Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Buyuk

Ongewenste paddestoelen

Recommended Posts

Hoi Allemaal,

Vandaag zag ik plotseling tussen paar plantjes in verschillende potten paddestoeltjes groeien.

Dit maak ik voor het eerst mee, heeft iemand een idee wat ik het beste kan doen ?

Ik kweek op light mix, en voed mineraal (hy-pro)

Waterbeurtjes geef ik meestal kleine hoeveelheden.

20190712_072522.jpg

20190712_072447.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hopen dat het magische zijn en opeten :D. Dan moeten er toch sporen van paddestoelen in het medium zitten of moet er ergens sporen in het medium terecht gekomen zijn, of zie ik dat nu verkeerd? Ik ben niet echt thuis op paddenstoelen gebied. 

Edited by Fearghus
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Buyuk ,

Deze paddenstoelen kan je gewoon weghalen.
Het feit dat er paddenstoelen kunnen groeien is dat het warm en vochtig is op die plek.
Zorg dat dit klimaat niet in je gehele tent is, want dan ga je schimmel kweken in je toppen en dat wil je niet:innocent:

Heb je wel genoeg ventilatie en lucht circulatie in je tent?

Gr, X

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Fearghus ik stuur ze wel even op naar belgie, kan jij de Magic Mushrooms even uit testen :lol:

@Xaim dit is de zelfde setup als de 2 rondes hiervoor, afzuiger draait bijna elke dag 100%. 2 lucht inlaten en 2 klipfans voor circulatir in de tent. 

Vandaag trek ik ze uit de grond en kijken wat het doet :|

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geloof niet dat ik die paddenstoelen zo 123 eruit zou trekken.

Ik denk dat ik wel redenen zou kunnen bedenken om ze juist wel te laten staan.

Waarom zou je ze weghalen ?

@alkaline @Collie Weed Ik wil graag weten hoe jullie daar over denken ^_^

En alle anderen die staan te trappelen om te antwoorden :rofl

Edited by greentjeonatrip
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Buyuk. Had jij al vaker gevoed met die hy pro ? Tevreden ? Had jij het trouwens niet ook al eens op  bio geprobeerd ?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vond dit bij een ander forum die ik volg voor mijn  kamerplanten, groenten, etc.

Paddestoelen zijn de voortplantingsorganen van schimmels. Het weghalen van de paddestoel heeft alleen het effect dat je het zichbare deel van de schimmel weg haalt. De meeste schimmels zijn onschadelijk, en leven van de rottende plantendelen in je pot (het geen of de potgrond of eventuele gestorven pantewortels kunnen zijn). Je moet het niet weg halen; Je monstera maakt het niet uit: Het belangrijkste deel van de schimmel zit zowieso onder de grond, en dat krijg je niet weg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gebruik je schimmels en baco als bodemverbeteraar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik las als je schimmels en andere natuurlijke bodemverbeteraars gebruikt, paddestoelen juist een teken van rijk bodemleven zijn en je ze dan gerust kan laten staan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op het eerste zicht en wat google werk:

gok op Leucocoprinus birnbaumii. (Goudgele plooiparasol) Of anders een Spikkelplooiparasol. (Gok op de eerste)

Zou ze verwijderen kunne ze al geen sporen droppen, maar je zit nog altijd met het mycelium dat ondergronds verder groeit.

Weet niet hoever je zit in je ronde, zou me er nog niet al teveel zorgen over maken.

Link naar pdf van info hieronder

De schade die ze aanrichten is voornamelijk visueel, al kan er bij pot planten wel een groei vertraging op treden. 

De schimmel kapselt het substraat in, doordat 
de schimmeldraden, het mycelium, het substraat overgroeit en inkapselt, waardoor het substraat geen vocht meer 
vasthoudt. Het gevolg is dat het substraat gedeeltelijk of geheel hydrofoob (waterafstotend) wordt 
en minder vocht vast kan houden, waardoor de wortels van de planten minder water kunnen opnemen.

Edited by alkaline
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

@alkaline ik zat ook te denken om het te verwijderen, maar wat er in de bodem gebeurd weet ik natuurlijk niet. ik lees heel veel meningsverschillen over het laten staan of verwijderen. 
Het lijkt inderdaad op de Leucocoprinus  birnbaumii, behalve wat bij mij groeit is spier wit.

@Fearghus Ik heb alleen tijdens het overpotten mycorrhiza schimmels gebruikt, vorige ronde als extra buffertabs gebruikt en de grond opgewaardeerd met plagron Bio  Supermix en poederkalk waar ik nu op kweek.

