Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

soli

vraag ivm ventilatie kleine ruimte

Recommended Posts

Ik weet niet of mijn vraag hier moet komen.

Het is de eerste maal dat ik plantjes ga kweken!

Ik heb een ruimte van 6,5 m³ waarvan het dak schuin afloopt,  geisoleerd met foam isomo van 8 cm dik en aluminiumfolie gekleefd aan de binnenzijde van het kot, dat op op de zolder gebouwd is.
 

Nu mijn vraag is in verband met de luchtventilatie. Ik heb volgens de richtlijn berekend dat ik 7,8 dus laten we zeggen 8 watt nodig zou hebben voor de afzuig ventilatie . In verband met de inblaas die 20 percent minder moet zijn ( ivm de onderdruk ) is het mogelijk om een paar kleine gaatjes te maken onderaan, klein genoeg om de ruimte in onderdruk te houden?

 Ik zou gaan voor een afzuigventilator van 8 watt, afzuigcapaciteit 130 m³ per uur, (zonder rekening te houden met de eventuele weerstand van de koolstoffilter., ofwel aan een ventilator voor pc luchtstroom 12m³ per uur, misschien is dit genoeg voor zo een kleine ruimte?

Wat denken jullie ervan?

Bedankt

Edited by soli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paar opmerkingen:

Wat heb je met je lettertype gedaan? Of heb je ook een blindengeleidenhond...? Dan heb ik niks gezegd.

Uit je verhaal is niet op te maken hoe je wilt gaan kweken.Wat wordt je daadwerkelijke kweekoppervlakte, wat voor licht ga je gebruiken, hoeveel licht, etc.

Pas als men dat weet kunnen de leden hier eventueel advies geven over wat je nodig hebt.

Een afzuiger wordt in de wereld van het forum niet aangeduid in hoeveelheden Watts, maar in capaciteit. Die capaciteit die je nodig gaat hebben is weer gerelateerd aan de grootte van je kweekruimte. En daarmee bedoel ik echt de kweekruimte zelf, dus niet de zolder, kelder, bedrijfsgebouw waar je kweekruimte eventueel in terecht komt. En de hoeveelheid en soort licht die in die ruimte komen hangen. Of je in een ruimte van 120 x 120 een lamp van 600 Watt hangt of eentje van 1000 Watt scheelt in warmteproduktie.

Ik zou ook heel graag die richtlijn zien waardoor jij op 7.8 Watt bent uitgekomen.

130 M3 per uur - wat je later noemt in je verhaal - is niet veel. Daarmee kun je wel een mooie microruimte afzuigen, maar meer ook niet. Er zijn vast ook filters voor te koop, maar dan moet je even kijken in het subforum dat over microkweekjes gaat. Daar zitten leden die mooie dingen bereiken op kleine afmetingen.

Je noemt een afzuiger die 130 M3 aankan en eentje die 12 M3 aankan, en welke je moet kiezen. Dat is nogal een verschil! Meer dan factor 10. Ik vraag me ook werkelijk af of er ueberhaupt koolstoffilters zijn die geschikt zijn voor een afzuiger van 12M3. Ik denk het eigenlijk niet, want ik denk dat de weerstand van het kleinste filter al zo groot zal zijn dat er gewoonweg geen luchtstroom op gang komt. Maar ga hier voor zoeken in de micro sectie op dit forum.

Ik heb nog een GROTE tip voor je: Ga eerst op dit forum en andere forums heel goed lezen wat er allemaal kan. Want ik denk - weet het niet zeker natuurlijk - uit je verhaal op te maken dat je er nog nauwelijks iets van af weet. Dat geeft niks. Maar handiger is om eerst heel veel te lezen en YouTube en dergelijke af te struinen. Dat voorkomt ook dat je zometeen uitgaven doet, die onnodig zijn, of gewoonweg verkeerd. En ik kan me niet voorstellen dat je dat wil. Of dat je iets bouwt wat niet werkt en dat er politie op de stoep staat omdat de stank je 3 straten eerder al tegemoet komt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is inderdaad allemaal nieuw voor mij. Ik heb al veel gelezen op deze forum en op websites maar er enorm veel informatie, en het is ook tamelijk technisch voor mij. Youtube kanalen ken ik niet zo.

