Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Kiko82

Afstand Led Strip/Bar licht van gewas.

Recommended Posts

Hallo mensen,

 

Ik ben Kiko82 en ik ben bezig met een kweekje en , heb nu net sinds een paar dagen Led Bar/Strip lichten hangen(Fluence"achtig") uit China die ik op 30 35 cm heb hangen. Nou vroeg ik me af wat nou de beste afstand is boven het gewas. Ik wil natuurlijk een goede diepte hebben in het gewas, maar moet natuurlijk rekening houden met topjes die te dicht op de lamp zitten. Ik zit nu in week 2 bloei dus heel veel zorgen over de topjes hoef ik me nog niet te maken. Wat word hierin aangeraden? De lampen zijn 900 watt. 

Bij voorbaat dank en bij vragen hoor ik het graag.

 

20190608_204429_HDR.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onlangs begon er iemand over de veroudering van de stickies hier, maar hier over zou nou eens een stickie gemaakt moeten worden.

De hoogte tov je gewas heeft niks te maken met dieptestraling of intensiteit, maar met verdeling van het licht. Je wil de lamp zo laag mogelijk hangen tot het punt dat het ten koste gaat van de lichtverdeling.

Dit punt wordt bepaald adhv de stralingshoek van je lampen en de afstand waarop die lampen van elkaar af hangen.

Bij diy ledstrips kom dit neer op 50% van de afstand tussen de afzonderlijke strips. Ik kan me zo voorstellen dat jou lampen wel ongeveer de zelfde stralingshoek zullen hebben dus zou dat op het zelfde neerkomen.

Mooie plantjes heb je daar trouwens. Maak er eens een verslagje van ;) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor je reactie @Cannarie. Ja ik dacht al zoiets, maar soms lees je toch over light bleaching als de lamp te dicht op de toppen hangt. Ik hou deze hoogte voor nu even aan en kan altijd nog verhogen. Als er meer animo is naar een verslag van mij, ben ik daar zeker voor in. Zit nu in week 2 bloei dus het kan zeker nog.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De kans op light bleaching schijnt met zulke lampen niet zo groot te zijn, omdat het veel relatief kleine lichtpunten verdeeld over een groot oppervlak zijn. Hierdoor is de lichtintensiteit nergens heel extreem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok dat is mooi om te weten. Bedankt voor je reactie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeker animo voor een kweekverslag!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er wordt misschien niet altijd gereageerd maar er zijn altijd stille kijkers :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is zeker waar. En het is leuk om info te delen. Heb hier ook heel veel dingen geleerd door vooral veel mee te lezen. Dus een keer iets terugdoen mag zeker. Dus bij deze zal ik vanavond even een verslag beginnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, er zijn zeker meer mensen geinteresseerd in dit soort lampen.

Overigens let met die hoogte wel op dat die afstand van "50% van de hart op hart afstand van de strips onderling" wel alleen op gaat als de lamp de hele ruimte overdekt. Indien niet dan moet de lamp wel hoger om ook het kweekoppervlak "om de lamp heen" egaal te belichten.

Dus stel je hebt een 120x120 ruimte en je lamp is 80 x 80cm met strips die onderling 20cm van elkaar zitten. Dan is die 10cm berekend op basis van half de strip afstand echt te laag, want dan belicht je feitelijk maar een oppervlak van ongeveer 100x100 cm echt goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wietefras de lampen zijn 100 bij 86 cm in een 1.20 bij 2.40 tent. Dus neem aan dat ze op de juiste hoogte hangen.  Met de strek die er nog kom zal ik ze wel nog iets verhogen. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

en aan de wandkant wat extra marge aanhouden voor jeweetwel :punk:

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Kiko82 said:

de lampen zijn 100 bij 86 cm in een 1.20 bij 2.40 tent. Dus neem aan dat ze op de juiste hoogte hangen.

cmtje of 17 dus ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou zit ik ff met de aansluiting van de lampen te kloten, omdat er 2 stekkers per lamp op zitten(vraag me niet waarom). Ik heb een schakelkast voor 2 lampen(Hier had ik voorheen 2 dimlux 1000 watt op)De leds had ik in een verlengsnoer gedaan. En toen in de schakelkast. Niet de beste oplossing ,maar voor nu kon het even niet anders. Het voltage van de leds is 85 tot 265 volt. Denk dat de opstartstroom van een led toch anders is dan van een Dimlux De schakelkast is een 2x 1000 watt van Puk support?

Wat is nu wijsheid? Een nieuwe schakelkast halen voor 4x 600?

Alvast bedankt voor de hulp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is toch prima? Een beetje overkill zelfs lijkt me zo.  De opstartspanning van je leds zal niet zo hoog liggen (of korter zijn ofzo) dan van hps lampen. Die opstartspanng vang je bovendien toch op met je relais?

Ik heb mijn led armaturen ook gewoon op mijn oude davin schakelaar die ik voor hps gebruikte aangesloten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja vind het eerlijk gezegd niks om te werken met verlengsnoeren. Maar het armatuur is zo gemaakt dat er 2 powersupplies per lamp zijn. Dus heb 4 stekkers. Ik ga gewoon goede 2 wegs verlengsnoeren halen die ik rechstreeks in mijn schakelkast kan doen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...