Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Kluns

1ste kweek 16x Northern Lights

Recommended Posts

45 minutes ago, Kluns said:

Mmm, ik weet niet of ik dat wel verstandig vind.

 

Je bedoelt of je dat nu in deze kweek nog zou doen ? Dat lijkt me niet. Het was meer een gedachte om dat misschien aan te brengen in aanloop naar de volgende volgende ronde, wanneer je onvoldoende overtuigt bent van je watergift.

Het kan misschien een handigheidje bieden, wanneer je in een enkele valkuil trapt die een tensiometer met zich meebrengt,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah zo.

Ja dat zou kunnen inderdaad.

De volgende ronde ga ik sowieso wat voorzichtiger zijn met water geven:D

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, Kluns said:

Dus zeg ongeveer dat ze allemaal 1.5 L hebben gekregen incl de voeding.

Ik zou in ieder geval voor het restant in deze ronde eens proberen om goed naar de hoeveelheid te kijken, per keer dat je de watergift doet. Ik zou persoonlijk niet zo heel snel een watergift doen, die hoger ligt dan 10% van je potmaat, tenzij er omstandigheden zijn die daar concreet aanwijsbaar voor zijn. Daarentegen denk ik dat een gift van 5% of minder, ook gewoon weer te weinig is om je medium volledig te benutten.

Ik begrijp dat je een week hebt gehad  die misschien niet helemaal volgens plan(t) verliep. Jammer dat je mogelijke symptomen niet eerder hebt kunnen aankaarten, juist omdat je een verslag bijhoudt. 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik krijg ook hulp achter de schermen van iemand en die geeft mij advies gedurende de hele kweek.

Dit foutje is gewoon door laxheid en een beginnersfout van mijzelf.

Het grappige was dat ik een paar dagen voordat ik deze problemen kreeg, nog had gezegd dat ik het allemaal wel mee vond vallen hoe moeilijk het is.

Dus ik denk dat ik gelijk afgestrafd werd door die uitlating :fish:.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 7/5/2019 at 7:03 PM, criticalwidow said:

Dat klopt idd ... je kan er in principe niks meer aan doen. De bladeren zullen niet meer mooi worden ofzo. Maar nadat ik de thee had meegegeven heeft het niet meer doorgezet.

Wat ik dus bedoelde is dat als een calcium tekort in de grond niet de oorzaak is (maar dat de plant het om wat voor reden ook niet kan opnemen), extra calcium toevoegen niet gaat helpen. Dat necrotische plekken in het blad niet meer herstellen is een ander verhaal en spreekt natuurlijk voor zich

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dacht dat Calcium voornamelijk via de uiterste uiteinden van de wortels verloopt. Misschien daarbij  eens van onderen laten drinken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

puur uit intuitie hoor, maar dat lijkt me de reinste flauwekul :)

Edit: in het midden van de pot heb je toch ook uiteindes?

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je van onderen geeft, bestrijk je toch een groter gebied, dan wanneer er boven via de toplaag onnodig vocht verdampt ?

Ook heeft hij met een volwassen plant te maken in de bloei, dus ook meer ballast bovenin en heeft hij twijfels over de watergift. Als je de mogelijkheid zou hebben, waarom zou je ze dan niet eens van onderen laten drinken, in plaats van dat er een gedeelte verdwijnt via de bovenkant en de rest beland, ergens in het midden (waar ongetwijfeld ook wortelpunten zitten:P), mogelijk met wat ballast, omdat het maar een 11L potje is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als we er voor het gemak eens vanuit gaan dat deze hele theorie klopt. Dan wil het dus zeggen dat wanneer het in dit geval nuttig is om het toe te passen, er dus een tekort moet zijn in de grond.

Dit lijkt al niet logisch omdat ts kraanwater gebruikt en aarde als medium. Bovendien is er geen sprake van extreem hoge rv en lage temperatuur.

En als dat dan toch wel het geval is, dan zie ik gewoon wat calmag toevoegen toch een grotere kans van succes hebben om het op te lossen ;) 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar ik op doel, is dat de opname van Calcium vooral plaatsvind via de wortelpunten, toch ?

