Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Naar aanleiding van de vele vragen die ik als beginner heb, ga ik beginnen met dit kweek verslag. Ik heb 3 auto northerns ontkiemd op 27 april, in de koffiefilter methode, 3 zaadjes gebruikt 3x ontkiemd. 100% dat was een mooi begin. Daarna meteen in een 15l pot met plagron light mix. Planten in de vensterbank gezet daar waar ik het meeste licht heb. ( geen lampen dus wel iets gestrekt begonnen) na een week of 3 alleen water gegeven te hebben, niet te nat niet te droog ben ik gestart met 1/4de dosis plagron alga grow, naar mijn iedee ging dat goed dus langzaam opgehoogd na 4ml per anderhalve liter. Na een maand begon het flink te ruiken in de kamer en heb ik de planten verhuisd na de kas ( deze is met kalk gewit dus geen last van te felle zon of potten kijkers).

Zijn inmiddels beland in week 7, nu heeft 1 plant die iets minder licht heeft gehad naar wat ik dacht een achterstand gehad, is iets minder vol met schutbladeren.

Maar deze plant had wel ruim als eerste bloeiharen en staat al ruim 2 weken toppen te maken. De andere 2 planten alleen nog maar bloeiharen en iets dat op de eerste top vorming lijkt. Nu heb ik wel een vraag:

wanneer begin je met de bloeivoeding aangezien plant 1 al flink topjes krijgt maar nog steeds 5 cm per 2/3 dagen groeit? Ik heb ooit gelezen dat bloeivoeding pas moet als de plant stopt met groeien, wie kan mij helpen???

Alvast veel leesplezier en ik zal regelmatig foto's posten

20190606_162415.jpg

20190611_164924.jpg

20190611_164859.jpg

20190611_164853.jpg

Edited by Kroame

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is trouwens de genetica 20190612_104955.thumb.jpg.3f919f570d23a74c99395891df3b7c97.jpg

 

Edited by Kroame

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is beter ;)

Is weer tijdje geleden dat ik plagron heb gebruikt, maar 4 ml is de max aangegeven hoeveelheid die op de fles aangegeven staat toch? Lijkt me veel te veel. Autoflowers hebben doorgaans niet zo veel voeding nodig.

 Jouw redenatie van zo lang het goed gaat voeding opvoeren kun je beter omdraaien. Namelijk zolang het goed gaat niet te veel voeding toevoegen. Tekorten aanvullen is makkelijker dan overvoeding corrigeren.

En als je dan toch voeding toevoegt, nu wel bloeivoeding gebruiken. Zal sws voorlopig nog wel even genoeg groeivoeding in ie grond zitten ;)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@cannarie ik heb een type fout gemaakt. 4ml is idd de max per liter volgens het flesje en dat heb ik overgenomen in de tekst maar ik gebruik 4ml per 1,5l, zal de tekst meteen aanpassen. Is het dan ook al wijs om voor de andere 2 planten met alleen bloeiharen over te stappen op bloei voeding? En moet ik dan eerst flushen met alleen water of kan ik gewoon meteen beginnen ( ben echt een leek hoor)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee hoor, bij de eerste zichtbare bloei gewoon overschakelen op bloeivoeding

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ik zou hooguit eens starten met " de helft " van wat op die verpakking staat. Misschien dat @plagron daar anders over denkt ?

Zorg maar dat je waterhuishouding op orde blijft.

Ziet er goed uit ! :verrygood

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minutes ago, greentjeonatrip said:

En ik zou hooguit eens starten met " de helft " van wat op die verpakking staat. Misschien dat @plagron daar anders over denkt ?

Zorg maar dat je waterhuishouding op orde blijft.

Ziet er goed uit ! :verrygood

 

 

 

Ik was int begin begonnen met een kwart van de dosis, ga ik met de alga bloom ook doen, just to be safe. En idd dat zou plagron ook kunnen aanbevelen op de fles

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minutes ago, Kroame said:

En idd dat zou plagron ook kunnen aanbevelen op de fles

Ik stelde de vraag aan een forumlid.:D

1 hour ago, cannarie said:

 Jouw redenatie van zo lang het goed gaat voeding opvoeren kun je beter omdraaien. Namelijk zolang het goed gaat niet te veel voeding toevoegen. Tekorten aanvullen is makkelijker dan overvoeding corrigeren.

Houd deze insteek vast !

 

Beter concentreer je je op de bouwstenen waaruit de plant daadwerkelijk zijn energie haalt, namelijk :

* Licht (hoofdbron)

* CO² (ventilatie/circulatie)

* Water

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag heeft de 1 dame haar eerste 1/4de dosis alga bloom gekregen, is nu 94cm hoog maar schijnt ook nog steeds hoger te groeien. De andere 2 dames krijgen voorlopig alleen nog maar alga grow aangezien daar nog steeds alleen maar een paar bloei haartjes te zien zijn en lichte top vorming, ze groeien ook nog aardig door, tikken de 96cm aan. Ze zijn in 7 dagen bijna 20cm hoger geworden.

