Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Buyuk

Slang/Verloopstuk voor 160mm filter

Recommended Posts

Hoi allemaal,

Zoals de titel al aangeeft kan ik geen gepaste slang of verloopstuk vinden voor mijn softbox en filter van 160mm. Iemand tips of tricks ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is gewoon een standaard maat voor zover ik weet, er zijn genoeg 160 mm slangen dus een verloopstuk lijkt me overbodig. Vele doe het zelf zaken en growshops hebben deze slangen op voorraad. Als er iets is dat je toch niet kan vinden dan hebben ze hier een uitgebreid aanbod.

Share this post


Link to post
Share on other sites

van naar rond 125 ?

de 125 een stuk insnijden of knippen zagen dan over de 160 heen trekken zo ver het kan slangklem er om heen strak aandraaien  en omwikkelen met tape .

en anders een verloop kopen 

:verrygood

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 hours ago, denBoom said:

Dat is gewoon een standaard maat voor zover ik weet, er zijn genoeg 160 mm slangen dus een verloopstuk lijkt me overbodig. Vele doe het zelf zaken en growshops hebben deze slangen op voorraad. Als er iets is dat je toch niet kan vinden dan hebben ze hier een uitgebreid aanbod.

Inderdaad alle shops hebben slangen van 160, maar dat is nou juist het probleem. Alle andere slangen zijn 2/3 cm groter icm filters, zoals een filter voor 125 krijg je een slang voor 127. En dan voor 200 krijg je 203.

Zoals @macerror aangeeft heb ik voor mijn filter diameter van 160 ook gewoon slang van 160 en dan stukjes opengeknipt en over de  160 heen getrokken, dicht gemaakt met tape. Maar dit is niet helemaal lucht dicht

Share this post


Link to post
Share on other sites

De meeste slangen hebben een binnen en buitenmantel.

Die binnenmantel is altijd een beetje rekbaar waar de buitenmantel dat vaak niet is (oa bij combi connect) waardoor montage een crime wordt.

Klein sneetje in de plastic buitenmantel en deze iets opstropen en dan binnenmantel monteren en daarna voorzichtig de buitenmantel weer op zijn plek trekken.

Dan een slangenklem eromheen en klaar is Clara.

160 is 160, ik heb nog nooit 162/163 slang zien liggen bij een GS of groothandel wat met andere maten soms wel het geval is (127/203/254)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lostchild dat heb ik ook gedaan, kreeg alleen de binnenmantek niet er in. Met tape heb ik vanaf de beginpunt van de filter over de buitenmantel van de slang en vervolgens gedeeltelijk over de slang heen getaped.

Dit werkt redelijk maar het is wel tricky.

Zijn er nog andere ideeen, manieren ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Binnenmantel er in krijgen?

Waarin precies?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er over heen bedoelde ik, om uiteindelijk de slang te gaan klemmen. Maar alleen de buiten zijde (plastic) krijg ik over de 160diameter van de filter heen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zou de ringen die in de binnenmantel zitten iets op moeten kunnen rekken waardoor eroverheen schuiven makkelijker moet gaan.
Vraagt enige handigheid.

Wat je zou kunnen doen is de conus iets naar binnen brengen met een tang zodat je begin van de slang er makkelijker op kan schuiven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eroverheen schuiven is heel lastig, meerdere keren geprobeerd zonder succes.

En de conus met de tang gaan buigen vind ik niet echt verstandig, het zou kunnen werken maar iets zegt mij dat ik dat niet moet doen.

Ik zoek eigenlijk iets dat al op de markt is, een verloopstuk voor een 160mm, of een slang voor een fioet voor 160mm die toevallig ergens te koop is. Of een DIY verloopstuk ofzo, geen idee hoe. 

Begrijp niet waarom ze softboxen/afzuigers van 160mm hebben maar geen bijpassende slangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er bestaat een koppelstuk om luchtslangen met elkaar te verbinden, dit zou iets kleiner moeten zijn dan 160 mm.

Ik zou denken dat zo een verbind stuk ook gebruikt kan worden tussen afzuiger en slang.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koppelstuk lost toch niks op omdat je aan beide kanten weer 160 slang hebt zitten wat nu net niet past over die ene flens?

Wat ik zou doen: verwijder de flens die problemen geeft, koop een vervangende  en probeer het nog een keer.

Meet ook zelf na of de slang inderdaad 16cm binnenmantel heeft vd zekerheid.

Ik heb van 2009-2018 met 160 gewerkt (diverse combi en sono deck, ik veranderde nog wel eens wat en gebruikte dan nieuwe slang) en ken dit probleem niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koppelstuk tussen de filter en de slang zou het moeten oplossen, als er tenminste één bestaat dat iets kleiner dan 160mm is. Dan kan je de koppelstuk in de filter en klemmen, aan de andere kant van de koppelstuk de slang klemmen. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus je wil een koppelstuk in de flens van je filter proberen te drukken en daar dan de slang naar de afzuiger op monteren?

Een koppelstuk hoort tussen 2 stukken slang en niet in een flens waar die om allerlei reden uit los kan komen naast dat dat proberen in elkaar te schuiven ook voor flinke wonden in je handen kan zorgen omdat je heel snel uit schiet en de randen net messen zijn?

Heb je wel eens de filter op de kop op de grond en dan de slang zoveel mogelijk opgevouwen erboven en met de hand door de slang heen geprobeerd de slang op de filter te krijgen?

