Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

wchronic

Expat looking for advise.

Recommended Posts

Hi all! I don't know how did I get to this forum but here I am :lol:

I'm an expat and I really enjoy to grow, have some experiences growing indoor back in my country. I was wondering if it is legal to grow here in The Netherlands and what types of legal problems could I encounter. I was thinking of buying a 40x80 micro tent to grow 1 or 2 autos. But then I read some news about police raids and putting more effort into stopping growers. How true is this? Can the police just enter my place and look around? What kind of problems I could get if they find my grow?

It will be ok to have my micro tent? or I should have something more stealth, like turning furniture into a grow space? or maybe I am worrying too much :rofl

I appreciate your advice, cheers!

 

 

Edited by wchronic

Share this post


Link to post
Share on other sites

Let me put it simple, if the police finds your 1 plant grow you lose your house and are in deep shit my friend.

Share this post


Link to post
Share on other sites

If police / justice catch you it doesnt matter if its 1 or 10 or 100 plants, they will seize it all including all the equipment.
Also you will be prosecuted. And if its a rented house you will be evicted from it.

Edited by Capo

Share this post


Link to post
Share on other sites

What they above forgot to mention is, that you'll probably get the persona non grata label on your head and that they will put you on a plane the very next day.

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minutes ago, konopi said:

What they above forgot to mention is, that you'll probably get the persona non grata label on your head and that they will put you on a plane the very next day.

:wacko:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is een Nederlands forum, dus als iemand het in het Engels wil lezen, gebruikt hij google translate maar.

Je gaat bij gepakt worden niet per definitie je huurhuis uit. Onzin.

Het zijn vooral woningbouwverenigingen die dit doen, en dan ook nog niet allemaal.

De politie bepaalt ook niet of je je huis uit moet bij 1 plant. Dat doet dus de verhuurder of de burgemeester.

De burgemeester zal het niet gauw doen met 1 plant, want de wet Damocles is weliswaar absurd, maar niet zo rigide als sommigen denken. Zal vast wel ergens in Nederland een burgemeester zijn die het toch wil doen, maar er zullen er maar weinigen in geslaagd zijn voor 1 plant. Al zullen er vast wel voorbeelden zijn waarin wel degelijk buitenproportioneel werd ingegrepen, maar dat maakt het nog 'sure thing'.

Je kunt als burger niet tot Persona non grata worden verklaard vanwege een strafbaar feit zoals hier genoemd wordt. Kletskoek. Persona non grata is sowieso meestal verbonden aan politieke zaken of omstandigheden die de openbare orde in gevaar brengen. (ik weet wel dat burgemeesters daar bij Damocles ook met openbare orde schermen, maar dat is van een andere orde. We hebben het eerder over imams, extreem rechtse figuren, dat soort paljassen)

Je kunt wel door de bestuursrechter tot ongewenst vreemdeling worden betiteld. Maar daar gaat wel een tijdje overheen. Dus sowieso niet de volgende dag, niet de volgende week en ook niet de volgende maand. De vraag is ook of het ueberhaupt gebeurt. Want iemand moet dat bij de bestuursrechter aanhangig gaan maken. ie gaat dat doen? Kost een hoop geld voor 1 plantje. Strafrecht en bestuursrecht zijn verschillende zaken.

Uitzetting gebeurt sowieso niet heel snel. Ze krijgen zakkenrollers die keer op keer gepakt worden al haast niet het land uit (al zijn dat vaak eu-burgers wat het nog eens extra gecompliceerd maakt) Meestal komen er dan nog 'bendevorming' of andere verzwarende delicten aan te pas.

Als je als buitenlander de wet overtreedt, wordt je precies zo behandeld als een Nederlands burger. Wel kan het zo zijn dat je bij een later verzoek tot naturalisatie of voor de aanvraag van een verblijfsvergunning in de problemen komt. Maar dat is iets anders. En als EU burger heb je ook daar geen last van. Ook kan je gedoe krijgen met de verkrijging van een Verklaring Omtrent Gedrag die je voor veel banen nodig hebt. 

"De volgende dag op het vliegtuig gezet worden" geeft een bedroevende kennis van de gang van zaken weer. Dat geeft niets, maar geef dan ook gewoon geen advies als je er geen zak van af weet.

Oftewel: Velen hebben de klok horen luiden, maar weten niet waar de klepel hangt.

Waarmee ik niet wil adviseren om wel of niet planten in je huis te zetten als Expat.

 

 

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Expats huren vaak particulier en als particulier krijg ik een melding als er in mijn pand een inval plaats heeft gevonden.