@greentjeonatrip Ik was begonnen met Aptus wat mij wel beviel, de Basis voeding van Aptus viel tegen waarop ik was overgestapt naar Hy-pro A+B. Ik heb zeker geen slechte ervaringen met hy-pro. Dit keer ga ik in de bloei overstappen naar Canna om het te vergelijken met de vorige ronde's. 
Ik heb ook een keer half Bio Half mineraal geprobeerd, dat was met Bacto, Schimmels en buffertabs op Plagron Batmix. In de tussentijd heb ik wel de aarde ververst volledig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als er veel boomschors in mijn medium zit, dan mag ik best weer medische gekeurd worden o.a. aan mijn ogen:|

Ik heb zoveel mogelijk boomschorsen verwijderd toen ik kalk ging mixen.

Binnenkort een BBQ feestje geven met veel paddestoelen

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

:nerd jij bent ook scherp, ik was alleen gefocused op de paddestoeltjes. Wie weet wordt kweken met paddestoeltjes wel een hype later :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Buyuk.

Zou je 1 potje met paddenstoelen willen laten staan en daarna het resultaat met ons delen, als in visueel verschil en verschil in opbrengst bijvoorbeeld ?

Ik zou van mijn stoel vallen als de opbrengst achterblijft en het zou mij niet verbazen als die opbrengst minstens gelijkwaardig zou zijn.

Edited by greentjeonatrip
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mycorrhiza paddenstoelen.

Gevolg van schimmeltjes en bacto in je aarde doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lostchild in de medium waar ik nu mee kweek zit enkel mycorrhiza, het is wel vreemd dat ik het bij niemand in de kweekverslagen heb gezien terwijl er heel wat kwekers zijn die ook schimmels en bacto gebruiken. 

@greentjeonatrip ik zal proberen 1 a 2 plantjes met paddo's te kweken, de rest pluk ik er uit. Ik zal in de toekomst een update plaatsen met het verschil. 

trouwens dit is de eerste keer dat ik geen grond van Plagron heb gebruikt, wellicht dat, dat een rol speelt

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk eerder dat dit het gevolg is van wat LC eerder aangeeft. Daarnaast zullen de sporen toch ook al vaak in de grond zitten. Ik dacht dat de wereldwijde distributie ervan, daar ook een rol in speelt.

Verder denk ik dat de uiting daarvan tot stand is gekomen, door de condities die je hebt geschept, zoals X aangaf. Voor de rest, althans, zo heb ik het ook geleerd, is het voor mij enkel een belichaming van een  gezond netwerk die er ondergronds speelt. 

Een communicatienetwerk, een voedings- en waternetwerk, die in mijn ogen enkel positief zal bijdragen. 

Het is niet ondenkbaar dat door dit soort netwerken, onze eigen aarde nog bestaat en dat we blij mogen zijn, dat wij daar nog aan mogen deelnemen. Dat zou je moeten koesteren.

Als je wat meer bio gaat en Paul Stamets kent, dan begrijp je denk ik beter wat ik bedoel.

 

:vape:

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had overigens vorig jaar ook paddenstoelen in mijn tuinkas, grondje kwam uit indoor (ook myco en bacto).

De groente was verder smakelijk, alleen trok mijn partner (uit schrik) ze ook uit de grond :rofl

Je kunt je verder wel het klimaat in een kas voorstellen....

 

Ik zie wel dat je een soort van irrigatiesysteem hebt. Weet even niet of en in hoeverre dit voor problemen zou kunnen zorgen.

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mij is het fenomeen van Mycorrhiza paddo's op de toplaag ook niet vreemd al is het wel een zeldzaamheid dat ze zich laten zien.
Meestal blijft het bij ondergrondse netwerken die zo fijn van structuur zijn dat je dat met blote oog niet goed waar kunt nemen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb dit ook enkele keren gehad en geveolsmatig vond ik het wel in een biocyclus passen
en heb ze laten staan
tegen de echte bloei waren ze verdwenen
dat vond ik niet zo erg,
want of ik ze bij bloeiende planten vind horen? mwah de ondebuik zegt nee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat gaaf! Ik zou ze in de groei niet weghalen. Kort gezegd kan je deze paddenstoelen als 'vruchten' zien van een Mycorrhiza tuin in je bodem. Mycorrhiza helpt planten om aan hun voedingsstoffen te komen. Ze kunnen een enorm oppervlakte van je aarde beslaan, wat je plant zelf vaak niet kan. Ze zitten ook in of op je wortels. Ze ´ruilen´ stoffen als magnesium voor suiker met de plant. Omdat de Mycorrhiza geen gebruik van fotosynthese kan maken (Er is immers geen bladgroen, maar ook geen zonlicht in de aarde). Ik denk dus dat de planten met de paddenstoelen het misschien zelfs beter zullen doen. Dit omdat ze dus beter voedingsstoffen kunnen benutten.
In de bloei zullen ze wel weggaan,  omdat de omstandigheden dan als het goed is veranderen. Je klimaat wordt iets droger waardoor ze het niet meer prettig vinden. 

Ze zijn overigens niet geschikt om te eten, dacht ik..

Edited by plagron

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...