Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Echep

Waar ligt nu de grens? (EC)

Recommended Posts

Na een geslaagde dwc ben ik definitief overgeschakeld naar water, maar dan met aeroponics.

Ik heb de indruk dat ze telkens meer kunnen. Ze tonen geen tekorten, maar telkens ik de voeding opdrijf merk ik ook geen verschil.

Ze staan nu de eerste week in bloei en zijn bossige planten van ruim 1,2m voorbij. Gisteren EC 1,6 nu na hervullen weer opgekrikt naar EC 1,6.

Als ik dat naar 1,8 breng heb ik wellicht nog geen verbrande bladpunten. Wordt al die voeding ook omgezet als ze geen tekorten noch tevelen tonen of is er echt een limiet? Opdrijven?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je een foto van je set up?

Kan me niet helemaal een beeld van maken.

 

Ik weet dat er kwekers zijn die een stuk hoger gaan. Wel is er dan soms ook sprake van CO2 toevoeging.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Kees A said:

Heb je een foto van je set up?

Kan me niet helemaal een beeld van maken.

 

Ik weet dat er kwekers zijn die een stuk hoger gaan. Wel is er dan soms ook sprake van CO2 toevoeging.

Ik heb foto’s genomen, maar krijg de laptop niet opgeladen. Anders moet ik ze met smartphone nemen, maar dat vermijd ik liever.

Hoe moet die foto er dan uitzien? Nu zie je daar gewoon een nutriculture op met 8 planten in.

Maar co2 toedienen tijdens bloei, baat het echt? Ik heb zulke installatie wel, maar die is van mijn aquarium. Ik denk dat het weinig zal opbrengen, daar de lucht constant ververst wordt. 

Wat ik vooral wil weten, wanneer weet ik als ze voldoende hebben? Ik zou geen geel bladpuntje krijgen moest ik nu naar 2.0 gaan. Ze zuipen en verbruiken als gek. 

Edited by Echep

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je een linkje naar wat je gekocht hebt? Dan kijk ik daar wel.

Begrijp ook goed dat je geen foto met je smartphone wilt maken.

 

CO2 toevoegen werkt zeker, maar vraagt ook aanpassingen aan je ruimte.

Want als je bijvoorbeeld CO2 in de lucht toevoegt en deze lucht direct weer afzuigt, heeft het geen nut.

Dus niet zomaar doen.

Ook niet aan je water toevoegen, al willen de makers van CO2 taps je doen geloven dat dit werkt. Oplichterij.

 

Je kunt altijd proberen om wat hoger te gaan. Als je gele puntjes ziet, gaat je weer een stapje terug.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just now, Kees A said:

Heb je een linkje naar wat je gekocht hebt? Dan kijk ik daar wel.

Begrijp ook goed dat je geen foto met je smartphone wilt maken.

 

CO2 toevoegen werkt zeker, maar vraagt ook aanpassingen aan je ruimte.

Want als je bijvoorbeeld CO2 in de lucht toevoegt en deze lucht direct weer afzuigt, heeft het geen nut.

Dus niet zomaar doen.

Ook niet aan je water toevoegen, al willen de makers van CO2 taps je doen geloven dat dit werkt. Oplichterij.

 

Je kunt altijd proberen om wat hoger te gaan. Als je gele puntjes ziet, gaat je weer een stapje terug.

 

https://www.cultureindoor.eu/168-amazon-systeme-8-plantes.html 

Het is zoiets, kan geen andere link geven want wordt niet meer verkocht door die shop. Het verstuift water aan de wortels die gewoon in lucht hangen. 

Ik kan co2 slangen op dat systeem leggen en deze zo onder de planten naar boven doen blazen, maar weet niet of dat werk rendabel zal zijn. An sich blaas ik dan ‘s nachts met lampen aan in de tent en in dag verder in het aquarium. Toch lijkt het me overbodig omdat de lucht constant ververst wordt. 

