Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Redrum

Welke afzuiging

Recommended Posts

1000/650= 1,54. Lekker beeld om voor te houden aan een beginner die net van plan is zo'n lamp voor heel veel geld te kopen. En nee, dat was niet dit topic. Maar als je een beetje je best zou doen om de boel even begrijpend te lezen, wordt de context je misschien nog wel duidelijk.

35 minutes ago, lostchild said:

Dit spreekwoord wil zeggen dat iemand die een karwei niet hoeft te doen en alleen maar toekijkt, vaak wel beter dan de uitvoerder(s) denkt te weten hoe het moet worden aangepakt. 

Toch behoorlijk op jou van toepassing dacht ik zo

36 minutes ago, lostchild said:

Wanneer was jouw laatste kweekje met een Mars beste stuurman op de wal of van al die andere stuurmannen die naast je staan?

Ten eerste heb ik niks inhoudelijks gezegd over deze specifieke lamp. Ik heb jou alleen proberen belachelijk te maken adhv jouw claim van 1,5/1 in dat andere topic. Zet me nou maar op ignore, dan kan ik dit ook gewoon rustig achter je rug om doen. Want zelfs een directe poging om je belachelijk te maken ruk je  uit zijn verband. Is erg vermoeiend discussiëren steeds.

Ten tweede. Had ik nu een mislukt kweekverslag moeten aandragen met zo'n lamp om te bewijzen dat het troep is ofzo? 

 

Maargoed, als je nog de behoefte voelt het laatste woord te voeren, be my guest. Verder wou ik het er zelf graag bij laten.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

ff een techniese vraag over ignoren .

hoe kan je iemand op ignoor zetten en waar kan ik dat zien ?

hoe moet dat ?

weet iemand dit ?

niet dat ik er gebruik van wil maken maar gewoon voor de knowhow ?

nee ik ga echt geen mensen op ignoor zetten .

en ik heb geen brevet dus uit de vliemechiene gooien  ook niet .

 

:verrygood

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die cannarie ook. belachelijk maken:tu

Jij maakt er 1.5 van door uit te gaan van 1000 in geval van 650 (ipv 500 wat voor een beginner redelijk is en er ook staat) waar het mijn som (148gr op 60x60 met 96W) was wat die 1.5 maakte waarmee ik wil(de) zeggen dat wat de stuurlui schreeuwen aan wal misschien niet geldt voor elk bootje wat langskomt.

Wonderbaarlijk dat een KIND gelijk is aan een Mars, tuurlijk beide geven (paars) licht en zijn opgebouwd uit LED's dus dan zal dat vast zo zijn en met die opmerking van pindarots sla je dan mooi 2 vliegen in 1 klap niet (onder een burple kan je niet scoren)

Schreeuw je keel schor beste stuurman, degene naast je doet het ook en misschien gaan die op het water wel denken: goh die gast heeft een punt hoor nu.

@macerror

(die hier ook op ignore staat door diens soms erg aangebrande reacties en wollig taalgebruik waar ik weinig van kan maken )

Ga naar de linkerkant vakje met nickname en blijf met je muis op de nickname staan zonder te klikken, er komt een popup waar je onderin kan klikken op ignore user.

Succes, is WF nog steeds zo traag op de Lenovo of heb je een keer onder de motorkap gekeken van dat ding en hem een goede beurt gegeven?

 

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 hours ago, cannarie said:

Ik heb jou alleen proberen belachelijk te maken

Dat is niet lief!

Maar ja, jij hebt vast een verstuikte enkel of iets anders au-au, en dan mag je zaken schrijven die denigrerend, onwaar, nonsens, onaardig of badinerend zijn.

En als leden je dan terecht wijzen kun je je altijd heel laf verschuilen achter "ja, maar ikke heb een kut-leven, want hele grote au"

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee is nog zo traag als dikke stront in de winter .

maar ik heb er een mauw aan weten passen door niet op unread content te klikken maar op activity en dan heb ik meteen alle ontwikkelingen in een nanosekontje  der voor .

zo kan ik nu de kanarie en het verloren kind soap bijna live volgen .

en dat is genieten met de grote G .

maar zo hoort dat ook op een forum .

lekker ouweluleikelen over umols hps led watages wandverlies 1op 1 opbrengsten .

 

maar ik bemoei me der niet mee .

reuring moet er zijn .

hoort er bij .

the compliments pass when the quality meet .

