Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Arie

Wortelrot RDWC systeem

Recommended Posts

Groenemorgen,

 

ik heb een rdwc-systeem en de stekken zien er heel goed uit echter de wortels beginnen bruine vlekken te vertonen (wortelrot) de temperatuur was enkele dagen te hoog als gevolg van het warme weer denk dat hier de oorzaak van is. Hoe kan ik dit het best bestrijden. Ik heb al gelezen over bepaalde middelen alleen die kunnen alleen professionals met sproei-vergunningen bestellen etc. Is er ook een huis tuin en keukenvariant voor de amateur wat aan te raden is? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

H2O2?

Al heb ik geen idee over dosering, moet je even wachten op iemand met meer verstand van zaken :rofl

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks Alkaline,

 

de verhouding is 3ml per liter water in je systeem. Deze verhouding geldt voor de 3% H2O2 van bijvoorbeeld de etos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met waterstof peroxide moet je veel hoger zitten dan 3ml van 3% op een liter. Zelfs dan doet het nog nauwelijks wat. Zeker niet als je al rot hebt.

Zwembadchloor werkt prima. Gewoon van die pillen. Ik hield gewoon de dosering voor een zwembad aan. Ik dacht een pil per 1000l oid. Dus 1 pil oplossen in een liter water en dan 1ml per liter daarvan gebruiken, Of in eerste instantie een paar milliliter per liter.

Andere optie is wormencompostthee. Heb ik ook goeie resultaten mee gehad. Alleen maakt  dat wel een zooitje. Tijdens het brouwen, maar na gebruilk zit je DWC ook vol zooi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe ga je die hoge temperatuur proberen te voorkomen in de toekomst en hoe hoog is het precies geweest?
Kan je een foto vd wortels plaatsen?

Zie je vergeling in je planten terug of andere dingen zoals verminderde groei, hangende puntjes van blad etc?

Hoe ruikt het water in het systeem (bij rot kan je dat al snel waarnemen).

Die bruine vlekken, worden de wortels daar een veel dunner drabberig slijmerig bruin verkleurd bosje of is het een verkleuring met bruin naar zwart overgaande vlekken?

Ipv chloor waarbij je vast denkt aan een fles Glorix kan je beter chloordioxide pakken (chloortabletten).
Bleekwater wat je in het onderste schap bij je supermarkt vindt kan ook.

Je kunt als particulier nog wel 12% waterstofperoxide krijgen waar je wel een tikje mee uit kunt delen aan de schimmel maar je zal vaak en veel toe moeten voegen.

De chloortabletten zijn oa verkrijgbaar bij een BoerenBond die je vast wel ergens in de buurt hebt zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chloor en bleekwater voor de wortels? We leren bij.... Goed te weten dat dit mag bij wortelrot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bleekwater lijkt me niet. Daar zit ook wat zeepsop bij of niet? Heb wel eens gehad dat ik mijn luchtstenen ontsmet had met bleekwater en dat ik ze niet goed nagespoeld had. Zat mijn DWC bak vervolgens vol rare bubbels.

Gewoon van die zwembad pillen of poeders. Ook de concentratie daarvan aanhouden. Dat is genoeg om bacterien te doden, maar de wortels kunnen er prima tegen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je bleekwater schuim achterlaat heb je geen bleekwater maar dikbleek gebruikt;)

In bleekwater, ook wel dunne bleek of simpelweg bleek genoemd, zit niks anders dan een % natriumhypochloriet wat hetzelfde doet als chloordioxide.

Die Lenntech site is reuze interessant

Rio (Jumbo) is een merk wat  het verkoopt, Glorix en aanverwante A merken hebben het niet in het assortiment.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 7/5/2019 at 6:55 PM, Wietefras said:

Andere optie is wormencompostthee. Heb ik ook goeie resultaten mee gehad. Alleen maakt  dat wel een zooitje. Tijdens het brouwen, maar na gebruilk zit je DWC ook vol zooi.

Gebruikte jij ook niet ooit een goedje zoals Pond Saver?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, wat Boef zegt. Dat werkte wel iets minder goed dan wormencompostthee maar dan wel veel minder viezigheid. En je hoeft het ook alleen even op te lossen in warm water en je kiept het er zo bij (aangelengd met voedingswater).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou voor chloor tabletten gaan.

Zelf nooit dwc gekweekt klinkt als een hoop hoofdpijn ten opzichte van aarde/cocos/mapito.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat elk systeem zijn eigen specifieke voor- en nadelen heeft.

Het gesjouw met aarde of cocos vind ik bijvoorbeeld weer niet aantrekkelijk.

Het spoelen van Mapito (waar ik hier wel eens over gelezen heb) lijkt me ook zo'n gedoe.

Maar dikke kans dat de gebruikers van deze mediums zullen zeggen 'fluitje van een cent'.

 

Op Amerikaanse forums lees ik wel eens over Hydroguard. Sommigen zijn daar lyrisch over. Zelfs met hogere temperaturen (> 26 graden C) nog geen symptomen van wortelrot.

Volgens mij niet in Nederland te koop. Wel in het VK blijkbaar.

image.png.2d154aa0826d520bec7cb24f8efe83ae.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met chloor, pond saver en wormencompostthee kun je ook prima met "warm" water werken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...