Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Echep

pH zakt abnormaal snel

Recommended Posts

Hey peepz,

Ik mat altijd met een combimeter af. Nu kocht in een bluelab, de miserie is begonnen.

De ph meter heeft door de thermometer een automatische correctie, inclusief de ec meter. Eerst steeg alles, dus ik dacht waterverdamping. Dan heb ik alles opnieuw geijkt, nieuw water genomen en ik moet constant water aflaten om bij te vullen. 

Gisteren ingesteld op 5,9 nu is hij al gezakt naar 5,5. Wat kan ik verkeerd doen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien wat minder pH- toevoegen ivm na ijlen waardoor de pH te ver daalt?
Welke voeding gebruik je en welke pH regulator?

Water temperatuur kan ook een andere meting geven, makkelijk zelf te testen door koud en pink lauw water uit de kraan te meten, bij mij zit er 0.2 verschil tussen (warm water heeft hogere pH).

 

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks man. Maar die thermometer zorgt toch voor een automatische correctie? Of werkt dat anders dan ik zou hopen? :D Volgens de handleiding moet ik die thermometer/ec meter mee in het ijkvloeistof steken voor die auto correctie, wat ik ook deed.

Momenteel voed ik enkel hydro a en hydro b, supervit en wortelstim. De pH down is van Hesi voor bloeiende planten, fosforzuur.

Wel opmerkelijk dat ik deze problemen niet had met een andere meter. Al wil ik het (nog) geen probleem noemen. De planten gaan als een tierelier.  Gewoon raar dat ie eerst steeg en nu zakt. En echt snel hoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja Bluelab guardian monitor. Wel tevreden over, mar er is iets gaande waar ik mijn vinger niet op krijg. Stijgen van pH en zakken van EC had ik altijd wel. Maar na de nieuwe instellingen (van hetzelfde) zakt de ph.

Ik heb nu wat kaliumhydroxide toegevoegd tot ph 6,1

Anders moet ik dagelijks water aflaten om bij te vullen tot de gewenste ph, dan ook weer extra voeden. Hopelijk ben ik hiermee nu gered.

Ik heb wel nog nooit ph plus toegevoegd, hopelijk komt dat goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm... ik heb 'm ook sinds gisteren maar nergens last van.  

Ik heb 'm gekocht als back-up voor mn bluelab ph controller die terug is naar zo'n servicecenter want zit of zat een bug in.

Maar euh zakken van ec?  

Hoe kweek je eigenlijk? Aarde of hydro of??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aeroponic of zoiets :) Nutriculture. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de oorzaak gevonden mensen. Het is gewoon waterverdamping.  De meter werkt perfect. Wel 20L extra moeten toevoegen vandaag na 36h.. Ik vind dit raar want het voedingsvat is quasi afgesloten door de bak met planten erop is dat ook. Er wordt water tegen de wortels gesproeid terwijl die in een donkere ruimte hangen.

Hoe kan dat water dan zo verdwijnen? Of is dit eigenlijk normaal? Ik modderde eerst met dwc aan maar nu ik de watertechniek beter begrijp stapte ik over naar de nutriculture.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je steeds sproeit zijn dat niet gewoon de planten die het water opnemen en weer verdampen uit de bladeren?

Ik bedoel als ik eb en vloed doe krijg ik ook minder water terug dan dat ik erin doe.

Een goede ph of ec meting kan soms eventjes duren in een uurtje kunnen de waardes wel wat dalen op stijgen dan op het moment.

 

Heb zelf de ph meter los van bluelab, de ec meter en de monitor met allemaal geen problemen.

De monitor moet je wellicht wat anders afstellen omdat je misschien een klein vat hebt.

Dat bv 3 druppel voldoende is maar dat hij elke beurt 6 geeft waardoor hij erna langzaam zakt als nog.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wietplanten schijnen meer water te drinken en zo ook te verdampen bij zomerse temperaturen;)

Wat doet de EC als de pH zakt?
Die zou een lichte stijging moeten laten zien als de planten meer water drinken.

