Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
atmosphere

Foto's Tl Opstelling + Kast

Recommended Posts

kan je dan de eerste weken niet op 12/12 gaan onder tl met een sativa? om daarna gewoon onder hps verder te gaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is met sativa's juist aan te raden om gelijk te starten op 12/12. ook onder tl

Share this post


Link to post
Share on other sites
Is met sativa's juist aan te raden om gelijk te starten op 12/12. ook onder tl

ja met zaad. maar wat met steks? die laat je toch eerst wat groeien? kan je dat daar dan niet beter bij toepassen? een weekje of 2? of zou dit niets uitmaken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Steks wel ff groeien omdat de wortels nog moeten herstellen/aangroeien , en dat gaat zeker goed onder tl . Doe je dat onder veel tl licht d eeerste 2 weken dan worden ze wat compacter van opbouw dan bij een start met natrium .

Share this post


Link to post
Share on other sites

weet ik ben ook bezig met tl dankzij u. en die blijven echt heel laag en breedt. ideaal voor veel per m².

Share this post


Link to post
Share on other sites

IMG_0077.jpg

 

De opstelling nog een keer in z'n geheel . De plantjes staan op een plank die in en uit kan worden geschoven als een bureaula zeg maar.

 

De TL's hangen hier ff heel hoog boven de planten voor de foto ,maar normaal hangen ze natuurlijk zeer dicht op de planten.

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

heel mooi werk als je het mij vraagt,ben er zeker van overtuigd dat zaailingen vele malen krachtiger zijn dan stekken,de dag dat je vrouwelijk zaad kan kopen voor de zelfde prijs van stekken van diezelfde soort,dan zou ik geen seconde meer twijfelen,je kan dan die zaadjes een week of drie op voorhand laten ontkiemen voor de oogst,en gelijk terug starten met krachtige zaailingen,ik ben gestart met 1/5 slechte stekken,je kan in die 8 weken goed het verloop volgen van die slechte stekken,geliger,onderontwikkeld,magerder,dat kan je niet hebben met zaailingen die op een goede manier ontkiemd zijn,je hebt dit volledig zelf in de hand,van het prille begin tot de oogst,waar blijven die betaalbare zaden???? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze waren er al ,maar zijn toen tijdelijk uit de handel genomen . Maar ze komen weer terug . Wanneer precies dat weet ik nog niet.

 

Maar ook met regulier zaad hoef je niet duurder uit te zijn ! 10 stuks voor 11,50 ,reken de helft vrouwtjes . Dan kost het je 22,5€ voor 10 stuks vrouwen ,dezelfde prijs als 10 stekken ongeveer .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

ja,dat gaat nog,maar ik ken mensen die met een groot aantal planten bezig zijn,stel dat je dan minstens het dubbele moet gaan zaaien,en dan nog bijna of meer dan de helft gaan vernietigen,dan is het veel gemakkelijker om met moederplanten(uit zaad)te gaan stekken,komt veel goedkoper uit,voor de andere hobbykwekers,kweek uit zaad!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat maakt niks uit , je begint met zaden in hele kleine 7 bij 7 cm potjes, en tegen de tijd dat je ze moet verpotten weet je welke de mannetjes zijn. Bovendien kun je zelfs alles in 1 bloei ruimte doen ! geen groeiruimtes of moederplanten nodig.

En elke 8 of 9 weken Oogsten !!

 

Reken maar dat je deze techniek ook op grote schaal toe kunt passen ! Het is commercieel gezien juist erg interessant om zo te kweken , het vereist alleen enige extra kennis /ervaring .

 

Ik heb jaren lang stekken afgebloeit ,maar al die tijd brachten ze minder op als goedgekweekte zaailingen .

 

Zie hier een pas omgehakte zaailing die onder natrium 12/12 is gestart en nooit heeft voorgegroeit . De top hangt tegen een kledingkast aan .tegenkast1.jpg

dit was nog niet eens de grootste top !

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe heb je nu precies je zaad gemaakt? heb je zo gewoon op het oog gekeken welke 2 je gebruikte om te bevruchten? ook 4 weken na de bloei de vrouwtjes bestuifd? heb je ze onder tl laten afbloeien of onder natrium? kheb me ook zaad van nirvana gekocht (ppp en white rhino).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onder natrium afgebloeit . Deze reeks waren voornamelijk gekochte zaden PPP en NL-Shiva en een aantal zelfgemaakte zaden .

