Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Buyuk

Nieuwe ruimte, setup & Apparatuur

Recommended Posts

Hoi allemaal,

Binnenkort ga ik verhuizen, dat betekend dat ik eindelijk mijn hobby kan uitvoeren in een grotere ruimte.
Nu wil ik alvast weten waar ik rekening mee moet houden, welke apparaturen ik moet aanschaffen enz.

Nieuwe ruimte/kamer wordt 220 breed - 350cm lang -260cm hoog.
Ik wil zoveel mogelijk m2 benutten met het liefst in het midden een loop pad.

Het liefst wil ik al mijn apparaturen gaan hergebruiken maar helaas gaat dat niet ivm vermogen aan capaciteit.
Wat ik kan/wil hergebruiken is:
- 2 x Led lamp van GPled/Todoledgrow 220+
- Softbox 700m3 
- Climate Control freq regelaar 3A
- G-Tools Timerbox (3x Continue spanning - 2x Tijd geschakeld)
- Irrigatie systeem (Dompelpomp, Rayjets sproeiers)
- En alle andere kleine spulletjes

Ik ben totaal niet technisch en kan ook niemand vragen voor een gunst, daarom moet het zo veel mogelijk plug & play. ik ben ook bereid om wat uit te geven want goedkoop is meestal duurkoop.

Tot nu toe doen de Cob Led's niet verkeerd, maar ik zit te twijfelen aan een Dimlux of een soort gelijke plug and play. Ik wil geen aparte voorschakel of andere apparaten.
Wat is te adviseren. Ik wil niks zelf bouwen want ik vind het al moeilijk volgen als ik naar DIY videos bekijk op Youtube.

Wat ik het liefst wil is vanaf een WCD de draden wil trekken boven de plaats waar de lampen onder moeten hangen zodat ik de stekkers als het ware één voor één in het plafond steek en dan uit eindelijk als 1 stekker naar de schakelkast/relaiskast.
Dat kan waarschijnlijker beter uitgelegd worden, ik ga er van uit dat jullie begrijpen wat ik bedoel.

Iemand een idee wat ik met de G-Tools timerbox kan doen ? Hij zal niet voldoen voor mijn ruimte met de aantal lampjes.
En welke wordt de vervanger ? Is het mogelijk dat alle lampjes uiteindelijk via 1 stekker worden aangesloten aan een relaiskast ofzo ? 

Softbox van 700m3 wordt waarschijnlijk voor inlaat, welke capaciteit softbox is te adviseren voor mijn nieuwe ruimte ?
De nieuwe softbox ga ik aansluiten op de Frequentie regelaar.

Irrigatie systeem met de Dompelpomp, Pe slang en Rayjets ben ik best tevreden mee, volgende keer maak ik 1 doorlopende leiding  met één eindstuk ipv een T-stuk gebruiken met 2 eindstukken. Ik merk dat er drukverschil komt en dan sommige Rayjets gaan ''druppelen''.

Ik zie video's waar sommige kwekers bepaalde soort witte buizen gebruiken ipv de kromme PE slang. Iemand een idee of het een specifiek buis is en of ik er met de quick cut/ponsprikker daar ook gaten in kan prikken ?

Dit is ongeveer het begin van wat er nodig zijn/moet gebeuren, de rest zal volgen.

Wat ik ook wil gaan vermelden is dat het zo veilig mogelijk moet, vandaar dat ik zo veel mogelijk plug&play wil.

 

Alle tips zijn welkom, als ik ergens onduidelijk was wil ik het ook graag weten.


 

Edited by Buyuk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat er niemand reageert omdat je niet echt een vraag hebt.

Bovendien is het nogal een lap tekst waar mensen doorheen moeten. En het gaat een beetje van links naar rechts. 

Dat maakt het antwoorden of reageren niet makkelijker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees A Zou best kunnen, dan is het misschien beter als ik deze topic verwijder :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, joh. Gewoon vraagje voor vraagje. 