De kweekoppervlakte is van 3,6 m².  Dit is dus een microruimte. Ik heb 2 lampen Osram Vialox NAV-T  van 200 Watt en 2 van 400 watt gekregen, dat zijn . Daarvoor heb ik 3 voorschakelapparaten gekocht.  Momenteel zijn 2 lampen van 200 w aangesloten.

Ik heb 6 zaadjes 3 northern light en 3 white widow, Plagron Allmix als potgrond gekocht , maar misschien had ik beter kokosaarde gekozen. Dat vraagt minder water , klopt dit trouwens? 

Ik vind nu niet terug waar ik die berekening heb gehaald. Maar ik zal eerst eens gaan lezen over de microruimtes op de forum.sorry microkweek noemen jullie dit

Bedankt!

 

 

 

Edited by soli
antwoord al gevonden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ken de lampen niet. Maar als je nu 400 Watt hebt hangen, krijg je nooit je klimaat op orde met zo'n klein afzuigertje voor een badkamer. Laat staan met een ventilator voor PC's.

Ik was door je eerste tekst (en dan vooral met je kleine afzuiging) in de veronderstelling dat je een microkweek wilde gaan doen. Maar 400 Watt is al een stuk groter. Je zou ook eens online kunnen kijken naar van die complete sets voor een kweektent van 100 x 100. Niet dat je die moet kopen, maar dan kun je eens kijken wat daar voor afzuiger en filter bij verkocht wordt.

Die 400 Watt aan lampen van jou (Ik wist geeneens dat er lampen en VSA's van 200 W bestonden) zijn voldoende om 1 M2 te beschijnen. 3,6 M2 is veel te veel oppervlakte voor zo weinig licht. 

 

Eerst meer lezen. Kokos vraagt niet minder water. Wel heeft elk medium zijn eigen behoefte. Maar ook daarover is veel te lezen op dit forum.

Je zou eens kunnen kijken of je op dit forum een growreport ziet staan dat ongeveer aan jouw eisen voldoet. En dat nabootsen. 

 

Ik vind het spijtig om te zeggen, maar je uitgangspositie klopt vooralsnog helemaal niet. Dus het is ook moeilijk om aan te geven wat je zou moeten doen.

Ligt er ook aan wat je wil bereiken: Wil je voor jezelf wat te roken hebben? Wil je je voetbalelftal voorzien? Wil je genoeg hebben om te verkopen en een vakantie aan de Costa Brava te bekostigen?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik blow al meer dan 20 jaar maar nooit zelfs gekweekt. Nederlands is niet mijn moeder taal dus sorry voor de eventuele taalfouten. Ik rook 1 gr per dag, vandaar dat ik zou willen kweken. Als ik voor mijn eigen genoeg heb ben ik heel tevreden, meer mag ook natuurlijk :)

Er zijn 2 zaken die ik wil proberen

  1. Een microkweek in het kot op de zolder, waarvoor ik ergens anders een post zal plaatsen later op een betere plaats
  2. Plantjes voor buiten waarvan ik photos heb. Deze heb ik gekregen, ik weet niet wat voor wiet het is. Ik zal voeding geven, moet ik deze al knippen?

Alvast bedankt

WhatsApp Image 2019-05-07 at 15.49.46.jpeg

WhatsApp Image 2019-05-07 at 15.50.03.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Soli,

Allmix is een prima medium om te beginnen met kweken. Ik zou op de Allmix niet meteen beginnen met voeden, maar als je gaat voeden is een biologische plantenvoeding de beste keuze. Wij hebben de Alga-lijn, maar met andere bio-lijnen moet je ook uit de voeten kunnen komen. 

Coco's vraagt meer water dan soil/aarde. Wat bedoel je precies met ' moet ik deze al knippen' ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben echt een beginner en realiseer dat mijn vraag in verband met knippen niet nodig was.

Ik heb al voedsel gekocht , van het merk BioBizz, een voor de groei en een voor de bloei.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik ook de plagron alga grow en bloom. Zeer tevreden over en geen chemische stoffen in je medicijn.

Edited by Fearghus
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

jammer dat je biobizz hebt gekocht .

wij van hypro adviseren HY_PRO !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

wat zegt u ?
HY_PRO !!
hypro ?
JA HY_PRO !!!!!!!!

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...