Het 1e wat je dan doet is dan je advocaat bellen als verhuurder en het contract opzeggen per aangetekende en proberen na te gaan of er schade is die te verhalen valt.

Wil ik de persoon echt snel weg hebben doe ik/laat ik via een omweg melding bij de werkgever van de expat wiens gegevens ik ook heb anders was er geen huurcontract doen en het probleem is heel snel opgelost.

Einde contract einde expat verblijf en op meerdere fronten een shitload aan ellende op je dak als expat:whistling

Do not do this, not as bad as state above by some but it could have serious consequences for your job or rental if you get caught.

There's excellent weed in CS: keep it safe and buy legal.

 

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook dat zijn allemaal maar veronderstellingen.

Zijn veel werkgevers die het geen zak interesseert wat jij uitspookt. Ja, als je het grootschalig aanpakt. Of als je in een of ander achterlijk gebied in Nederland woont.

Maar denk je dat ASML, Shell of die honderden start ups het ene reet interesseert als jij een plantje in je huis hebt?

Ook niet alle verhuurders boeit het. Ligt er ook weer aan hoe je kweekt, en of je iets aan het huis veranderd hebt. Met een gat in de muur ben je snel weg. Met een dikke lamp ook.

Maar als jij een beetje voor de grap wat loopt te klooien, valt het allemaal wel mee. 

En als je zegt "ik ga niet" dan kan zo'n advocaat aan de slag. Ben je als verhuurder een vermogen kwijt, en moet je nog maar afwachten wat het resultaat is. Een rechter gaat niet per definitie mee met een regel die in een huurcontract staat. Hij maakt een afweging over de grootte van het onheil en het gevolg. Maar er zijn inderdaad wel rechters die doorslaan en je om niets het huis uitknikkeren.

Veel verhuurders (tenminste in de grote steden) doen net of hun neus bloedt en laten je met rust. Niet als het echt wat groter is natuurlijk. Dan ben je de lul en kun je uitkijken naar een ander huis. Bij een woningbouwvereniging ben je ook snel de sjaak omdat die juristen in dienst hebben, en die gaan er tegenaan.

Ik zou het ook niet doen als expat, want waarom zou je het risico lopen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat niet om de werkgevers, maar de verhuurder & de burgemeester uiteraard.Er zijn al mensen voor minder de woning uitgezet.In veel gemeentes wordt tegenwoordig streng opgetreden helaas.Tegenwoordig kan je hier in NL van alles verwachten.In Emmen kon een moeder met maar 5 plantjes, die lijdt aan ptss & een autistische zoon van 11 ook een andere heenkomen zoeken voor 3 maanden.18 agenten stonden er in haar woning.Moet niet gekker worden.In Zeeland is meer dan 5 gram een handelshoeveelheid, dus zelfs met 1 plant word je al gebrandmerkt.In Den Helder ook.

poster-drugspanden-Den-Helder2.jpg

Alles wordt over één kam geschoren.Wiet met spuiten & pillen.Één plantje & je huis is gelijk al een crackhouse.Sommige in het buitenland maakte al de vergelijking met de WWII, zoals het toen met de joodse mensen verging.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die vergelijking met wat de Joden is overkomen, getuigt bij degene die dat zeggen van een absurd gebrek aan kennis van de geschiedenis.

En ze zouden alleen daarom al een flinke trap in hun ballen moeten krijgen.

 

Wat die burgemeesters met die verschrikkelijk Damocles-regeling allemaal uitspoken is inderdaad te banaal voor woorden.

Het valt me vooral van politieke partijen aan de linker kant van het spectrum zo tegen dat ze er nooit iets over zeggen.

Van de partijen die Law & Order prediken kun je niets anders verwachten.

Maar waar is bijvoorbeeld zo'n Klaver dan, met z'n grote bek, als hij ziet hoe een wet misbruikt wordt door weer zo'n Swiebertje burgemeester? Die lulhannes leest toch ook de kranten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaak worden uitgezonden expatriates beter betaald en krijgen ze ook bijkomende vergoedingen, belastingfaciliteiten en hulp, terwijl lokaal aangenomen werknemers op lokale voorwaarden en tegen het lokale salaris werken. Hier staat tegenover dat een uitgezonden expatriate gebonden is aan stringente contractsvoorwaarden; ongehoorzaamheid of een poging van baan te wisselen kan bestraft worden met opzegging van de arbeidsovereenkomst wat kan leiden tot direct verlies van de verblijfstitel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Door zomaar iets te kopieeren van Wikipedia wordt je verhaal niet meer waar.

