Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
APK

Droogkast

Recommended Posts

Hallo,

Ik ben al een avondje aan het lezen over een simpele oplossing om mn wiet te drogen zonder stankoverlast. Vorig jaar heb ik het op zolder gedroogd en stonk het halve huis naar wiet en had ik moeite om het goed droog te krijgen.

Ik lees twee opties. Een dichte box met een vocht absorberende materiaal (zout of rijst) of een kastje met een filter.

Ik heb genoeg kastjes hier in huis waar ik iets van kan maken. Moet alleen een filter/fan aanschaffen. Hierin lees ik dat de CAN 1500 met 75m3 capaciteit hier een goede keus zou zijn. Deze zijn alleen  niet meer leverbaar. 

Heeft iemand advies of een goede tip voor een koolstoffilter / fan combi voor niet al teveel geld? Of een beter alternatief? 

Dank!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zal ook om de hoeveelheid gaan. Als je 10 kilo nat hebt, moet je 6,7 of 8 liter water wegwerken. 

Dan zou ik een filter gebruiken of als je geld genoeg hebt een uvonair ozon apparaat. 

 

Gaat het om 1 kilo nat, dan gaat het rond de 700 CL.

Dat krijg je met een vochtvreter, of een flinke zak, of een ontvochtiger nog wel weg.

Alles in een kastje en dan luchtdicht afsluiten met tape o.i.d. 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha! Ik ga niet eens aan een kilo komen. Een vochtvreter is inderdaad een goed idee. Toch vind ik het vreemd om mn met liefde  buiten gekweekte wiet in een afgesloten box/kast met een chemisch goedje te doen. 

Zou het geen negatief effect hebben? Een fris briesje klinkt fijner en daar heb ik wel wat geld voor over. Wat is dan een geschikt filter/fan setje voor dit doel met zo weinig wiet. Ik kom er niet goed uit, alles wat ik tegen kom is allemaal vrij groot voor mijn doel. (Vanaf 150m3/h).

Edited by APK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoezo chemisch goedje met die negatieve ondertoon?

Wat denk je dat er in je voeding zit? Zowel voor je planten als voor jezelf. Linksdraaiendeyoghurtgelul.

Vochtvreters bestaan vaak uit Calciumchloride. Oftewel een zout.

Wordt ook gebruikt als gootsteenontstopper, strooizout maar ook door bakkers om brood mooi bruin te krijgen.

Alleen is de laatste variant dan 100% zuiver, en gootsteenontstopper maar 99,9 %.

Maar het zal jouw wietje niks aan doen. Maar als je denkt van wel, moet je een filtertje kopen. Of je knutselt zelf een koolstoffilter in elkaar en hangt er zo'n badkamerafzuigertje aan. 

Of je koopt op Marktplaats een 2de hands ontvochtiger. Misschien dat die boel wel te snel droogt en niet gelijkmatig genoeg. Maar dat weet ik niet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees ADe negatieve ondertoon was niet zo bedoeld. Het kwam voort uit onwetendheid. De waarschuwingen op de verpakking geeft de indruk dat het geen fijn goedje is. Goed om te horen dat het de kwaliteit niet negatief beïnvloed. Ik ga nog even twijfelen. Op lucht drogen spreekt me wat meer aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik bedoelde het ook niet 'geraakt' of zo, dus no worries.

Maar er wordt te snel geroepen dat iets chemisch is, terwijl we omringd zijn met chemie. Het kenmerk van materie is namelijk dat het is opgebouwd uit 1 van de meer dan 100 elementen uit het Periodiek Systeem. Ken je vast nog van school.

Waarmee ik niet wil zeggen dat je alles maar moet eten, drinken of bij je planten moet neerzetten. Maar wel altijd zelf effe checken wat iets is. 

Ammoniumchloride klinkt bijvoorbeeld ook niet echt lekker, maar het is toch de basis van drop (salmiak)

En over GHB hoor je vaak zeggen: "Het is gootsteenontstopper". Klopt, maar datzelfde zout wordt ook voor consumptie gebruikt. En dus ook in vochtvreters.

Zorg er natuurlijk wel voor dat als je het gebruikt dat het water dat opgenomen wordt/waar het zout in oplost, niet met je wiet in aanraking komt.

 

Er zijn ook zakjes van het merk Boveda. Wijdverbreid in de cannabiswereld om wiet op de juiste vochtigheid te houden. Er zijn ook hier leden die ze gebruiken.

Je hebt ze van bepaalde percentages. van 30 tot 85 % of zoiets. Zakje doet niets anders dan vocht opnemen als de lv te hoog is een afgesloten pot, en vocht afgeven als de lv te laag is.

In die zakjes Boveda zit vooral natriumchloride (wat jij en ik keukenzout noemen) en een kleiner deel kaliumchloride (is o.a. zout voor mensen die een natriumarm dieet volgen en zit ook in kunstmest)

Wederom chemisch, hahaha, maar als je keukenzout ook chemisch vindt, dan weet ik het ook niet meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inmiddels een projectje begonnen. Ergens een legerkist gevonden waar granaten in opgeslagen hebben gelegen. (81x50x25cm).20190628_001623.thumb.jpg.2b1d8a774fef4708927112f67254f793.jpg20190628_001652.thumb.jpg.7fbb2c300c455feaa7803872cee7c310.jpg

Een filter en fan gekocht, ze zijn onderweg en hoop ik dit weekend binnen te krijgen. 20190627_221521.thumb.jpg.a342ff3cfa62c5b28870a0a8dbcf3450.jpg

De ventilator wil ik op een tijdklok zetten en een aantal keren per dag een poosje laten draaien, afhankelijk hoe snel het gaat.

