Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Arie

Schoonmaken RDWC / Growrilla 4.1S / Hydro

Recommended Posts

Heb onlangs een Growrilla 4.1S hydrosysteem RDWC aangeschaft. Deze dient voor ingebruikname te worden schoongemaakt / gesteriliseert . Heeft iemand hier ervaring mee. Ik heb begrepen dat dit met een chloor of waterstofperoxide oplossing kan. Echter weet ik geen verhoudingen. Moet neem ik aan het systeem vullen met water en daarna chloor of waterstofperoxide aan toevoegen het systeem een tijdje laten draaien en daarna goed schoonmaken. Wie kan mij hierin adviseren ? Alvast bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij zijn er nogal wat manieren en spullen om het schoon te krijgen.

Op Amerikaanse forums staat hier veel over geschreven. Sommigen gebruiken gewoon bleach, anderen weer chloor dat in zwembaden gebruikt wordt.

Maakt allemaal niet zoveel uit. 

Zie verhoudingen staan van 1 : 150. Dus 1 liter Bleach op 150 liter water.

Maar ja, welke bleek kopen ze dan? Want er zit tussen merken onderling nogal wat verschil.

Kortom, het maakt eigenlijk geen flikker uit.

Je gooit er wat water in, je gooit er een beetje bleek bij, je ruikt effe of je er iets van merkt. Je laat het effe staan, en daarna spoelen.

Ik denk dat dit spoelen nog het allerbelangrijkste is.

Vraag me ook werkelijk af of je een nieuw apparaat moet desinfecteren, maar misschien better safe then sorry, zoiets.

 

Ik heb in het verleden wel eens chloor gekocht bij zo'n zwembad handel. Waren van die tablets in een emmertje. Had ergens gelezen dat dit goed desinfecteerd en geen schade voor planten zou opleveren.

Liet het door leidingen, slangen en bakken lopen. 

En daarna goed spoelen.

 

Watersofperoxide zou ook moeten werken, en het voordeel daarvan is dat het vervalt tot waterstof en zuurstof.

Koikarpergasten gebruiken het ook. Zij gooien iets van 1 tot 2 ml waterstofperoxide van 35% in een liter water.

Je kan ook naar de drogist gaan (als je geen 35% kan kopen) en dan koop je daar 3%. Daarvan doe je dan 11 tot 22 ml in een liter.  Een flesje met 120 ml kost bij Kruidvat iets meer dan een Euro. 

Ik denk echt dat je met die laatste dosering al meer dan voldoende ontsmet bij een nieuwe set. Dus met 1 flesje van Kruidvat kun je dan 11 liter aanmaken.

Hogere concentratie is relatief goedkoper, maar niet altijd even makkelijk te verkrijgen om de hoek.

Gooi er niet teveel in. Meen me te herinneren dat het corrosief is in hoge concentraties.

Edited by Kees A
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks Kees A voor je snelle en duidelijke reactie! Fijn weedkend 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Arie said:

Thanks Kees A voor je snelle en duidelijke reactie! Fijn weedkend 

Hoop wel dat je een mooi verslag maakt van je grow met zo'n set.

Dat zien we hier jammer genoeg niet zo vaak voorbijkomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

35% peroxide kan je als particulier niet meer kopen ivm terrorisme wetgeving, 13% is de max en daar heb je niet zo veel aan.

Check bij een GS voor een system cleaner (Aptus heeft er 1 in assortiment), dat werkt ook goed tegen een bio film wat de eigenlijke reden is waarom je je systeem dient schoon te maken en houden want dat kan oa wortelrot geven maar ook rare dingen met je pH.

De 1e keer zou een keer doorspoelen met een lichte dosering zat moeten zijn want je hebt nog geen organische verontreiniging in de bak gehad.

Chlooroplossingen (bleek) is het laatste wat je zou willen gebruiken, de pest voor het mileu.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...