Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Arie

SPOED !! Zaden ontkiemd in steenwol

Recommended Posts

Mijn zaailingen zijn onlangs ontkiemd en opgekomen uit mijn steenwolpluggen 4x4 . Hoe kan ik deze nu het beste bewateren voordat ze in mijn RDWC systeem gaan / de wortels uit de steenwolblokjes groeien? Is dit door ze te besproeien de blokjes en niet de zaailing met water met juist ph-gehalte ( 5,5 - 6) en wortelstimulator in het water of moet de volledige voeding al worden toegediend. Ik gebruik alles van Plagron Hydro dus vraag me af of in het water al Hydro A en Hydro B moet zijn toegevoegd en enzymen etc.

Edited by Arie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zsm in je systeem zetten (hoe ga je dit doen? met kleikorrels in een netpot of op andere manier).

Hoe heb je de 4x4 pluggen ingewaterd/ heb je ze geweekt van tevoren in afgesteld pH water zodat ze niet pH 7 zijn?

Ipv besproeien kan je beter de pluggen dippen in een laagje van 2cm water waarin je wat voeding (lage dosering, max EC 1.0) en de rest van wat je nodig denkt te hebben van Plagron deed en de pH van het dipwater hield je op 5.8.

Stekken werkt overigens een stuk makkelijker (allemaal dezelfde behoefte en groei/bloeipatroon) dan zaailingen in een (R) DWC opstelling;)

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 minutes ago, lostchild said:

Zsm in je systeem zetten (hoe ga je dit doen? met kleikorrels in een netpot of op andere manier).

Hoe heb je de 4x4 pluggen ingewaterd/ heb je ze geweekt van tevoren in afgesteld pH water zodat ze niet pH 7 zijn?

Ipv besproeien kan je beter de pluggen dippen in een laagje van 2cm water waarin je wat voeding (lage dosering, max EC 1.0) en de rest van wat je nodig denkt te hebben van Plagron deed en de pH van het dipwater hield je op 5.8.

Stekken werkt overigens een stuk makkelijker (allemaal dezelfde behoefte en groei/bloeipatroon) dan zaailingen in een (R) DWC opstelling;)

Thanks lostchild voor je reactie! Ik heb de pluggen inderdaad 24 uur voorgeweekt in water met een ph-waarde van +/- 5,8 . Kan ik ze nu beter dippen door ze in een propegator te zetten waarvan deksel eraf , daar zo’n 2cm water in met de voedingsoplossing welke ik in mijn RDWC opstelling heb. En wanneer wortels uit blokjes schieten deze in de netpotjes met kleikorrels zetten? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minutes ago, lostchild said:

Zsm in je systeem zetten (hoe ga je dit doen? met kleikorrels in een netpot of op andere manier).

Hoe heb je de 4x4 pluggen ingewaterd/ heb je ze geweekt van tevoren in afgesteld pH water zodat ze niet pH 7 zijn?

Ipv besproeien kan je beter de pluggen dippen in een laagje van 2cm water waarin je wat voeding (lage dosering, max EC 1.0) en de rest van wat je nodig denkt te hebben van Plagron deed en de pH van het dipwater hield je op 5.8.

Stekken werkt overigens een stuk makkelijker (allemaal dezelfde behoefte en groei/bloeipatroon) dan zaailingen in een (R) DWC opstelling;)

Thanks lostchild voor je reactie! Ik heb de pluggen inderdaad 24 uur voorgeweekt in water met een ph-waarde van +/- 5,8 . Kan ik ze nu beter dippen door ze in een propegator te zetten waarvan deksel eraf , daar zo’n 2cm water in met de voedingsoplossing welke ik in mijn RDWC opstelling heb. En wanneer wortels uit blokjesschieten deze in de netpotjes met kleikorrels zetten? 


 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dippen is even in water zodat blokje vochtig wordt en er dan weer uit.

Laten staan in een laagje water is nergens goed voor, drukt ook zuurstof uit 4x4 plugje.

'Gewoon' wat water uit je RDWC in een glas of bakje en daar de plugjes even in dippen met de onderkant.

Zodra de penwortel door het blokje heen komt plugje in je netpot en de 1e 3dgn een beetje water uit je RDWC van boven langs je blokje/over de hydrokorrels heen om uitdrogen te voorkomen wat je kan staken als de penwortel in de bak begint haarworteltjes te ontwikkelen. Hoe vaak is afhankelijk van je setup.

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wederom bedankt voor je reactie!! Wordt gewaardeerd!!! Ben benieuwd de aankomende cruciale dagen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...