Mbt conversie, de meter heeft even de tijd nodig om te converteren en als je te vlug een meting doet kan dat afwijkende waarden geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks guys, dan is dat de zaak. Met dwc had ik dat veel minder. Dit is mijn eerste keer aeroponics, dus ik kijk er wat onzeker naar. Maar ben wel danig onder de indruk. Mooie bosveldje dat weldra terug naar beneden zal gedwongen moeten worden. :whip: Nooit ging het zo vlot en snel.

Ja de EC stijgt en de ph zakt. Maar de meter werkt perfect want ik testte hem op tapwater, mijn aquarium en voedingsvat van 40L water, telkens dezelfde waarde en identiek aan de losse combimeter. Het water zakt gewoon snel, nu zijn de planten wel al de meter hoog voorbij, dus verbruiken ze als gek.

An sich kan ik dat “omtoveren” tot een eb en vloed. Waterverlies graag minimaal. Is kostelijk he, telkens terug bijvoeden. Zou het minder nodig zijn door te vloeden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Forgive me if i'm wrong maareh is het niet juist de kunst om je planten veel te laten drinken waarmee ze dan ook meer voeding tot zich kunnen nemen?

Je meter werkt correct daar hoef je je niet druk om te maken.

Als je waterniveau zo snel zakt is dat misschien een teken dat je systeem niet helemaal voldoet voor het formaat planten wat je aan het kweken bent?

 

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, lostchild said:

Forgive me if i'm wrong maareh is het niet juist de kunst om je planten veel te laten drinken waarmee ze dan ook meer voeding tot zich kunnen nemen?

Je meter werkt correct daar hoef je je niet druk om te maken.

Als je waterniveau zo snel zakt is dat misschien een teken dat je systeem niet helemaal voldoet voor het formaat planten wat je aan het kweken bent?

 

Dus het is goed dat het zo snel zakt dan? Maar indien ze voeding gelijk met het water opnemen, dan zou dat eigenlijk niet zo snel mogen dalen?

Ik heb ze wel langer laten voorgroeien dan moest. Ze komen al bijna tegen het plafond van mijn tent. Ik ga mijn lamp rechtstreeks aan haakjes moeten hangen los van de easy roller. Ze zijn wel veel groter dan normaal. 8x Psicodelicia(?) van Sweet Seeds.

EC is nu 1,4 en de ph over een nacht maar O,2 gezakt. Waterreservoir 40L. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, het is een teken dat je planten veel drinken wat alleen maar goed is.

Elk nieuw kweeksysteem vraagt enige oefening voordat je door hebt hoe je dit het beste kan benutten.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minutes ago, lostchild said:

Ja, het is een teken dat je planten veel drinken wat alleen maar goed is.

Elk nieuw kweeksysteem vraagt enige oefening voordat je door hebt hoe je dit het beste kan benutten.

Thanks Lostchild :) Vanochtend 20L aangevuld, ze zuipen inderdaad als gek. Ik denk dat dit mijn beste indoor oogst ooit wordt. Mede door een inschattingsfout, voor een plant die 8 tot 9 weken moet bloeien heeft ze toch alle andere allures van een sativa. Ik heb dat een kleine maand voorgroei gegeven.

Eerste week bloei...

Ik heb eens gelezen dat je met de EC kan spelen om de groei te stagneren? Ik heb de EC verhoogd van 1,4 naar 1,6 met pk 13/14. Ph staat nu op 6,1 opnieuw, morgenvroeg na 12h arbeid zal dat gezakt zijn naar 5,8. 

Edit: ik weet dat dit hogere waardes als anders zijn, maar het zijn ook grotere planten dan normaal. In volle bloei ga ik opdrijven tot ze op de maximum zitten.

Edited by Echep

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...