Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Dat kleine beetje mineraal lijkt me niet zo'n grote problemen te geven, dat moeten ze wel kunnen hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, greentjeonatrip said:

Ik bedoel met wegzetten.....wanneer je je potten inwatert, zet je ze dan ook een x aantal dagen of weken weg, voordat je de potten gebruikt, of water je de potten pas in, of het moment dat je het zaadje erin knalt of gaat overpotten ?

 

 

1 hour ago, 420man010 said:

 

Ik water de 1 liters in als ik t zaadje er in doe en bij het overpotten water ik de grotere bakken ook dezelfde dag in, jij doet dat anders neem ik aan

 

Klopt. Ik doe dat anders. Het is gebruikelijk om je potten in te wateren en deze tijdig weg te zetten, zodat je bodemleven al kan opstarten. Het bodemleven dient namelijk ook bijvoorbeeld  je voeding vrij te maken, maar daarvoor zal het eerst de voeding onttrekken uit je medium. Ik heb ooit eens de vraag bij Sannie neergelegd, welke tijd ik daarvoor kon aanhouden. Helaas nooit antwoord op gekregen.

Er zijn mensen die het maanden van te voren wegzetten, weken van te voren, dagen van te voren, of helemaal niet. Ik houd het op minimaal 1 tot 2 weken, want in een organische kweek is de plant voornamelijk afhankelijk van de relatie met het bodemleve en kan ik er maar beter voor zorgen dat het bodemleven op volle toeren draait, wanneer de plant erin gaat.

edit. Overigens, wanneer je een goed draaiend bodemleven hebt, zullen deze ook afvalstoffen voor hun rekening nemen. De vraag is dan, hoe goed je bodembiologie is.

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minutes ago, greentjeonatrip said:

Pg heeft er een aantal comments over geplaatst

Ja nou en? Jij riep het zojuist ook en dat was ook op niks anders gebaseerd dan dat iemand anders het gezegd heeft. Zo blijven nou eenmaal al die mythes in stand.

Overigens lees ik hier alleen een hele discussie over minerale, biominerale en biologische voeding, maar misschien lees ik er overheen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, greentjeonatrip said:

Langs de stam is zeker niet goed. Onthoud dat je plant haar afvalstoffen bovenin afzet. Die ballast wordt alleen maar groter, wanneer je plant groter wordt. Je begrijpt dat het niet wenselijk is om die ballast naar onderen te kiepen, door langs de stam te gaan gieten. Ik begrijp verder de insteek wel van die tabs met dat gieten, maar houdt ook het andere in je achterhoofd.

 

52 minutes ago, cannarie said:

Daar was ooit in een oud topic van mij eens een discussie over, omdat oude rocker dit ook riep en om deze reden helemaal pvc buizen om zijn stammen legde.

 Conclusie was geloof ik dat dit een verhaal was dat in de wereld was gebracht door ene spacecees, maar verder nergens in de reguliere wetenschap (of waar dan ook) terug kwam. 

Maar als je een goede link hebt wat dit verhaal wel ondersteund @greentjeonatrip, heb ik niks gezegd ;)

Volgens dit verhaal zou het om afvalstoffen van de plant gaan

Cannarie. Ik heb geen flauw idee of dit van Cees afkomstig is. Ik zal eens wat speurwerk gaan verrichten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minutes ago, cannarie said:

Ja nou en? Jij riep het zojuist ook en dat was ook op niks anders gebaseerd dan dat iemand anders het gezegd heeft. Zo blijven nou eenmaal al die mythes in stand.

Overigens lees ik hier alleen een hele discussie over minerale, biominerale en biologische voeding, maar misschien lees ik er overheen.

Klopt. Dat heeft ook te maken dat ik Pg waarschijnlijk veel en veel hoger inschaal, dan jij dat doet. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Hier  een inleiding van Cannakid...

