Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Alldin30

Beginner met 17 stekjes amnesia

Recommended Posts

Hallo iedereen.. 

Ik zou mij eerst graag willen voorstellen alleen weet ik nog niet goed waar ik dat moet doen! 

Wil graag mijn kweekverslage hier doen. 

Ik ben pas begonnen met mijn eerste kweek op aarde. 

Vriend van mij heeft mij een hokje gebouwd, met een uitlaat box van 550 m3 

Geen box voor inlaat verse lucht maar via onderdruk gecreëerd! 

2 600watt hps lampen

Ruimte is ongeveer 3 bij 2 meter! 

Heb ze 1 week laten voorgroeien daarna meteen op 12/12. 

Staan over 2 dagen 2weken in bloei. 

Heb er 5 getopt en de rest zo gelaten.. 

Moet helaas nu werken, zal er morgen wat meer over vertellen. 

29FDB729-36F4-4B0A-BBEF-D10592B7F0B3.jpeg

C1D4483C-4956-4ABF-B26A-354F791CC20C.jpeg

B9964139-B2A9-4570-BA8D-92E81C099413.jpeg

B97A17D8-0526-4040-A516-B7EB64BB52F6.jpeg

477C66E2-68ED-4B51-B6EF-C57AA4E562F4.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welkom!

 

2 x 600 HPS in een ruimte van 2 x 3 meter is best veel.

Maar ik neem aan dat je planten maar op iets van 2 tot 3 M2 staan, toch?

 

Hoe geef je water?

 

Hoe trek je verse lucht binnen? Je geeft aan via onderdruk, maar waar komt de lucht binnen? En hoe heb je dit afgeschermd voor licht?

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minutes ago, Kees A said:

Hoe trek je verse lucht binnen? Je geeft aan via onderdruk, maar waar komt de lucht binnen? En hoe heb je dit afgeschermd voor licht? 

En waar (welke temperatuur) komt die lucht vandaan? 550m3 afzuig is, zeker in de zomer, heel erg weinig op 1200W. Aan je fotos te zien gebruik je ook geen evsa die je als laatste redmiddel zou kunnen dimmen op een warme dag.

En idd waarom zo'n enorm hok gebouwd voor 2x600W hps? Overal waar geen wand om de planten staat, heb je lichtverlies.

succes iig

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk niet dat een speciaal gebouwd hok is.

Ik zie volgens mij een radiator, dus denk dat 1 slaapkamer gebombardeerd is tot hok.

Maar alle je punten kloppen. Die afzuiger zal enorm volluit gaan loeien als er weer zo'n dag komt als 2 dagen geleden met temperaturen van rond de 30 graden.

Het prijsverschil tussen afzuigers van maten die redelijk dicht bij elkaar liggen, is niet zo groot. Altijd wat groter nemen; je kunt altijd nog dimmen.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ kees: ja indd, heb n bak gemaakt van ong 2 bij 3 en daar staan nu 17 planten in. 

Ben begonnen met 35 planten maar tot 2 keer toe mislukt ivm de warmte en LV, en op cocos geprobeerd! 

Nu aarde gepakt voor de zekerheid en maar 17 plantjes.. 

vriend van mij heeft het hokje gemaakt.. 

het is indd een kleine slaapkamer, heb in die kamer een gipswand gemaakt met aan de binnenkant een gat (boven) en aan de buiten kant een gat onder! 

Ze krijgen geen licht omdat de deur van de slaapkamer er nog zit, dus ik heb een hok in een hok zeg maar, met een deur! 

Ze krijgen de verse lucht indd van de woonkamer of liever gezegd het gangetje ertussen.. ik heb geluk dat het hok aan de achterkant heb waar de zon in de morgen schijnt maar tegen de middag aan de voorkant. Nu heb ik een hele goeie luchtkoeler, helpt niet altijd maar beter iets dan niets! 

Nu krijg ik heel binnenkort een 1000m3 met filter en hoop dan indd de temp een beetje geregeld te krijgen! 

