Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bezorgdebelg

Autoflowers, ben ik oké bezig?

Recommended Posts

Beste veteranen,

 

 

Na -als beginnende groeinoob- een paar dagen opzoekwerk te hebben gedaan en me veel zorgen te maken over mijn eerste 2 dames, dacht ik, waarom niet even wat foto's uploaden en zien wat de community zegt!

 

 

Ik heb 2 zaadjes geplant: gorilla glue auto, blue cheese auto.

Omwille van het weer dat tegenzit heb ik besloten om de plantjes de eerste weken binnen te houden tot ze sterk genoeg zijn om buiten te leven, en tot de zon terug genoeg gaat schijnen. 

Ik heb nu een 10,5 W led lamp gekocht van 6500 Kelvin. De lamp draait momenteel 24u per dag, en staat er enkele centimeters vandaan. ( te dicht?)

Aan de gorilla glue is te merken (volgens mij) dat ik ze heb overwaterd aangezien 1 van de lobblaadjes er gelig uitziet en lijkt af te sterven. Ondertussen geef ik ze enkel (dagelijks) langs onder een  klein laagje water via het glas/schaaltje waarin ze staan, wanneer ik voel dat het potje lichter is.

Ze zijn nu beiden ongeveer een week oud (vanaf germinatie) maar ik heb het gevoel dat ze toch niet zo snel aan het groeien zijn.

 

vragen:

-Heeft mijn lamp enig nut? zo ja, tot wanneer

-Heeft de doos waar ze instaat enig nut? ( bekleed met aluminiumfolie)

-moet ik wanneer de zon toch hier en daar een uur schijnt de dames buitenzetten? Of laat ik ze best VOLLEDIG met rust en verplaats ik ze dus nooit

-zien de plantjes er gezond uit en niet te klein voor hun leeftijd? + is het erg dat de blue cheese scheef staat en een lobblaadje verkleurd is?

-laat ik de lamp 24u branden of beter een 18/6 schema?

-staat de lamp er te dicht op? 3-5cm

-is water geven langst onder wanneer ze droog voelen genoeg?

-zou ik er een kleine pc fan opzetten voor indirecte luchtcirculatie?

-ik heb een bijhorend plastieken deksel met enkele gaten in dat zorgt voor de vochtigheid. zet ik dit erop terwijl de lamp er op staat?

 

 

Any thoughts?

 

Dank bij voorbaat,

Een bezorgde, noob belg
 


 

IMG_2539.JPG

IMG_2540.JPG

IMG_2541.JPG

IMG_2542.JPG

IMG_2543.JPG

IMG_2544.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geef ze i.i.g. snel een grotere pot.

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minutes ago, FoolOnTheHill said:

Geef ze i.i.g. snel een grotere pot.

 Bedankt voor je reply! Heb een 30 en 40 liter pot gekocht waarnaar ze binnen een paar dagen  (+- 7?) zullen verhuizen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat moet sneller bro het zijn autoos dan is 7 days een hele hap .

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

En zelfs al waren het geen autoos. De hoofdwortel (penwortel) moet zich onbelemmerd kunnen ontwikkelen.

Deze potjes zijn gewoon te ondiep. En bovendien drogen ze zeer snel uit.

Succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, bezorgdebelg said:

IMG_2539.JPG

En hoe warm wordt die fitting, daar bij de rand van die kartonnen doos?

Ik vind het brandgevaarlijk.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
32 minutes ago, FoolOnTheHill said:

En hoe warm wordt die fitting, daar bij de rand van die kartonnen doos?

Ik vind het brandgevaarlijk.

Het zwarte deel dat tegen de doos aanleunt wordt niet warm, het witte deel eronder wel maar steunt nergens tegen (niet zo warm dat je je eraan zou verbranden ofzo) dus ik ging er vanuit dat dit wel ok zou zijn..

 

Deze potjes drogen inderdaad veel te snel uit heb ik gemerkt. Bedankt voor de raad, ik transfer ze morgen naar mijn 30l + potten, met dezelfde soil (+vochtigheid?), best erna terug water geven? Dacht nog even te wachten omdat ze in de lokale tuinwinkel hier nog geen perliet beschikbaar hebben..(pas vanaf vrijdag)

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, macerror said:

dat moet sneller bro het zijn autoos dan is 7 days een hele hap .

:verrygood

Thx ik doe het morgen first thing :) heb wel nog geen perliet daarmee dat ik even wou wachten..

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee joh, nu heb je niet genoeg kluit om te verpotten. Dan sloop je de boel. Echt nog even wachten hoor.

Ik zie ook het probleem niet zo met dit potje. Tuurlijk moet je ze er niet te lang in laten zitten en niet te veel laten uitdrogen.

Het verhaal dat je autos niet zou moeten verpotten is naar mijn ervaring ook niet echt waar. Als je ze dus wel op het goede moment verpot en er een beetje handig in bent groeien ze zo verder in de nieuwe pot en worden ze daarvoor ook niet echt geremd door de kleinere pot.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minutes ago, cannarie said:

Nee joh, nu heb je niet genoeg kluit om te verpotten. Dan sloop je de boel.

 

Ik geloof niet dat dit soort potjes bedoelt is om te verwijderen. De plant groeit er gewoon doorheen. Dus sloop je niks.

 

18 minutes ago, cannarie said:

...en worden ze daarvoor ook niet echt geremd door de kleinere pot.

 

Oh nee?

De topicstarter heeft al aangegeven dat hij moeite heeft met het watergeven. In een grotere pot blijft de vochtigheid veel constanter.

Edited by FoolOnTheHill

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus m.a.w, ik plant deze potjes gewoon rechtstreeks in een grotere pot? Bedankt voor jullie hulp al

 

Edited by bezorgdebelg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij bestaan die potjes uit geperste cocosvezels.

