Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

VolcanicSea

Mijn allereerste kweek

Recommended Posts

Hello everybody!

Dus, we zijn weer 3 dagen verder en ik dacht laat ik in het kader van een logboek weer wat posten.

Het is natuurlijk (heel!) erg warm geweest de afgelopen dagen, wat de zaailingen niet heel prettig vonden.
Ik heb mijn best gedaan de temperatuur onder de 30 graden te houden maar dit lukte helaas niet altijd.
Op een gegeven moment begonnen ze (voor mij gevoel) duidelijk te maken dat het te warm was.
Wat gekrulde bladerkartels hier en daar, maar dat lijkt nu allemaal beter te gaan.

Ik heb ook begonnen met voeding geven volgens het schema van Dutch PRO zelf.
Momenteel is het zo'n 28,5 graden in de tent.

Wat is overigens de beste plek om de temperatuur/luchtvochtigheid te meten?
Waar doen jullie die? Op de grond? Niet direct onder de lamp? Planthoogte in de schaduw?

Gr.

 

Dag_8.png

Dag_8.1.png

Dag_8.2.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Temperatuur moet je meten ter hoogte van het bladerdek.

Niet in het volle licht, maar onder een afdakje, zoals het KNMI het doet :)

LV in ieder geval ook in de buurt van je bladerdek (denk ik). Want daar heeft de LV invloed. Dus is het van belang om hem daar ook te meten.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

We zijn weer een dagje verder en zo op mijn vrije zondag had ik wat tijd over.

Ik was niet helemaal tevreden met mijn luchtcirculatie.
De plek waar hij het inzoog zat erg dicht op de plek waar de lucht naar buiten kwam.
Na een hoop gepieker uiteindelijk tot een beslissing gekomen, daar de middag mee bezig geweest. 
De inlaat zit nu dicht bij een raam die open kan, en de uitlaat blaast mijn woonkamer in (gratis verwarming in de winter?)

Ik had 14 planten staan, en wil er uiteindelijk 12 wil over potten op hun uiteindelijk bestemming.
Uit nieuwsgierigheid besloot ik 1 plantje uit z'n pot te halen, om te kijken hoe het wortelstelsel eruit zag.
Ik was aangenaam verrast, ik zag al een hoop mooi wortels aan de randen van de grond.

Op basis hiervan besloten de 12 mooiste over te potten op hun uiteindelijk bestemming.
Ik zal nu nog een week water geven, en ze daarna op voeding zetten.

Ik vind wel dat een tweetal plantjes wat slap ogen, met name hun bladeren.
Is het overigens de bedoeling dat ik deze nieuw potgrond water geef? 
Of moet ik eerst hun wortels op zoek laten gaan naar het vocht dat er sowieso al inzit?

Gr.

 

Dag_9.jpg

20190728_201106.jpg

20190728_201127.jpg

Edited by VolcanicSea

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey succes!

Geen goede stekkenboer in je kennissenkring? Scheelt je een hoop gedoe. Al zijn zaailingen veel sterker bij mij was het 2x geen succes wil nu alleen nog maar via stekken doen.  Scheelt je ook een hoop tijd. 

Succes man ,ik ga je volgen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geef mijn kleintjes regelmatig een douche voor de lichten aangaan. Maar dan met osmose water en beetje voeding. Als ik leidingwater neem komen er kalksporen op de bladeren. 

Ik durf dat zelfs doen bij planten die al een week in bloei staan, maar sproei dan Hesi Booster. Vroeger deed ik dat niet en dan vond ik ook dat er regelmatig bladeren slap hingen. Nu altijd mooi strak omhoog gericht sedert ik ochtenddauw simuleer. 

Trouwens, mooie set up :) Wat een tent ! Had ik maar de plaats voor zulk tentje... :)

Edited by Echep
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 minutes ago, JackyH80 said:

Hey succes!

Geen goede stekkenboer in je kennissenkring? Scheelt je een hoop gedoe. Al zijn zaailingen veel sterker bij mij was het 2x geen succes wil nu alleen nog maar via stekken doen.  Scheelt je ook een hoop tijd. 

Succes man ,ik ga je volgen.

Ho Jacky,

Nee ik ken helaas niemand die stekken verkoopt.
Sterker nog, ik heb dit idee met niemand besproken (alleen mijn vriendin weet ervan).
Fijn dat niemand het weet, alleen lastig omdat ik letterlijk alles via trail en error moet ondervinden.

