Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
atmosphere

Foto's Tl Opstelling + Kast

Recommended Posts

Heel netjes gedaan Atmo! :D :smoke

Ik zit er aan te denken op termijn ook zo'n kast te maken, dus als je het niet erg vind wilde ik je graag wat dingen vragen;

 

-Hoe hou je die TL's op hun plek?

-Heb je die contacten aan de uiteinden gewoon gesoldeerd?

-Hoe zwaar is de complete TL-armatuur en wat voor mechanisme gebruik je voor de hoogteverstelling?

-Bij jou hoogte zat zo te zien, maar hoe hoog moet zo'n kast minimaal zijn voor 2 weken voorgroei?

-Gebruik je een relais voor het tegelijkertijd inschakelen van de lampen?

 

Sorry voor het vragenvuur. :verrygood Wat jij gemaakt hebt is precies wat ik voor ogen had, dus vandaar dat ik graag wat details te weten kom. B)

 

Alvast bedankt! :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da´s wel handig gedaan, die starters gewoon verplaatst, kun je idd de lampen dichter bij elkaar brengen.

Dat is het probleem bij mijn opstelling zoals je ziet, de starters zitten in de weg voor meer lampen. Wordt de volgende stap, starters verplaatsen.

http://pic14.picturetrail.com/VOL553/31104...96/84294640.jpg

http://pic14.picturetrail.com/VOL553/31104...96/84294598.jpg

 

En zo te zijn heb je 3 ventilatortjes in de kap voor de koeling.

 

Heel leerzaam.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heel netjes gedaan Atmo!  :D  :smoke

Ik zit er aan te denken op termijn ook zo'n kast te maken, dus als je het niet erg vind wilde ik je graag wat dingen vragen;

 

-Hoe hou je die TL's op hun plek?

-Heb je die contacten aan de uiteinden gewoon gesoldeerd?

-Hoe zwaar is de complete TL-armatuur en wat voor mechanisme gebruik je voor de hoogteverstelling?

-Bij jou hoogte zat zo te zien, maar hoe hoog moet zo'n kast minimaal zijn voor 2 weken voorgroei?

-Gebruik je een relais voor het tegelijkertijd inschakelen van de lampen?

 

Sorry voor het vragenvuur. :verrygood Wat jij gemaakt hebt is precies wat ik voor ogen had, dus vandaar dat ik graag wat details te weten kom. B)

 

Alvast bedankt! :P

- met montage kit zitten ze op de uiteinden vast in hout waar een halve cirkel is uitgehaald .

 

-Ja die zijn gesoldeerd

 

-Het gewicht zou ik niet precies weten , maar het is behoorlijk zwaar . Het hangt aan 4 kettingen . Tegen het dak zitten de kettingen over haken(open schroefoog)geschoven. De hoogte verstel ik door de schakels van de ketting gewoon te verhangen.

 

- voor 2 weken voorgroei heb je aan 50 cm hoogte ,denk ik genoeg. Mijne is 1,2 meter hoog ongeveer en staat op wielen . Ik wil er ook eens in proberen af te bloeien namelijk . De tl opstelling is toch erg plat en kan dicht boven de planten . Ze kunnen zelfs een ruime meter hoog worden .

 

- Ik gebruik geen relais omdat het vermogen van de opstelling ongeveer 288 watt bedraagt. Dus ik verwacht dat de schakel klok niet kapot zal gaan .

 

Op het dak zit een UFO afzuiger. maar ook de tl's zelf worden nog direct afgezogen door kleine PC fannetjes .

 

TL20plaat20achter.jpg

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites

Atmo, u is een held. :D Thanx voor de uitleg. Die van Jupiler met die kap is ook mooi trouwens. Misschien kun je achter die tl's nog een stuk plaatmetaal maken met uitsparingen voor die fans. Een soort combinatie van de kap van Juup en het armatuur van jou. Voor hotspots hoef je met tl niet echt bang te zijn denk ik? En zou een spiegel dan niet meer licht weerkaatsen dan mat wit? Nou ja, ik heb er weer wat te knutselen bij in ieder geval. :smoke

 

Ik wil er ook eens in proberen af te bloeien namelijk . De tl opstelling is toch erg plat en kan dicht boven de planten . Ze kunnen zelfs een ruime meter hoog worden.

Wederom een leuk expiriment hoor. Ga je SCROG doen?

 

Een verslagje van deze kweek lijkt me ook erg leuk. Zit dat er nog in? :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Atmo, neem je geen risico om de tl's te lijmen met montagekit? Ik meen dat lijm zacht wordt als het warm wordt. Nu worden tl's niet zo erg warm maar toch, stel je voor als er een naar beneden valt.

Alhoewel, daar zul je wel rekening mee hebben gehouden. :verrygood

 

Welke VSA's gebruik je trouwens? Ik zie er maar 4, en dat voor 10 st. 18 watters.

 

Mad, bij mij komen er ook nog fannetjes in,( ik was er zelf niet opgekomen) als m'n plantjes klaar zijn met voorbloeien dus voor de volgende kweek. Kap is van aluminium, licht en makkelijk te bewerken. Het enige nadeel is dat je moet oppassen met stroom. Da's weer het voordeel van hout, geleidt niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Montage kit wordt niet zacht bij verwarming ,vandaar ook die keuze.

 

Op de foto van het ding in aanbouw zie je gewoon 5 VSA's hoor !

ik heb zoveel mogelijk contacten (ook op de buizen ) voorzien van krimp kousen,om zo aanraking met onder spanning staande delen te voorkomen .

 

Met TL heb je geen last van hotspots inderdaad, Een tl geeft zelf al diffuus licht .vandaar ook dat ik niet voor mat wit heb gekozen ,maar voor spiegelfolie in het hok .

