Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
greentjeonatrip

Iemand bekend met Fosfiet ?

Recommended Posts

Ik zat in een zuurstoftabel te kijken https://hortiadvies.nl/teelt-artikelen/65-zuurstoftabel.....

.....en op de 2e pagina vond ik dit....

De kracht van Fosfiet

 

Fosfieten blijken uiterst doeltreffend te zijn bij de bestrijding van ziekten. Met name degenen die tot de groep van de oömyceten zoals Phytophthora, Pythium en valse meeldauw ziekten behoren. Naast deze ziekten bestrijden fosfieten ook sommige schimmelziekten die buiten deze groep vallen, zoals Venturia inaequalis (appel schurft) en sommige bacteriële ziekten zoals Erwinia amylovora. In de meeste landen over de hele wereld worden fosfieten toegepast als fungiciden maar in sommige gevallen worden fosfieten ook als meststoffen toegepast.
 
Fosfiet – meststof of fungicide?
Wereldwijd hebben op fosfiet gebaseerde plant behandelingen opmerkelijke resultaten laten zien. Niet alleen in termen van ziektepreventie en bestrijding, maar ook in termen van de nutriënten opbouw, zoals die ook van de toevoeging van fosfor en kalium verwacht worden hebben resultaten opgeleverd. Telers in landen van Australië tot Spanje en van Zuid-Afrika tot aan de Verenigde Staten hebben de volgende voordelen op behandelde gewassen ontdekt:
 
•    Snellere opname, in vergelijking met conventionele fosfaten
•    Gecontroleerde afgifte van fosfor door diverse groeistadia van het gewas
•    Verbeterde plant en wortel ontwikkeling
•    Betere opbrengst en kwaliteit van het product
•    Verbeterde plantengezondheid
Andere voordelen van het gebruik van fosfieten zijn:
•    Doeltreffende controle van Phytophthora, valse meeldauw en Pythium, ook andere ziekten worden beter beheersbaar
•    Verhoogde productie van de natuurlijke fungiciden (Fytoalexinen), waardoor in feite een natuurlijke ziektebestrijding/ plantweerbaarheid ontstaat
•    Meerdere processen in de plant stimuleren de remming van fosfiet resistente stammen
•    Geringe milieu toxiciteit (veiliger dan aspirine)
 
In veel landen worden fosfiet producten verkocht als meststoffen aangezien het registratieproces voor fungiciden bijzonder zwaar is. Wetenschappers over de hele wereld hebben erkend dat fosfiet functioneert als een meststof én een fungicide, ongeacht hoe het is geregistreerd.
 
Fosfiet vs Fosfaat
Wat is het verschil tussen fosfiet en fosfaat?
 
Fosfiet is volledig verschillend van aard dan van fosfaat, wat een gemeenschappelijk ingrediënt van granulaat meststoffen is. Chemisch gezien zijn beide verbindingen vergelijkbaar; fosfaat heeft echter één zuurstofatoom meer dan fosfiet. De toevoeging van een extra zuurstof atoom in fosfaat verandert de aard en de reactiviteit ervan aanzienlijk.
figuur1.jpg
 
Conventionele fosfaathoudende meststoffen hebben meestal de fosfaat component (PO4) gebonden aan aanvullende elementen zoals ijzer of waterstof. Fosfiet verbindingen hebben ook de fosfiet component (PO3) gebonden aan extra elementen zoals kalium of aluminium. De verschillende effecten van deze twee verbindingen op gewassen is opmerkelijk, gezien het feit dat ze chemisch zeer vergelijkbaar zijn.
 
Fosfaat
Traditionele fosfaat kunstmest zit in vaste vorm, heeft een lage oplosbaarheid in water en reageert sterk met de bodemeigenschappen. Aangezien fosfaat in de bodem grotendeels immobiel is (zich zeer traag transporteert) is slechts een klein deel voor het gewas direct beschikbaar. Fosfaat is vaak vastgelegd in de bodem en daarmee nutteloos voor de plant omdat deze het niet kan opnemen.
 (Zie Fig. 2) Fosforhoudende meststoffen moeten in grote hoeveelheden worden toegepast willen ze in de bodem effect hebben. Zodra het fosfaat in de bodem ligt bereikt het de worteloppervlaktes via diffusie van concentratie verschillen rond de wortelzone. Het is daarom ook belangrijk dat fosfaat zo dicht mogelijk bij de wortels van de plant aanwezig is.
figuur2.jpg
 
Fosfiet
Fosfiet is meestal geformuleerd als een vloeistof. De drie zuurstofatomen geven fosfiet- formuleringen meer mobiliteit in plantweefsels en in de bodem. Het kan worden toegepast op vrijwel alle gebieden van de plant; bladeren, stam en wortels. Fosfiet wordt gemakkelijk geabsorbeerd en getransporteerd via het xyleem en floëem naar alle gebieden van de plant.
 