Een goeie vriend van mijn kweekt ook planten, meerdere malen op bezoek geweest daar.
Misschien dat hij een stekkenboer weet aan te wijzen.
Wellicht dat ik het een keer met hem bespreek, maar tot nu toe hou ik het liever zo. 


Vandaar ook erg blij met online forums.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minutes ago, Echep said:

Ik geef mijn kleintjes regelmatig een douche voor de lichten aangaan. Maar dan met osmose water en beetje voeding. Als ik leidingwater neem komen er kalksporen op de bladeren. 

Ik durf dat zelfs doen bij planten die al een week in bloei staan, maar sproei dan Hesi Booster. Vroeger deed ik dat niet en dan vond ik ook dat er regelmatig bladeren strak hingen. Nu altijd mooi strak omhoog gericht sedert ik ochtenddauw simuleer. 

Bedankt voor de tip, ik zal mij hier ook is over inlezen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In het begin een halve fles over zetten met de dop er van af. Zo heb je een hogere lv en groeien ze beter. 

Babykamer.jpg.4779e8e02f55d5b9bc04061065c069e0.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind juist kweken uit zaad leuker dan kweken met stekken. Veel meer pheno's en variëteit.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 hours ago, VolcanicSea said:

Ik vind wel dat een tweetal plantjes wat slap ogen, met name hun bladeren.
Is het overigens de bedoeling dat ik deze nieuw potgrond water geef? 
Of moet ik eerst hun wortels op zoek laten gaan naar het vocht dat er sowieso al inzit?

Verse aarde uit een zak kun je maar beter altijd goed inwateren als je het je planten naar de zin wilt maken .

10% van het volume aan gebruikte aarde aan water is precies goed.

Staat als het goed is ook op de zak aarde die je gebruikt.

Je kunt als je een kleine kweker bent ook zelf een moederplant onder een spaarlamp in een keukenkastje houden waarvan je zelf wat stekjes haalt wanneer je ze nodig hebt.

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Week 1

Dag 6

Zondag 21 juli

Ongeveer 30 ml water per plant gegeven rond 13:00 uur.

Week 2

Dag 8

Dinsdag 23 juli

De grond was bij alle planten vrij droog. ’s Morgens of 10:00 uur de planten gemiddeld 90 ml water gegeven. Ze hingen een klein beetje slap om dit tijdstip. Lamp tevens verlaagd van 50 cm naar 35 cm.

Week 2

Dag 9

Woensdag 24 juli

14 v.d. 16 planten lijken het erg goed te maken. 2 stuks zijn echter vanaf de eerste lob blaadjes geel, en groeien slecht. Oorzaak is dus naar waarschijnlijkheid zwakke plantjes.

Week 2

Dag 11

 

 

 

Vrijdag 26 juli

De planten lijken erg veel last te krijgen van de hitte (buiten is het 37-40 graden). De bladeren begon bij sommige behoorlijk slap te hangen. Airco erbij moeten pakken en op 28 graden gezet. 3L voeding gemengd volgens voedingsschema van Dutch PRO. Uiteindelijk gok ik ongeveer 125 ml water + voeding gegeven te hebben per plant. Dit was allemaal rond 12:00 uur. Ze lijken er nu weer wat beter voor te staan.

Week 2

Dag 13

Zondag 28 juli

Rond 11:00 uur ’s morgens alle plantjes zo’n 125 ml water gegeven ( ph 6.2 ). Dit keer geen voeding op aanraden van een forum lid. In de middag toch is besloten 1 plant over te potten. Het lijkt erop dat de timing juist was, wortel waren mooi wit maar het waren er nog niet te veel dat ze elkaar in de weg zaten. Op basis hiervan de 12 mooiste planten overgezet in 14L bakken. Lamp tevens verlaagd van 35 cm naar 20 cm boven het bladerdek.

Week 3

Dag 15

Dinsdag 30 juli

De planten zien er vrij goed uit voor zover ik kan zien. Ze blijven wel erg laag bij de grond, en worden eerder een soort struiken dan planten in vergelijking met andere planten die ik op kweekverslagen zie. Hopelijk is dit niet iets negatiefs. Vanmorgen rond 11:00 uur allemaal ongeveer 500 ml water gegeven met een PH waarde van 6.1. Lamp hangt op ongeveer 22 cm hoogte van de hoogte plant. Weer een warme dag vandaag van zo’n 27 graden. Tent temperatuur is ongeveer 29, hopelijk remt het de groei niet al te veel af.

