Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
smokymcpott2

superplant evsa

Recommended Posts

Is al beter, maar waarom dan geen strips?

Dit is minder ideaal qua lichtverdeling, waardoor je ze hoger moet hangen en licht verliest op je wanden. Plus met strips ben je goedkoper uit. Moet alleen zelf je boodschappenlijstje maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@denBoom heeft ergens een boodschappenlijstje staan.

En anders zal hij die met plezier maken/kopiëren voor de verwachte wensen.

De constructie van een armatuur met strips is ook veel eenvoudiger.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

De eerste lamp die je liet zien was een beetje weinig om 120X120 te belichten, zelfs op 60 cm hoogte had die moeite met 90x90 te verlichten. Ook ben ik niet overtuigd van de andere leds in die lamp en of die het spectrum verbeteren.

De cree cob's zelf zijn wel goed, maar daar iets voor bouwen is een beetje moeilijker. De efficiency van cob's zal ongeveer hetzelfde zijn als de strips maar ze zijn moeilijker te koelen. De quantum boards zijn eigenlijk hetzelfde als strips, maar de individuele leds zijn gewoon anders geplaatst. Voor de quantum boards zal je ook nog iets moeten bouwen om ze op te hangen denk ik. 

 

On 5/16/2019 at 11:17 PM, denBoom said:

Wil je een simpel pakket ter vervanging van een 600w hps, dan zijn 5 strips (LT-FB24B) volgens mij ideaal in combinatie met een HLG-480H-48A driver. Een 6de of 7de strip toevoegen zal het nog efficiënter (en duurder) maken. Je kan daarna nog meer strips toevoegen maar die 'verdien' je waarschijnlijk niet terug. kostprijs = ((5 strips x €42.91) + (1 driver x €122.85)) x 1.21 btw =  € 409 voor een 600W hps vervanger*.

Kostprijs = ((10 strips voor € 365,31) + (2 driver x €122.85)) x 1.21 btw = € 740 of 750 als er nog een beetje verwerkingskosten bij komen. Achter de bedragen staan links naar de componenten.

Ik ben zelf ook bezig met een frame te maken. Daar staat een shopping list, ik heb wel gekozen voor 6 strips en een ander type driver dus die niet zomaar overnemen. 

De afmetingen van profielen zal je zelf nog wel even na moeten rekenen wat een goede verdeling is voor 5 strips. Ik heb 3 mm dikke T profielen genomen maar deze zijn zeker dik genoeg en je kan ook voor hoekprofielen kiezen. 

Ik heb ook dikkere aansluitkabel toegevoegd, deze zijn bedoeld om door te lussen tussen wago klemmen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je deelt gewoon de 10A van die driver door het aantal strips. Er zal vast ergens een maximum aan het aantal strips zitten wat je op een driver kan aansluiten, maar dat ga je bij normaal gebruik niet bereiken.

 

Die constant voltage (+CC) drivers geven doorgaans ook nog eens 10% meer power dan volgens de specs, dus je kunt het op 2 decimalen achter de comma gaan uitrekenen, maar dan heb je in de praktijk ineens hele andere waardes. Mocht je het toch per se "precies" willen weten dan kun je terecht op de site van Samsung: https://www.samsung.com/led/support/tools/engine-calculator/

 

Ik heb zelf ooit berekeningen gemaakt wat de meest rendabele stroomsterkte zou zijn bij continu 12/12 gebruik van een strip. Bleek dat je binnen het bereik tussen de 1A tot 2.5A geen verschil ziet als je de initiele investering en het stroomverbruik mee neemt.

Bij 10 strips op die 480W driver heb je een hogere initiele investering, maar je betaald minder aan de stroom. Als je er vier op aansluit en ze op 2.5A draait dan heb je minder strips te kopen, maar dan verbuik je weer meer stroom. Ik kom op vrijwel exact dezelfde kosten uit.

5 of 6 strips zou het meest rendabel zijn als je naar de kosten kijkt. Dan ben je welgeteld 20 euro per m2 goedkoper uit over een periode van 3 jaar. Maakt dus ook allemaal vrij weinig uit in de praktijk. 

 

Met meer strips heb je sneller het licht goed verdeelt en kun je dichter op de planten, maar dat houdt ook wel ergens op. Met 4 strips kun je op 120cm al dalen tot 15cm boven het gewas (afstand van de strips is dan 30cm gedeeld door 2 =15cm). Als je er 10 ophangt zou je naar de 6cm kunnen dalen (12cm gedeeld door 2). Dat is in de praktijk toch onhaalbaar doordat er altijd wel wat hoogteverschil zal zijn in het gewas.