Met de hitte is het indd rond de 33 graden in het hok.. 

@canarrie: zal vanavond een foto maken van het hok en hoe het n beetje in elkaar zit! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Benieuwd naar de foto's want ik snap het nog niet helemaal.

Maar als je planten hebt staan op een oppervlakte van 200 x 300 cm en daarboven hangen maar 2 lampen, dan is dat wel heel weinig licht per 1 M2.

Maar ook daar moet je maar eens een foto van maken.

Een afzuiger van 1000 M3 is prima. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is goed, zal vanavond goede en duidelijke foto’s maken! 

Alvast bedankt voor jullie hulp!! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi kees, ik heb 11 liter potten en ben begonnen met 35 plantjes dus mijn bak is 125 bij 175.. dus ik denk dat 2 lampen wel voldoende is toch.,? Maar ik zal strax foto’s maken van de hele setting.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

125 x 175 kan zeker.

Vind het niet heel lekker qua verdeling. (200 x 100 of 125 x 250 lijkt me logischer)

Nu is het middendeel bovenmatig verlicht t.o.v. de lange uiteinden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minutes ago, Kees A said:

Vind het niet heel lekker qua verdeling

Beetje afhankelijk van de kap natuurlijk, maar Gavita geeft voor hun 600W lamp een beschijningsoppervlak op van 80x120cm. Dan zou je met dit oppervlak nagenoeg perfect uitkomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat kan kloppen kees, maar ik ben zelf echt geen klusser en was afhankelijk van die maat van mij.. hij wist het allemaal dus ik ben helemaal afgegaan op wat hij mij vertelde! 

Aangezien dit mijn eerste kweek is, zal ik uiteraard als deze oogst klaar is meteen gaan kijken hoe ik het anders kan gaan aanpakken!! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb zeg maar onder 1 lamp de 5 planten staan wat ik heb getopt en onder de andere lamp de andere 12.. die zijn natuurlijk wat hoger nu ong 70 cm.. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@kees, ik geef water vanaf boven omdat het maar n paar planten zijn.. ben wel van plan Om ze over 2 weken ofzo water in de bak te gieten! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

3EA184EF-F57E-4FF7-9335-CB325EF4F59C.thumb.jpeg.785f3e219d580bee5cda177299917941.jpegBij deze het hok wat we gemaakt hebben.. 

Hoop dat het n beetje duidelijk is. 

De slang wat tegen de muur omlaag komt daar komt de lucht doorheen! 

Momenteel is de dag temp rond de 33 graden maar nog niet gemerkt aan de dames dat ze het niet fijn vinden.. 

Hoop dat ik binnenkort de 1000m3 box krijg, dan kan ik de 550m3 gebruiken voor de lucht inlaat! 

Kan ook voor zolang proberen om de luchtcooler in het hok te plaatsen en een T stuk kopen voor op de box, dan kan ik de warme lucht wat van de cooler komt er ook op aansluiten en blaast dan ook naar buiten.. 

4E2C3F7D-A198-487F-943C-80CBB3468C6A.jpeg

E28AEBA6-C8CF-4B00-A790-1C7A3D763FA9.jpeg

80F560A9-F50C-484D-BF8E-344B6CCDE622.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

No offense, maar ik denk niet dat iemand een advies kan geven aan de hand van deze foto's.

Ze maken nauwelijks iets duidelijk.

En een foto van een deur met klink...?

 

Ook je uitleg vind ik niet heel duidelijk. Ik wil best helpen of advies geven (tenminste, als het gaat om iets waar ik kijk op heb)

Maar ik snap de helft van je verhaal niet.

33 graden is wel hoog. Merk je het nu niet, dan waarschijnlijk over een tijdje wel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze gaan op zich goed, alleen op 2a 3 na.. 

Zoals te zien is zijn sommige blaadjes bovenaan naar beneden gaan krullen/hangen.. iemand n iedee wat het kan zijn..? Heb nu net de lampen flink omhoog gedaan, ong op 60/65 cm.. 