 

 

20190730_225010[1].jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hello everybody,

So... we zijn weer zo'n 5 dagen verder en ik merk dat er links en rechts wat dingen zijn waar ik mij wat zorgen om begin te maken en ik zou graag jullie mening willen.

8 v.d. 12 planten maken het uitstekend


2 v.d. 12 gaat goed, maar hebben een zeer geringe kleine achterstand


1 v.d. 12 heeft ondertussen een behoorlijke achterstand


1 v.d. 12 gaat elke dag slechter. Deze planten lijkt geen hoogte en breedte te maken ten opzichte van de rest. Blijft erg laag bij de grond en de bladeren blijf zeer dicht bij de stam zonder zicht uit te breiden.

Mijn eerste vraag is of dit een normaal proces is?

Ook is er 1 plant die wat witte vlekjes heeft op het blad.
Toen ik dit begon te googlen wezen een hoop antwoorden op een trips
Echter heb ik een vergrootglas gekocht en zie ik gelukkig niks bewegen.

Mijn tweede vraag is, wat denken jullie dat dit is?

Tot slot maak ik mij dus een beetje zorgen over de ongelijke hoogtes van de planten.
Dit lijkt namelijk alleen maar erger te worden, waardoor ik bang ben dat de grootste planten al het licht zullen absorberen.
Wat kan ik hier het beste tegen doen? De 10 die snel groeien eenmalig toppen? Toch maar een SCRog net? Heeft een SCRog net uberhaupt zin bij 12 planten op de oppervlakte (1,20x1,20)?

 

20190803_235247[1].jpg

20190803_235304[1].jpg

20190803_235352[1].jpg

 

 

20190804_001245[1].jpg

20190804_001224[1].jpg

Edited by VolcanicSea

Share this post


Link to post
Share on other sites

 Het zijn zaadplanten, ja, ieder zaadje gaat er anders uitzien!?!?!

Heb jij je überhaupt wel ingelezen op dit forum, want ik heb mijn sterke vermoedens van niet, anders had je je over deze miniscule afwijkingen niet zo lopen verbazen.  AUB, ga nog eens een paar avonden growverslagen doorlezen want al die nieuwe users die telkens bij het minste of geringste beginnen te piepen als een blaadje ook maar een minuscuul beetje afwijkt van de norm, is om doodmoe van te worden!

Edited by pindarots123
iets tactischer verwoord :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minutes ago, pindarots123 said:

Soooo, nobody cares about je minuut tot minuut dagboek, hou dat lekker voor jezelf in een word-document?? Het zijn goddomme zaadplanten, ja, ieder zaadje gaat er anders uitzien!?!?!

Heb jij je überhaupt wel ingelezen op dit forum, want ik heb mijn sterke vermoedens van niet, anders had je over deze miniscule afwijkingen niet lopen zeiken als een wijf zonder keuken. AUB, ga nog eens een paar avonden growverslagen doorlezen want al die nieuwe users die telkens bij het minste of geringste beginnen te piepen als een blaadje ook maar een minuscuul beetje afwijkt van de norm, is om doodmoe van te worden!

Calm your tits, girl:smoke

Maar moet je wel gelijk geven

Edited by King_Kush
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 hours ago, pindarots123 said:

 Het zijn zaadplanten, ja, ieder zaadje gaat er anders uitzien!?!?!

Heb jij je überhaupt wel ingelezen op dit forum, want ik heb mijn sterke vermoedens van niet, anders had je je over deze miniscule afwijkingen niet zo lopen verbazen.  AUB, ga nog eens een paar avonden growverslagen doorlezen want al die nieuwe users die telkens bij het minste of geringste beginnen te piepen als een blaadje ook maar een minuscuul beetje afwijkt van de norm, is om doodmoe van te worden!

Volgens mij is dit forum juist daarvoor bedoeld.

Dit is een goed voorbeeld waarom mensen hier niet meer willen reageren of hun vragen willen stellen.

Je word gelijk tot de grond afgezaagd dat je maar ergens je info vandaan moet gaan lezen.

Hallo?!?! Dit is een FORUM!

Natuurlijk heeft hij zich wel ingelezen , anders had hij dit niet voormekaar gekregen. 