Ik heb de EC nu naar 1,7 gebracht, ik ga dat dagelijks met 0,1 verhogen tot ik gele bladpuntjes opmerk dus? Wat als dat na 2,5 nog niet is? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet zomaar CO2 in je ruimte spuiten!!!

Eerst goed inlezen daarover. Het is niet zo eenvoudig om dat te doen.

 

Racker, een lid dat hier erg actief was, begon volgens mij ooit met een EC van 3.0 en bouwde dan langzaam af.

Ook zijn er wel gasten die op 2.5 gingen zitten.

Als je op google 'hoge ec' en wietforum intikt, kun je misschien wel wat vinden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minutes ago, Kees A said:

Niet zomaar CO2 in je ruimte spuiten!!!

Eerst goed inlezen daarover. Het is niet zo eenvoudig om dat te doen.

 

Racker, een lid dat hier erg actief was, begon volgens mij ooit met een EC van 3.0 en bouwde dan langzaam af.

Ook zijn er wel gasten die op 2.5 gingen zitten.

Als je op google 'hoge ec' en wietforum intikt, kun je misschien wel wat vinden.

Ik zou niet eens weten wanneer ik teveel of te weinig zou blazen. In het aquarium heb je dropcheckers of kan je die met een ph sonde afstellen. 

3 om te beginnen vind ik wat hoog, maar lijkt wel sterk dat ik bij 3 of hoger zal eindigen. Dacht ik goedkoper te zijn als op aarde, maar ze zuipen meer en dus verbruiken meer. Maar dat is een luxeprobleem. 

Wel jammer dat mijn laptop het begeven heeft want had dit graag gedeeld en laten opvolgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laptop aan de praat gekregen, zo staan ze er nu bij.

pH 6,1 
EC 1,7

I know, volgende ronde wordt het wel eens tijd om te scroggen ;)

IMG_3558.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is niet hoe hoog kan je gaan maar hoe laag kan je blijven als je op niks anders dan water kweekt.

Waarom 2 proberen te halen met alle stress van dien voor je planten als je met 1.6 met 2 vingers in je neus de finish kan halen?

Niet je meter, wel je planten vertellen of de EC waarde die je geeft ok is en zoals je ziet doen ze het prima op die 1.6 die je nu geeft.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb zelf 0.0 ervaring op dwc.

Maar had begrepen dat je de behoefte van de plant kan bepalen adhv het toe- of afnemen van de ec van je water naarmate de planten het leeg drinken.

En idd hoe lager (zonder tekorten dan), hoe beter.

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus less is more? Het is niet dat ze meer toppen zal geven naargelang ik opdrijf? 

Bij pompoenen is dat wel zo, hoe meer voeding hoe dikker de pompoen. Ze planten die speciaal dichtbij de composthoop daarvoor. 

Nuja, dit, is geen pompoen. Maar soms zie je scheuten met toppen zo dik als je bovenarmen. Vraag me dan veel af of dit ook zonder een hogere feed te bereiken is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

image.thumb.png.96738efe55a4f338a7df64b87d29849f.png

 

Dit is zo'n tabel waaruit je bepaalde zaken kan afleiden en kan aanpassen.

 

Zelf vind ik het altijd een lastig verhaal met EC en voeding.

Zijn veel zaken die ver boven mijn pet gaan.

Maar je zou zeggen (en wellicht is dat te simpel gezegd): Als een plant meer voeding en andere bouwstoffen binnenkrijgt, wordt de vrucht die hij draagt groter.

Lijkt mij. Maar misschien is dat te simplistisch gedacht.

Edited by Kees A
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, cannarie said:

En idd hoe lager (zonder tekorten dan), hoe beter.

Kun je dat toelichten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees A volgens mij moet je het zo zien..

De plant haalt zijn energie uit licht, water en co2.

De voedingsstoffen uit de grond zijn slechts voorwaardescheppend. Dus genoeg is genoeg en meer is dan niet beter. Als wij ons vol stoppen met vitamines en mineralen worden we ook niet gezonder als we hieraan al geen tekort hadden. En worden we ook niet dikker ofzo. Als een plant harder groeit (meer licht etc), heeft hij er dan wel weer meer van nodig.