 

:likken:

 

ps; ja klopt met die ignoor .

staat bijna onleesbaar in een poepbruine popup balk .

vandaar dat ik het niet kon vinden .

ik hou niet van peopbriun vardaan !

 

Edited by macerror
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minutes ago, Kees A said:

Dat is niet lief!

Nee Kees, ik probeer er ook geen gewoonte van te maken. Als ik niet net de dag ervoor weer eens aangevallen werd met een stortvloed aan drogredenaties, had ik hem ook niet ingekopt.

Morgen ook weer even goede vrienden hoor, tot de volgende aanvaring. Want die gaat er zeker weer komen zolang hij me niet op ignore zet dan :P

Edited by cannarie
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Redrum

Ik ben benieuwd wat je graag wilt en wat je doel is? :innocent:

Wil je sowieso de Mars lamp proberen of sta je ook open voor ander soort opties? 

Heb je al ervaring met het kweken van wiet of andere soorten planten? 

Misschien dat ik je een beetje op weg kan helpen met het kiezen van een lamp/afzuiging :tu

 

Gr, X 

 

Edited by Xaim
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 6/26/2019 at 3:48 AM, lostchild said:

In dit topic gaat het om een Mars Hydro lamp en een vraag mbt afzuiging. Hoezo context?

Overigens is 500/650 geen 1.5 maar slechts 0.7.

Beste stuurlui staan aan wal:

Dit spreekwoord wil zeggen dat iemand die een karwei niet hoeft te doen en alleen maar toekijkt, vaak wel beter dan de uitvoerder(s) denkt te weten hoe het moet worden aangepakt. 

Wanneer was jouw laatste kweekje met een Mars beste stuurman op de wal of van al die andere stuurmannen die naast je staan?

Dat jij denkt dat als je ziek bent je deze ziekte gaat gebruiken als excuus komt geheel voor jouw rekening.

Ik zei in eerdere reacties al dat het qua nuance en context vaak ver te zoeken is bij je en daarom sta je ook op ignore hier.

@redrum

Die afzuiger maakt best wat herrie (om nog maar niet te spreken over dimmen van dat ding wat alleen met een Variac of dure controller bromloos wil) , misschien kan je beter een softbox in huis halen.

 

Thnx dan maar een softbox halen, welke filter moet erop dan?

 

On 6/25/2019 at 4:33 AM, Kees A said:

No offence, maar je begrijpt volgens mij niet helemaal wat de bijdragers bedoelden. Volgens mij heb je ook niet goed gelezen.

Wie zegt er dat led niet werkt? Ik lees het nergens. Velen zeggen alleen dat die Mars-lamp van jou een kutlamp is.

Maar daarmee is nog niet alle led slecht. Of vind je ook als iemand een Opel/Renault/Skoda afkraakt, dat men dan zegt dat auto's niet deugen?

Je hebt blijkbaar niet voldoende gelezen over Mars, want anders had je kunnen lezen dat er vele plug & play systemen beter zijn. 

Plug & Play is inderdaad handig, en ja, led is vast veiliger. Minder hitte is zeker.

Ik denk dus dat je helemaal niet kunt kijken of kweken met led je bevalt.

Het enige wat je gaat zien is hoe een lamp (die volgens mensen die er veel verstand van hebben, onder de maat presteert,) hoe die bevalt.

Als het tegen valt, wil dit niet zeggen dat led kut is, maar dat je lamp misschien wel kut was.

Alsof je met je rugzak de wereld rond wil gaan trekken, en dat je zegt "Laat ik eerst maar eens een weekje met de bus naar de Schwarzwald gaan met een groepsreis; kijken hoe dat bevalt. Als ik dat niet leuk vind, dan kan ik misschien beter thuis blijven daarna." Is ook een manier van testen, maar je onderzoekt niet echt iets.

Die Mars, weet niet precies wat ie kost, maar als het tegenvalt is het niet alleen het geld van de lamp dat je weggegooid hebt, maar ook de plantjes die een veel groter potentieel zouden kunnen hebben. Kan me wel voorstellen dat je kleiner begint, en dan als het bevalt, uitbreiden. 

Je zou ook met zelfbouw (en dat is echt geen rocketscience) iets kleins kunnen bouwen voor jouw tentje. Als het dan voldoet, gebruik je diezelfde onderdelen als elementen voor een groter geheel.

Als je echt helemaal geen zin hebt om iets zelf te doen, en je wil ook niet heel veel geld uitgeven, en het maakt je niet uit wat het opbrengt, dan is zo'n Mars misschien een goed idee.