Was het met Calcium niet zo dat wanneer het met de sapstroom omhoog komt, zich daarna niet (of moeilijk?) kan verplaatsen ?

Dan zou je toch juist willen dat die opname via zoveel mogelijk wortelpunten gaat ?

Als je dan eens besluit om ze ook eens van onderen te geven, bereik je dan in totaliteit ook niet meer wortelpunten ?

 

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, greentjeonatrip said:

Waar ik op doel, is dat de opname van Calcium vooral plaatsvind via de wortelpunten, toch ?

Ja dat was je verhaal.

1 hour ago, greentjeonatrip said:

Was het met Calcium niet zo dat wanneer het met de sapstroom omhoog komt, zich daarna niet (of moeilijk?) kan verplaatsen ?

Klopt. Maar wat is daarvan de relevantie?

1 hour ago, greentjeonatrip said:

Dan zou je toch juist willen dat die opname via zoveel mogelijk wortelpunten gaat ?

Als je dan eens besluit om ze ook eens van onderen te geven, bereik je dan in totaliteit ook niet meer wortelpunten ?

Ik betwijfel of je het zo kan sturen, maar ik volg je gedachtengang.

 

Maar volgens mij snap jij mijn reactie niet. Als jouw redenatie klopt, zou dit toch alleen van toepassing zijn als er een tekort in de grond zit? Anders zou je altijd tegen een calcium tekort aanlopen als je van boven water geeft wat natuurlijk larie is.

En dan waarom een oplossing hanteren die heel misschien een heel klein beetje invloed heeft ipv gewoon je tekort in de grond aan te vullen.

Daarnaast lijkt het probleem van ts niet niet vanuit een tekort in de grond te komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo mensen,

Ik wil 1 deze dagen mijn volgende ronde gaan ontkiemen ,maar nou had ik toch een vraagje.

Voor het ontkiemen heb ik dit station gekocht:

kweekbak_met_groeilicht__zwart_154642615

Er zitten 2  T5 kweeklampen van slechts 24 watt.

De lampen hebben een kleurtemperatuur van 6400K.

Mijn vraag: Hoelang kan ik mijn wietplanten hieronder laten staan voordat ik ze onder mijn 600 HPS moet zetten?

Ik neem aan dat de verlichting niet helemaal optimaal is voor de plantjes?

Zou je bijvoorbeeld hieronder 18/6 kunnen draaien ?

Het lijkt mij zelf van niet maar ik wil toch eens weten waarom niet.

Alvast bedankt boys

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

18/6 draai je toch altijd in de veg? De 6400k vinden de kleintjes heerlijk en zolang ze de ruimte hebben kan je wachten tot je ze onder de 600w knalt. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
37 minutes ago, Limbic said:

18/6 draai je toch altijd in de veg? De 6400k vinden de kleintjes heerlijk en zolang ze de ruimte hebben kan je wachten tot je ze onder de 600w knalt. 

Ik moet toegeven dat ik met de vorige die ik ontkiemd had niet zo nauw gekeken had.

Alles was nieuw voor me dus ik had ze te weinig licht gegeven waardoor het lange sprieten werden.

Maar als ik zo eens naar me kweek kijk dan is dat toch nog aardig goed gekomen voor een 1ste keer!

 

Oke top, dan ga ik ze morgen ontkiemen want ik zit vanaf morgen in de 6de week met me kweek dus dat moet wel lukken!

 

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kluns,

Gaat prima onder die lamp.
Als je ze wat sneller wilt laten groeien kan je ze zelfs ook nog 20/4 zetten:tu
 

Gr, X

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minutes ago, Xaim said:

@Kluns,

Gaat prima onder die lamp.
Als je ze wat sneller wilt laten groeien kan je ze zelfs ook nog 20/4 zetten:tu
 

Gr, X

Gaan we dat doen !

No time to waste !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Net nog even HPS fototjes gemaakt van 3 verschillende planten.

