Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Arie

Luchtvochtigheid hydro-opstelling

Recommended Posts

Ik heb momenteel een tent van 1 x 1 staan met een hydro-systeem Growrilla met 4 emmers. Plantej staan net in de bloei en de LV stijgt enorm zit momenteel met een LV van 71% . Is het verstandig om een actieve luchtinlaat te maken . Dus een luchtinlaat slang met een actieve ventilator erin om de LV te verlagen of is een elektrische luchtontvochtiger met ingebouwd waterreservoir van de conrad zo’n €35,- een betere oplossing of zelfs een combinatie van deze twee ????

Edited by Arie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is buiten (volgens een online weerbericht) ook 75% LV. 

Nu is 75% bij 22 graden nog iets slechter dan 70% bij de 'lampen aan' temperatuur in jouw tentje.

Tenminste... als ik een VPD tabel moet geloven.

 

Dus ben ook heel benieuwd hoe je dat moet aanpakken als je geen gesloten systeem hebt.

Want in mijn gedachten trek je dus ook lucht naar binnen van plus 70% LV.

Zeer geïnteresseerd in de oplossingen die leden gaan aandragen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De LV ligt momenteel heel hoog, daar is weinig aan te doen als je geen fortuin wil uitgeven aan apparatuur. Ik denk dat je planten bij die LV wel gebaat zijn bij een iets hogere omgevingstemperatuur.

Niet alleen zal de RLV een klein beetje dalen doordat het warmer is. De VDP tabel geeft ook aan dat een hogere luchtvochtigheid beter is als de temperatuur oploopt tot boven de 30°C. Met het warme weer dat voor volgende week voorspeld wordt komt dat goed uit. Ideaal is het niet maar ik denk dat een iets hogere temperatuur bij je planten de gemakkelijkste oplossing is.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou niet weten hoe je het anders zou moeten doen.

Andere optie (inderdaad duur zoals denBoom zegt) is je tent 'afsluiten' van de buitenwereld; CO2 toevoegen en temperatuur onder controle houden met airco als het te warm wordt.

Maar dat vraagt nogal wat.

 

Misschien iemand anders nog iets? Want ik denk dat er veel leden zijn die hier nu mee te maken hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij hoge temperaturen icm een hoge rv onkom je idd niet aan een hele hoge rv in je open setup.

Je kan meer ventileren wat je wil, maar dan wordt het koeler in je hok. Das nadelig voor de vpd, maar het verschil in temperatuur tussen buiten en in je hok wordt dan ook kleiner en krijg je vanuit de buitenlucht een hogere rv in je hok. Daar weegt dan weer tegenop dat je wat weer meer damp van je planten weg ventileert.

Beetje een kwestie van experimenteren met de stand van je afzuiger denk ik. en dan de verschillende rv- en temperatuurwaardes vergelijken

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, Arie said:

Plantej staan net in de bloei en de LV stijgt enorm zit momenteel met een LV van 71% 

Maak geen problemen waar die er niet zijn.

Enige mogelijke nadeel kan zijn dat koolstof in de filter sneller verzadigd raakt.

 

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt allen voor de reacties!! De planten zien er nog heel goed uit , en investeren in een airco of grote luchtontvochtiger gaat m momenteel niet worden. Zijn momenteel 3 hele grote planten die enorm veel toppen aanmaakt. Echter voeg ik dagelijks tussen de 5 - 10 liter water me voeding toe aan het systeem/circuit. De planten zijn dan ook afgelopen 2 weken ontzettend gegroeid . Er zit ontzettend veel  grote bladeren aan de planten die ik graag zou willen wegknippen echter wordt dit sterk afgeraden bij autoflowers want die zouden dan in de stress kunnen gaan . Maar ff snoeien zodat uiteindelijk de toppen beter gevoed zullen worden moet ik dus maar niet doen??? 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...