 

Nee opmerkingen als rotzooi kerstverlichting etc geeft me toch meer de indruk dat mijn ledlamp niet zou werken.

De informatie dat mars hydro een van de betere merken zou zijn komt ook van dit forum volgens mij zelfs in een sticky.

En kijken of led me bevalt kan je niet echt voor me invullen lijkt me :p, en om op je voorbeeld terug te komen je komt er toch achter of op vakantie gaan wel wat voor je is ;).

De een zegt led is troep de ander zegt led is beter, ik ga geen geld/tijd in een zelfbouw steken als achteraf blijkt dat het niks is.

Dus uiteindelijk was een mars toch een betere keus.

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 hours ago, Xaim said:

@Redrum

Ik ben benieuwd wat je graag wilt en wat je doel is? :innocent:

Wil je sowieso de Mars lamp proberen of sta je ook open voor ander soort opties? 

Heb je al ervaring met het kweken van wiet of andere soorten planten? 

Misschien dat ik je een beetje op weg kan helpen met het kiezen van een lamp/afzuiging :tu

 

Gr, X 

Zou het liefste gewoon die tent draaiende krijgen, zelf fatsoenlijk ervaring opdoen voor als doel eventueel in de toekomst uit te breiden of een hok te maken

Ja heb net 160 eu aan die mars uitgegeven dus zou wel beter zijn als ik hem kon gebruiken :p (denk dat die niet retour kan helaas)

En zit ook met een warmte probleem op zolder is het nu (zonder lamp) al 30 +- graden.

Niet echt ervaring heb 3/4x geoogst en kreeg vnml verteld hoe ofwat ik moest doen.. en natuurlijk veel nalezen op google, maar daar staat ook op iedere site wat anders dus is toch een beetje uitzoeken waar het meerendeel van de mensen het mee eens is.

Maar ik sta open voor alle suggesties :).

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 hours ago, Kees A said:

En als leden je dan terecht wijzen kun je je altijd heel laf verschuilen achter "ja, maar ikke heb een kut-leven, want hele grote au"

Ik ben financieel compleet onafhankelijk sinds mijn 45e en ik heb geen verplichtingen.

Goh wat een kut leven heb je dan zeg

:lol: :P  

Ga fietsen stelen op het Damrak zeiden we vroeger :wave:

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

toch maak je geen gelukkige indruk .

maar we zijn hier eigenlijk allemaal toetsenbordgladiatoren . 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Redrum,

Dan zeker gewoon die lamp gebruiken. 250w is de werkelijke wattage begreep ik zo van alle gesprekken, vind je dat niet te weinig voor een 1m2? 

Ik zou persoonlijk iets meer nemen, maar het kan wel, alleen grote kans dat je niet de volle 1m2 kan benutten. 

Als je ervaring op wilt doen begin met een makkelijk soortje zodat je ook goed kan zien wat de plant doet en waar deze op reageerd.

Wil je in aarde of juist in coco's kweken of ander medium? Ik zelf zou je aarde adviseren, dat is net wat makkelijker (vind ik). 

Warmte heeft iedereen last van, wat wel belangrijk is dat je wel constant afzuig en goede ventilatoren in je tent hebt hangen zodat er goede lucht circulatie is. Zo kunnen de planten wel een iets hogere temperatuur aan. Maar net wat ik hier boven al zei, neem een makkelijk soortje. 

Wil je de afzuiger specifiek voor deze lamp of wil je een afzuiger/filter mede voor de toekomst? 

Wat is je budget wat je ervoor wilt uitgeven? 

Je hebt ook losse led spots die plug en play zijn, zoiets bijvoorbeeld: Klik

Als je een paar van zulke lampen neemt kan je mooi een 1m2 belichten. Dit is dan een 135w uitvoering maar je hebt ze ook in 52,5W uitvoering en deze zijn op de schroeven naar 60W. Alleen zoals je ziet zijn het best prijzige lampen. Daar in tegen krijg je wel mooie kwaliteit/kwantiteit wiet:innocent:

Mocht je meer vragen hebben, leef je uit:tu

Gr, X 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

en denk nog ff na over de afzuiging .

je kan wel een softbox (is nog al 1998  )halen maar die moet je ook kunnen dimmen .

een buisvent met overcapaciteit een 350 kuuber met dimmer driestanden of variac met een 125 flens is genoeg voor led in zo n tent .

beetje inlezen is het halve werk .