 "En nóg een voordeel is dat niet bij iedere waterbeurt de afvalstoffen van de plant mee terug het medium worden in gespoeld. De plant scheid afvalstoffen af en deze komen rond de stam terecht. Als de plant water krijgt van boven worden deze afvalstoffen steeds weer mee de grond in gespoeld. De wiet wordt hierdoor “scherper” en je krijgt meer kans op hoestbuien."

 

En vervolgens ook een comment van Wazzup. @Kees A Dit is misschien ook interessant voor jou. Wazzup beschrijft hier ook het blumatsysteem....

"Mijn ervaringen:

 

Goed!! Maar een tensiometer is wel lekker. Af en toe denk je dat ze wel heel weinig geven terwijl je aarde diep van binnen nat zat is. Een tensiometer stelt je gerust. Ga niet constant lopen bijstellen, geef het de tijd om een evenwicht te bereiken. Zet je druppelaars NIET te dicht langs de stam (zoals ik in eerste instantie had gedaan): daar zet de plant tenslotte zijn afvalstoffen en zouten weg, liever wat daaromheen."

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@420man010.

Ik heb in dit topic en ook in andere topics van jou (dacht ik hoor, maar corrigeer me als het niet zo was), steevast geprobeerd om suggesties te doen ten aanzien van de vochthuishouding. 

Een goede vochthuishouding zal altijd een factor blijven die ook aan de basis staat, van de ontwikkeling van je planten. Ik dacht de suggesties varieerden van

* Satéprikker

* Tensiometer

* Gaten maken aan de zijkant, onderin de potten

* Het toevoegen van wormenmest en cocos

Als ik dit topic nu zo'n beetje heb doorgenomen, kan ik dan de conclusie trekken dat je nog steeds twijfelachtig bent in je watergift ?

Als je twijfels hebt over je waterhuishouding, dan is het aannemelijk om ervoor te zorgen dat je aarde in ieder geval luchtig genoeg is. Van de Promix weet ik gewoon dat die niet luchtig genoeg is, want ik heb ze zelf hier liggen. Van die Lightmix weet ik het niet, maar redenen genoeg om het nog luchtiger te maken, volgende keer.

Misschien zou je het de volgende keer eens een potje met dit zakje kunnen proberen, om te zien of daar een merkbaar verschil in optreedt, ten opzichte van andere potten.

Ik heb bij een maatje een kweekje mogen aanschouwen van die Bio Terra. Ik was blij verrast !

http://www.canna.nl/nl/producten/biocanna/bio-terra-plus/

Bio Terra Plus

BIOCANNA Bio Terra Plus is een 100% natuurlijke plantaardige mix die speciaal is ontwikkeld voor de biologische landbouw. Dit product is gecertificeerd door Control Union Certifications voor gebruik bij de biologische teelt van gewassen.

BIOCANNA Bio terra Plus is een turfgereduceerde potgrond bestaande uit de beste kwaliteit witveen, kokosvezel, organische grondverbeteraar en organische meststoffen, zonder materiaal van dierlijke afkomst. Kokosvezel is een duurzaam alternatief voor turf. De combinatie van de uitzonderlijke fysieke eigenschappen van witveen van hoge kwaliteit met hoogwaardige kokosvezel is een oplossing die niet alleen een ideaal plantsubstraat oplevert, maar is ook veel minder belastend voor het milieu dan een mix die alleen op turf is gebaseerd.

BIOCANNA Bio Terra Plus bevat alleen organische meststoffen van plantaardige origine die vrijkomen naar behoefte van de plant. Op deze manier krijgt de plant altijd de optimale hoeveelheid voedingsstoffen. Met dit eenvoudig maar effectief systeem bereikt ook de minder ervaren teler geweldige resultaten bij het gebruik van BIOCANNA Bio Terra Plus.

BIOCANNA Bio Terra Plus is in eerste instantie ontwikkeld om biologische teeltmethoden te ondersteunen en is ideaal voor gebruik samen met andere BIOCANNA producten zoals BIOCANNA Bio Vega en BIOCANNA Bio Flores.