 

Als je zo min mogelijk stroom wilt verbruiken zou het kunnen helpen om flink wat strips te gebruiken. Als je 10 strips neemt dan heb je aan 300W per m2 genoeg. Bij 4 strips heb je iets van 340W per m2 nodig voor dezelfde lichtintensiteit. Dus als je gelimiteerd ben in het aantal amperes oid dan helpt dat wellicht iets. Je kan dan uit dezelfde stop meer vierkante meters van licht voorzien.

 

Met 10 strips heb je ook wel wat meer licht. De strips zijn dan namelijk efficienter. Al valt dat ook wel ietsje tegen bij dit soort drivers, want de strips draaien dan ook op een lager voltage waardoor dit soort drivers uiteindelijk minder stroom leveren en dan levert de strip toch weer niet zoveel meer op als je zou verwachten. Tussen 4 strips en 10 strips op een 480W 48V driver zit er iets van 6% verschil in lichtopbrengst (in het voordeel van de 10 strips).

Als je rekent dat "licht=gewicht" dan zou je theoretisch 6% meer opbrengst kunnen hebben met 10 strips ipv 4 strips. 5 a 6 strips zit er uiteraard tussenin.

 

Aan de andere kant, minder strips gebruiken is uiteraard ook minder werk. Je hebt dan wellicht ook iets meer warmte in je tent/hok wat de temperatuur wat kan helpen (als zou ik me daar ook niet al teveel van voor stellen).

 

Kortom, alles heeft zijn voors en tegen en de verschillen zijn relatief klein. Het is meer persoonlijke voorkeur. Persoonlijk ben ik wel gegaan voor iets meer strips, maar ook weer niet "overdreven veel". Maar goed, ieder zijn eigen voorkeuren. 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok  een hele boterham hier mijn kennis van hps word eventjes helemaal omgegeooid  :D .  Ik heb besloten om voor de zelfbouw setjes op greensell te gaan indien er aangegeven word dat dit het zelfde is als de strips die me hier aangeraden word. ga wss wel voor 4X240W gaan zodat ik het licht at beter kan verdelen en denk met 4 verschillende lampen ga dit wel lukken. Nu ze verkopen het in 3000k en 4000K mijn plantjes heb ik altijd voorgegroeid in een kleiner tentje on een hoop T5 en daarna de grotere tent in een weekje groei en de rest bloei. Dus de leds gaan vooral gebruikt worden om  aftebloeien. Dan veronderstel ik dat 3000K * 4 aangeraden is? of zou ik 4000K met 3000K mixen? of zou ik echt gaan met een spectrum met extra rood licht dit was volgens de verkoper ook mogelijk  omdat de QB's praktisch in alle kleuren verkrijgbaar waren.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Informeer bij de eigenaar van Greensell voordat je aanschaft want er is heel veel mogelijk waar je op fora als WF niks van terug vindt:rolleyes2:
Fluence panelen bijvoorbeeld waar je bijna niks over leest anders dan in de veel te dure kant en klare Spyder armaturen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, lostchild said:

Informeer bij de eigenaar van Greensell voordat je aanschaft want er is heel veel mogelijk waar je op fora als WF niks van terug vindt:rolleyes2:
Fluence panelen bijvoorbeeld waar je bijna niks over leest anders dan in de veel te dure kant en klare Spyder armaturen.

 

Dat ben ik ook vanplan sta in contact met de eigenaar van greensell....

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Hier een filmpje met meer info over hoe inelkaar steken van de  QB kit ......   idd heb het zwaar overschat  :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die Quantum boards zijn wel weer wat minder handig qua lichtverdeling. En doorgaans ook wel wat duurder. maar goed, je hebt dan wel een kant en klare kit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet niet of het echt een nadeel is, maar het lijkt me dat je bij strips door het armatuur heen warme lucht naar beneden kunt blazen, richting bladerdek.

Dus dat je een ventilator of LuchtVerdeelSlang boven je armatuur hangt en deze blaast de hitte er doorheen; naar beneden. 

Bij een dicht Quantum board kan dat niet zo makkelijk.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Wietefras said:

Die Quantum boards zijn wel weer wat minder handig qua lichtverdeling. En doorgaans ook wel wat duurder. maar goed, je hebt dan wel een kant en klare kit.

Idd voor de eerste keer overtegaan naar led wat ik nu wel beslist heb lijkt me deze 240w kit x4  wel ideaal om er mee aan de slag te gaan. 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Kees A said:

Weet niet of het echt een nadeel is, maar het lijkt me dat je bij strips door het armatuur heen warme lucht naar beneden kunt blazen, richting bladerdek.

Dus dat je een ventilator of LuchtVerdeelSlang boven je armatuur hangt en deze blaast de hitte er doorheen; naar beneden. 

Bij een dicht Quantum board kan dat niet zo makkelijk.