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, macerror said:

en denk nog ff na over de afzuiging .

je kan wel een softbox (is nog al 1998  )halen maar die moet je ook kunnen dimmen .

een buisvent met overcapaciteit een 350 kuuber met dimmer driestanden of variac met een 125 flens is genoeg voor led in zo n tent .

beetje inlezen is het halve werk .

:verrygood

Als je zelf had gelezen, had je gezien dat ik het meerdere malen heb proberen uit te zoeken en ik er niet uitkom en het gewoon niet snap vandaar ook dit topic.

Begrijp namelijk ook maar de helft van wat je zegt: Buisventilator met overcapaciteit snap ik, dimmer driestanden variac? Wat ben ik dan uiteindelijk het dimmen, de lamp of de afzuiging..

Variac zal ik zo wel even googlen, heeft de flens grote overigens veel te zeggen dan want ben inderdaad verschillende maten tegengekomen maar had meer het idee dat als een afzuiging aangeeft 100m3 te kunnen zuigen per (minuut of wat het ook is) het niet zoveel uitmaakt hoegroot je flens is omdat dat toch de capaciteit is. (zolang je niet kleiner gaat).

17 hours ago, Xaim said:

@Redrum,

Dan zeker gewoon die lamp gebruiken. 250w is de werkelijke wattage begreep ik zo van alle gesprekken, vind je dat niet te weinig voor een 1m2? 

Ik zou persoonlijk iets meer nemen, maar het kan wel, alleen grote kans dat je niet de volle 1m2 kan benutten. 

Als je ervaring op wilt doen begin met een makkelijk soortje zodat je ook goed kan zien wat de plant doet en waar deze op reageerd.

Wil je in aarde of juist in coco's kweken of ander medium? Ik zelf zou je aarde adviseren, dat is net wat makkelijker (vind ik). 

Warmte heeft iedereen last van, wat wel belangrijk is dat je wel constant afzuig en goede ventilatoren in je tent hebt hangen zodat er goede lucht circulatie is. Zo kunnen de planten wel een iets hogere temperatuur aan. Maar net wat ik hier boven al zei, neem een makkelijk soortje. 

Wil je de afzuiger specifiek voor deze lamp of wil je een afzuiger/filter mede voor de toekomst? 

Wat is je budget wat je ervoor wilt uitgeven? 

Je hebt ook losse led spots die plug en play zijn, zoiets bijvoorbeeld: Klik

Als je een paar van zulke lampen neemt kan je mooi een 1m2 belichten. Dit is dan een 135w uitvoering maar je hebt ze ook in 52,5W uitvoering en deze zijn op de schroeven naar 60W. Alleen zoals je ziet zijn het best prijzige lampen. Daar in tegen krijg je wel mooie kwaliteit/kwantiteit wiet:innocent:

Mocht je meer vragen hebben, leef je uit:tu

Gr, X 

Thnx voor je reactie, hier kan ik mee vooruit.

Ja, achteraf gezien is het idd veels te weinig.. komt mede door ongeduld het zo snel mogelijk opgezet willen hebben etc zonder voldoende kennis te hebben van zaken (stom ja ik weet)

Maar vind de manier waarop ze die ledlampen verkopen onzin 600w led 250w hps. nog lastiger kunnen ze het niet maken..

Heb 1x gedraait met 600w hps op: 1m x 1m x 2m (op cocos), heb nog eens gedraait met 1x 600w zelfde afmeting (op hydro) en 1x met 2x 600w hps (op aarde).

Het liefste werk ik uiteindelijk naar hydro toe, vind die hydro "stangen" 100x makkelijker met werken namelijk. (wegen niks, 3x te gebruiken, en als je klaarbent kun je ze zo oprollen en in 1x weggooien in een zak)

Maar bij mijn vorige kweken had ik iemand die het met me in de gaten hield etc, precies vertelde wat ik moest halen enz.

Dus start liever met aarde omdat fouten makkelijker te herstellen zouden zijn, en er (vind ik) er meer informatie te vinden is over kweken met aarde.

Cocos vind ik niks, van alles mee mis gegaan toen (zal grotendeels wel aan mij gelegen hebben maar alsnog).

Bedoel je met ventilatoren in de tent trouwens van die clip fans: klik

Budget is 150 - 250 of meer als het een goede investering is of er ruimte is voor uitbreiding achteraf (Had eigenlijk gehoopt met 75 euro klaar te zijn :'), maar dat gaat toch niet gebeuren :p).

