Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Stef2

Ontkieming zaadjes

Recommended Posts

Hallo

 

Ik heb een vraag over de ontkieming van zaadjes voor outdoor kweken.

Ik heb 10 zaadjes gekocht van sensi seeds soort big bud.

De zaadjes zitten al ongeveer 14 dagen in bewaterde potjes biobizz mix. Er zijn 4 zaadjes uitgekomen. Van de resterende 6 heb ik er 4 kunnen vinden dmv uitgraven. Deze waren allemaal ontkiemd en hadden verschillende grootes worteltje. Mijn vraag is nu heb ik nog kans dat die vier uitkomen als plantje?

Ik heb ze ongeveer 6 dagen geleden uitgegraven en weer begraven. En vandaag wou ik weer s zien of er ontwikkeling was maar kon er geeneen vinden! Die dingen zijn net ninjas die zich verstoppen terwijl ik ze toch echt 0.5 cm diep recht in het midden van het kleine potje begraven had lol. Ik heb van mijn zwager gehoord dat zijn vader peper zaadjes had geplant em dat het wel 3 weken duurde voordat er iets boven was.

Mijn vraag dus als het zaadje al ontkiemd is is dat min of meer een garantie dat er iets bovenkomt?

Of kan ik het wel opgeven?

Bedankt alvast.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen garantie helaas.
Heb je pas water gegeven nadat je ze in de aarde had gestopt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geef de zaadjes ongeveer elke 2 dagen water de aarde droogt nooit uit.

Hoe lang kan het maximaal duren voordat ze toch echt uitgekomen moeten zijn? Wanneer kan ik het wel weggooien?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ontkiem ze altijd in natte bruine koffie filters in een grote gripzak. Tot nu toe is alles altijd ontkiemt. In grond geen ervaring mee. Maar 10 dagen is lang. Als het oude zaadjes zijn, kan je heel lichtjes het zaadje schuren met schuurpapier en dan idem met de koffie filters. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Had je uw pot ingewaterd voor je het zaadje geplant hebt? Als je dat doet hoef je de eerste 5 tot 6 dagen geen water te geven. Tenminste als de pot toch groot genoeg is.

Share this post


Link to post
Share on other sites
25 minutes ago, Stef2 said:

ongeveer elke 2 dagen water de aarde droogt nooit uit.

Zou er niet op blijven wachten, denk dat ze al verdronken en/of aan het wegrotten zijn :|

Misschien aan te raden voor volgende x om een halve plastic fles of een plastic zak/folie over de potten tot ze bovengronds zijn hoef je je al geen zorgen meer te maken over droge grond.;)

En hoe verleidelijk het ook is om te gaan graven, niet doen. (moet mezelf ook altijd tegenhouden... :whistling )

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 6/20/2019 at 7:55 PM, Stef2 said:

Ik geef de zaadjes ongeveer elke 2 dagen water de aarde droogt nooit uit.

Hoe lang kan het maximaal duren voordat ze toch echt uitgekomen moeten zijn? Wanneer kan ik het wel weggooien?

Ik bedoelde eigenlijk of je eerst de aarde had nat gemaakt en daarna pas de zaden er in of niet.
Als je eerst het zaadje in de aarde stopt en dan pas water geeft zakt ie inderdaad weg.
Maar elke 2 dagen water geven klinkt als een weggezakt zaadje. Is ook niet nodig. Behalve wegzakken ook nog kans dat ie teveel water krijgt en kapot gaat.

Aarde vochtig maken en dan het zaadje erin.
Zoals Alkaline zegt, en kas creëren met een fles of folie o.i.d. Of anders met een plantenspuit zodanig water spuiten dat de aarde vochtig blijft en niet zeiknat.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...