In de gegevens staat als oogst maand 9-10 weken na ontkieming, nou ik denk dat het wel 12-14 weken word.

( foto is net voor het water geven genomen dat je niet denkt foi wat ziet die aarde er droog uit.)

20190613_162745.jpg

Edited by Kroame
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nice. Ze staat wel een beetje droog. Proberen dat de bladeren omhoog wijzen. Als je moeite hebt voor de vochtbalance kan je gebruik maken van een tentiometer in het begin. Denk zo'n 15 Euro in de lokale bouwmarkt. Idd zeker opletten met de voeding. Ik gebruik ook plagron alga grow en bloom. Ik gaf in het begin 0,5 ml en het was al teveel. Als je een email stuurt naar Plagron maken ze een voedingschema op maat, ook voor auto's. 

Grts

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fearghus.

In onze teelt gebruik ik vooral  de "Blumat digital tensio meter" voor een goede vochthuishouding en deze doet dat de hele cyclus. Ze zegt je bijvoorbeeld wanneer er nog voldoende vocht in je medium zit, wanneer ze wil drinken en wanneer 'even' niet. Ze zegt op welk moment ze aan het drinken is. Ze zegt met welke voetjes dat ze naar bed gaat en met welke voetjes dat ze opstaat......ze zegt zoveel meer dan iemand die het niet gebruikt. Wanneer ik profielen doorlichtte van de 'oudere, uitstekende kwekers', betrapte ik hen ook op het gebruik ervan, dat is niet voor niets.....

Een verkeerder watergift staat misschien wel aan de basis van de meest voorkomende problemen in een teelt, waar mensen zich het hoofd 'breken' over de oorzaak en veelal grijpen naar de verkeerde middelen, zoals voeding bijvoorbeeld. Ik ben graag van het uitsluiten en deze digitale tensiometer doet dat, de hele cyclus, zodat ik zeker weet dat de waterhuishouding op orde is, omdat dit 1 van de cruciale zaken zijn in het verloop van een kweek  en ik mij op andere zaken kan concentreren....

Een paar weken geleden kreeg ik een bericht van een maatje, die eerder dezelfde hoeveelheden gaf als @Kluns nu doet. Na het gebruik van de tensiometer 'verdubbelde' deze watergift bijna en dat is inderdaad wat wel vaker gebeurt (neemt niet weg dat iets 'te' droog mogelijk wat minder problemen geeft, dan te nat) . Ook gaf hij aan dat zijn plantjes langer groen bleven met het sterke vermoeden dat dit door de watergift kwam.

Er zullen kwekers zijn die tot hun schrik constateren dat ze veel te nat kweken, maar andersom gebeurt minstens zo. Bedenk maar eens wat je betaalt voor 2 grammetjes in een CS. Door het 'goed' gebruik (hier gaan mensen nog weleens de mist in) van dit metertje is de kans aanzienlijk dat je in je kweek wel iets meer oogst dan deze 2 extra grammetjes en daarmee heb je dus ook al lang en breed je geld terugverdiend in de eerste de beste aardekweek die je ermee start.

Over het gebruik in bakken van 50L of meer kan ik niets zeggen, heb daar nog geen ervaring in, maar alles tussen de 11L en 45L is prima. En je hoeft natuurlijk ook niet in iedere pot 1 erin te steken. Wanneer je 1 gebruikt voor de kleinste en 1 voor de grootste, dan heb jij een prima beeld.

Je bent een dief van je eigen beurs, wanneer je het niet doet.

https://www.blumatshop.nl/blumat-tensiometer-grondvochtigheid

Had ik maar aandelen. :vape:

Edited by greentjeonatrip
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@greentjeonatrip, ik zal eens na die meter kijken en andere meters en dan ff n keuze maken. Maar kan dat natuurlijk niet constant in de gaten gaan houden, moet ook gewoon na het werk haha. En een kas maakt het er natuurlijk ook niet makelijker op met al die variabelen die constant  veranderen zoals warmte en luchtvochtigheid dus de ene x hoeven ze om de dag water en de andere x elke dag

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de meest simpele vorm (waar de meesten ook mee starten en prima mee uit de voeten komen) hoef jij feitelijk maar 1 enkel keer te kijken op die meter, namelijk iedere keer op het moment dat je water gaat geven. Wanneer je na je watergift uitkomt op circa 70 mbar, is dat prima en kun je wachten met de volgende watergift tot deze 130 mbar aangeeft. Als jij tussen deze waardes blijft, doe jij het goed.

Als je er meer ervaring mee hebt, ga je ook pas op andere zaken/momenten letten. 
Het maakt mij ook verder geen reet uit of anderen deze wel of niet aanschaffen....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe ik nu kijk is of de plant mooi omhoog wijst en hoe vochtig de aarde in de pot is, zeg maar ff met de vinger dr in. Met op tillen kan ik geen wijs uit worden want 1l is maar n kilo en een kilo verschil voel ik niet echt. Dus dan is die meter wel een uitkomst ja. Tnx for de tip heren.