Ben nav je post toch idd het denken om er een bij te pakken om meer van de ruimte te benutten, die led lamp van je link ziet wel interessant uit maar miss een domme vraag is die 135w nu dat wat die vergeleken is met hps of is het met deze lampen ook zoals met die mars hydro dat die 135w aangeeft en dat het uiteindelijk maar 25w vergeleken met een hps is.

Kan ik die 2 led lampen ook zonder problemen samen gebruiken mijn mars hydro en de lamp van jou link (misschien verschillen in die lichtspectrums enzo) of is dat onzin.

Een makkelijker soortje uitzoeken heb ik dan gelukkig wel weer goed gedaan (hoop ik) ik heb: Deze

Deze x wil ik het vanuit zaad doen, hiervoor alleen maar haze stekken gehad dus ben benieuwd xD.

 

===========================================================

Kwil overigens iedereen bedanken die zich de tijd en moeite neemt om hier een reactie hier te plaatsen en me te helpen.

Maar no offence, sommige reacties hier kan ik niet veel mee de een zegt dit de ander dat discussies met elkaar met aan allebei de kanten onderbouwde argumenten en voor iemand die er geen verstand van heeft is het nogal lastig om uit te zoeken wie nu uit ervaring spreekt, of wie gewoon maar wat bij elkaar roept.

Maar alsnog bedankt :p

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 hours ago, macerror said:

toch maak je geen gelukkige indruk .

Hoe maak je eigenlijk een gelukkige indruk op een forum?

@redrum

er staat een editorial op dit forum : ventilatietechniek voor dummies, neem deze eens door (1e 2 pagina's zijn genoeg) en veel van wat nu nog onduidelijk is krijgt een betekenis waar je wat mee kan ook hoe dat nu zit met m3 en flensmaten van afzuigers en filters, erg verhelderend die editorial

hps en led vergelijken op wattage is onzinnig het gaat om lichtdruk en dat kan in geval van LED met heel laag wattage nog gehaald worden waar je met HPS een factor X meer aan wattage daarvoor nodig hebt omdat HPS erg inefficient is in het omzetten naar bruikbaar licht waar LED daar een kei in is.

 

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Redrum,

Iedereen maakt wel is keuzes die achteraf misschien niet handig zijn, maar alles is op te lossen:tu

De vergelijking led/HPS laat het los, is allemaal verkooppraat, hou gewoon in je achter hoofd 100W led licht KAN 150G Wiet opleveren 100W HPS Kan 100G wiet opleveren, simpel gezegd:rolleyes: zo zie je heel simpel dat een ledlamp meer wiet oplevert met even veel wattage als een HPS lamp. 

Goed dat je al ervaring hebt met de planten zelf, dat zal je helpen:tu als je op coco's of hydro gaat kweken kan ik je niet helpen, daar heb ik te weinig verstand van, maar met aarde kan ik je wel helpen. Maar deze keuze moet je zelf maken waar jij je het beste bij voelt :rolleyes:

Ja zo'n soort clip fan zou kunnen alleen dit is een 12V variant, je kunt beter deze hebben: Klik

Zijn wat duurdere ventilatoren maar zijn zeer stil en fijn, in mijn optiek. Als je 250W zou gaan gebruiken heb je aan 1 fan wel zat, maar doe je 400w dan zou 2 beter zijn:innocent:

Je kunt ze zeker tegelijk gebruiken, alleen hou er rekening mee dat ze wel allemaal gelijk hangen. Stel je Mars lamp moet er 60cm van de plant af en je neemt de 52W led lampen (deze moeten 25 cm van het gewas) dan kan je ze niet gelijk hangen om ze efficiënt te laten branden. De 135w led kan wel weer 60/70cm van de planten af, maar dan heb je ook meteen een bredere "footprint" van het licht. 

150-250€ is wel lastig maar kan wel, maar even een simpele vraag: wil je er geld mee verdienen, is het voor je zelf of beide? 

Want als je er wat geld mee wilt verdienen kan je beter wat meer investeren, maar dat is mijn mening :P

Als het voor jezelf is kan je prima met alleen de Mars lamp een kweekje doen en zo steeds langzamerhand rustig de hobby uitbouwen:rolleyes:

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, als het niet duidelijk is geef het gewoon aan, leg ik het beter uit ^_^

Het soortje heb ik geen ervaring mee, maar het schijnt inderdaad een makkelijke plant te zijn:dope:

Gr, X 

 

Edited by Xaim
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Groenne vingers

Dus als je 7 lampen hebt van 600watt 

Is een inblaas  van 1500m3 en een afzuigbox van 2500m3 voldoende?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...