265b8aaf2c18089e5eb3914d6.JPG

IMG_2393.thumb.JPG.825327f9fb3eabec3475190fa0104e23.JPG

IMG_2395.thumb.JPG.e44656f4b141976b79dc4ff6978f344a.JPG

In deze hoek geen verschijnselen en ziet het er toch best uit:

IMG_2394.thumb.JPG.657b46e7ecf1170c66e34d05ed170efb.JPG

 

 

Edited by Picasso

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor mij lijkt dit toch ook op hittestress/druk, (wellicht inderdaad door eerdere overvoeding) met alle logische gevolgen die daar uit voort vloeien. De hoeken krijgen minder licht en omdat de planten daar ook minder verdampen, maar doordat je wel de hele bak eb/vloed, staan deze altijd flink nat, daarom mijns inziens ook de naar beneden hangende bladeren en wat meer strek.

Verder, de planten in het midden hebben door kanoblad minder bladoppervlak en dat betekent minder verdamping, wat weer sneller voor verdere overvoeding en lockouts kan zorgen. En heb je eenmaal kanobladeren en last van overvoeding, dan draai je dat proces niet zo 1-2-3 meer terug. Je kunt het ook zien aan de kleine blaadjes die de plant bovenin de top aanmaakt, is wanhopig op zoek naar extra verdampingsmogelijkheden dmv nieuwe blad. 

Je hebt nu de nodige stappen ondernomen om het proces te remmen, maar ongedaan maken dat gaat deze ronde niet meer. Je zult het moeten uitzingen en de boel voor de volgende ronde evalueren en verbeteren. Misschien je lampen beter verdelen zodat je minder hotspots hebt, wellicht iets hoger hangen. Maar ook lager insturen met je EC. Zeker omdat ik lees dat je alleen vloed? Sowieso loopt de EC tijdens een kweek met eb/vloed (of enkel vloed) in het medium flink op. Spoel je het medium na een ronde, of tussendoor altijd goed door? 

Just my cup of tea, good luck and godspeed:verrygood

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zet de co2 toevoeging helemaal uit, dan wordt de plant ook niet aangezet tot meer dan ze aankan en stop je hopelijk ook fluffy worden van de toppen.

Te hoge nachttemperaturen van het medium zetten aan tot extra ademhaling en dat wil je eigenlijk niet als het licht uit is want ze staan al in overdrive door de co2 die je toedient.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 8/6/2019 at 10:48 PM, pindarots123 said:

Voor mij lijkt dit toch ook op hittestress/druk, (wellicht inderdaad door eerdere overvoeding) met alle logische gevolgen die daar uit voort vloeien. De hoeken krijgen minder licht en omdat de planten daar ook minder verdampen, maar doordat je wel de hele bak eb/vloed, staan deze altijd flink nat, daarom mijns inziens ook de naar beneden hangende bladeren en wat meer strek.

Verder, de planten in het midden hebben door kanoblad minder bladoppervlak en dat betekent minder verdamping, wat weer sneller voor verdere overvoeding en lockouts kan zorgen. En heb je eenmaal kanobladeren en last van overvoeding, dan draai je dat proces niet zo 1-2-3 meer terug. Je kunt het ook zien aan de kleine blaadjes die de plant bovenin de top aanmaakt, is wanhopig op zoek naar extra verdampingsmogelijkheden dmv nieuwe blad. 

Je hebt nu de nodige stappen ondernomen om het proces te remmen, maar ongedaan maken dat gaat deze ronde niet meer. Je zult het moeten uitzingen en de boel voor de volgende ronde evalueren en verbeteren. Misschien je lampen beter verdelen zodat je minder hotspots hebt, wellicht iets hoger hangen. Maar ook lager insturen met je EC. Zeker omdat ik lees dat je alleen vloed? Sowieso loopt de EC tijdens een kweek met eb/vloed (of enkel vloed) in het medium flink op. Spoel je het medium na een ronde, of tussendoor altijd goed door? 

Just my cup of tea, good luck and godspeed:verrygood

Dank voor het kopje Thee! Dat geeft me extra stof om over na te denken en te verbeteren.

Er wordt gebruik gemaakt van een eb en vloed systeem. Na een ronde is bedoeling dat er gespoeld met afgezuurd kraantjes water. Gedurende kweek is dit nog niet gedaan, wel vorige week als een van de corrigerende maatregelen dus een geheel vers voedingsvat gemaakt met bijgestelde lagere EC.

De grotere (meer gestrekte) planten in de hoek zijn daarheen verplaatst aan het begin van de bloeiperiode. Maar het valt inderdaad op dat vooral daar de bladeren wat naar beneden gekruld zijn. Is het misschien beter als er om de 3 dagen gevloed en geebt wordt ipv om de 2? De mapito is 2 dagen na de vloed/eb iig nog zeer vochtig!!  Maar dacht dat dit geen kwaad zou kunnen en de regelmatige EB/vloed goed zou zijn om de EC en PH waardes in het medium weer recht te trekken. Kan er op Mapito, dat na elke vloeding volledig kan uitlekken,  te nat gekweekt worden? 

Lampen zijn evenredig over de ruimte verdeeld en kunnen niet hoger. Enige stuurmogelijkheid is dus dimmen. Tevens hangt er rondom de ruimte een luchtverdeelslang waar gekoelde lucht op de planten daalt. Naar mijn idee zorgt dit voor voldoende verdeling/vermenging van warme en gekoelde lucht. Ik zal dat binnenkort eens nameten door de temp sensor op verschillende plekjes bij het bladerdek te hangen.

18 hours ago, lostchild said:

Zet de co2 toevoeging helemaal uit, dan wordt de plant ook niet aangezet tot meer dan ze aankan en stop je hopelijk ook fluffy worden van de toppen.

Te hoge nachttemperaturen van het medium zetten aan tot extra ademhaling en dat wil je eigenlijk niet als het licht uit is want ze staan al in overdrive door de co2 die je toedient.

 

Bedoel je hiermee dat de nachttemp dus omlaag moet om ervoor te zorgen dat medium temp ook lager wordt/kan afkoelen? Of is er ook een reden dat de planttemp in de nacht niet 25 graden mag blijven maar verder moet afkoelen? Ik heb gisteren de temp in de mapito tussen de wortels gemeten en die bedroeg aan begin van de dagperiode ca 22 graden. Het verloop van deze temp heb ik nog niet eerder bijgehouden btw...

Als je nog wat verder zou willen uitweiden over extra ademhaling (van wortels?) als de temp in de nacht hoger is heeel graag. Die begrijp ik nog niet helemaal en heb ik ook niet eerder over gelezen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou ook niet precies weten wat er met die ademhaling in de nacht bedoeld wordt.

Naar mijn weten staat datgene wat we ademhaling bij een plant noemen, 's nachts stil.

Maar ja, misschien snap ik het wel niet helemaal.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Correct. Ik zeg het verkeerd.

Dissimilatie gaat gewoon door, maar ik snap het niet helemaal in de context zoals omschreven.

Dus met betrekking tot de hoge temperatuur van het medium, en waarom dit uberhaupt slecht zou zijn.

Dus ik snap het oprecht niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...