Ik geef ze nu water met voeding van boven af in donut vorm gieten zeg maar, of moet je juist van onderen water met voeding geven?

Is het verder normaal als de bladeren ietwat gaat hangen als ze gaan slapen zeg maar, ik gebruik geen kunstlicht in de kas.

Ik probeer ook na de kleur te kijken en of er geen verkleurde puntjes aan komen.

Vergeef me mijn onwetendheid en vele vele vragen:rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is goed om in het begin te starten van boven en met het afdekken van de toplaag zal er ook wat meer worteling plaatsvinden bovenin.

Het is uitstekend om na verloop van tijd te switchen naar het wateren van onderen. Het plantje wordt groter en daarmee nemen ook de ballaststoffen toe die ze bovenin afzet en die ballast kiep je liever niet weer mee terug naar onderen (gieten rond de stam mijden). Ongedierte zal een drogere toplaag ook minder prefereren en bij dat switchen naar onderen zal ook hier onderin wat meer vertakking van wortel gaan plaatsvinden. 

Wanneer je een goed samengestelde aarde hebt die in staat is om veel vocht vast te houden en over een goed vertakt wortelstelsel beschikt, zal het wateren van onderen zo goed worden volgezogen dat het vocht tot bijna bovenin trekt.

Hangen met slapen is normaal.

Succes :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch maar ff alleen water zonder bloei voeding voor de eerste plant, blad is nu wel heel donker groen met een beetje blauwige rand om de kartels heen. Andere 2 planten vandaag voort eerst bloei voeding en door wat ik zag op de eerste plant 1/8ste ipv 1/4de dosis. Weet niet of je het op de foto kan zien maar goed, gister was de kleur een stuk lichter20190615_192801.thumb.jpg.595d95e5ad5bd4e9d7b7a7ea9f9c8720.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

De dames zijn weer flink gegroeid, 104, 108 en 110cm hoog nu, toppen beginnen nu mooi te groeien ook in de andere planten. 

Van de plant die als eerste in bloei stond is het eerste blad ( 3 vingers ) boven de kiemblaadjes geel geworden, kan iemand mij vertellen wat dat betekent of is dat gewoon normaal??? Pls help en reply als je dit leest

20190618_162350.jpg

20190618_162435.jpg

20190618_162359.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is geen ramp, wacht tot ze er afvallen en haal ze dan weg. 

Vaak worden de eerste blaadjes van de plant halverwege afgestoten, vangen ook minder licht omdat ze onderaan zitten. De plant stoot ze af en neemt de voeding weer op van het blad en laat het vallen. 

Zolang de andere bovenste bladeren maar niet verkleuren gaat het goed :tu

Gr, X

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Xaim, tnx man ik schrok al n beetje.

Ooit ergens gelezen dat bladeren geel en zouden afsterven als de plant bijna klaar zou zijn maar deze is nog lang niet zo ver. Moet wel zeggen dat ik wel verwacht had dat ze veel verder zouden zijn. Dit is week 8 en volgens de info zou het week 9/10 oogsttijd zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij die auto's krijg je vlugger gele bladeren. Meestal de grote bladen onderaan eerst. Reken er maar een week of 4 bij :D Had ik ook hier. Tegen dat ze klaar waren, was 3/4 van de plant geel. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik naar de toppen kijk,l zal het nog wel een week of 5/6 kunnen gaan duren voor ze zo ver zijn:tu

Gr, X 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ff weer n update.

1 dame is echt super blij, staat kaarsrecht op en het blad staat fier omhoog, er beginnen ook al mooi thrigomen op de bladeren rond de topjes te komen.

Andre 2 zijn ook flink bezig met overal toppen toppen te bouwen, ik merk dat 1 plant meer dorst heeft die hangt wat en 1 plant is echt sip, heeft dus ook flink dorst maar heeft her en der ook wat meeldauw denk ik. Her en der zie ik wat schimmel pluis dus die zal ik moeten behandelen met melk en water, zal wel door de hoge luchtvochtigheid in de kas komen, ik heb daar geen foto van het licht in de kas belet me goede foto'ste maken met mn mobiel.

Foto 1,2,en 4 zijn van de blije plant foto 3 van de minder blije plant, zal morgen en foto proberen te maken van de sippe plant

20190621_170451.jpg

20190621_170820.jpg

20190621_170515.jpg

20190621_170921.jpg

Edited by Kroame
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zojuist gezien dat de bloeiharen onder aan de stam en richting halverwege bruin aant worden zijn, werd tijd de grootste plant is ni 117cm en de andere 2 zitten rond de 110cm. Nu zullen ze vast niet veel meer gaan groeien. Laat nou die dikke toppen maar komen.20190621_195404.thumb.jpg.e153ad338b489d6185bb744c06bf80b8.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die andere plant zal net iets te nat hebben gestaan. Normaal gezien zal die wel bijtrekken en terug blij worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...