Indien ik problemen heb met te weinig warmte voor m'n planten ( denk dat je die bedoelt) daar heb ik m'n biogreen verwarming mat voor en op stoom werkende lucht bevochtiger en als dat dan nog niet genoeg is heb ik nog een Honeywell warme luchtblazer die ik kan gebruiken om via m'n actieve inlaat warme lucht aan te voeren.... Denk wel dat het zal lukken

 

Verder die heatsinks dienen eigenlijk om de warmte die door de leds geproduceert worden gedeeltelijk op te nemen als ik goed gelezen heb. 

Wel ga terug moeten gaan zoeken hoe ik m'n kweek ivm afstand lamp, afzuiging en al moet gaan afstemmen.... 

Edited by smokymcpott2

Share this post


Link to post
Share on other sites
57 minutes ago, Kees A said:

Weet niet of het echt een nadeel is, maar het lijkt me dat je bij strips door het armatuur heen warme lucht naar beneden kunt blazen, richting bladerdek.

Inderdaad een zeer groot nadeel.

Zonde vd warmte die je met de LED's opwekt als je dat door de open constructie laat opstijgen.

Een board werkt als het ware als een CV in je ruimte, doe er je voordeel mee;)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees A zou je de warmte van een board niet net zo goed naar beneden kunnen blazen?

kan me wel voorstellen dat de warmte van een board minder makkelijk omhoog ontsnapt en het board dus zelf wel warmer wordt, wat dan wel weer een nadeel is. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
31 minutes ago, lostchild said:

Inderdaad een zeer groot nadeel.

Zonde vd warmte die je met de LED's opwekt als je dat door de open constructie laat opstijgen.

Een board werkt als het ware als een CV in je ruimte, doe er je voordeel mee;)

 

Nuja  de lichtverdeling gaat wat minder zijn  ( ok ben een groentje ivm led) maar als je weet dat een heat sink volledig bedekt is met 2 quantum boards en de afmetingen van de heatsink zijn  64 op 20 cm met 240w led  en als je er zo 4 gelijk verdeelt over je  tent  van 240 op 120 zou dit toch goed genoeg moeten zijn.... om  lekker te kweken of  ben ik mis ?

of gaat dit eerder overhet feit dat sommige planten te veel licht zouden krijgen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je een bepaalde hoeveelheid licht op je planten wil laten vallen, wil je dat de intensiteit van je licht ongeveer overal even hoog is. Met die quantum boards heb je 1 centraal lichtpunt. Je kan je voorstellen dat als je deze heel laag hangt, de planten ditrect onder het board te veel licht krijgen en de planten er omheen te weinig. Daarom zul je ze een stuk hoger moeten hangen, maar daarmee verspil je een boel van je licht op je wanden en is je lamp dus minder efficient. Ook al is de output van de lamp zelf misschien even efficient.

Overigens was dit volgens mij niet waar lostchild het over had.

En nog even terugkomend op mijn vorige post, bedenk ik terwijl ik dit tik dat de grotere hoogte van een quantum board het wellicht toch lastiger maakt om de warmte hiervan over de planten te blazen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, cannarie said:

@Kees A zou je de warmte van een board niet net zo goed naar beneden kunnen blazen?

kan me wel voorstellen dat de warmte van een board minder makkelijk omhoog ontsnapt en het board dus zelf wel warmer wordt, wat dan wel weer een nadeel is. 

Het board is een soort van heatsink. Aan de lenszijde van een led wordt niet zoveel warmte geproduceerd. De led wordt wel aan de achterzijde warm en zal dus het board waarop de led gemonteerd zit verwarmen. Die hitte stijgt vervolgens op vanaf het board. Het board zal ook wel aan de onderzijde de lucht die er direct rondom hangt verwarmen, maar het gros van de hitte zal aan de bovenzijde zitten. Net zoals bij een radiator in huis. Als je je hand 10 cm van een radiator houdt (niet erboven maar aan de zijkanten) voel je ook nauwelijks warmte. Pas als je je hand erboven houdt, voel je de warmte.

Qua totale hitte produktie maakt het niks uit of je een board, strips of cobs gebruikt. Je hebt zoveel Watt en zoveel procent daarvan is licht en zoveel is warmte.

De vraag is alleen hoe je die hitte goed verdeeld krijgt in je hok. Sommigen zuigen boven af en brengen het met een slang naar naar beneden. Anderen blazen over hun armatuur heen aan de bovenzijde en zorgen zo voor het mengen van de lucht. Bij een open constructie kun je ook van boven blazen en door je armatuur heen blazen. Bij een board zal die lucht meer terugkaatsen of naar de zijkant gaan. Het board zorgt iets meer voor een blokkade. 

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 hours ago, smokymcpott2 said:

of gaat dit eerder overhet feit dat sommige planten te veel licht zouden krijgen ?