En dat kun je ook doen in een totaal nieuw topic.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is het nou juist, ik weet niet waar ik precies mee moet beginnen. en als ik een topic open over ''welke soort verlichting'' of dergelijke dan wordt ik waarschijnlijk doorverwezen naar andere topics of kweekverslagen.

Maar ik wil juist weten wat allemaal het beste bij mij past in combinatie met de nieuwe kweek ruimte.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb je verhaal nog een keer gelezen, maar de meeste apparatuur ken ik alleen van naam.

Dus ik kan je ook niet helpen.

Wat losse gedachten...

Volgens mij was er deze week nog een topic waarin ook iemand iets vroeg over dezelfde lampen als jij hebt volgens mij. Ook daar ging het over hoeveel je die op een timer kon zetten. Hoeveel lampen je kunt neerhangen, daar staat ook voldoende over op het forum in recente topics. Je moet alleen effe kijken hoe lekker het uitkomt in je hok.

Berekening van welke afzuiger is ook nog niet zo lang geleden een hele discussie over geweest. Kwamen een aantal berekeningen en invalshoeken voorbij. Die gingen wel vooral op HPS.

Witte buizen ken ik niet. Heb je dat niet op een Amerikaanse site gezien? Want daar is dat een soort standaard gebruik. In een buis kun je sowieso niet prikken. Dan moet je boren. Drukverschillen zijn soms op te lossen door een ringleiding te leggen. Maar zelfs dan vind ik het een kutsysteem, maar dat is persoonlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor PE leiding te Prikken heb je ponsprikkers. Als je gaat boren spuit het aan alle kanten eruit.

Je hebt ook rechte stukken pe-leiding, anders met van die klemmen vast zetten op een panlat zodat ie wel recht is en blijft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gat in die slang sluit zich inderdaad weer mooi om het ding wat je in de slang wil stoppen heen.

Er zijn wel aansluitingen waarvoor je eerst moet boren en dan draai je die er in. Al dan niet met wat lijm. Heb ze wel eens zien liggen bij die zaak die nu Welkoop heet. Maar prikken in een slang werkt goed, goedkoop en eenvoudig.

Als het alleen maar gaat om bochten uit je slang te krijgen, zijn er wel wat oplossingen. Als je een HPS zou hebben, dan hang je deze effe tijdelijk (zonder planten!) heel laag. Dan wordt je slang wat soepeler door de warmte. Dan pak je een lat, stang of iets anders rechts en die bevestig je met een tiewrap de slang aan deze lat.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blijf bij LED, HPS ophangen is een stap terug.
Klimatologisch profiteer je er ook van.

Maak ipv een uit te breiden storingsgevoelige rayjet druppel opzet gebruik van de ruimte die je hebt en maak 2 onderbakken met (EPDM) vijverfolie en wat planken en ga ebben en vloeden.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reactie's, De witte buizen had ik idd gezien bij de Amerikaanse kwekers. Panlat zou een optie kunnen zijn om de PE slang aan vast te binden met tyraps of klemmetjes.

Afzuiger blijft dus nog een discussie, m3 moet even berekend worden.

Verlichting: Ik wil ook het liefst bij led blijven maar GPled heeft zijn deuren gesloten en Todoled verkoopt niet meer de Ledjes die ik gebruik. Zelf een COB led maken vind ik persoonlijk lastig. ik zie leuke verlagen met de Fluence Spyder, maar dat kost ook al voor een m2 gelijk boven de €1000,-
Als ik verder ga met Ledjes wil ik vanaf het stopcontact een lange snoer door de plafond van mijn hok waar tussen in allemaal 1-voudig stopcontacten komen. 

Irrigatie: Over eb en vloed moet ik nog verder in lezen, elke ronde heb ik mijn watersysteem veranderd. Rayjets lijkt eigenlijk wel goed te werken behalve de druk verlies zorgt voor hoofdpijn.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...