Grondstoffen van hoge kwaliteit

De turf die wordt gebruikt is van de beste kwaliteit en wordt op maar een paar plaatsen in de wereld gevonden. De langere vezelstructuur van de turf in BIOCANNA Bio Terra Plus is veel lichter, en dat vormt een groot voordeel voor de plant.

Verder bevat Bio Terra Plus een meer uitgebalanceerde soort stikstof variant om de groei van de plant te verbeteren. Daarnaast draagt het goedgekeurde kalkproduct bij aan een betere bodem.

Nieuwe grondverbeteraar toegevoegd

  • Verbetert de vitaliteit, kwaliteit en groei van planten.
  • Stimuleert de groei en functionaliteit van nuttige bodembacteriën.
  • Stimuleert de ontwikkeling en symbiotische activiteit van Mycorrhiza-schimmels.
  • Verhindert dat nitraat wordt uitgespoeld met het (drain)water en houdt de essentiële mineralen beschikbaar voor de plant.
  • Een verhoogd watervasthoudend vermogen en verbeterde drainage eigenschappen zorgen voor een goede 'doorluchting' van het substraat voor snellere beworteling.

Regulering van voedingsstoffen

De plant reguleert zelf de behoefte aan voedingsstoffen, maar je dient wel regelmatig te controleren of de juiste hoeveelheid in het substraat aanwezig is. Als je teveel BIOCANNA Bio Vega of Bio Flores gebruikt, zal de plant nog steeds de hoeveelheid voedingsstoffen opnemen die hij nodig heeft, maar creëert dan wel een zoutstructuur die je dient uit te spoelen. Als je niet genoeg BIOCANNA Bio Vega of Bio Flores gebruikt, zal dat leiden tot een verhoogde consumptie van de voedingsstof in Bio Terra Plus, wat kan resulteren in vergeling van de planten. Het is daarom zaak dat je je nauwkeurig houdt aan het groeischema van BIOCANNA Bio Vega of Bio Flores.

Natuurlijk en gemakkelijk

BIOCANNA Bio Terra Plus zorgt voor een continue vrijgave van voedingsstoffen en heeft een stabiele en voorspelbare pH-waarde van begin tot eind. Een stabiele pH-waarde zorgt voor een continue vrijgave van essentiële voedingsstoffen gedurende de eerste 4-6 weken, afhankelijk van het soort gewas dat u verbouwt. BIOCANNA Bio Terra Plus helpt u tijdens de gehele groeicyclus!

Bio Terra Plus

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

@greentjeonatrip

Dat klopt, ik doe die dingen ook op de wormenmest en cocos na, dat zal ik in n volgende kweek gaan doen

Twijfelachtig tja, ik maak me alleen snel zorgen als de aarde niet "snel genoeg" droog trekt waardoor ik soms iets te voorzichtig word en dat is voornamelijk in het begin van de kweek

Maar dat is deel van mijn karakter, bang dat iets fout gaat

Die canna aarde ziet er goed uit trouwens, dan hoef ik qua advies van jou er alleen nog maar wormenmest aan toe te voegen naast de toevoegingen die ik al gebruik, bedankt :tu

Ik zal de growshop eens vragen of ze die kunnen leveren

Wat je zegt over de promix klopt ja, daarom zijn ze in de lightmix sneller door het water heen

Toch apart dat die ene keer dat ik er aurora indica in had gezet het hartstikke goed ging

Ik lees je adviezen, denk er over na en waardeer altijd de moeite die je er voor neemt, je praat niet tegen een muur hier ;)

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 hours ago, vakman said:

Je blaast binnenshuis af toch?

LV buiten hier nu 38%, in huis 25%. Das ook wel een verschil...
Lang leve Brabant :lol:

Weer een reden om jouw kant op te komen :rofl

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik was in diverse topics aan het lezen en liep pardoes tegen een post van Sannie aan over het bodemleven. Ik weet niet zeker of het in de juiste context staat, maar ik zou hieruit kunnen opmaken dat hij een tweetal weken geeft voor het bodemleven actief te maken. Ik weet trouwens niet of hij op zin eigen site er iets over zegt. Oordeel zelf.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vakkie.