Gister in de bak water gegeven 20 liter met voeding van bcuzz! 

Temp is nu 32 graden lampen aan

nacht is de temp rond de 25/26 graden. 

Hoop dat iemand mij kan vertellen wat de betekenis is van de gekrulde bladeren.. 

Ikzelf vermoed dat het toch te warm is waardoor ze dichtslaan..  

B68CC488-8FBC-418A-9AFC-C7BAE0A9A56D.jpeg

07ABD345-85EE-4078-A056-B89D6F308F83.jpeg

D731950F-16DE-466A-B052-80A732BCC212.jpeg

2E5F843A-9434-49E8-B198-5CE505EDC0C6.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou iig adviseren om ook andere verslagen te lezen zodat je o.a ziet hoe andere hobbiesten fotos uploaden.

Ik krijg letterlijk pijn aan mijn ogen als ik je fotos bekijk met licht aan, led verlichting had ik het niet zo erg gevonden :D

 Meet je ook je ph en ec waardes ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

je afzuiging is veelte klein maar dat begreep je al , maar hoe groot is of zijn je inlaat gaten ? 

En waarom zijn je kappen helemaal uitgebogen zodat ze bijna recht zijn ?

 

HoHO

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zegt dat je niet hebt gemerkt dat de dames het te warm hebben. Vervolgens 30 minuten later post je dat de bladeren omhoog staan en vermoed dat ze het te warm hebben. :head_hurts_kr::wtf:.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je inlaat is veel te klein waardoor de temperatuur extra oploopt.

Vuistregel is 3x de grootte van je uitlaat bij passieve luchtaanvoer en voldoende koele lucht aanvoeren, aan beide voldoe je niet.
Ik zie als ik het goed zie een 125 slang hangen waar je 3x de diameter aan inlaatgat van die andere slang (160) moet hebben wil het een beetje werken.

Check zelf ook ipv dat je volledig afgaat op iemand die stelt er veel verstand van te hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Topic kan op slot! 

Heb alles weggegooid, eerst nieuwe en goeie spullen kopen voordat ik weer ga beginnen! 

Alvast bedankt voor het meedenken! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is wel heel rigoureus. 

Je had ook gewoon 1 lamp kunnen uitdoen. Dan had je het waarschijnlijk wel gered in de zomer.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien een reflex van alle negativiteit hier ?

Ik denk met de setup die jij hebt een paar (zelfbouw) led lampen hangen. Heb je ook gelijk je tempratuur voor groote deel onder controle. Voor de rest zou het heus wel mee vallen als je de dames gewoon met beetje liefde behandeld. Ik heb ook niet veel ervaring, maar heb zeker veel gelezen en volg ook aantal verslagen wat mij helpt.

Ik zou zeggen laat gewoon alles staan zoals het is en koop een Led lamp het liefts een COB of met strips of bouw er een als je handig bent maar geen gekleurde disco lamp en ga lekker door met je hobby en de bestaande setup.

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 hours ago, Buyuk said:

Misschien een reflex van alle negativiteit hier ?

Ik weet niet of mensen zo negatief zijn.

Maar deze kweek, de uitleg en het verslag waren van dien aard dat je toch nauwelijks kon zeggen "Top, beetje tweaken, en het komt goed."

Je eigen opmerking 'de foto's doen pijn aan mijn ogen' loopt ook niet over van warmte :)

Als ik @Alldin30 was, had ik dit kweekje afgemaakt. 1 lamp uit. Dan hou je de hitte onder controle. Je gooit je slechtste planten eruit en zorgt dat je nog 120 x 120 aan planten overhoudt. Kweekje afmaken, observeren & leren, opbrengst (hoe klein ook) verpatsen. En van dat geld mooie spullen kopen om die 2de lamp weer aan te kunnen sluiten. Of overstappen naar led, maar dat vraagt meer geld en meer technische kennis. Bovendien kun je dan voor adviezen ook bij minder mensen terecht. Dus gewoon weer 2 kweekjes doen met 2 x 600.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...