Je googled wat, vindt wat, kijkt niet naar de omstandigheden, maar ach, het staat op wikipedia en dus klopt het.

 

Staan sowieso al een aantal feitelijke onwaarheden in voor de NEDERLANDSE situatie in je copy tekstje.

Een poging van baan te wisselen kan volgens Nederlands recht nooit een reden zijn om een arbeidsovereenkomst te beëindigen. Je hebt een contract en zolang je je aan de wet houdt (dus geen bedrijfsgeheimen verklapt o.i.d.) blijft dat contract staan.

Ongehoorzaamheid is ook geen reden voor ontslag; tenminste, niet anders dan bij Nederlandse werknemers. Die moeten ook gehoorzamen en om een contract te beëindigen moet er echt wat aan de hand zijn. Een buitenlandse werknemer mag niet anders behandeld worden.

De Contractsvoorwaarden mogen nooit in strijd zijn met het Nederlands recht. Dus ik zou niet weten wat er in zou staan waarin het 'stringenter' zou moeten zijn. Je kunt ook wel iets in een contract zetten, en je kunt het als werknemer ook ondertekenen, maar nog steeds geld de wet en niet het contract. Die staan niet in je wiki-pedia tekstje, dus ik neem aan dat jij ook geen voorbeeld van zo'n stringentere contractsvoorwaarde kunt noemen.

Opzegging van je contract kan inderdaad voor sommigen leiden tot verlies van de bedrijfstitel. Maar nooit 'per direct', omdat we dat gewoonweg niet kennen in Nederland. En iemands contract opzeggen om wat hij in zijn vrije tijd doet, daar moet wat voor aan de hand zijn. Dan moet het bedrijf aantonen dat jij de goede naam van het bedrijf hebt aangetast. Zoiets. 

Jouw verhaal gaat wellicht op in dictaturen rond de Perzische golf of voor wie in de VS aan de slag wil.

Maar voor de Nederlandse situatie is het grootste deel klinkklare nonsens.

Ook door zaken in rood te schrijven worden ze niet meer waar. Bovendien kunnen de meesten hier goed lezen, dus het is onnodig om iets extra te benadrukken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minutes ago, Kees A said:

Staan sowieso al een aantal feitelijke onwaarheden in voor de NEDERLANDSE situatie in je copy tekstje.

Een poging van baan te wisselen kan volgens Nederlands recht nooit een reden zijn om een arbeidsovereenkomst te beëindigen. Je hebt een contract en zolang je je aan de wet houdt (dus geen bedrijfsgeheimen verklapt o.i.d.) blijft dat contract staan.

Ongehoorzaamheid is ook geen reden voor ontslag; tenminste, niet anders dan bij Nederlandse werknemers. Die moeten ook gehoorzamen en om een contract te beëindigen moet er echt wat aan de hand zijn. Een buitenlandse werknemer mag niet anders behandeld worden.

De Contractsvoorwaarden mogen nooit in strijd zijn met het Nederlands recht. Dus ik zou niet weten wat er in zou staan waarin het 'stringenter' zou moeten zijn

Concurrentiebeding gaat heel wat verder dan bedrijfsgeheimen en maakt in diverse sectoren deel uit vd arbeidsvoorwaarden.

Hoe je dit vorm geeft in een expat contract weet ik niet maar wikipedia gaf dat wel aardig weer vond ik en wat jij er dan vervolgens weer van maakt om mij in een bepaald licht te zetten siert je wel weer, blijf vooral proberen:wave:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Concurrentiebeding heeft betrekking op wat je wel en wat je niet mag doen NADAT je contract is beëindigd. 

Het houdt inderdaad meer in. Bijvoorbeeld dat je klanten van je vorige werk niet mag contacteren. Of dat je niet dezelfde werkzaamheden bij een ander mag gaan uitvoeren voor bepaalde tijd. Het zegt niets over een gedragscode tijdens je contract. Tijdens je contract moet je je aan de wet houden en aan de regels die het bedrijf stelt. Die regels mogen niet in strijd met de wet zijn, en dienen redelijk te zijn. Ze mogen ook onredelijk zijn, maar dan gebeurt er weinig als je je er niet aan houdt.

Concurrentie-beding heeft dus niets te maken dat je niet ergens anders mag solliciteren. 

Daarnaast geldt dit voor Nederlandse werknemers hetzelfde als voor expats. Omdat één van de beginselen van het Nederlands recht is dat iedereen in gelijke gevallen gelijk behandeld wordt. 