In datzelfde topic liep ik tegen een post aan van Rataplan.

Ik vond het interessant genoeg om te delen, mede omdat hij zo van het testen was en sluit misschien aan op hetgeen jij eerder schreef, in hoeverre het met minerale voeding te maken had...

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
41 minutes ago, 420man010 said:

 

Die canna aarde ziet er goed uit trouwens, dan hoef ik qua advies van jou er alleen nog maar wormenmest aan toe te voegen naast de toevoegingen die ik al gebruik, bedankt :tu

 

Ik heb toen deze wormenmest gekocht. https://wormenkwekerijwasse.nl/product-categorie/bodemverbetering/wormenmest/

Het zit gewoon vol 'leven' en ik denk dat dit van toegevoegde waarde kan zijn bij jou voor dat bodemleven, voor je water- en zuurstofhuishouding en wellicht in de strijd tegen ongedierte. Daar heeft het altijd al om gedraaid in een organische kweek, dat zal nooit veranderen. Die cocos en de vezels ervan, zorgen voor een nog betere waterverdeling en met die cocos hebben die wormpjes ook nog meer dan genoeg te peuzelen. Die cocos zal uiteindelijk ook verteerd gaan worden, maar je maakt mij in geen 100 jaar wijs dat dit in een korte reguliere kweek gebeurt. Zoals al veel eerder gezegd in dit topic, voor beiden geldt dat dit gewoon een geweldige stimulans is. Je zou ook hier weer kunnen kijken, hoe eentje het doet zonder en eentje met worm.

Ik geloof dat in de aarde van Plagron ook worm zit.

Je kunt je verder afvragen hoe 'goed' en hoe 'vers' die wormenhumus is. Je begrijpt dat dit nooit zou kunnen opboksen tegen een verse zak uit een wormenkwekerij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat bedoel je nu Green?

Dat het wel problemen geeft?

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 hours ago, greentjeonatrip said:

Langs de stam is zeker niet goed. Onthoud dat je plant haar afvalstoffen bovenin afzet. Die ballast wordt alleen maar groter, wanneer je plant groter wordt. Je begrijpt dat het niet wenselijk is om die ballast naar onderen te kiepen, door langs de stam te gaan gieten. Ik begrijp verder de insteek wel van die tabs met dat gieten, maar houdt ook het andere in je achterhoofd.

 

17 hours ago, cannarie said:

Daar was ooit in een oud topic van mij eens een discussie over, omdat oude rocker dit ook riep en om deze reden helemaal pvc buizen om zijn stammen legde.

 Conclusie was geloof ik dat dit een verhaal was dat in de wereld was gebracht door ene spacecees, maar verder nergens in de reguliere wetenschap (of waar dan ook) terug kwam. 

Maar als je een goede link hebt wat dit verhaal wel ondersteund @greentjeonatrip, heb ik niks gezegd ;)

Cannarie.

Je had me zeker aan het denken gezet !

Ik wist dat ik meerdere malen een onderbouwing had zien voorbijkomen, dat het bladerdek (natuur) als een soort 'paraplu' fungeert, waardoor het bij de stam altijd droog is.

Hier een voorbeeld....

"Vele wateren vanboven en dat gaat natuurlijk ook best. 
In de natuur zorgt het bladerdek ervoor dat langs de stam de grond droog blijft en er daardoor weinig tot niks aan ballastzouten weer terug naar de drinkwortels spoelt. Voel maar eens aan de aarde rondom een den of spar die is kurkdroog ook na hevige regenval. Net zo leid de cannabis plant water ver van zijn stam af. Een ongetopte, grote buitenplant zal ook bij regen nagenoeg droog blijven rondom de stam.