Hoe werkt fosfiet?
Fosfiet kan zowel als een fungicide dan wel als een kunstmest worden toegepast.
 
Hoe controleert het ziekten?
De actie van fosfiet is voornamelijk indirect en complex.
•    Figuur 4a toont aan hoe de plant reageert op een infectie van een ziekte zonder de aanwezigheid van fosfiet. 
•    Figuur 4b toont hoe de waardplant reageert op een infectie van een ziekte in aanwezigheid van fosfiet. Deze zijn als volgt samengevat:
Fosfiet heeft een directe fungicide werking m.a.w.; het vertraagt de groei van de ziekteverwekker en remt de vorming van zijn sporen. Dit zorgt ervoor dat er ‘stress metabolieten’ (chemische stoffen) vrijkomen bij de ziekteverwekker, die bij de plant als signalen worden opgevangen om haar natuurlijke beschermingsmechanisme vervolgens te activeren (zie figuur 4b).
 
Een van de resultaten van de reactie van het beschermingsmechanisme van de plant is de accumulatie van ‘Fytoalexinen’ (immuun lichamen). Deze veroorzaken een immuun respons vergelijkbaar als die bij de mens. Als gevolg vindt er overgevoelige celdood plaats (dood van ziekte besmette cellen), evenals het verharde en verdikke van de celwanden. 
Lytische enzymen (die de celwanden van ziekte ontbinden) worden ook geproduceerd door de plant die in combinatie met de natuurlijke defensie van de plant, kan leiden tot de dood van de ziekte.

figuur4a.jpg

figuur4b.jpg

Samenvattend;
De toepassing van fosfieten verbetert de activiteit van de plant dynamische defensiesystemen. Dit omvat de vorming van "necrotic blocking zones”  (dode cellen beperken de verspreiding), snelle veranderingen binnen de cellen, productie van ethyleen en overgevoelige celdood (dood van geïnfecteerde cellen), productie van lytische enzymen, verdikking van celwanden en phytoalexin (antilichaam) accumulatie in de geïnfecteerde planten.
Interessant is, wanneer concentraties van fosfiet residuen niet langer worden gedetecteerd bestaat er nog steeds bescherming binnen het gewas (een 'immunisatie' effect).
 
Referenties:
Erwin, D.C., and Ribeiro, O.K. (1996). 
Phytophthora Diseases Worldwide. (APS Press, 3340 Pilot Knob Road, St. Paul, Minnesota, USA)

Grant, B.R., Dunstan, R.H., GrifÞ th, J.M., Niere, J.O. and Smillie, R.H. (1990).
The mechanism of phosphonic (phosphorous) acid action in Phytophthora. Australasian
Plant Pathology Vol 19(4):115-121

Guest, D., and Grant, B. (1991).
The complex action of phosphonates as antifungal agents. Biol. Rev. 66:159-187.
 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 wij zaten vroeger wel eens in de vorstverlet maar dat staat hier los van .

:popcorn:

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb zo'n vermoeden dat het nog lang bij deze reactie blijft.

Dank Mac.

Wat is lachen toch heerlijk.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Interessant spul dat Fosfiet, wil je het zelf gaan toepassen en proberen? :D

Gr, X 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee hoor X.

De enigste reden dat ik het deelde, is dat ik las dat het 'schijnbaar'  effectief zou zijn bij bestrijding van bepaalde narigheden die ik af en toe in kweekjes voorbij zie komen.

Heb er verder ook niet echt meer naar gekeken. Bij een eerste hit, kwam ik eigenlijk vooral bij Alibaba/Express uit......lekker dan, als je het morgen in huis moet hebben :lol:

Maar ik zie soms dat meeldauw bijvoorbeeld, zich ook herhaaldelijk toont bij sommigen. Misschien dat het voor die mensen interessant kan zijn.

Ik vind die site verder wel interessant, maar er zijn ook dingen die me boven de pet gaan.

Ik haalde vroeger Scheikunde ook maar met een 6  minnetje, net aan over de streep. :rofl

 

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik dacht die wilt het gaan testen :P 

Maar klinkt inderdaad zowel goed als bestrijder maar voor de vitaliteit van de plant zou het ook nog eens goed zijn. 

Wie weet ooit.... :rofl

Gr, X 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minutes ago, Xaim said:

maar voor de vitaliteit van de plant zou het ook nog eens goed zijn. 

Breng me toch niet op gedachten man :rofl

Fosfiet, Fosfiet, wie kent het niet.

Fosfiet, Fosfiet, bij wie gaat het in de vergiet.

Fosfiet, Fosfiet,.........nee.......greentje probeert het nog niet.

  • Haha 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...