Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Hallo allemaal, ik ben Leo uit België.

Ik heb 2 WW autoflower plantjes in m'n tuin in potten van zo'n 60L. De plantjes zijn beide ongeveer een maand geleden ontkiemd.

Nu zitten er wat beestjes op m'n grootste plant, en sommige blaadjes hebben ze al van zitten smullen, de smeerlappen.

Daarom vraag ik jullie hulp, met het identificeren van de zwarte beestjes op de foto, en wat ik eraan kan doen.

Buiten die kleine zwarte dingetjes heb ik ook al een paar kleine rupsjes weggehaald en zie ik af en toe wat mieren.

Voorlopig zitten de beestjes vooral of enkel op m'n grootste plant, de kleine wordt grotendeels gespaard, maar daar zitten wel witte vlekjes op het uiteinde van 2 blaadjes, voeg ik ook een foto van bij.

Ik heb alvast een ecologisch extract besteld tegen bladinsecten.Hebben jullie nog tips? Ik ben bezorgd dat het erger wordt en dat ongedierte m'n plantjes helemaal opeet!

20190521_163517.jpg

20190521_170451.jpg

20190521_170434.jpg

20190521_170458.jpg

20190521_170428.jpg

20190521_170506.jpg

20190521_170419.jpg

20190521_170441.jpg

20190521_170359.jpg

20190521_170346.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heey Leo,

Als ik dit zo zie, dan lijkt het er op dat je last heb van varenrouwmug als ik me niet vergis.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Martijn 20 en wat kan ik daar aan doen denk je?

@Fearghus hele goeie post, had ik al bekeken maar herken niet meteen iets dat lijkt op de beestjes op mijn plantjes..

Bedankt voor jullie antwoord!

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witte vlekken en gaatjes

De witte plekjes en de kleine gaatjes op de planten lijken me het werk van de trips te zijn. Tripsen zijn langwerpige beestjes die met het blote oog bijna niet te zien zijn. Ze zuigen de sappen uit de blaadjes en laten daarbij dan deze wittige plekken achter. In een kweektent kunnen de beestjes snel tot eenplaag uitgroeien, maar buiten gaat dit gelukkig wat minder snel.

Je planten staan nog niet in bloei, dus kun je ze nog goed behandelen met neem olie. Neem olie is een biologisch middel dat je veilig kunt gebruiken. Het werkt prima tegen een hoop ongedierte, alleen laat het een vieze smaak en geur achter waardoor je het beter niet op bloeiende wietplanten kunt gebruiken. Maak een mengsel van 5 tot 8 milliliter neem olie en een liter handwarm water en spuit dat op je wietplanten.

Olie en water mengen niet goed, dus zul je steeds moeten blijven schudden. Wat je ook kan doen is een druppeltje afwasmiddel of een beetje groene zeep toevoegen. Groene zeep biedt op zichzelf trouwens ook al bescherming tegen trips, dus dat is zelfs nóg iets beter.

IMG_7568.thumb.jpg.1b170721a1238846eba55478f056f3eb.jpg

Bron: https://www.cnnbs.nl/vlekjes-en-gaatjes-op-wietbladeren/

Voor varenrouwmug, De bedoeling is dat je twee eetlepels kaneel met een liter kokend water mengt, de boel laat bezinken en het mengsel voorzichtig afgiet. Je houdt dan bruin water en een soort slijm over. Het slijm gooi je weg en het kaneelwater giet je, afgekoeld (!) over je aarde.

Edited by Fearghus

Share this post


Link to post
Share on other sites

5-8ml Neem is veel te veel. 2 bij preventief en 4-5 bij een plaag en dat is als je het aangelengd hebt met een emulgator.

0,01-0,02% Neem olie op een liter water.

Met de hoeveelheden aangegeven (cnnbs als bron?) sluit je blad af wat dan necrotisch gaat worden.

Zonder toevoeging van een emulgator (groene zeep,  of iets als Rimulgan, afwasmiddel werkt niet goed) is mengen niet te doen en spuit je deels pure olie op je planten met alle gevolgen van dien.

Neem kan je ook op bloeiende planten spuiten als je na het spuiten nog 7 weken te gaan hebt maar omdat je 2x moet spuiten (met een interval van 10dgn) lukt dat vaak niet. Dat 2x spuiten (10 dgn tussen de spuit beurten) is nodig om de hele cyclus van ongedierte aan te pakken, met 1x bespuiten kom je er niet.

Neem moet afgebroken worden (vieze smaak) en dat vraagt een week of 7.

Vergeet ook niet de bovenlaag van je medium te bespuiten en dek als het even kan dit ook af want trips zit ook in de bovenste laag van de aarde waar ze vanuit de plant op vallen en verpoppen in hun levenscyclus waardoor als je hier niks aan doet, zo weer trips in je planten tegen zult komen.

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Martijn 20 en wat kan ik daar aan doen denk je?

@Fearghus hele goeie post, had ik al bekeken maar herken niet meteen iets dat lijkt op de beestjes op mijn plantjes..

Bedankt voor jullie antwoord!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de tips!

Ik heb op bol.com een biologische insecticide voor bladinsecten gekocht en 2x m'n planten mee behandeld met een interval van 1 week. Eerst leek het niks te doen, maar sinds een paar dagen lijken bijna alle beestjes weg te zijn! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...