Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

VolcanicSea

Mijn allereerste kweek

Recommended Posts

Als je 's nachts je lampen aan doet, heeft dat een aantal voordelen.

* Nachten zijn kouder, dus komt er al koudere lucht je tent binnen, dus hoef je niet zo veel af te zuigen

* Dagen zijn warmer, dus hoef je minder je verwarming aan te zetten als de herfst komt.

* 's Nachts geven de planten in de natuur CO2 af, dus als je een beetje landelijk woont zit er 's nachts meer CO2 in de lucht, die je dan met lampen aan naar binnen trekt.

(Als je in de stad woont met veel verkeer, heb je overigens meer CO2 gedurende de dag)

* Als je lampen aan zijn van bijvoorbeeld 20.00 uur tot 08.00, dan kun je 's avonds na je werk nog wat klussen in je hok. En 's ochtends kun je nog effe alles checken.

* En inderdaad, ook nog daltarief qua stroom.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minutes ago, vakman said:

Geen piek/dal tarief voor de stroom?

Nope, alles 1 pot nat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 hours ago, Kees A said:

Als je 's nachts je lampen aan doet, heeft dat een aantal voordelen.

* Nachten zijn kouder, dus komt er al koudere lucht je tent binnen, dus hoef je niet zo veel af te zuigen

* Dagen zijn warmer, dus hoef je minder je verwarming aan te zetten als de herfst komt.

* 's Nachts geven de planten in de natuur CO2 af, dus als je een beetje landelijk woont zit er 's nachts meer CO2 in de lucht, die je dan met lampen aan naar binnen trekt.

(Als je in de stad woont met veel verkeer, heb je overigens meer CO2 gedurende de dag)

* Als je lampen aan zijn van bijvoorbeeld 20.00 uur tot 08.00, dan kun je 's avonds na je werk nog wat klussen in je hok. En 's ochtends kun je nog effe alles checken.

* En inderdaad, ook nog daltarief qua stroom.

Valt er niet aan een meter af te lezen hoeveel stroom er overdag en 's nachts wordt gebruikt.
Het is namelijk wel een digitale maar geen slimme meter met 3 verschillende standen die worden bijgehouden.
Dit was de reden dat ik dat niet heb gedaan namelijk...
Voorheen verbruikte ik los van m'n 750 watt voeding voor m'n PC  die af en toe aan staat 's nachts eigenlijk nooit stroom.
Leek me een beetje vreemd als ik opeens 5000 kWh 's nachts ging gebruiken :wOOt
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

5000 kWh is nogal wat.

Denk dat het 't energiebedrijf niet veel uitmaakt wat en wanneer je wat verbruikt. Zitten ze niet zo mee, zolang je maar betaalt.

Het is ook weer niet zoveel dat ze denken dat er iets mis is met je installatie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een excel spreadsheet gemaakt met al het verbruik en kom op jaarbasis uit op 4579 kWh voor de lampen/ventilatoren/afzuiging. (4 kweken per jaar).
Bij 12-18 branden zou het inderdaad niet lukken dit allemaal in het nachttarief te doen maar ik zal er is ook nadenken want de voordelen zien er wel goed uit.
Week 1 en 2 branden onder 1 lamp (dat past dan nog qua ruimte met 0.5 liter potjes)
Het is niet zo dat ik de volledige bloei op 630 watt per lamp zal gaan draaien, alleen de laatste 4 weken.

  Fase Uren/ Watt lamp Watt totaal    Week Kwh     Dimmer
Week 1 Voorgroei 18 uur 126 watt 126 watt 15,876 20%
Week 2 Voorgroei 18 uur 126 watt 126 watt 15,876 20%
Week 3 Groei 18 uur 189 watt 378 watt 47,628 30%
Week 4 Groei 18 uur 252 watt 504 watt 63,504 40%
Week 5 Bloei 12 uur 315 watt 630 watt 52,92 50%
Week 6 Bloei 12 uur 378 watt 756 watt 63,504 60%
Week 7 Bloei 12 uur 441 watt 882  watt 74,088 70%
Week 8 Bloei 12 uur 504 watt 1008 watt 84,672 80%
Week 9 Bloei 12 uur 567 watt 1134 watt 95,256 90%
Week 10 Bloei 12 uur 630 watt 1260 watt 105,84 100%
Week 11 Bloei 12 uur 630 watt 1260 watt 105,84 100%
Week 12 Bloei 12 uur 630 watt 1260 watt 105,84 100%
Week 13 Bloei 12 uur 630 watt 1260 watt 105,84 100%


Van hoe ik het zie kost 1 kweek met 2 x 600 watt HPS die je niet kunt dimmen 1662 kWh puur voor de lampen.
Omdat ik mijn led verlichting kan dimmen kom ik uit op 936 kWh.
Ik ga er hier wel vanuit dat ze in week 2 bloei bijv. toch niet meer dan 378 watt aan led verlichting kunnen opnemen.