Als je het vlak probeert en je hebt wat slang kan al snel gewicht van de slang voor wat druk op de mantel gaan zorgen waardoor het net niet lijkt te passen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat je allemaal opnoemt heb ik eerder geprobeerd, het probleem is dat ik de filter nu gebruik waardoor er (minimale) geur lekkage is.

Ik probeer voor de volgende ronde een oplossing te vinden, dan kan ik het weer opnieuw proberen, ik ben wel bang dat het weer niet gaat lukken.

Kan ik niet iets bijpassends tussen de slang en filter op maat laten maken ?

Dit is iig de eerste en laatste keer dat ik iets met een 160mm diameter koop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aan welke kant zit het probleem nu?

Past de slang niet op de filter flens of niet op je softbox flens?

In geval vd filter en het is een 160 aangegeven kan je reclameren (zeiken daar waar je hem gekocht hebt) en in geval vd softbox is het een kwestie van een passende flens monteren nadat je de vorige voorzichtig losmaakte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat ik weinig rechten heb om te zeiken.

Het zit namelijk zo bij de flensmaten filters/softboxen en slangen:

Softbox/filter flens 125 - slang flens 127

Softbox/filter flens 160 - slang flens 160

Softbox/filter flens 200 - slang flens 203

Softbox/filter flens 250 - slang flens 254

Zoals je kunt zien is de slang altijd paar mm groter dan de diameter van de afzuiger/filter behalve bij de 160mm, het blijft een raadsel waarom dat zo is.

Trouwens de slang kon met veel kracht door de flens van de softbox heen omdat het van plastic is, filter is van alu (volgens mij) dus bijna onmogelijk

 

Edited by Buyuk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Knip je wel de 1e (metalen) ring van de binnenmantel door met een tang en knip je het alu tussen de 1e 2 ringen ook in zodat je wat ruimte hebt in de mantel om het over een flens heen te krijgen of probeer je het gewoon zoals het uit de doos kwam?

1e optie gaat het best makkelijk na een keer of 2 (slang gaat iets oprekken tijdens je doen wat makkelijker gaat met de ene dan de andere (combi is kut sono heel simpel) met de 2e optie ben je het haasje omdat materiaal opstroopt of de metalen ring die vast zit in de binnenmantel zich niet op laat rekken waardoor het lijkt alsof het niet past.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zelf heb ik een buiventilator en ik heb tegenwoordig meer last van mijn vingers bij het bevestigen van de slang. Alle adviezen om dit gemakkelijker te maken zijn welkom voor mij.

@lostchild heeft hier al vele tips gegeven die hierbij kunnen helpen en het is verstandig om deze eerst te proberen. Ik heb minder ervaring maar ik denk dat ik kan bevestigen dat alle tips een beetje helpen.

  • Slang (verder) inknippen en eventueel terug dicht tapen.
  • Bevestigen wanneer alles op de grond staat.
  • Flens fractie kleiner maken door deze op een plaats beetje naar binnen te buigen.
  • Binnenmantel is beter rekbaar dan buitenmantel. Een geïsoleerde sonoconnect is dus gemakkelijker dan simpele combiconnect.

Als deze tips niet goed genoeg werken zal je moeten gaan experimenteren. Mijn boerenverstand zegt dat een koppelstuk bedoelt voor een flexibele slang van 160 wel iets kleiner moet zijn maar weten doe ik dat dus niet. Er bestaan ook koppelstukken voor flenzen, geen idee welke je eventueel nodig hebt en of dat het werkt. En als je een softbox hebt dan kan je ook nog de flens daarvan vervangen zoals lostchild ook al aangeeft. Als je 1 van elke soort bestelt ben je een tientje kwijt, je kan dus wel wat experimenteren.

@Buyuk  Indien je besluit om te gaan voor iets koppelstuk achtig, laat je dan nog iets weten als je een stuk gevonden hebt dat goed past? Dat scheelt mij weer de moeite van experimenteren en/of de kosten van een nieuwe 125/127 mm setup.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de draad binnen niet doorgeknipt, als ik de mogelijkheid heb zal ik dat als eerst proberen. Vanaf de softbox kan ik een 150mm flens kopen en dat bevestigen aan de softbox dat is geen probleem, filter is het probleem.

Ik gebruik nu de simpele combi slang, ik zal maar even kijken wat handig/makkelijk is. 

Als ik in de tussentijd wat kan vinden dat helpt zal ik het delen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met de CombiConnect slang eerst de binnenste gedeelte door de flens op de manier zoals hier boven eerder vermeld is, daarna de buitenste plastic over de flens (lukt net). Slang klem erover heen en klaar is Buyuk :)

Voor de gene die ooit een softbox willen aanschaffen, koop er een van 125, 200 of 250 diameter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij was het de bedoeling beide delen van de luchtslang over de flens heen te trekken/schuiven en dan dmv een slangenklem luchtdicht monteren.

Je hebt nu een houwtje touwtje oplossing die bij minste geringste geur kan gaan lekken.

Was het niet de flens van de filter die problemen geeft en geef je daar nu de softbox de schuld van met je niet aanschaf advies?

 

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Binnenste en buitenste delen van de slang zijn ook OVER de flens van de filter en softbox.

Ik geef een niet aanschaf advies voor 160mm en daar sta ik ook volledig achter, mijn laatste zin eindigde ook met "Koop er een met 125, 200 of 250 diameter" :oeps

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...