Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Kees A

CO2 toevoegen: CO2 fles of Propaan?

Recommended Posts

Als je op grotere schaal CO2 wil toevoegen, is aardgas de handigste en goedkoopste oplossing (als er tenminste een aansluiting in de buurt zit)

Oneindige aanvoer, geen gesleep met flessen, goedkoop.

Maar stel dat je geen gas-aansluiting hebt, wat is dan de beste oplossing?

CO2 flessen of Propaan? Of iets anders?

En hoeveel heb je wel niet nodig per M2?

Is dat spul makkelijk te koop voor een privé-persoon?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Qua Prijs/efficiëntie -> Propaan oxidatie > CO2 gas laten ontsnappen (ligt een beetje aan je inkoopprijzen, maar gebruik van propaan is al snel 4/5 keer zo goedkoop/efficiënt)
Praktische toepassing: Ik vind CO2-gas laten ontsnappen in de ruimte het handigste, omdat het vrijwel geen effect op de temperatuur heeft.

Hoeveelheid per m2 is een "domme" vraag. Ik neem aan dat je zelf wel kan invullen waarom. Zo niet, dan is CO2 niks voor jou/moet je nog heel veel lezen en leren.

 

Ja, makkelijk te koop voor jan en alleman (hier in het zuiden in ieder geval). Zowel propaan als CO2. Beter is wel om een bevriende handelaar te hebben. De hoeveelheden CO2 die nodig zijn bij een beetje ruimte zijn normaliter niet nodig voor laswerkzaamheden of aquaria.

 

Succes. En mocht je wat willen weten, dan vraag maar raak.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Thomson said:

Hoeveelheid per m2 is een "domme" vraag.

Wellicht legde ik het onhandig uit.

Maar toen SWIM met CO2 werkte, ging dat gewoon op de gasaanluiting van het gasbedrijf. Geen idee hoeveel kuub gas SWIM extra verbruikte.

Als men CO2 flessen zou gaan nemen, dan zou ik graag willen weten op hoeveel flessen je dan moet rekenen bij een kweek.

Dus met die 'per M2, bedoelde ik:

Stel je hebt een hok met 10 lampen op 10M2.

Hoeveel CO2 flessen van welke afmeting verbruik je dan per week als je een ppm van zeg maar 1.200 zou willen bereiken en aanhouden?

Dit in week 4 van de bloei als de planten al flink groot zijn.

(ik ga er effe van uit dat dit de week is dat er het meeste verbruikt wordt)

Snap wel dat het soort-, grootte-, groei, hoeveelheid planten-afhankelijk is. Maar er kan toch wel een indicatie of bandbreedte van verbruik te benoemen zijn?

 

 

Hoop dat dit het iets beter weergeeft wat ik bedoel.

 

Zo ja, wat zou het verbruik zijn in Propaan in de boven omschreven situatie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat je hier moeilijk een antwoord op kan geven is maar net hoeveel je afzuigt, hoe hoog en breed de ruimte is en nog wat variabelen.

De mensen die grote hokken hebben sjouwen zich een ongeluk weet niet of dat een antwoord is;p

Edited by Fatamorgana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, ik snap wel dat er veel variabelen zijn.

Maar er is toch wel enige indicatie te geven.

Bij niet of nauwelijks afzuigen en een hok van 10 M2 met een hoogte van 2,80 meter.

Als iemand zegt: Mijn hok was zo groot, zoveel lampen en ik gebruikte zoveel CO2 per week.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als Nederland van het gas afgaat, wordt dat nog wat.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sure, ik geef wel een indicatie. Je hebt er alleen niet zo veel aan. 

10 m2 -> 4-6 kg per week bij relatief lage ppm (600-1200).

 

Overigens, ik ben een hele lange tijd niet meer actief geweest, maar ik denk dat deze vraag 10 jaar geleden al 50 keer is gesteld op dit forum. Vandaar mijn "kortafheid".

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 6/13/2019 at 5:13 PM, Thomson said:

Overigens, ik ben een hele lange tijd niet meer actief geweest, maar ik denk dat deze vraag 10 jaar geleden al 50 keer is gesteld op dit forum. Vandaar mijn "kortafheid".

Ik had wel de zoekfunctie gebruikt, maar zoeken op te korte begrippen kan niet. CO2 is zo'n woord van maar 3 letters.

De info die ik wel vond was niet eenduidig.

Wel zag ik toevallig vandaag in een heel lange topic van TheWizz het volgende staan: Het Co2 systeem bestaat uit een fles en een doseerapparatuur. Dit alles wordt geregeld door een timer A. De fles is ongeveer 1 meter hoog en weegt 40kg. In een wat kleinere ruimte van +/- 10 lampen doet men een hele oogst met deze flesvulling.

Hij bouwt op van 600 naar 1300 ppm. Zegt hij.

Iemand anders zegt weer het volgende:

Ik maak gebruik van 10 kilo flessen. Als ik mijn ppm niveau op 50% zet dus ca 1000. Dan slaat de elektrische klep op de fles behoorlijk vaak aan. Met een 10 kilo fles doe ik dan ook maar een week.

Hij heeft 6 x 600 in zijn ruimte en werkt met een (soort) OptiClimate.

En weer iemand anders gebruikte 2 x 11 liter flessen en die bouwde op van 400 naar 1100 onder 10 x 600 Watt op bijna 10 M2.

 

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precies ja. Geen pijl op te trekken dus.

Tip voor de volgende keer: gebruik Google, niet de zoekfunctie op dit forum.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben het hele forum door gaan spitten en dan vooral veel posts van Racker gelezen.