Edited by VolcanicSea

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik interpreteerde het woordje 'ineens' anders. :)

 

Verzin een hobby of activiteit waardoor je vooral 's nachts stroom verbruikt.

Gamer die vooral tegen andere gamers in de VS strijdt :) Zoiets

Edited by Kees A
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jacuzzi in je woning waar je graag snacht van gebruik maakt:lol:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 16 op 12/12
Kleine update weer met tegelijk een vraagje.
Ik merk dat er op de aarde wat gele bladeren liggen die aan het rotten zijn maar nog wel heel lichtjes vast zitten aan de steel.
Is het wijsheid deze te verwijderen of gewoon lekker laten zitten.
Ook is het nu zo'n beetje volledig dichtgegroeid.
Zal ik wat bladeren aan de onderkant verwijderen of zeggen jullie gewoon lekker z'n gang laten gaan in je eerste ronde?

 

20190828_115842.jpg

20190828_115952.jpg

20190828_093117.jpg

Edited by VolcanicSea
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet goed uit he!

Doe  je niet dieven?

Edited by JackyH80
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb dat overwogen inderdaad maar ik ben een beetje bang dat ik meer kwaad dan goed zal doen.
Ik heb nog nooit de groei/bloei van een wietplant meegemaakt dus ik dacht misschien is het wijsheid de 1e ronde zo weinig mogelijk te doen.
Op deze manier kan ik in de laatste week bloei goed zien welke toppen kwalitatief goed zijn en welke tot het ''popcorn'' gehalte behoren.
Dan is denk ik bij de volgende ronde het dieven ook wat makkelijker in te schatten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, VolcanicSea said:

Ik heb dat overwogen inderdaad maar ik ben een beetje bang dat ik meer kwaad dan goed zal doen.
Ik heb nog nooit de groei/bloei van een wietplant meegemaakt dus ik dacht misschien is het wijsheid de 1e ronde zo weinig mogelijk te doen.
Op deze manier kan ik in de laatste week bloei goed zien welke toppen kwalitatief goed zijn en welke tot het ''popcorn'' gehalte behoren.
Dan is denk ik bij de volgende ronde het dieven ook wat makkelijker in te schatten.

Oke ja zit wat in voor de aller eerste kweek .  Maar opzich is dieven een must denk ik en best gemakkelijk.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou enkel de wat grotere bladeren verwijderen omdat het pas je eerste keer is. Of je gaat als nog dieven om van je "mogelijke" fouten te leren, maar dat is aan jou.

Edit:

Trouwens je plantjes zien er goed uit :verrygood

Edited by Buyuk
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog wel even een weekje wachten met dieven, op dit moment wil je ze niet teveel stress bezorgen. Gaat ten koste van je topopbouw ;) 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just now, vakman said:

Nog wel even een weekje wachten met dieven, op dit moment wil je ze niet teveel stress bezorgen. Gaat ten koste van je topopbouw ;) 

Hij is toch al laat,zit al in week 3 ,is nog langer wachten niet schadelijker? Ik dacht altijd dieven einde week 2 begin week 3??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik laat ze de eerste 3 weken bloei altijd zoveel mogelijk met rust.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minutes ago, vakman said:

Ik laat ze de eerste 3 weken bloei altijd zoveel mogelijk met rust.

Ooh ok,dus je dieft pas in week 4?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yep en ook al voor de klok op 12/12 gaat als het nodig is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toppen en dieven het liefst als je nog op 18/6 bent. Dieven kan en moet meestal ook later. Maar week 4 in 12/12 vind ik persoonlijk erg laat. Voordeel is dat de groei er dan meestal wel uit is en dat de stress de groei dus miet remt. Nadeel is dat er aan de weg te halen takken al teveel energie is verspeeld. De ervaring leert uiteindelijk wat voor jou het beste werkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toppen altijd natuurlijk onder 18/6  , maar dieven heb ik nog nooit gedaan. Dan heb je toch nog bijna niks?? Wat valt er dan veel te dieven??

