Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Arie

Voeding Hydro RDWC system

Recommended Posts

Ik heb een growrilla rdwc opstelling 4 buckets 1 reservoir. Er zit totaal 50 liter in dit systeem. Ik maak gebruik van Plagron voeding supplementen . Hydro A Hydro B etc. Is het de bedoeling dat je iedere week volgens het schema voeding naar verhouding moet toevoegen aan het water, is dan de concentratie aan het einde van een kweekronde niet ontzettend hoog of lossen de voedingsstoffen op??? ,  Moet je water niet verversen tijdens een kweekronde ? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn verschillende methodes.

sommigen vervangen nooit; alleen maar steeds bijvullen.

Anderen vervangen alles; elke paar dagen

Anderen vervangen alles; elke 2 weken, maar vullen bij.

Anderen vervangen tussendoor, als ze denken dat het nodig is; vullen ook bij, maar in een andere sterkte.

en dan alle varianten die er tussen zitten.

Keuze te over :)

 

Maar dat is vast niet wat je wil horen.

Er staan op dit forum volgens mij wel wat verslagen van Wietefras die ook zo'n soort systeem heeft gebruikt.

Voor de rest zul je niet veel leden hier vinden die op dit moment met een soortgelijk systeem werken.

Je kunt ook je heil zoeken op Amerikaanse forums. Daar wordt dit systeem veel gebruikt. Die werken alleen niet met Plagron, denk ik. Maar dat maakt waarschijnlijk niet uit.

Wat zegt je GS waar je het gekocht hebt?

 

Maar wederkeervraagje: Heb je zo'n systeem aangeschaft en niet vantevoren goed uitgezocht hoe je dat moet gaan doen?

En draai je er al mee, of moet je nog beginnen?

Wel super-interessant en zou een positieve toevoeging aan dit forum zijn.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Kees bedankt voor je reactie! Ik heb het systeem momenteel al draaien en heb ontzettend veel voorbereiding door in te lezen op forums gedaan ook amerikaanse alleen die info die je vind / verslagen staan soms echt haaks op elkaar wat voor een beginneling als ik op een gegeven moment best frustrerend word. Ben maar gaan starten en aldoende aan het ervaren en leren. Ik hou dagelijks mijn ervaring bij op papier en hopelijk wordt het een succesvol resultaat. In dat geval zal ik het hier op het forum delen! 

De groe(n)ten van Arie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij gaan velen als volgt te werk.

Ze vullen gedurende de week bij met dezelfde EC.

En iedere 10 dagen of 2 weken verversen ze het hele vat, omdat op een gegeven moment de onderlinge verhoudingen van de elementen een enorme dis-balans vertonen.

Hoe groter je reservoir, hoe langer je natuurlijk kunt wachten met bijvullen en hoe stabieler je voeding zal blijven.

 

Nu schijnt het wel zo te zijn dat bij zo'n volledige wissel de wortels wel iets van een shock kunnen krijgen. Las iets dat dit ook door plotseling temperatuur verschil kon komen.

Maar daar weet ik het fijne niet van.

 

De vraag is ook hoe lang voeding sowieso goed blijft.

Sommigen menen dat 1 week echt de max is. Anderen zeggen dat als hun reservoir groot genoeg zou zijn, dat ze dan de hele oogst niets zouden verversen.

 

Ik weet ook niet over Plagron een goede voeding voor hydro is (niet dat het niet zo is; ik heb gewoon geen idee)

Ik weet wel dat Canna een speciale lijn er voor heeft, en dat General Hydroponics ook vaak gebruikt wordt.

 

Maar @Wietefras die helaas wat minder vaak hier te vinden is, zal je beter advies kunnen geven hoe je met je systeem moet omgaan.

 

Ik ben zeer benieuwd naar je verslag!

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

KLIK

Niet een vaste waarde maar wel het verloop op pH en EC schaal bepalen wat jij aan voeding in je systeem kan doen.

Als je bij je volgende meting een 0.1-0.3 lager op EC schaal meet (en de pH is iets opgelopen)  dan ben je een heel eind op de goede weg.
Met een vaste waarde op de meter geeft je plant aan dat ze vol zit (of je meter is kaput).
Met het schommelen vd waarden maak je ook dat de voeding optimaal opgenomen kan worden.

Ik weet niet wat Plagron hydro doet bij recirculatie, check dat bij Plagron zelf.

Kees zei al dat Canna wat heeft (Canna Aqua), GHE is ook een goede optie.

Check ook de conversie tijd van je meter zodat je correct af kan lezen.
Niet elke meter is daar een kei in en sommige hebben even nodig wat als je daar geen rekening mee houdt voor rare dingen kan zorgen.

Meet liefst ook op meerdere momenten per (plant) dag en noteer zoveel mogelijk in schema'a die je zelf ook nog snapt aan wat je gaf aan EC en pH met bijvullen van je systeem en noteer ook hoeveel water het betrof en er gaat een wereld voor je open na enige tijd en het word dan een leuk spel van hoe laag kan ik gaan zonder dat ze verhongeren.

Te hoge temperatuur van je water zal niet snel optreden met de LED die je gaat gebruiken, met HPS is dat wel een aandachtspunt.

Edited by lostchild
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het hangt ook van het systeem af hoe vaak je moet verversen. Met een undercurrent systeem zou je langer kunnen doen met dezelfde hoeveelheid water.

Als de pH of EC teveel gaan zwabberen dan is het sowiso aan te raden om te wisselen.

Let ook op met wortelrot. Dat is potentieel een groter gevaar dan een beetje onbalans in je voeding.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het wekelijks vervangen van je voedingswater kost ook een berg voeding en is mijn inziens in het begin ook helemaal niet nodig, de planten “vervuilen” het systeem veel meer in een later stadium van de kweek.

Bij extreme schommelingen of ongelukkige planten natuurlijk wel je water vervangen, gewoon zorgen dat je water temp rond de 18 a 19 graden ligt met een chiller, Hydroguard toevoegen en dan zullen wortelrot of andere ziektes niet zo snel voorkomen.

Uiteraard wel goed zorgen dat de gaatjes in je netpotjes goed zijn afgedekt met de kleipebbles, licht bij je water is funest

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar 18 of 19 graden is wel erg laag. De reden dat je dan misschien minder kans op wortelrot hebt, is omdat de groei door de lage temperatuur wordt afgeremd. Maar de groei van je plantje zelf wordt dan ook wat afgeremd.

Hogere temperatuur op zichzelf is niet de oorzaak van wortelrot (tenminste, niet voor elke variant van wortelrot. En er zijn er vele)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Typisch.....overal waar ik lees over RDWC systemen word er gesproken over temperaturen rond de 18 a 19 graden als ideale temperatuur om problemen als wortelrot te voorkomen, tevens worden er enorme opbrengsten behaald, ik verwacht dat die 18 graden geen enkel probleem is voor de dames, ze groeien als een speer vergeleken met een “normaal” medium.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zie overigens nu pas dat ik op een wel heel oud topic aan het reageren ben......mijn excuses.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...