Ik lees: Ze zijn uitermate geschikt als zaai - en plantpotje. Eénmaal de zaailing of de stek voldoende is doorworteld, kan alles in zijn geheel de grond in!

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, FoolOnTheHill said:

Oh nee?

De topicstarter heeft al aangegeven dat hij moeite heeft met het watergeven. In een grotere pot blijft de vochtigheid veel constanter.

Juist niet toch? Het probleem van een kleine zaailing in een grote pot is toch juist dat de toplaag gaat uitdrogen en de verdeling van het vocht in de pot lastig te hanteren wordt.

Daarnaast is mijn idee dat het gradueel vergroten van de pot zorgt voor een betere verdeling van de wortels. Heb hier op het forum wel eens gelezen dat juist door het meteen een te grote pot geven, de penwortel meteen naar beneden schiet en je kluit zich te veel onderin gaat vestigen.

In ieder geval is mijn ervaring dat auto's bij mij niet sneller gaan als ik ze meteen een grote pot geef.

Dat deze potjes in zijn geheel verpot kunnen worden, wist ik niet.

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toplaag kan je vochtig houden door dagelijks te sprayen of nog makkelijker een zeiltje over de aarde.

Autoflowers moeten een ongeremde (wortel) groei hebben wil je er alles uit halen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd, direct autoflowers in hun vaste pot, anders groeiachterstand door het verpotten. Je kan er een halve fles overzetten, voor de lv hoog te houden. Is het de GG van fastbuds? Ik heb die net geoogst. Veel succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb net de wortels bekeken van de twee GG's. De kluit stond hier nog, ik had ze meteen in 25 liter geplant. Wortels waren mooi verdeeld over de pot. Misschien omdat ik gaten had bijgeboord en het airpot systeem had na gemaakt. In het begin werkte dat prima, maar naar mate het groeiproces vorderde heb ik de gaten in de potten moeten afdekken, de vochtbalance was niet in de hand te houden. Je plantjes zijn niet echt aan het stretchen. Dat is al goed. Ik zou gewoon een overkapping zetten met halve flessen met gaatjes in. Tip van vakman die serieus heeft geholpen. Water geven is in het begin echt wat zoeken. Beter in het begin kleine beetjes en frequenter dan teveel. Met een halve fles erover gaat jouw toplaag ook vochtiger blijven. Een fan zou ik er nog niet opzetten ze zijn te klein daarvoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Komt wel goed. Is in het begin altijd wat sukkelen. Ze zijn niet aan het stretchen. Dat Is al goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Fearghus said:

Ik heb net de wortels bekeken van de twee GG's. De kluit stond hier nog, ik had ze meteen in 25 liter geplant. Wortels waren mooi verdeeld over de pot. Misschien omdat ik gaten had bijgeboord en het airpot systeem had na gemaakt. In het begin werkte dat prima, maar naar mate het groeiproces vorderde heb ik de gaten in de potten moeten afdekken, de vochtbalance was niet in de hand te houden. Je plantjes zijn niet echt aan het stretchen. Dat is al goed. Ik zou gewoon een overkapping zetten met halve flessen met gaatjes in. Tip van vakman die serieus heeft geholpen. Water geven is in het begin echt wat zoeken. Beter in het begin kleine beetjes en frequenter dan teveel. Met een halve fles erover gaat jouw toplaag ook vochtiger blijven. Een fan zou ik er nog niet opzetten ze zijn te klein daarvoor.

Ze zijn van royal queen seeds :) Bedankt voor de tip, kapje staat er ondertussen op voor de vochtigheid!

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

even kleine update: 

 

 

Heb een nieuwe (betere) lamp geplaatst, niet meer in de kartonnen doos maar gewoon in de kast.

 

IK heb gemerkt dat ik aan beide plantjes gele puntjes krijg (zie foto) Begrijp ik het juist als ik denk dat dit door een teveel aan water is?

Mijn bladeren lijken ook te veel vocht opgenomen te hebben? (zie foto (nogmaals als ik het juist interpreteer))

IMG_2571.JPG

IMG_2581.JPG

IMG_2584.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet terug in die propagator, maar een diepere pot geven!

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, FoolOnTheHill said:

Niet terug in die propagator, maar een diepere pot geven!

 yes heb ze ondertussen grotere (voorlopige) potten gegeven die toch nog onder mijn lamp passen.

Heb je enig idee over die lichte verkleuring aan de uiteindes van da blaadjes?

 

edit: heb de onderkant van de bio degradeable potjes er afgesneden, en er zo ingestoken

 

IMG_2587.JPG

Edited by bezorgdebelg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even kleine update, nu ongeveer een week en half later..

 

Overdag staan ze buiten (wanneer er zon is)

's nachts staan ze binnen onder een led-groeilamp.

 

 

staan momenteel 24h in het licht...

heb de finale 11l potten gekocht om te binnen x aantal tijd in te zetten en dan permanent buiten te zetten ( in een mini serre)

 

 

 

 

Enige opmerkingen?

IMG_2712.JPG

IMG_2716.JPG

IMG_2718.JPG

IMG_2720.PNG

IMG_2721.PNG

IMG_2699.JPG

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik was al benieuwd.

Gaat goed zo, ze groeien.

En om die gele puntje moet jeje geen zorgen maken, de nieuwe blaadjes hebben dat niet.

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Handig dat de dames kunnen schuilen als het weer te lang slecht wordt. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minutes ago, FoolOnTheHill said:

Ik was al benieuwd.

Gaat goed zo, ze groeien.

En om die gele puntje moet jeje geen zorgen maken, de nieuwe blaadjes hebben dat niet.

Succes!

 Blij dat het positieve reacties zijn, oef! :) 

 

Thanks guys!!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...