 

Wat Wikipedia stelt, is wellicht geldig in Dubai en andere 'rare' landen. Daar hoor je wel eens rare verhalen vandaan komen. Daar kan je werkgever ook je paspoort in hun kluis leggen, wat in Nederland bij wet verboden is. In de VS is je verblijfstitel vaak verbonden aan je arbeidscontract. Daar mag je mensen ook voor minder ontslaan. Dus dan kom je in de problemen als je geen werk hebt. 

 

Als jij een tekstje ergens vandaan haalt zonder dat je de context begrijpt, en daardoor gewoon regelrechte nonsens op dit forum zet, dan moet je natuurlijk niet gek opkijken als iemand je uitlegt hoe het dan wel zit.

Nu zetten veel mensen (waaronder ik) wel eens iets op dit forum wat niet klopt. Als iemand die dan terecht wijst, houden ze meestal wijselijk daarna hun mond of zeggen "o, dat wist ik niet. Weer wat geleerd'. Jij gaat echter gewoon stug door, of je verandert gedurende de discussie de feiten dusdanig dat je alsnog meent gelijk te hebben.

In het geval zoals hierboven geschetst omtrent contracten van expats heb je het bij het verkeerde eind, en zo te zien is het ook een materie waarvan je je wellicht beter verre van zou houden. Mijn toon is wellicht wat harder bij jou omdat je keer op keer in verschillende topics bewezen onzin plaatst. 

 

Als het je niet bevalt kun je mij ook op ignore zetten. 

Ik jou niet, want je bent voor mij ook een bron van vermaak en relativering.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Detacherings- of opschortingsconstructies zag je voor het gemak maar over het hoofd?
Directe overeenkomst is de enige waaronder je direct aanspraak kan maken op NL arbeidsrecht.

Sorry ik zal de volgende keren meer dan volledig zijn naar je voordat dingen weer een eigen leven gaan leiden.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Och, dat heeft je veel moeite gekost om dat bij elkaar te googlen.

Want dat heb jij niet paraat die kennis. Dat heeft bijna niemand die er niet vaak mee te maken heeft. En dan net doen alsof je dat zo even klakkeloos mij voor de voeten kan werpen.

Tot een uur geleden had jij (zoals 99,99 % van de bevolking) nog nooit van het woord opschortingsconstructie gehoord.  Ik ook maar zijdelings.

Zoals ik al zei: Je zorgt voor veel vermaak op dit forum. Jij ben net als zo'n betweterige oom op een verjaardagsfeest die het hoogste woord voert, thuis en in de maatschappij niks in de melk te brokkelen heeft, en waar iedereen enorm om moet lachen als hij naar huis is. En waar een meevoelend nichtje dan van zegt "Ja, maar het is ook een beetje sneu." :)

 

Bij detachering en opschortingsconstructies gelden er sowieso andere regels, maar daarmee ben je nog niet van alle wetten af. Het is niet zo omdat je gedetacheerd bent bijvoorbeeld dat het rijtijdenbesluit voor jou niet geldt. Of dat je onderbetaald mag worden. Of dat je ontslagen mag worden omdat je een hoofddoek draagt.

Ik zal je dit keer een lange zoektocht besparen en je de google termen geven waarin geregeld is, dat je als expat in Nederland niet zomaar aangeschoten wild bent.

"Wet arbeidsvoorwaarden gedetacheerde werknemers in de Europese Unie". Daarin, en voor een ander deel in puur Nederlandse wetten, staat wat wel mag en wat niet.

Iets anders kan natuurlijk wel gebeuren. Het buitenlandse bedrijf zegt "je detachering zit er vervroegd op, kom maar weer naar huis". En dan als je thuis bent, krijg je ontslag volgens de regels die in dat thuisland mogen.

Nu zal het overigens nog zo kunnen zijn - maar dat weet ik niet zeker - dat een werknemer achteraf alsnog zijn gelijk zal kunnen halen als hij aannemelijk kan maken dat hij ontslagen is in zijn thuisland vanwege iets dat tijdens zijn detachering gebeurt is, maar dat in het land waar hij gedetacheerd was nooit tot ontslag had mogen leiden. Hoop gedoe, maar dat zou best wel eens kunnen werken. Zal weer van het land afhangen, en waar je het aanhanging maakt. Bedrijven die in de Europesche Unie willen detacheren moeten sowieso aan bepaalde regels voldoen, en een daarvan is dat zij ook accepteren dat zijn onder Europesche jurisdictie vallen. Maar dat gaat mijn pet te boven, en weet ik gewoon niks van (en ga ik ook niet googlen om de wijsneus uit te hangen. Ik accepteer gewoon dat er heel veel, maar dan ook heel veel zaken zijn waar ik geen kut verstand van heb, en ook niet wil hebben)

Maar diezelfde semi-ontslag-reden-fratsen worden ook in Nederland met Nederlandse werkers uitgehaald, overigens. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had welgeteld 3 seconden nodig met de simpele zoekterm expats te werk stellen in NL 

Opschoning was ook voor mij nieuw de rest niet.