 

Die zelfgemaakte komen van Een vrouwtje dat goed was ontwikkeld ( met lange groei buiten). Ze was in de 2e of 3e week bloei bevrucht door een vrouwtje dat ik herma had gemaakt , deze plant stond al veel langer in de bloei .

 

Jammer genoeg ben ik hier laats 300 zaden van kwijtgeraakt , grrr Maar ik heb nog 20 over gelukkig ,kan ik daar misschien weer goed zaad uit halen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

ik weet van vroeger dat zaadplanten een veel beter wortelsteltsel hebben van in het begin dan stekken,ik denk dat het comercieel alleen aantrekkelijk is indien je start met gezonde zaailingen van de gewenste soort,dan na een week of drie als het geslacht duidelijk zichtbaar is,een mannelijke plant of 2 die er het beste uitzien te verhuizen naar een appart hokje,daarvan stuifmeel verzamelen,en nadien je beste dame manueel te bevruchten met een penseeltje,zo heb je nadien toch een hoop gezond zaad,dit kan je steeds herhalen,bij elke nieuwe aanplanting van zaadjes,de ruimte waar je dan je mannelijke planten zet,kan je dan ook benutten door er een grote kweekkast te plaatsen waar je alle zaailingen laat uitkomen,de overgebleven mannetjes vernietig je dan,zo kan je dan de groeilamp mee benutten van de mannelijke planten,denk dat het zo op grote schaal wel moet lukken,heb vroeger ook met buitenplanten zo zaad gewonnen,liet toen zaadjes uitkomen,overgepot in 15l potten,na het geslacht te kennen verhuisde ik mijn beste mannelijke plant naar de veranda waar ik hem overpotte in een metselkuip en topte,de andere vrouwelijke planten gingen in de volle grond,het stuifmeel verzamelde ik in een filmrolletjekoker,in de zomer bevruchte ik manueel enkele mooie toppen die ik labelde met een stripje,na de oogst en het drogen verwijderde ik het zaad,het jaar nadien zijn ze bijna allemaal uitgekomen toen

Share this post


Link to post
Share on other sites

krijg je dan een andere generatie als ik ze bestuif of hoe zit dat daarmee? kwaliteitsverlies? want kheb hier nog 4 sour'n sage zaden liggen en het zou leuk zijn om er daar wel aantal ven te hebben, want zaadjes opstarten is veel leuker dan stekken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

moaner ja dat is dan een iets andere generatie, en kwaliteitsverlies is er zeker niet (altijd) bij dan, integendeel..d8 k toch

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Rataplan

is 2e generatie,kwamen uit het zelfde startzaad, ben je zeker van een goede kwaliteit vermits je kan selecteren op groeisnelheid en optische factoren van de plant,herhaal je dit steeds heb je betrouwbaar zaad,en ook leuk is dat je wat kan kruisen indien je met wat verschillende soorten start,heel leerrijk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt zelf zeker goed zaad maken , dat is zeker . Je kunt natuurlijk heel ver gaan als het moet , via selectie ,en het streven naar zo weinig mogelijk kans op herma's uit je zaad , en nog veel meer .

 

terug kruisen kan ook , dan ga je van een gekruiste plant bv NL-Haze een van de 2 rassen er weer zuiver uit proberen te halen , dit duurt echte rwel 7 generaties . Dit heeft Cees gedaan met een paar stekken die hij van iemand kreeg ,een santa maria kruising ( santa was toen uiterst zeldzaam ). Dankzij het terugkruisen wat hij heeft gedaan staat de Santa Maria nu op vele menu kaarten van koffieshops door heel nederland , anders was het uitgestorven .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest bubbles
Steks wel ff groeien omdat de wortels nog moeten herstellen/aangroeien , en dat gaat zeker goed onder tl . Doe je dat onder veel tl licht d eeerste 2 weken dan worden ze wat compacter van opbouw dan bij een start met natrium .

na hoeveel weken op 12/12 overschakelen vanaf het moment dat ze boven de grond komen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij zaden kun je gelijk starten op 12/12 dus helemaal geen groei periode , en dan wel met Sativa achtige soortjes , geen pure Indica's

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...