Dat is tenminste hoe ik het altijd begrepen heb, maar ben ook geen bioloog dus kan het niet verder onderbouwen dan dit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet er ook te weinig van.

Geef gelijk toe dat ik een heleboel zaken toepas zonder van de hoed en de rand te weten.

Maar heb altijd gedacht dat bijvoorbeeld fosfor, stikstof en kalium toch echte bouwstoffen zijn. 

Maar ben ook zeker geen bioloog dus de kans dat ik ernaast zit, is levensgroot :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, cannarie said:

@Kees A volgens mij moet je het zo zien..

De plant haalt zijn energie uit licht, water en co2.

De voedingsstoffen uit de grond zijn slechts voorwaardescheppend. Dus genoeg is genoeg en meer is dan niet beter. Als wij ons vol stoppen met vitamines en mineralen worden we ook niet gezonder als we hieraan al geen tekort hadden. En worden we ook niet dikker ofzo. Als een plant harder groeit (meer licht etc), heeft hij er dan wel weer meer van nodig.

Dat is tenminste hoe ik het altijd begrepen heb, maar ben ook geen bioloog dus kan het niet verder onderbouwen dan dit.

Maar ik wil niet direct meer geven, gewoon tot ze genoeg hebben. Maar ik kan nu al naar 1,8 gaan en ze zouden nog om meer vragen. Als ik dan niet zou opdrijven heb ik minder oogst en de maximum er niet uitgehaald? ( <- groot vraagteken)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meer van iets kunnen geven is niet altijd meer volume per keer (noemen ze ook wel cumulatief).

Hoeveel lager is de EC nadat je aftopte met 1.6?

Als dat lager is dan 0.2 dan kan je maximaal 0.2 omhoog gaan, dat doe je een keer of 3 en als je dan steeds weer een lagere waarde ziet kan je er nog eens 0.2 bij op gooien. Heel rustig aan en goed kijken naar je planten en het verloop op je meter over meer dan 1x aftoppen van je systeem.

Als je op water kweekt groeit en bloeit het snel en super maar breek jij het break even punt dan gaat het ook heel erg snel bergafwaarts en kunnen je planten in tijd van een dag of 3 zoveel schade oplopen dat ze daar nooit meer goed van herstellen in de korte tijd dat ze binnen onder kunstlicht opgekweekt worden waarmee je de voorsprong die je hebt door hydrologisch te kweken weg gooit.

 

 

 

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja begrijp ik wel.

Ze zijn in bloei gegaan op EC 1,5. Nu staan we op 1,8. 

Ik ga sowieso terug gaan zodra ze tekenen van teveel geven. Ik wil juist de limiet bereiken. Exact geven wat ze vragen. Niet meer, maar zeker ook niet minder :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 7/16/2019 at 1:36 PM, Kees A said:

Zijn veel zaken die ver boven mijn pet gaan.

Maar je zou zeggen (en wellicht is dat te simpel gezegd): Als een plant meer voeding en andere bouwstoffen binnenkrijgt, wordt de vrucht die hij draagt groter.

Lijkt mij. Maar misschien is dat te simplistisch gedacht.

Met de EC te begrijpen en hoe de verscheidene ph werken zou je heeeeel veel kunnen sturen. Ik ben daarin nog een leek.

Vraag me constant af of ik de a/b niet telkens op 1,5 zou houden en zo verder verhogen met pk 13;14 eerder dan meer a/b toevoegen. Net eerste week bloei gepasseerd. Nog zoveel wegen te gaan en zoveel te leren.

Je hebt me trouwens doen nadenken over die co2. Het begint daar toch ook te kriebelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

CO2 is iets voor als je al wat gevorderd bent. 

Staan goede verslagen van hier op het forum. Het vraagt een andere kijk op de inrichting van je hok. Als je bijvoorbeeld continue afzuigt, schiet je er geen flikker mee op.

Dus je moet je afzuiging naar het minimale brengen. Maar dan loopt de hitte in je hok weer op. Dus dan moet je dat weer oplossen.

