Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Kees A

Ozongenerator tegen mijten e.d.

Recommended Posts

Een ozongenerator, zo'n ding dat met behulp van ozon stank verdrijft, is niet goed voor de mens als je in dezelfde ruimte gaat staan.

In veel landen wordt de ozongenerator ook gebruikt bij pest control/ongedierte bestrijding.

Dat is geen kwestie van het apparaat 10 minuten aanzetten, maar het duurt wel effe. De beestjes merken ook dat er meer ozon in de lucht komt en verlaten de ruimte (om vaak later weer terug te komen als de kust weer veilig is). De profi's pakken dit aan door met een flinke generator aan de slag die de insecten en bacteriën overvalt. Of ze werken met een normale ozongenerator en strooien langs muren en kieren Diatomeeënaarde (een natuurproduct dat o.a. ingezet wordt bij bloedmijten in kippenrennen). De beestjes lopen dan door deze aarde en dan pas kan het zijn vernietigende werk doen. 

Ozon is ook slecht voor planten, dus je kunt het niet in je hok gebruiken als er planten of stekken staan.

Maar ik lees vaak dat als een plaag eenmaal in een hok zit, dat het steeds weer terugkomt. Ook al denk je ervan af te zijn, ineens komt het weer te voorschijn uit een of andere kier.

 

Zou het werken als je je hok leeg hebt staan en je een ozongenerator een weekje zijn werk laat doen (als je zelf toch naar Ponypark Slagharen bent) ?

Het is zomaar iets wat in me opkwam, maar ik ben benieuwd hoe je de ozongenerator zou kunnen inzetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een CD-800 ozon generator werkt prima om na een ronde de boel styriel te maken (even 2 dagen laten draaien). Voornamelijk om schimmels zoals bijv. meeldauw kapot te maken.  Of het ook tegen bijv. spint en trips werkt daar ben ik nog niet zeker van..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij deed racker in een van zijn topics 30 min per dag een ozongenarator aan om schimmels te doden. De planten hadden er in ieder geval geen last van.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet dat racker keertje daardoor opnieuw moest beginnen dus planten hadden wel degelijk last. 
 

Tussendoor werkt prima. Maarja nog nooit geprobeerd bij problemen

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je vergeet de ozon generator uit te zetten dan geven ze op een gegeven moment wel de geest inderdaad.

Voor de zekerheid zou je wel een ozon sensor moeten hebben die ervoor zorgt dat de boel afslaat als de concentratie te hoog wordt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is volgens jullie een veilige ozon concentratie voor de planten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je op Google zoekt naar bijvoorbeeld "ozone powdery mildew" dan vind je best wat artikelen over het onderwerp.

Ozon wel iets waar je heel erg voorzichtig mee moet zijn. Het is niet gezond als je het inademt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het kan ook andere materialen zoals metalen aantasten, heb ik inmiddels begrepen.

Ik ga zelf zo'n klein apparaatje kopen.

Al is het maar om de stank uit huis te halen als ik weer eens een poging tot exotisch koken heb gedaan.

Fan ernaast (voor koeling en verspreiding) en de boel op een timer zetten en zelf ondertussen effe een wandeling maken.

image.thumb.png.b51e462a3b17c55a1a0207a5ba2b35cb.png

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook zo'n ding, maar die stonk juist een uur in de wind. Ben benieuwd of jij hetzelfde hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de Uvonair CD-1200, veel te sterk voor mijn ruimte, maar heb het ooit met een gelukje goedkoop op de kop getikt.

Ik heb nu ook last van meeldauw, ik gebruik hem op het moment dat de lampen uit gaan voor 60 minuten op de lage stand.

Daarnaast spuit ik om de dag knoflookthee over de planten. Blijft de spint ook weg. 

Ik zie nog geen gekkigheid op de planten, meeldauw lijkt niet verder te verspreiden.

Je moet het inderdaad niet inademen, als is het maar heel even, je gaat er flink van hoesten.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Wietefras said:

Ik heb ook zo'n ding, maar die stonk juist een uur in de wind. Ben benieuwd of jij hetzelfde hebt.

Waar stonk het naar?

Verbrand of zoiets?

Ik moet hem nog bestellen, dus voordat ik hem kan gebruiken, duurt nog wel even.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh ik lees weer verkeerd.

 

ik heb hetzelfde apparaat maar mijn kabel was vrij snel door gebrand 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja het rook naar ozon, maar ook iets "anders". Die geur bleef ook hangen. 

We hadden een auto geprobeerd van luchtjes te ontdoen. Dat was op zich prima gelukt, maar daarna rook de auto nog heel lang naar wat er uit dat apparaat kwam.

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...