Ik dief altijd laatste dag van week 2 of eerste dag week 3.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dieven na de bloei is bij mij alleen wat blad weghalen, geen takken meer ;) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga natuurlijk uit van een  sog zoals hier, bij een scrog zal het wel anders zijn ja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks allemaal voor de input! Ik ga even nadenken over wat in mijn beginnerssituatie het handigste is. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onderstaande hoeft niemand te lezen, op 1 iemand na want ik weet dat diegene het altijd erg waardeert.
Op deze manier heb ik altijd toegang tot m'n persoonlijke logboek.

@pindarots123 deze is voor jou.

Week 3

Dag 18

Vrijdag 2 augustus

Vanmorgen de planten ongeveer 650 ml water per stuk gegeven (PH 6.3). Voornamelijk om ook even de aarde in de ‘’nieuwe’’ 14L potter vochtig te maken. Wellicht had ik dit beter kunnen doen voordat ik de planten had verpot. Deze aarde was namelijk erg droog. 9 stuks groeien erg mooi. 1tje ziet er ook goed uit maar heeft een kleine groeiachterstand. 1tje blijft te laag bij de grond en zijn bladeren blijven slap. 1tje heeft wat witte uitslag, gelukkig wordt dit niet tot nauwelijks erger. ( is al ruim een wek zo ). Er worden momenteel ook zichtbaar zevenvinger bladen aangemaakt. Ik denk dat de zaailing fase nu officieel voorbij is?

Week 3

Dag 21

Maandag 5 augustus

Planten lijken het nog steeds goed te maken op een enkele na. De plant die wat laag blijft en slappe bladeren heeft begint nu ook bruine verbrandingspunten te krijgen. Het lijkt erop dat dit komt omdat ik een keer voeding heb meegegeven op dag 11. Belangrijk is dus om dit niet meer te doen. Vanmorgen zagen ze er dorstig uit dus had ze eerste zo’n 550 ml water per stuk gegeven. Helaas was ik vergeten ‘’take root’’ mee te mengen. Dit nog genoeg en ze daarna nog 250 a 300 ml water meegeven met ‘’take root’’. Lamp hangt nu op 15 cm hoogte. 

Week 4

Dag 22

Dinsdag 6 augustus

Toch besloten 10 .v.d 12 planten te toppen. Hopelijk halen de andere 2 ze dan weer wat in. Lamp ook iets hoger gegaan zodat je hopelijk wat meer gaan strekken. Ze blijven namelijk erg laag bij de grond en worden heel bossig. Dit schijnt goed te zijn maar wil toch wat meer strek zien.

Week 4

Dag 24

Donderdag 8 augustus

Planten lijken wel wat vertraging te hebben gekregen van het toppen maar groeien nog goed door. Vanmorgen ongeveer 1L water gegeven met de pomp + sproeistok. Had in totaal 15 L water aangemaakt met 9 ml ‘’take root’’ en 9 ml ‘’multi total’’. Stukje minder dan het schema aangaf om er zeker van te zijn dat ze niet teveel krijgen. Planten beginnen nu echter qua breedte bijna de pot rand te bereiken. Aankomende woensdag ( 14 augustus ) zijn ze precies 4 weken ontkiemt. Ik denk dat ik dan de knop omgaan richting 12/12 en de lamp voorzichtig omhoog ga gooien.

Week 4

Dag 27

Zondag 11 augustus

Planten vanmorgen weer bewaterd met slang en pomp. Ze beginnen nu echt flink te groeien qua scheuten die de bestaande scheuten gaan vervangen. Ze blijven echter nog steeds laag. Hoogste plant is ongeveer 20 cm? Sommige zijn al tot de pot rand. 15 L water gemengd met 10ml ‘’take root’’, 10 ml ‘’multi total’’. 30 ml van zowel A als B grow. Ik denk dat ik ze ongeveer 1L per stuk water heb gegeven nu. Wellicht dat het handig is een dag vroeger naar 12/12 te gaan schakelen anders worden ze wellicht te breed. 

Week 4

Dag 28

Maandag 12 augustus

Planten zijn allemaal tussen de 13 en 17 cm hoog. Qua breedte allemaal tot de pot rand of al een stuk erover. Lamp hangt op een hoogte van minimaal 22 cm bij de grootste tot maximaal 28 cm bij de kleinste. Morgen ga ik schakelen naar 12/12. Hij draait momenteel van 07:00 tot 01:00. Morgen van 07:00 tot 19:00.