En dan steeds weer antwoorden gelezen van andere leden die er op reageerden en toen weer die hun posts gaan lezen.

Het kost wat tijd, maar je komt ondertussen zoveel andere interessante zijpaden tegen, dat je echt uren en uren blijft lezen.

Het forum is zonder leden als Racker wel enorm verarmd.

Ik gun iedereen zijn buitenkweekje of gangkast met 3 plantjes, maar godverdomme, wat stonden er tot 6 jaar geleden toch geweldige verslagen op dit forum.

En welke vraag je ook stelde, er kwamen meteen antwoorden op van gasten met echt verstand van hoogwaardige techniek.

Nu zijn die er ook nog wel, maar stukken minder. Als je nu iets zou vragen over een OptiClimate, dan moet je blij zijn als er ueberhaupt iemand reageert.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minutes ago, Kees A said:

Ik ben het hele forum door gaan spitten en dan vooral veel posts van Racker gelezen.

En dan steeds weer antwoorden gelezen van andere leden die er op reageerden en toen weer die hun posts gaan lezen.

Het kost wat tijd, maar je komt ondertussen zoveel andere interessante zijpaden tegen, dat je echt uren en uren blijft lezen.

 

:lol:

Racker, Whazzup, Donner, Atmo, enz enz.....honderden pagina's verdomme :lol: heeft me weken, maanden gekost. Waardevolle info, die je vandaag niet meer ziet bovendrijven.

We doen het  maar ermee hé kees. Slimme rakkers.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vraag me alleen af waar al die gasten gebleven zijn?

In de gevangenis? Dood? Gestopt? Helemaal binnen? Dement? Blut? 

Want er is inmiddels zoveel nieuwe techniek zoals led dat het toch ook voor die mensen nog steeds interessant zou moeten zijn om hier nog wat te posten & te vragen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Fatamorgana said:

komen

Alleen met dat 'komen' valt het een beetje tegen :)

Ik was toch altijd wel onder de indruk van de kennis van mensen zoals Racker, Citybox, BBB. Whazzap. Heb sommigen ook wel eens ontmoet op een meeting bij Doc ergens in de Beemster.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is alweer tijd terug. Daar was ik ook.

 

Meeste zijn na de "growshop" wet weg gegaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Forum is ook erg verandert, is niet echt meer een forum wat uitnodigt om eens leuk over je kweekjes te kleppen met gelijkgezinden, als je groter kweekt dan microformaat wordt er al meteen gezeken over broodkwekert dit en dat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind juist dat het aanvallen van broodkwekers minder is geworden.

Komt waarschijnlijk vooral omdat die niet meer op het forum te vinden zijn :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan ook zijn dat er tegenwoordig nauwelijks nog broodkwekerts zijn in Nederland.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt me stug. 

Ik merk dat de meesten veel meer onder de radar blijven. 

Wel denk ik dat een soort tussengroep, die ik maar even ongenuanceerd de 'nette burger die toch stoute dingen doet' noem, afgehaakt is.

Vroeger was het nog niet zo'n heksenjacht. Bij de GS stond een container waar je je afval in kwijt kon. Dan kwamen op zaterdag de opeltjes langs, kinderzitje achterin en de kofferbak ramvol zakken aarde. En die kwam die middag dan 3 x langs. In de shop zelf leek het wel een voetbalkantine. Iedereen lekker kletsen met een bakkie koffie erbij. 

De medewerkers van de shop gaven adviezen over vanalles en nog wat. Als ze je gezicht vaker gezien hadden of je kwam met een bekende mee, dan zeiden ze ook waar je de stekken kon kopen, wie de opkopers waren (beiden meestal zij zelf) en wie je meterkast kon ombouwen (een neef die bij Nuon werkte :) )

Als je nu komt, moet je eerst langs artikelen die er voor de sier staan, zoals schoffels, bloemzaadjes en een kruiwagen. En ze verkopen je waar je om vraagt, en dat is het.

Dus denk dat er nu veel meer grote kwekers zijn, en heel veel kleintjes met een klein kamertje, tentje, schuurtje.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees A CO2 flessen werken goed, je hebt er verschillende formaten van. Je kunt als je niet te veel afzuigt ruim een week doen op een fles van 10 kg in een ruimte van 20m2. Een vulling kost 30 euro per fles, ik ken een adres waar ze geen vragen stellen en heel blij zijn als je contant betaalt. Sjouwen is kut en valt op een gegeven moment wel op.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, gtti said:

10 kg in een ruimte van 20m2.

Bedoel je dan ook 20 M2 gebruikte ruimte, dus met bijvoorbeeld 15 tot 20 lampen erin?

En wat is dan je gemiddelde ppm wat je haalt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees A

Ja inderdaad. Bij 600 ppm gaat ie ongeveer een weekje mee. Ik ga persoonlijk nooit hoger dan 900 ppm.

Vaak heb ik van begin tot eind aan 4 a 5 flessen genoeg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt.

Ik denk dat als jij niet hoger gaat dan 900 ppm, dat dan die smaak, waar je in een ander topic over sprak, al helemaal niet door CO2 kan komen.

Want zo hoog is 900 ppm nou ook weer niet. 

 

10 KG is volgens mij de grootste fles die je kan kopen, toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee hoor, je hebt zelfs co2 flessen van 100 kg, maar die sjouw je niet zomaar naar binnen.

Grootste die ik heb is 20KG volgens mij.

Ik denk ook niet dat het daaraan kan liggen, maar dat krijg ik steeds te horen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...