Maar als je gaat beginnen met het kweken van wiet dan komt er zoveel op je af. Vooral als je het in 1x perfect wilt doen! Wat volgens mij toch echt de JUISTE instelling is. Wellicht zijn jullie dat vergeten met jullie jaren lange ervaring.

Probeer niet alle nieuwe mensen af te schrikken door ze te verwijzen naar de info maar probeer ze te helpen door ze van info te voorzien.

Misschien dat mensen dan weer eens 'durven' wat te gaan vragen. En dat het forum dan weer een beetje actiever word.

Gelukkig zijn er nog wel een paar mensen die zich in ons 'noobs' kan verplaatsen en die ons goed helpen.

  • Like 1
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pinda is gewoon complimenteus op zijn manier en ik meen me te herinneren dat Vulkaan daarin al zijn beurt aan het afwachten was. Tegen dat licht gezien, vond ik hem nog bescheiden :rofl

Hellow Etna, B)

Wellicht ben je in de war met andermans haze/sativa dom, of andermans dunne, lange, ijle planten als gevolg van een medium dat te warm is, teveel licht, teveel planten, verkeerd licht, verkeerde lichtkleur, afstand lamp te groot.....en ga zo maar door.

Laag en breed, dat is wat je wilt, om uiteenlopende redenen. Bij jou is dat het gevolg van enerzijds Indica invloeden en anderzijds een geweldige lamp en meer dan dat is het niet.

Ik zou een verhaaltje kunnen afsteken over ontbladeren en de meisjes uit elkaar gaan trekken, maar dat lijkt me nogal een crime hier. Ik zou de ladies gewoon lekker een keertje toppen, om ze wat meer de breedte in te sturen en voor de rest.............helemaal niets. Het gaat gewoon hartstikke goed.

Zorg maar dat je klimaat en watergift goed is, want hier gaat het 9 van de 10 keer mis.

Laatste foto........ik vermoed dat dit 1 van de varianten van tmv is eigenlijk. Kort door de bocht betekent dat....... laten gaan.

Gaat goed. :vape:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, pindarots heeft gelijk, je hebt duidelijk last van beginners-mieperitis. Is niks mis mee hoor, hoogstwaarschijnlijk zelfs normaal gedrag.

  1. 1 punt is dat je planten onder deze superled lamp gewoon korter en gedrongener blijven dan onder hps licht. Desondanks en gezien het soortje raad ik je aan om zsm je plantjes te toppen, ik zou niet meer dan 4 mooie bladeren met de bijbehorende scheuten laten zitten. Doe je dit niet dan heb je daar over 3 weken spijt van als je tent bomvol met een wirwar aan takken zit.
  2. En een steunnetje plaatsen als ze 2 a 3 weken in bloei staan zodat je de juiste hoogte kunt bepalen. Als je die hoogte niet goed kiest komt je netje waarschijnlijk te laag te zitten en heeft zodoende geen enkele functie.
  3. Staan ze al in bloei? Zo niet dan zsm schakelen, óók als je ze topt, ivm te verwachten explosieve groei gezien de soort. Gorilla groeit vrij heftig. Ik schat in dat deze plantjes zoals ze nu staan en ondanks toppen zeker anderhalve meter hoog zullen zijn binnen een maandje.
Edited by Twiet
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fijn om wakker te worden en te zien dat er uit meerdere hoeken wat feedback is gekomen.

Twiet heeft daarin wel gelijk haha, ik zat al te wachten wanneer Pindarots hier weer even langskwam met ongefilterd commentaar.

Ik vind het persoonlijk helemaal niet erg dat hij op zo'n manier ook zijn bijdrage aan de site levert.

Hij mag dit dan ook blijven doen maar het zou fijn zijn als hij in combinatie daarmee ook wat vragen zou willen beantwoorden.

Ik werk in een wereld waar er wel meer rondlopen met zo'n zwart randje om hun ziel ;).

Maar Kluns snijdt wel een heel goed punt aan, ik kan me voorstellen dat sommige mensen hier wel van schrikken.

Het is een beetje hetzelfde als bij mijn 12 planten, daar zit er ook 1tje bij die wat minder goed meewerkt.

Ik heb overigens wel een heleboel gelezen maar ben ook schuldig dat ik heel graag alles goed wil doen.

De reden waarom ik mijn logboek hier post is omdat andere beginners het misschien wel prettig vinden en ik die data niet op mijn PC wil hebben staan.