Het vraagt dus nogal wat aanpassingen.

 

Als ik jou was zou ik gewoon rustig aan doen. Ook niet gek gaan doen met de EC. Dan heb je maar wat minder opbrengst (al is dat nog maar de vraag)

Voor je het weet ga je te ver, en zit je met de gebakken peren.

Maar ik begrijp ook je ongeduld. Kweken is gewoon te leuk :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

In plaats van die tabel hou ik gewoon aan dat ik de EC en pH zoveel mogelijk stabiel probeer te houden. Dalende  EC is dan inderdaad hoger inzetten en vice versa. Dalende pH kan een bacterie zijn of dat je buffer opraakt. Dan wissel ik het water.

Dat de planten niet drinken heb al helemaal nooit meegemaakt.

 

Als je op DWC begint met een hele hoge EC dan loopt die alleen maar verder op. Hoe hou je dat onder controle vraag ik me dan af? Dan moet je dagelijks een deel van je water vervangen om dat in stand te houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Kees A said:

CO2 is iets voor als je al wat gevorderd bent. 

Staan goede verslagen van hier op het forum. Het vraagt een andere kijk op de inrichting van je hok. Als je bijvoorbeeld continue afzuigt, schiet je er geen flikker mee op.

Dus je moet je afzuiging naar het minimale brengen. Maar dan loopt de hitte in je hok weer op. Dus dan moet je dat weer oplossen.

Het vraagt dus nogal wat aanpassingen.

 

Als ik jou was zou ik gewoon rustig aan doen. Ook niet gek gaan doen met de EC. Dan heb je maar wat minder opbrengst (al is dat nog maar de vraag)

Voor je het weet ga je te ver, en zit je met de gebakken peren.

Maar ik begrijp ook je ongeduld. Kweken is gewoon te leuk :)

Nja wanneer ben je dan gevorderd? Wanneer je de theorie toepast en zo via de praktijk ervaring opdoet he :)

Ik heb co2 apparatuur dus kan dat wel regelen. Alleen lijkt het me dan verstandiger over te schakelen naar Led in de zomer, gezien ik niet mag afzuigen. Ik ga het niet deze of volgende ronde doen. Maar heb een batch Silverfields waarmee ik het wel wil probereren. Omdat ik die ga scroggen kan de co2 zich goed onder het net verspreiden.

Meer info of links naar meer info is gewenst.

Nu op aarde was ik altijd zuinig en ik wil echt tegen de 300g oogsten. Eerste keer echt op water dus wil echt wel toekomen tot de volgende oogst. Ik ga gewoon blijven opdrijven tot ze genoeg hebben. Hebben ze na een nacht presteren nog verbruikt en geen verbrande bladpunten ga ik gewoon naar 2.0. Maar zodra ik problemen zien ververs en stabiliseer ik wel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, de limiet is bereikt. Heel goed gekeken en ik merk verbrande bladpuntjes op. Niet dramatisch en je moet al goed kijken, ze doen het heel goed. Toch maar op safe spelen. :)

Terug naar 1,5 en zodra er meer topvorming is nog eens naar 1,7 met pk 13/14 brengen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je bent gevorderd (al is dat natuurlijk subjectief) als je alles onder de knie hebt.

Als je precies weet welke oplossing bij welk probleem hoort. Dat je een goede score keer op keer met 2 vingers in de neus weet te halen. Zowel in een bloedhete zomer als in een ijskoude winter.

Veel CO2 gebruikers kopen bijvoorbeeld een OptiClimate of een andere manier van actieve koeling. 

Ook met led zal de temperatuur flink de hoogte ingaan als je niet afzuigt. het is niet zo dat led helemaal geen hitte afgeeft.

Maar met CO2 moet je ook goed weten hoe je met je voeding omgaat. Want je planten vragen meer. En als je daar niet goed op inspeelt, krijg je bijvoorbeeld van die grote fluffy toppen.

Vandaar ook dat ik aangaf dat (ik denk) dat je een ervaren kweker moet zijn. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...