Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Kees A

1+1=3, maar dan zonder airco of Opticlimate

Recommended Posts

Jaren geleden postte o.a. geacht lid Racker hoe hij zijn ruimtes had voorzien van het 1+1=3 systeem.

In het kort: Je hebt 2 ruimtes naast elkaar. De ene dag, de andere nacht. In beide ruimtes hang je een Opticlimate die iets minder vermogen heeft dan het aantal lampen. Dus hangen er 24 x 600 HPS dan hangt er in die ruimte een OC die eigenlijk bedoeld is voor 16 lampen HPS. De beiden ruimtes zijn ook verbonden met elkaar via 2 afzuigers. In iedere ruimte 1. De ene blaast lucht van ruimte A naar ruimte B, de andere doet het omgekeerde. De bedoeling van deze X-vents is om warme lucht van de dag-ruimte naar de koudere nacht-ruimte te verplaatsen. En om koude lucht uit de nacht-ruimte naar de warme dag-ruimte te verplaatsen. Voordeel van het systeem is, is dat je met kleinere OptiClimates toekan, en dat je geen verwarming meer nodig hebt. De overtollige hitte van de ene kant verwarmt de ruimte waar de lampen uit zijn immers. Er hangt ook nog een labyrint-slang tussen die drukverschillen opvangt. En een kleine afzuiger die voor onderdruk zorgt om stank te voorkomen. In de ruimtes werd CO2 gebruikt (lijkt een bijzin, maar is belangrijk voor dit verhaal)

Nu zijn er tegenwoordig veel mensen die met led kweken en zij 'klagen' juist dat ze soms bij moeten verwarmen. In de nacht vaak (zoals de meesten), maar zelfs soms gedurende dag.

Nu vroeg ik me af wat er zou gebeuren als je de volgende opstelling maakt:

1 dagruimte, 1 nachtruimte, 2 X-vents, geen airco's of Opticlimates, led-verlichting, CO2, 2 kacheltjes.

De opgewarmde lucht in de dag-ruimte hoeft niet te worden afgezogen, want CO2 is er voldoende. Door het niet afzuigen, zal de lucht daardoor (is mijn aanname) in het daghok toch redelijk opwarmen, zelfs boven wat wenselijk is. Vanaf een bepaalde temperatuur gaan dan de X-vent draaien. Zachtjes als de temperatuur ietsjes te hoog komt, harder mocht de temperatuur stijgen. In het nachthok zal de temperatuur ook iets stijgen als de X-vents op gang komen. Resultaat is dat in beide ruimtes de temperatuur goed is. In de nachtruimte staat ook een kacheltje, aangesloten op een thermostaat met bandbreedte. Als de temperatuur bijvoorbeeld onder de 22 komt, dan slaat hij aan. Komt de temperatuur boven de 25 dan slaat hij weer af. Mocht er dus veel warme lucht uit de naastgelegen ruimte komen, dan slaat de kachel af. 

Volgens mij zou dit moeten werken. Zitten wel wat haken en ogen aan. Zoals ontvochtiging en bevochtiging die je separaat zult moeten regelen.

Ook zal er in een warme zomer niet lekker gedraaid kunnen worden, want dan is de temperatuur in het nacht-hok te hoog. Dit zou je weer kunnen oplossen met in iedere ruimte een kleine split-airco, maar dan is de vraag of je op een gegeven moment niet beter toch Opticlimates zou kunnen aanschaffen :)

Heel nauwkeurig zal het systeem ook niet werken, maar binnen een bepaalde bandbreedte moet lukken.

Maar het gaat me even om het idee om het 'nadeel' van led (te weinig warmte) te kunnen tackelen. 

Waar zit ik er gigantisch naast of wat heb ik totaal over het hoofd gezien?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij is het probleem van te lage temperaturen bij led, het feit dat bij minder afzuigen de rv te veel oploopt.

Dat probleem los je op deze manier niet echt op alleen lijkt me. Een ontvochtiger kun je in beide situaties gebruiken (geeft gelijk ook meer warmte), maar het probleem daarvan is dat je je efficientiewinst, wat volgens mij voor de meeste de hoofdreden voor led is, weer teniet doet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou door het uitwisselen van de lucht tussen de 2 ruimtes de lv niet op een redelijk peil blijven?

Ik bedoel: In het daghok zal verdamping plaatsvinden, maar in het nachthok niet. Als je dan lucht uitwisselt, zou dan de lv in beide ruimtes niet aanvaardbaar zijn?

En het eventuele overschot haal je weg met een ontvochtiger. 

Maar, goede gedachte!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is wel zo, maar feitelijk zuig je dan dus niks af ipv weinig in de normale situatie. Ik denk dat als je in beide scenarios niet ontvochtigt, de rv in de door jouw omschreven situatie vele malen hoger oploopt. De absolute vochtigheid haal je er namelijk niet uit

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt. Maar als je met CO2 werkt, zul je hoe dan ook sowieso altijd actief moeten ontvochtigen.

Of je dit nu laat doen door de Opticlimate, je airco of met een ontvochtiger... het ontvochtigen zal in stroomgebruik niet veel uitmaken.

Dus voor dat argument is er geen verschil tussen wel met airco/Opticlimate of zonder airco.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar als het uitgangspunt is dat je met led en met co2 wil kweken en je dus niet/minimaal ventileert en je op een ontvochtiger aangewezen bent om je rv te regelen. Dan snap ik niet waarom je nog bij zou moeten verwarmen. Het is niet alsof led lampen niet alsnog een hele bak warmte genereren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb geen idee hoe warm het wordt met led als je niet afzuigt.

In deze opzet trek je warme lucht van het dag-hok naar het nachthok en koude lucht naar je daghok.

Er zal ook warmte verdwijnen door je wanden, zowel in je dag- als nachthok. Hoeveel dat is zal vooral liggen aan hoe koud de wanden aan de buitenzijde zijn en hoe dik/geïsoleerd de wanden zijn.

De kachels zijn er alleen in nood, als het buiten zo koud is dat je vooral in het nachthok de temperatuur wel eens flink kan dalen. Want daar kan de led uit het daghok dan misschien niet tegenop boksen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het "probleem" met leds is niet zozeer dat er geen warmte van af komt, maar dat de convectie warmte van de leds snel in de afzuiger verdwijnt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus wat gebeurt er als je niet afzuigt?

Hoe warm wordt het? 

Dit is natuurlijk grotendeels afhankelijk van de buitentemperatuur (de temperatuur net buiten je hok of tentje).

Als het daar al warm is, zal de hitte van de led's niet goed afgegeven worden. Maar als het daar koud is, en de wand niet heel erg isolerend, zal er aardig wat warmte verloren gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals je zelf al aangeeft is daar geen zinnig antwoord op te geven.  Snap ook niet wat je met het antwoord zou willen. Als ik zeg 40C,  wat dan?

Anyway, mijn punt is meer dat het lijkt dat je een symptoom probeert op te oplossen in plaats van de onderliggende oorzaak aan te pakken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zat gewoon een beetje te kijken of 2 van de kenmerken van het 1+1=3 systeem, namelijk de x-vents en nauwelijks bij te hoeven verwarmen, toe te passen zou zijn, zonder dure Opticlimates in te zetten. Daar zat ik een beetje over na te denken. Niet meer en niet minder.

Ik begrijp heus wel dat ik geen antwoord zal krijgen over hoe warm het wordt. Maar dat was natuurlijk al duidelijk toen ik direct daarna zelf aangaf dat dit van veel factoren afhankelijk is. 

Maar wat is de onderliggende oorzaak in dit geval?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...