Zal dit dan ook blijven doen mijn grote vriend op de pindarots, het spijt me dat je hier mee geconfronteerd wordt:wub:

Iedereen bedankt voor de antwoorden!

Week 3

Dag 18

Vrijdag 2 augustus

Vanmorgen de planten ongeveer 650 ml water per stuk gegeven (PH 6.3). Voornamelijk om ook even de aarde in de ‘’nieuwe’’ 14L potter vochtig te maken. Wellicht had ik dit beter kunnen doen voordat ik de planten had verpot. Deze aarde was namelijk erg droog. 9 stuks groeien erg mooi. 1tje ziet er ook goed uit maar heeft een kleine groeiachterstand. 1tje blijft te laag bij de grond en zijn bladeren blijven slap. 1tje heeft wat witte uitslag, gelukkig wordt dit niet tot nauwelijks erger. ( is al ruim een wek zo ). Er worden momenteel ook zichtbaar zevenvinger bladen aangemaakt. Ik denk dat de zaailing fase nu officieel voorbij is?

 

 

  • Like 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Twiet said:

Zo niet dan zsm schakelen

Nu al schakelen? Heb geen ervaring met de soort (ziet er redelijk indica dominant uit lijkt mij), maar het lijkt me sws heel vroeg. Tis ook geen hydro medium waar twiet op gewend is te kweken en waarop dingen vaak wat sneller gaan

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minutes ago, cannarie said:

Nu al schakelen? Heb geen ervaring met de soort (ziet er redelijk indica dominant uit lijkt mij), maar het lijkt me sws heel vroeg. Tis ook geen hydro medium waar twiet op gewend is te kweken en waarop dingen vaak wat sneller gaan

De website geeft aan dat het 50% Indica en 50% Sativa is. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn advies om nu al te schakelen is gebaseerd op mijn ervaring met gorilla glue. Klopt, ik hydro, maar is schat zo in dat de 12 plantjes in deze tent bij te lang voorgroeien helemaal uit de klauw zullen gaan lopen. Zoals ze er bij staan zien ze er uit of ze in de komende 2 weekjes enorm zullen gaan groeien. En in dat opzicht kun je zelfs beter iets te vroeg schakelen, want wat heb je nou helemaal aan een tent met een gigantische bos takken waar hoogstens wat flufprut vanaf komt.

Echt hoor, ik zou toppen, zodanig dat ik aan elke plant slechts vier mooie blaadjes laat zitten en de rest weghalen, dus ook de onderste kleine blaadjes met scheutjes.

Maar goed, is mijn mening en mijn advies. Nou nog een paar andere adviesjes en meningen er bij en je krijgt weer last van duizelingen.:oeps

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik houd altijd als indicator bij een aarde kweek aan dat de planten op 12/12 kunnen nadat voorbloei getoond is en de bladeren de potrand genaderd zijn.

De plant moet 1st volwassen worden wil ze klaar zijn om over te schakelen naar de bloei is wat ik leerde.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, lostchild said:

Ik houd altijd als indicator bij een aarde kweek aan dat de planten op 12/12 kunnen nadat voorbloei getoond is en de bladeren de potrand genaderd zijn.

De plant moet 1st volwassen worden wil ze klaar zijn om over te schakelen naar de bloei is wat ik leerde.

Gebruik jij ook zo'n lichtkanon als wat er hier boven hangt?:icecool

Volwassen worden kunnen ze toch ook prima onder 12/12? Ik heb GG uit zaad gehad die met 3 weekjes voorgroei veels te groot werden, gingen haast door het dak.:dope:

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 hours ago, Twiet said:

Gebruik jij ook zo'n lichtkanon als wat er hier boven hangt?:icecool

Volwassen worden kunnen ze toch ook prima onder 12/12? 

Normaal gesproken zet de bloei dan toch ook later in ? Zal door deze lamp dan vast versnellen ?

Maar goed, kan allemaal. Wil zelf nog wel eens graag het 12/12 systeem gaan toepassen.

Toch even stangen hier. Vulcano. Ik zou die 3 'slechte' :lol: eruit pakken en met die 9 stuks doorgaan. Zijn we ook even van het gemiep af. :lol:

De ruimte geven, toppen, onder weghalen, langere groei, tot wasdom laten komen, misschien nog eens toppen, klok om.

Einduitslag. 587 gram drooggewicht.

Goed gedaan hoor voor de eerste keer. :specool

Hier kan een slotje op. :jump:

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...