In onze kleine 11 liter potjes is dat wat moeilijker Als het bladerdek kleiner is dan het potoppervlak regent de pot te nat buiten en als het bladerdek groter is dan de pot gaat nagenoeg alle regenwater langs de pot. Het bladerdek van een beetje plant is al veel breder dan de pot zelf dus die afzetwortels zitten ook langs de potrand in een 11 literpotje. Cannabis wortelt van nature niet zo heel diep eerder vlak. 

In 11 liters, Wat eigenlijk veel te klein is om een normaal evenwicht tussen wortelkluit en plantkroon te hebben. Spoel je dus naar mijn mening altijd ballastzouten mee naar onder ook als je niet vlak langs de stam maar langs potrand giet. Maar zoals reeds gezegd gat van boven gieten natuurlijk ook prima, ze vallen er niet dood van om maar alle niet opneembare ballastzouen tellen wel mee in de EC waardoor je dus minder wel opneembare voudingszouten kunt toedienen zonder over de maximale EC te gaan.

Overschakelen van van boven gieten naar van onder geven kan volgens mij gewoon en is niet echt nadelig.
Idd vele wegen naar Rome. Ik zeg ook niet dat van onder geven het heilige vuur is. Ik geef enkel mijn eigen bevindingen weer."

 

Ik kon daarin wel altijd de gedachte volgen, dat dit dan ook de plaats is, waarin de plant zich ontdoet van die ballast. Ik heb daar overigens zelf nooit echt last van gehad met enkel bovenlangs wateren, maar wijt dit vooral aan enerzijds het bodemleven die dit opvangt en anderzijds het uitsluiten van het gebruik van flessenvoeding.

Toch ben ik naar aanleiding van jouw opmerking gaan zoeken naar een duidelijke concrete onderbouwing (wetenschap), dat een plant ook daadwerkelijk via de uitscheidingskanalen, haar ballast bovenin afzet, rondom de stam.

Wat waar is, is waar Cannarie......Ik kan die onderbouwing tot dusver niet vinden.

 

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minutes ago, vakman said:

Wat bedoel je nu Green?

Dat het wel problemen geeft?

Dat wat problemen geeft Vak ?

Ik reageerde aan de ene kant nog op een  post van Echep, eerder in dit topic, die de combinatie van worm en cocos niet voor de hand liggend vond (goed dat je het even aanduid trouwens) en aan de andere kant een verschil aan te duiden tussen verse wormenmest en die wat in een zak van Plagron zit.

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, greentjeonatrip said:

Dat wat problemen geeft Vak ?

Dat beetje mineraal in bio-minerale voeding ;) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 hours ago, greentjeonatrip said:

Langs de stam is zeker niet goed. Onthoud dat je plant haar afvalstoffen bovenin afzet. Die ballast wordt alleen maar groter, wanneer je plant groter wordt. Je begrijpt dat het niet wenselijk is om die ballast naar onderen te kiepen, door langs de stam te gaan gieten. 

19 hours ago, vakman said:

Is dat niet voornamelijk bij het gebruik van minerale voeding?
 

1 hour ago, greentjeonatrip said:

Dat wat problemen geeft Vak ?

13 minutes ago, vakman said:

Dat beetje mineraal in bio-minerale voeding ;) 

Ah, ok Vak, maar ik had het in eerste instantie over de ballast van de plant zelf, niet over de voeding. Na jouw antwoord, haakte ik wel even in over de ballast die er ook in flessenvoeding zou kunnen zitten. ^_^

Ik denk ook dat dit reuze meevalt Vak, al zal dat toch ook afhankelijk zijn van de mate waarin de kweker het meegeeft, de methode die hij erop nahoudt en zullen er ook vast verschillen zijn in de mate van ballast onder diverse verschillende merken voeding.

Zo weet ik van Omni bijvoorbeeld, dat die voeding  (naar eigen zeggen), zodanig is samengesteld, dat deze vrij zou zijn van afvalstoffen en ik weet niet meer of het nu Rataplan was of Wazzup, maar 1 van die 2 gebruikte destijds ook BioNova, omdat die claimde dat er ook weinig ballast in zou zitten.