Morgen gaan ze Week 6 in

IMG_20190709_191048.jpg.6418f173582775d7IMG_20190709_191055.jpg.86bddc0b2f3573e5IMG_20190709_191105.jpg.8f6f4a00c41b1ddf

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 hours ago, greentjeonatrip said:

Ik zie net die laatste foto's. Mooi man :verrygood

Thnx!

Ik kom nog met info over hoe en wat , want ik ga het anders aanpakken als deze kweek.

Ook een ander soortje:yummy:.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mocht je te zijner tijd met de tensiometer aan de slag gaan, zijn er nog wel wat richtlijnen die ik je wil meegeven, die niet in het boekje staan.

Als je van meet af aan je draai erin vind, zul je natter kweken.

Gij zult meer oogsten :punk:

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 7/9/2019 at 12:09 PM, cannarie said:

Maar volgens mij snap jij mijn reactie niet. Als jouw redenatie klopt, zou dit toch alleen van toepassing zijn als er een tekort in de grond zit? Anders zou je altijd tegen een calcium tekort aanlopen als je van boven water geeft wat natuurlijk larie is.

Ik snap jouw reactie wel, maar ik had het niet over een tekort in de grond, maar over een tekort aan 'vocht' in de grond, ofwel te weinig vocht ter beschikking voor de wortels....... en de manier waarop je dat doet en dat zou ik al helemaal niet gaan oplossen met cal/mag.

De beste man gaf in de groei ongeveer 500 ml om de 2 dagen, bovenlangs. Dat is grofweg gezegd "een goed gevuld glaasje water" per dag, waarvan niet eens alles wordt opgenomen. Als ik naar die plaatjes kijk met die bladproblemen, kan Ik me ook voorstellen dat het onderin de pot lange tijd droog is geweest en dan komt ts ineens met een royale gift erin van  13%.

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan is het uiteindelijk toch niet een tekort aan vocht wat het probleem geeft, maar juist een overdaad? Die conclusie had ts ook al getrokken.

Waar ik op reageerde was puur jouw idee om een calciumprobleem op te willen lossen door van onder water te gaan geven

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 7/10/2019 at 8:49 PM, cannarie said:

Dan is het uiteindelijk toch niet een tekort aan vocht wat het probleem geeft, maar juist een overdaad? Die conclusie had ts ook al getrokken.

Dat denk ik inderdaad, maar ik trok die conclusie  pas toen ik terug las dat ts wel degelijk een uitglijder had gemaakt en ik nu de klik maakte, dat dit ook misschien in de hand gewerkt werd, door in een eerder stadium (naar mijn mening) voortdurend iets te droog te kweken en ik daarna nog eens naar die plaatjes ging kijken, omdat ik die al lang en breed vergeten was. Ik zag ook dat ik driekwart pagina geskipt had, waarin jullie al spraken over een Calciumtekort naar aanleiding van die plaatjes en het kennelijk voor ts duidelijk was dat hij teveel had gegeven.

Op dat moment was daar voor mij nog helemaal geen sprake van, omdat hij op de eerste plaats weinig concrete info plaatste bij die eerdere plaatjes en op de tweede plaats zou ts eerst nog concreet aangeven dat er idd sprake was van overdaad, omdat op dat moment er alleen maar informatie beschikbaar was, die eerder duidde op het tegenovergestelde.

Toen hij daarna pas aangaf dat hij een keer in totaal ongeveer 1,5L erin kiepte, richtte ik de aandacht vooral op het letten van de hoeveelheid, per keer dat hij watert, maar had ik al helemaal geen aandacht voor het Calciumtekort waar jullie eerder over spraken, laat staan dat ik nog een beeld had bij die plaatjes en hinkte ik wel nog steeds in de gedachte dat hij over het algemeen te weinig gaf, per keer dat hij gaf.