Ja.

Ik kon niet dichterbij dan 30cm.

Verder naar beneden knalde ik tot aan 2x de max umol op de plantjes bleek in de GS bij meting en dat was in een open omgeving (magazijn) onder het armatuur gemeten.

Mijn boards (200W ongeveer) draaiden op 50% in een DR60, hoger kon niet omdat de wanden reflecteren en ik zo met gemak tot 2.5x max umol kon komen zelfs op 75% al.

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 hours ago, smokymcpott2 said:

Idd voor de eerste keer over te gaan naar led wat ik nu wel beslist heb lijkt me deze 240w kit x4  wel ideaal om er mee aan de slag te gaan. 

Helemaal niets mis met deze keuze.

  • De lichtverdeling zal beter zijn dan met bv 2 kits van 480w of 2 hps lampen.
  • Het totaal aantal watts op jouw oppervlak is goed.
  • Met de meegeleverde heatsinks zijn eventuele koel en ophangproblemen opgelost.

Volgens mij veroorzaakt een extra circulatiefan wel genoeg turbulentie om de warmte van de leds te mengen met de lucht in de tent. Misschien niet onder een dicht bladerdek maar dat probleem heb je bij hps lampen ook al.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je vergelijking en redenering m.b.t. tot een tent met HPS gaat niet op.

De gewenste resultaten, doelstellingen en luchtstromingen in een HPS tent wijken af van die in een led tent.

Bij een HPS tent bijvoorbeeld probeer je de binnenkomende koude lucht te mengen met de aanwezige warme lucht (en de opgewarmde planten te koelen). De warme lucht voer je zoveel en zo snel mogelijk af. Bij HPS hoop je juist dat die bloedhitte niet onder je bladerdek komt. Maar ja, je wilt ook dat CO2 rijke lucht wel tussen je bladeren komt, dus je zult wel een fan neer moeten zetten, was het alleen maar voor dat doel. Als je geen fan zou gebruiken, zou de binnenkomende lucht ook via de kortste weg naar de afzuiger gaan.

Bij een led-tent wil je vooral de aanwezige warme lucht die bovenin je tent hangt naar beneden zien te krijgen, voordat je hem afzuigt. Dat gaat met een fan die zomaar ergens in een hoekje staat, niet lukken. Je zult wel wat mengen, maar nooit super-effectief. Of je moet zo'n perfecte circulatie zien te creëren in je tentje. Wel zul je ook hier een fan moeten hebben om CO2 goed verdeeld door je tentje en tussen je bladeren te krijgen.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het oppervlak van die borden is net zo groot als dat van de strips tezamen. Met de led strips heb je echter een veel betere lichtverdeling en kun je de warmte beter door het frame heen blazen. Planten kunnen er ook makkelijker doorheen groeien als ze toch wat te hoog worden.

Strips hebben qua werking in de praktijk alleen maar voordelen ten opzichte van boards, plus het is veel goedkoper. Enige kleine voordeel van die borden is dat ze verkrijgbaar zijn als kit.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, denBoom said:

Helemaal niets mis met deze keuze.

  • De lichtverdeling zal beter zijn dan met bv 2 kits van 480w of 2 hps lampen.
  • Het totaal aantal watts op jouw oppervlak is goed.
  • Met de meegeleverde heatsinks zijn eventuele koel en ophangproblemen opgelost.

Volgens mij veroorzaakt een extra circulatiefan wel genoeg turbulentie om de warmte van de leds te mengen met de lucht in de tent. Misschien niet onder een dicht bladerdek maar dat probleem heb je bij hps lampen ook al.

Ik kan eventueel ook gaan voor 8 x 120w maar dat lijkt me onhandig ivm met het hoeveel stekkers en klote dat ik dan met redelijk wat schakelklokken/ stekkerbussen ga moeten werken... 

Edited by smokymcpott2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit topic leer me echt veel weekje terug wist ik nog nix van led.... 

 

Alvast bedankt om jullie kennis en meningen te delen ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees A ik was niet in de veronderstelling dat boards in totaal meer warmte genereren, maar het lijkt me dat ze het moeilijker te koelen zijn.

Had gedacht dat het totaaloppervlak kleiner zou zijn wat blijkbaar dus niet het geval is. Maar ook lijkt mij dat een koelprofiel omgeven door koelere lucht makkelijker zijn warmte kwijt raakt dan 1 massieve heatsink

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet alles in mijn antwoord was een reactie op jouw opmerkingen. Excuses voor de verwarring.

Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe zo'n board er aan de bovenkant uitziet, eenmaal in gebruik. Zetten mensen daar ook weer een heatsink bovenop? Of is het bij velen gewoon een vlakke bovenzijde?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...