Kist komt met de lengte omhoog te staan. Bovenin over de breedte het filter met uitgang naar zijkant. Dan nog gaatjes ergens onderin. Moet nog iets verzinnen voor het knipafval. (Panty spannen?)

Ben benieuwd naar feedback of opmerkingen op mn plan!

Edited by APK
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inmiddels een stap verder met het project. Uitvoer opening gemaakt en afgekit. 

20190628_204743.thumb.jpg.42294dc81ca030191b8e738b610b4fbf.jpg

Binnenzijde voorbereid en afgekit.20190628_212048.thumb.jpg.b849d01b3a051c8b4c6f5ab328585d37.jpg

Electra aangesloten met oude meuk die ik nog had liggen.20190628_222741.thumb.jpg.c2c3cae6da3a77fc0e068638f8119b72.jpg

Filter opgehangen.20190628_222757.thumb.jpg.7158d54828f336a85a689a1d504f2710.jpg

kast trekt mooi vacuüm als ik de deur dicht doe (luchtstroom stopt).20190628_234619.thumb.jpg.caa4b08b0d88f48f2690a1242dcbb56b.jpg

Zit nog met openingen aan de onderzijde. 1 of 2 grote openingen of meerdere kleine gaatjes om luchtstroom te verdelen. Iemand tips?

Edited by APK
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helaas geen reacties gehad. Dus zelf knopen doorgehakt. 

Kist op pootjes gezet zodat er ruimte aan de onderzijde is voor airflow. 4 gaten geboord met een diameter van 4cm. 2 aan de onderzijde en aan beide zijkanten een gat. Expres wat aan de krappe kant zodat de airflow niet te sterk kan zijn. 

Klok staat op 2uur aan en dan weer 2uur uit. Ik zal moeten ervaren of dat ok is.

Ideale droogoeriode is 10 dagen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe komen de toppen er in? Hang je de takken aan draden?

Of ze droog genoeg zijn kun je controleren door het takje waar de top aan zit te buigen.
Als die knakt i.p.v buigt is het droog genoeg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja. 1 netje/lade (nog te maken) voor knipafval. Toppen zoveel mogelijk aan de tak op de kop ophangen aan een draad. 

Overal staat dat langzaam drogen beter is voor de kwaliteit. Dus probeer andersom te redeneren en de airflow daarop af te gaan stemmen. Maar hoe langzaam is goed?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meestal is het tussen de 1 en 2 weken ergens droog. Dat is prima.
Gaat er meer om dat je het zoveel mogelijk natuurlijk laat drogen en niet gaat forceren (zoals sommigen doen met een kachel of oven of andere hulpmiddelen) zodat het na 1 of 2 dagen al droog is.
 

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 6/30/2019 at 12:15 PM, APK said:

Klok staat op 2uur aan en dan weer 2uur uit. Ik zal moeten ervaren of dat ok is.

Interessant. Had je hier wat meer achtergrondinfo over opgezocht ? Ik weet niet zo goed wat ik daarvan moet vinden, 2 uur uit....

Ben  wel benieuwd wat die temp en rv zou zijn in dat kastje, zeker als die fan uitstaat.

Ik zou wel kijken dat je bijvoorbeeld al na een vijftal dagen of week, een aantal topjes verzameld en die samen met een goedkoop luchtvochtigheidsmetertje even in een weckpot of iets dergelijks stopt, om te kijken hoe hoog die luchtvochtigheid vlak daarna is.

Je zou niet de eerste zijn die toch ook  te snel droogt en eindigt met een hooiwietje. Hangt natuurlijk ook van de condities af en hoeveel 'plant' je erin hebt. Hoe meer blad, hoe meer er verdampt moet worden. Heb zelf wel eens nat gemanicuurde toppen aan de tak gehad, was blij dat ik na 5 tot  7 dagen toch eens  ging checken.

 

Leuke apk heb je dat kistje gegeven :tu

Edited by greentjeonatrip
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt @greentjeonatrip! Het is voor mij een experiment, ik moest de geur kwijt in huis, dat was vorig jaar echt teveel. Dat lijkt gelukt. De blokken van 2uur aan/uit kwam door de tijdschakelaar die niet in kleinere stappen kon. Inmiddels een andere er tussen gezet die per 15min instelbaar is. Hij draait nu in een cyclus van 15min aan en dan 45min uit. Dit baseer ik nergens op, het moet vooral niet te snel gaan.

Er hangt nu een minuscuul topje in ivm toprot (zie kweekverslag). Dus nog geen goede referentie. Maar dat lijkt snel te gaan. Temperatuur in de ruimte waar de kist staat is ook redelijk hoog op het moment, dus ook dat helpt niet mee.

Een temperatuur/ hygrometer met bluetooth is onderweg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...