 

Helemaal SCROG was ik niet van plan , alleen degene die te hoog worden wat bij buigen .

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op de foto van het ding in aanbouw zie je gewoon 5 VSA's hoor !

Klopt,had die blauwe gemist,waarschijnlijk nog wat soep in de ogen. :verrygood

 

Mooie opstelling. Ben benieuwd bij het bloeien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee , nog niet ,ik moest ff wachten tot ze m'n meterkast groepen hadden vervangen/vernieuwd.

 

Wel ben ik door gegaan met het verbeteren van dit kastje , vooral wat betreft licht reflectie. Ik kan nu net zo diep het gewas in belichten als met een 400 watter .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik kan nu net zo diep het gewas in belichten als met een 400 watter .

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? TL buizen aan de zijkanten opgehangen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik ook kleur 83 , die heeft een beter rendement als kleur 33 .

 

De buizen heb ik zelf van reflectie materiaal voorzien , net als bij de TLD reflex.

en de lucht erboven wordt afgezogen. tussen de buizen zit slechts 1,5 cm ruimte. Ze zijn dus zo dicht op elkaar geplaatst dat de lichtintensiteit op 2 cm afstand net zo groot wordt als bij een 400 HPS op 30 cm afstand .

Share this post


Link to post
Share on other sites

zowzow...

 

atmo doet zijn huiswerk wel... :D

 

ik snap dat je veel experimenteerd...

maar zoiets zou ik nooit opgekomen zijn :verrygood

dus 10 x 18 W TL's , 1.5 cm van elkaar af, geeft op

2cm. het vermogen van een 400 W natrium op 30 cm?

 

(kan ik dan het beste die 84 TL's kopen, of 33?)

(en hoe duur zou dat zijn, in totaal?)

 

gr. vage kweker

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik snap dat je veel experimenteerd...

maar zoiets zou ik nooit opgekomen zijn :verrygood

dus 10 x 18 W TL's , 1.5 cm van elkaar af, geeft op

2cm. het vermogen van een 400 W natrium op 30 cm?

 

(kan ik dan het beste die 84 TL's kopen, of 33?)

(en hoe duur zou dat zijn, in totaal?)

ik snap dat je veel experimenteerd...

maar zoiets zou ik nooit opgekomen zijn  :D

dus 10 x 18 W TL's , 1.5 cm van elkaar af, geeft op

2cm. het vermogen van een 400 W natrium op 30 cm

 

Ja dat klopt voor het midden van de opstelling . Het licht van de buizen overlapt elkaar en wordt zo sterker . Onder de buitenste buizen is de lichtsterkte lager omdat er daar simpelweg geen buis meer naast zit (aan één kant ) .

 

Ik heb folie gebruikt van verpakkingsmaterialen voor op de tl's . Er zijn veel levensmiddelen verpakkingen met een zeer reflecterende laag metaal folie aan de binnen zijde . Deze zijn overigens niet volledig licht dicht meestal . Van dit materiaal heb ik de juiste formaten uitgesneden om deze vervolgens met een HEEL dun laagje PU lijm op één helft van de tl buizen aan te brengen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
wanneer ga je er onder kweken atmo??

Dat zal binnen een week zijn denk ik.

 

Via marktplaats kun je trouwens wel een spatijtjes tl 84 scoren ,e ner zijn ook VSA's voor 4 buizen van 36 watt verkrijgbaar dacht ik , voor 2 in ieder geval . Zo zou je goedkoop een ruimte van 1,2 bij 1 kunnen vullen me teen stuk of 16 van die buizen ,dan heb je een perfecte licht verdeling. Het licht straalt dan ook overal recht op je planten .

 

Ik wil wel eens weten hoeveel blauw licht er in die tl 84 zit .

Share this post


Link to post
Share on other sites
en nee ik werk niet bij philips :D

Aandelen? :verrygood

 

Goede info, voor zover ik er iets van snap. :smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat kunnen we uit het verhaal leren en in de praktijk toepassen, is de vraag .

Er komt duidelijk naar voren dat we lampen het beste kunnen combineren , dus Tl en HPS in 1 ruimte gebruiken .

 

Ik denk zeker dat dat stuk tekst een betrouwbare informatie bron is .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jow Atmo! Ben je al van start gegaan met je TL-kweek? Ik begin dit weekend met het bouwen van eenzelfde soort kast maar dan lager. Ik wil een ScrOG gaan proberen en ook afbloeien onder TL. Heb je nog plannen het lichtspectrum aan te passen tijdens de bloei? :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

i heb besloten te wachten ,zodat ik meteen op de buitenkweek kan aansluiten . Binnen 2 weken begin ik . Over het bloeilicht ga ik nog eens nadenken ,misschien haal ik wel zo'n speciale soort spaarlamp met veel rood erin .

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo , ik ben nu begonnen , 28 potjes met elk 1 zaadje . bijna de helft is nu boven de grond . Aan deze plantjes is al te zien dat ze veel licht krijgen van de tl's ,ze zijn kort met dikke steel .

 

M'n bedoeling met deze opstelling is er alles aan doen om zo laag en sterk mogelijke zaailingen op te kweken . Ik ben er namelijk van overtuigd dat juist de eerste weken erg veel invloed hebben op het eindresultaat .

 

In die eerste weken leg je als het ware het fundament voor de plant, de basis. Alle water en voedingstransport moet gedurende de plant z'n hele leven door het steeltje/stam. Het is dus de truc om deze gelijk goed dik te krijgen . Eenmaal strekkende zaailingen met dunne steel ,zullen zich minder snel ontwikkelen.

 

Voor mij is duidelijk geworden dat zaailingen veel hogere opbrengsten kunnen geven,zeker wanneer je met een goede basis start.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...