Rechtstreeks van het betrokken ministerie:

Deze wet geldt voor bedrijven uit andere EU-landen die tijdelijk met hun personeel in Nederland een klus komen verrichten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als 99,9% van de mensen er niks vanaf weet.. 

waarom dan op een WIETFORUM erover discusiëren???

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt een punt, Wiekspiet. Excuses.

Ik had er al te veel over geschreven. En dan had ik de wet WAG nog weggelaten om het eenvoudig te houden. :)

Het is niet het meest interessante topic, ik weet het.

Maar als mensen onzin praten en klok & klepel verhalen gaan ophangen, of de materie niet begrijpen maar wel doen net alsof...

Omdat die ouwe brombeer zo van rood houdt heb ik het voor hem makkelijk gemaakt. Dit is een letterlijk stukje tekst van de Europese Unie uit 2016 toen de detacheringsrichtlijn herzien werd

Dienstverrichters en werknemers uit derde landen hebben enkel toegang tot de EU-markt wanneer een internationale handelsovereenkomst op basis van wederkerigheid in die toegang voorziet. Wanneer dienstverrichters uit derde landen toegang hebben tot de EU-markt, moeten zij over het algemeen de arbeidsrechtelijke regels toepassen van de lidstaat waarnaar zij werknemers detacheren. In de herziene detacheringsrichtlijn is nog steeds vastgesteld dat "in een niet-lidstaat gevestigde ondernemingen geen gunstiger behandeling mogen krijgen dan op het grondgebied van een lidstaat gevestigde ondernemingen". Dat betekent dat de lidstaten voor in een niet-lidstaat gevestigde ondernemingen die werknemers naar hun grondgebied detacheren minstens dezelfde voorwaarden moeten laten gelden als voor ondernemingen die vanuit een andere lidstaat werknemers detacheren.

Veel duidelijker kan ik het niet maken.

Ik beloof je, Wiekspiet, dat dit het laatste was, wat ik er in dit topic over schrijf. :)

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 6/22/2019 at 3:16 PM, lostchild said:

Expats huren vaak particulier en als particulier krijg ik een melding als er in mijn pand een inval plaats heeft gevonden.

Het 1e wat je dan doet is dan je advocaat bellen als verhuurder en het contract opzeggen per aangetekende en proberen na te gaan of er schade is die te verhalen valt.

Wil ik de persoon echt snel weg hebben doe ik/laat ik via een omweg melding bij de werkgever van de expat wiens gegevens ik ook heb anders was er geen huurcontract doen en het probleem is heel snel opgelost.

Einde contract einde expat verblijf en op meerdere fronten een shitload aan ellende op je dak als expat:whistling

Ik vind het uitermate vermakelijk dat Kees A het zo goed weet dat hij nav een opmerking van mijn kant mbt huur en borgsteller (shit vd expat is gesprek op werk met HR of zijn manager nav zijn kweekje, verhuizen en zijn omgeving die daar vragen over stelt) los gaat met zijn kennis mbt arbeidsrecht expats.

Bij een gemiddelde expat die huurt maakt borgstelling deel uit van zijn huurcontract net als het voorzien/helpen vinden van woonruimte door zijn werkgever wat zelfstandig vanuit het land van herkomst een hele klus is. Een verhuurder aan expats heeft een naam hoog te houden en een borgsteller zit niet te wachten op aansprakelijk gesteld worden vanuit de borg die hij stelde en zo wordt er voor de betrokken expat als hij belooft het nooit meer te doen andere woonruimte geregeld en is iedereen happy en kan men pretenderen dat men 'keihard' optreedt wat imago schade maar ook financiële schade (wat nu als pand wel op slot gaat dmv Damocles) kan voorkomen.

Dat het rood gemaakte Wiki stukje daar een verlengstuk van was (gebonden aan contract, huren zonder borg is lastig zo niet onmogelijk) wordt ineens een verlies van arbeidscontract... 

Wetgeving aangaande arbeid is in NL geregeld vanuit NL wetboek of EU waarmee misstanden zoveel mogelijk worden voorkomen en dat geldt voor alle werknemers werkzaam in de EU, ook voor degene die van buiten de EU komen, welke wet precies of welk artikel wetboek is in dit topic eigenlijk niet van belang.

.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...