Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Piffer

Grond keuze voor tweede kweek

Recommended Posts

Hola medekwekers 

mijn Dames staan alle 9 al twee weken mooi in bloei

22440000-900C-4227-9772-F2A00C29A8C1.thumb.jpeg.00e9aef4ce175af1af8bbb01e1ca3b86.jpeg

Echter ben ik een beetje wijzer geworden uit deze eerste kweek, al doende leert men.

heb nu zaai en stekgrond welke redelijk uitdroogd dus extra nazicht en verzorging nodig. Voor Mn volgende kweek raad men plagron aan enkel kom ik er niet aan uit welke te nemen, licht mix, batmix, etc....

Ik ga 9 pure ak indica neerzetten onder maar een lamp en alles in een compartiment doen op 120-120 i.p.v. 120-240. Dit door een tussenschot te voorzien welke dan reflecteert. Maak gebruik van flexa potten 19l .

graag raad ivm de plagron keuze?

grond die zn vocht toch wat vasthoud en met of zonder perliet en/of wormenhumus

weet niet welk effect dit geeft als Mn het in zn grond heeft of niet...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik moet kiezen die guano, batmix. Maar daar mag je zeker niet in opstarten. Ik had er eens een relatief grote 2046 in geplaatst met een sterk wortelgestel en die kreeg verbrandde bladpuntjes. Maar dat is wel heel goed gekomen uiteindelijk.  Ze had pas na 2 maanden tekorten.

Guano komt de smaak ook ten goede en geeft sterke vaste buds. Je moet eigenlijk de eerste maand als ze erin staan niets extra bijvoeden. Pas na ongeveer 6 weken zal je een beetje moeten bijvoeden. Althans mijn ervaring met batmix. 

Ik heb die grond zeker 3x herbruikt. Maar wel opgewaardeerd na iedere teelt.

Edited by Echep

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe waardeer je de grond terug op?

zou handig zijn aangezien ik op het tweede verdiep woon op appartement zo moet ik niet elke keer 150l grond aan en afvoeren,

misch iets voor @plagron om te zeggen welke grond? Heb momenteel het volledige gamma terra voeding in gebruik

nu bloom en zym nadien GS. Heb ook de power roots en grow voor in begin en groei

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet sowieso een deel weggooien. Dat aanvullen met nieuwe aarde en de rest aanreiken met bv kieseriet. Er moeten terug mineralen in je grond. Zoals kalk of kieseriet dus. En wormenmest zou ik er altijd standaard in doen om te enten met bacto en enzymen. Ik liet ook veel wortel zitten voor het bodemleven. Best een dagje over inlezen ;)

Ik had het ook, app en al die aarde. Pfffff. Ik haat afval! Nu aeroponics en nul komma nul afval. Alles recycleerbaar en mijn kweekmateriaal vereist nu maar 20 vierkante cm exclusief tent.

Edited by Echep
Ook een beetje stoned :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wortelkuit verwijderen

Kalk, Plagron Bio Supermix volgens aangegeven waardes toevoegen, en ne kan weer vooruit.

Zo doe ik dat.

in een appartement met zakken sjouwen ziet heel verdacht uit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

Ik zou erg graag advies willen geven. Maar omdat jij meer dan 5 planten kweekt mag ik dit niet doen. Ik moet je namelijk adviseren je aan de wet te houden. Als jij er maar 5 gaat kweken kan ik je wel verder helpen! :tu

Edited by plagron

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh ja das juist ga er maar 5 neerzetten

9 is te veel...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 hours ago, Buyuk said:

Wortelkuit verwijderen

Versnipperen en daarna weer in de nieuwe toplaag erbij.

:specool

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tweede week bloei met de “uitdrogende grond”

niet slecht denk ik, is nog maar eerste kweek indoor

D8F92DA0-0757-4E22-9C9A-7515279898D5.thumb.jpeg.390ed2be1136ac3bbd5b5b2607c30c29.jpeg

 

C8298E2C-F7A0-4276-BD93-5D2BCD8A0717.thumb.jpeg.d7912e334a5d89b0e7f52863139cd449.jpeg

nog ff geduld...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, plagron said:

Hey,

Ik zou erg graag advies willen geven. Maar omdat jij meer dan 5 planten kweekt mag ik dit niet doen. Ik moet je namelijk adviseren je aan de wet te houden. Als jij me vertelt dat je er maar 5 gaat kweken kan ik je wel verder helpen! :tu

Wat overigens een domme regel is. Ze kijken beter per vierkante meter. 

Edit @Piffer je kan de pot ook eventjes in een bodempje water zetten. Dan los je die uitgedroogde grond op. Next time goed kijken dat ie niet uitdroogt om het bodemleven goed actief te houden. De grond moet altijd klammig zijn. Als je er met je handen in knijpt moet het vochtig aanvoelen maar niet druppelen.

Edited by Echep

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Piffer said:

Oh ja das juist ga er maar 5 neerzetten

9 is te veel...

 

In dat geval zou ik een biologische grond aanraden, Batmix, Allmix of Promix. Deze zijn het vriendelijkste voor bodemleven als bacteriën en schimmels. Batmix of Allmix geef je als je weinig voeding bij wilt geven de eerste keer, Batmix is best zwaar voorbemest en bevat wat extra fosfor en kalium. als je direct op 12/12 gaat kweken zou ik Batmix aanreden mits je een voorbemeste aarde wilt. Wil je eerst langer groeien, raad ik je Allmix aan. Deze is net als de Batmix ook  6 weken voorbemest. Als je zelf je voeding wilt regelen zou ik kiezen voor Promix. Deze is niet voorbemest, hier moet je dus meteen bijvoeden. 
Wanneer je vaak aarde zou willen hergebruiken zou ik er Supermix doorheen mengen op een dosering van 50ml per liter. Bij Promix kan je dit de eerste ronde al doen, bij Batmix of Allmix moet je eerst een ronde afmaken en oogsten. 