On 7/7/2019 at 7:37 PM, greentjeonatrip said:

Ik zou in ieder geval voor het restant in deze ronde eens proberen om goed naar de hoeveelheid te kijken, per keer dat je de watergift doet. Ik zou persoonlijk niet zo heel snel een watergift doen, die hoger ligt dan 10% van je potmaat, tenzij er omstandigheden zijn die daar concreet aanwijsbaar voor zijn. Daarentegen denk ik dat een gift van 5% of minder, ook gewoon weer te weinig is om je medium volledig te benutten.

Ik begrijp dat je een week hebt gehad  die misschien niet helemaal volgens plan(t) verliep. Jammer dat je mogelijke symptomen niet eerder hebt kunnen aankaarten, juist omdat je een verslag bijhoudt. 

 

Om hier nog heel even op terug te komen....

On 7/10/2019 at 8:49 PM, cannarie said:

Waar ik op reageerde was puur jouw idee om een calciumprobleem op te willen lossen door van onder water te gaan geven

 

On 7/7/2019 at 9:28 PM, cannarie said:

Wat ik dus bedoelde is dat als een calcium tekort in de grond niet de oorzaak is (maar dat de plant het om wat voor reden ook niet kan opnemen), extra calcium toevoegen niet gaat helpen. Dat necrotische plekken in het blad niet meer herstellen is een ander verhaal en spreekt natuurlijk voor zich

Ik ga hier het gesprek aan, betreffende een calcium tekort, vanuit de insteek dat het klimaat afdoende is bij ts, hij over een voldoende kwaliteitsaarde beschikt, maar waar in mijn optiek in ieder geval de vochthuishouding te wensen over laat. De uitglijder van ts neem ik hierin nog niet mee, omdat bij mij op dat moment nog steeds een algeheel gevoel heerst van te weinig wateren. Over het klimaat heb ik wel twijfels, maar tot mijn verbazing kwam ts met mooie temperaturen op de proppen, waar vele andere kwekers de grootste moeite hadden in die periode en de relevantie van Calcium misschien nog belangrijker wordt. Hij zei  niets over de luchtvochtigheid, wat natuurlijk ook wel een rol speelt bij verdamping, zeker bij Calcium.

Ik dacht: "Als je klimaat en aarde goed zou zijn en je hebt het hier over Calcium, als zijnde een tekort aan Calcium, blijft er dan niet ook een reële mogelijkheid over, dat een tekort aan Calcium veroorzaakt zou kunnen worden, doordat er simpelweg te weinig vocht wordt gegeven die ook te weinig wortelpunten bereikt ? "

Vanuit dat standpunt geef ik daar de volgende reactie op, waar ik het later toelicht.

On 7/7/2019 at 9:37 PM, greentjeonatrip said:

Dacht dat Calcium voornamelijk via de uiterste uiteinden van de wortels verloopt. Misschien daarbij  eens van onderen laten drinken.

 

 

@Kluns. Het is natuurlijk erg fijn dat je op X. kunt leunen op de achtergrond. Ik denk wel dat het nuttig is om in een verslag zoveel mogelijk lezers mee te nemen, op het moment dat je een verslag houdt. Waar ik op doel, is dat het voor de lezers prettig is, wanneer je af en toe duidelijke en volledige informatie verschaft omtrent het klimaat, de waterhuishouding en voeding bijvoorbeeld, zeker wanneer er zich problemen voordoen.

Mocht je er, om wat voor reden dan ook, niet meteen met X. uitkomen, dan is het wel prettig, wanneer de inschakelende lezer al over zoveel mogelijk concrete informatie beschikt om je een helpende hand te kunnen bieden. Het is vaak al lastig om een juist oordeel te kunnen geven en het nodigt misschien ook minder uit, wanneer de relevante informatie maar mondjesmaat en onvolledig eruit komt.

Overigens begrijp ik heel goed dat mensen ook resultaten kunnen halen, wanneer ze in een kweek consequent te voorzichtig zijn met hun watergift. Ik heb daar genoeg voorbeelden van gezien, alleen denk ik persoonlijk  vaak dat er  wordt nagelaten om er het maximale uit te halen.

:):j

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...