Overigens lees ik ook in die tekst van Canna net, (Bio Terra) het volgende...

"Als je teveel BIOCANNA Bio Vega of Bio Flores gebruikt, zal de plant nog steeds de hoeveelheid voedingsstoffen opnemen die hij nodig heeft, maar creëert dan wel een zoutstructuur die je dient uit te spoelen"

 

 

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, 420man010 said:

 

 

Die canna aarde ziet er goed uit trouwens, dan hoef ik qua advies van jou er alleen nog maar wormenmest aan toe te voegen naast de toevoegingen die ik al gebruik, bedankt :tu

Ik weet niet of je in die Canna aarde nog veel moet gaan toevoegen 420, omdat je het hebt over de 'toevoegingen die je al gebruikt'. Dat zou je zelf moeten ervaren.

Ik wil het zelf ook nog heel graag gaan testen en zal ter zijner tijd sowieso een potje gaan zetten, met enkel die aarde en dan kijken hoe of wat, maar voor alles.....een moment. :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

:tu

Ik hou het nog wel even bij de Batboost :P
 

Wazzup en Doc hadden toen/nog steeds toch een eigen merk voeding?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutes ago, greentjeonatrip said:

Ik wil het zelf ook nog heel graag gaan testen en zal ter zijner tijd sowieso een potje gaan zetten, met enkel die aarde en dan kijken hoe of wat, maar voor alles.....een moment. :P

Daar zouden we dan HEEL GRAAG een verslagje/fototopic van willen zien dan :whistling :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minutes ago, vakman said:

Wazzup en Doc hadden toen/nog steeds toch een eigen merk voeding?

 I don't know vak.

6 minutes ago, vakman said:

Daar zouden we dan HEEL GRAAG een verslagje/fototopic van willen zien dan :whistling :P

Ik kom hier nog wel eens een keertje terug, om te laten zien waar moeder natuur (onder kunstlicht:P) toe in staat is. :rofl

Sowieso voel ik die verplichting wel, omdat ik tot nu toe enkel testverslagen heb laten zien, om te ervaren wat nu wel of niet goed is en waarin ook info staat die mogelijk achterhaald is en  ik tegelijkertijd altijd wel ben blijven lezen, lezen en lezen. Ik ben toen ook gewóon alvast begonnen met kweken en richtte me ook vooral op ervaringen van anderen. Dat is nu wel grotendeels anders. ik zie door de 'data bomen' bijna het database niet meer. :D

Ik heb momenteel een aantal andere zaken aan de kop Vakkie.

Give it some time. ^_^

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minutes ago, greentjeonatrip said:

Ik heb momenteel een aantal andere zaken aan de kop Vakkie.

Niks ernstigs hoop ik?

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, vakman said:

Wat bedoel je nu Green?

Dat het wel problemen geeft?

Ik heb nog eens die bijdrage gelezen van rataplan.

Interesting it is...:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, greentjeonatrip said:

Ik heb nog eens die bijdrage gelezen van rataplan.

Interesting it is...:)

Het wordt alleen maar beter en beter :verrygood

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@greentjeonatrip Ik ben ook nog eens wezen zoeken en zie dat het idd door heel veel mensen (maar wel aalleen op dit forum) gezegd is. Waaronder idd ook door @whazzup, die ik wel weer als wat betrouwbaardere bron beschouw. Maar een expert opinion blijft wetenschappelijk gezien zeer weinig zeggen. Helemaal ook omdat ik nergens nog een overtuigende onderbouwing ben tegen gekomen, maar wel een heleboel vage theorieen en claims (de wiet wordt er scherp van bijv) waar mijn bullshit receptoren meteen van door het dak gaan. Ben ook nog wat taaie teksten over plant fysiologie doorgeworsteld en ben nergens iets in deze richting tegen gekomen.

Dus voorlopig houd ik het op onwaar en zal als de tegendraadse lul die ik ben, bij elke waterbeurt nog een klein beetje extra langs de stam laten lopen :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...