SCHAKELEN NAAR 12/12

 

 

 

Week 1

Dag 1

Dinsdag 13 augustus

Vandaag op 12/12 gezet. Lamp nog steeds 50% van de max.

Week 1

Dag 2

Woensdag 14 augustus

Weer 15 L voeding gemengd. 30 ml  A en B grow. 10 ML ‘’take root’’ en 9 ML ‘’multi total’’. Volgende week de hele week geen multi total geven zoals het schema van ‘’dutch PRO’’ aangeeft.

Week 1

Dag 4

Vrijdag 16 augustus

Lamp verhoogt naar 426 watt. Lamp hangte op een hoogte van ongeveer 25 cm (22-28 cm ofzo)

Week 1

Dag 5

Zaterdag 17 augustus

Water en voeding gegeven. Exact hetzelfde als vorige keer maar nu geen multi total toegevoegd. PH was 6.4. Door het verkeerd toppen lijkt de hoofdstam van 1 plant volledig gestopt te zijn met groeien, erg zonde en dom van me. Maak wel een hoop zijscheuten aan die het over lijken te gaan proberen te nemen. Zal ongetwijfeld ten koste gaan van de opbrengst.

Week 2

Dag 8

Dinsdag 20 augustus

Weer 15L voeding gemengd, ph van 6.6 (had beetje haast). Grow A/B toegevoegd, 20 ml (had 30 moeten zijn). Planten allemaal weer een litertje water gegeven.

Week 2

Dag 11

Vrijdag 23 augustus

Planten ongeveer een liter water gegeven. Dit keer 35 ml bloom A en 35 ml bloom B. 15 ml take root en 15 ml multi total. Planten wederom gewogen, waren allemaal iets van 800 gram zwaarder dan voor het water geven. Stonden er ook erg droog bij, bladeren hingen naar beneden. Wellicht vanaf nu een goed idee om 1 x per 2 dagen water te geven. Lamp verhoogt naar 480 watt.

Week 2

Dag 13

Zondag 25 augustus

Planten hebben zeker behoefte aan 1 x per 2 dagen water ipv 1 x per 3 dagen. Het is nu 48 uur geleden en merk dat de bladeren alweer naar beneden beginnen te hangen. Ik heb 4 v.d. 12 potten gewogen en daaruit blijkt een beetje het volgende: Vlak voordat ik water gaf 2 dagen geleden vrijdagochtend om 10:00 uur (toen waren de potten echt TE droog volgens mij) woog pot 3 bijvoorbeeld 3212 gram. Na het water + voeding geven was het gewicht 3982 gram. Ik heb de potten nu net weer gewogen en ondertussen (48 uur later) is pot 3 alweer 3295 gram. Hoogst tijd voor water weer dus.

Week 3

Dag 15

Dinsdag 27 augustus

Weer 15 L water + voeding aangemaakt. Dit keer 35 ml van zowel bloom A als B. 15ml multi total en 8 ml explode. Gestopt met take root geven. Planten zien er  prima uit. Lamp hangt op een hoogte van 20 – 30 cm.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geinig man.

Maar je moet ook niet raar opkijken als Sannie op een gegeven moment het hele forum off-line haalt.

Ik snap sowieso niet waarom hij hier nog geld in blijft stoppen. Maar misschien kost het hem wel weinig omdat hij het simultaan laat draaien met dat Open Grow forum.

Het zou wel funest zijn als al de info hier (dus niet alleen jouw schema) maar al die jaren ervaring van medekwekers zou verdwijnen.

Off-topic voor de toevallige voorbijganger: Wat zouden de kosten voor Sannie zijn op jaarbasis voor dit forum?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mede-tuinieren, ik zie net iets wat niet helemaal goed lijkt te gaan.
Dit is alleen zichtbaar bij de hoogste 3 toppen, dus ik vermoed zelf dat het met de lamp intensiteit te maken heeft.
De rest van de toppen heeft nergens last van.
Hopelijk kunnen jullie mij vertellen wat dit is.....en wat er tegen gedaan kan worden.
De bladeren rondom de beginnende toppen beginnende een soort zwarte/bruine kleur te krijgen?
Wat zou dit kunnen zijn?

 

20190830_122128[1].jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...