Om bij te voeden raad ik de ALGA Grow & BLoom aan, met Sugar Royal en PK 13/14 of Green Sensation in de bloei. 

Eventueel kan je wat bodemschimmels toevoegen, die verkopen wij nog niet. Maar goed, Mycorrhizae of Trichoderma kan nooit kwaad. Op deze manier kan je best lang doen met je aarde, zeker als je de watergifte in de gaten houdt en de wortels niet laat rotten. Na elke ronde de wortels versnipperen en door de aarde heen mengen. De aarde ook niet laten uitdrogen! Ook niet na je kweek, het bodemleven moet wel actief blijven. Mocht je een tijdje niet kweken moet je er zelf plantafval doorheen mengen. 

 

1 hour ago, greentjeonatrip said:

Versnipperen en daarna weer in de nieuwe toplaag erbij.

:specool

Mee eens!

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, plagron said:

Ik zou erg graag advies willen geven. Maar omdat jij meer dan 5 planten kweekt mag ik dit niet doen. Ik moet je namelijk adviseren je aan de wet te houden. Als jij me vertelt dat je er maar 5 gaat kweken kan ik je wel verder helpen! :tu

Een nickname op een forum zegt niks over jouw verbondenheid met een bedrijf ook al denk jij misschien van wel.
Beetje vreemd dat je een grens trekt die weinig met growshopwet te maken heeft.
Bij 5 kan je ook gewoon veroordeeld worden als je afziet van sepot of het de 2e keer is dat je gepakt word.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@plagron

waarom heb ik dan 80€ uitgegeven aan het terra gamma....daarom dat in vroeg welke grond ik best kan gebruiken dan...

ga ni elke keer veranderen en volledig nieuw voedingsgamma aanschaffen 

dus graag advies welke grond voor het terra gamma, bloom, zym, grow, power roots en de graan sensation

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minute ago, Piffer said:

@plagron

waarom heb ik dan 80€ uitgegeven aan het terra gamma....daarom dat in vroeg welke grond ik best kan gebruiken dan...

ga ni elke keer veranderen en volledig nieuw voedingsgamma aanschaffen 

dus graag advies welke grond voor het terra gamma, bloom, zym, grow, power roots en de graan sensation

oeps.. Ik had niet door dat je met Terra Gamma onze voeding bedoelde en die ook voor de komende kweken wilt gebruiken. Dan kan je kiezen tussen de Lightmix en de Growmix.  Ik zou als ik jou was voor de Lightmix gaan. Dan in combinatie met de Zym en Power roots en in de bloei de Green Sensation. Dan moet het ook goed komen!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen probleem,

weet enkel niet of k nu met of zonder perliet moet nemen, welke voor of nadelen heeft perliet in je grond?

mvg

piffer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perliet houd je substraat wat luchtiger, het zorgt ook voor een betere drainage. Het veen wat wij gebruiken in ons substraat is echter al erg luchtig. Het is dus niet perse nodig, meer wat je zelf prettig vindt werken. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan ook met de lightmix voorgroeien in kleine potjes, en over potten naar de batmix. Wanneer je ziet dat je plantjes honger krijgen ga je beginnen met bijvoeden. 

Voor mijn gevoel heb je dan minder kansen om het verkeerd te doen.

Ps: Zo deed ik dat ook.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thx had nu al wel 4 zakken lichtmix met perliet 50ltr gekocht voor de tweede ronde,

zal dan met de overschot van lichtmix voorgroeien en dan de batmix nemen,

geef je dan enkel afgezuurd water, en wat met de ec waarde ? Als je geen voeding toevoegd kan je ze moeilijk regelen. Of blijft deze ok door de voorbehandelde grond. Bij de lichtmix staat de ec op 1.5 en ph op 6 dacht ik op de zak gelezen te hebben

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hou er wel rekening mee dat er ook planten zijn die niet zo van batmix houden, soortjes die weinig nodig hebben ;) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met lightmix tijdens groeien geef ik geen extra voeding, afentoe beetje N als ik denk dat het nodig is. En water afzuren tussen 6.0 / 6.5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had ook altijd de lightmix. Vond het een goede grond. Om de grond te kunnen hergebruiken had ik een andere theorie. Ik gooide alleen de bovenste 10 cm weg omdat hier alle afvalstoffen van de plant zitten. Wortels liet ik zitten. Aarde aanvullen tot aan gewenste hoeveelheid. Nieuw en oud wat mengen.

Omdat er essentiële voedingsstoffen op zijn bij hergebruik kun je deze opnieuw toevoegen (opwaarderen). Of beschouwen dat de aarde slechts een medium is om de wortels te huisvesten en deze arm is aan stoffen, zoals bij hydro (steenwol, rfx, etc.). Ik gaf dan daarom altijd hydrovoeding op hergebruikte aarde. Hierin zitten alle stoffen die de planten nodig hebben. Zo krijg je geen tekorten, want anders zou het bij die andere mediums ook fout gaan.

Ik denk dat er genoeg zullen zijn die dit zullen afschieten, maar bij mij werkte het altijd. Ik gebruikte de aarde 5-6 keer. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ow ga ik zeker onthouden,

zit op een appartement dus telkens met grond liggen sleuren en voor de buren....

ga nu alle grond wegdoen want is zaai en stekgrond(fout begin maar ach) en Mn tweede starten we op met de lichtmix, ga t zeker de derde ronde is uittesten je tip om te hergebruiken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je niet wilt slepen met zakken aarde, zou je ook aan een hydro-variant als kweekmethode kunnen denken.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...