Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Buddha Cheese

Relais of schakelklok voor LED kweek

Recommended Posts

Ik ben een tent aan het samenstellen voor 120 x 240 cm, en wou graag 5 x de TGL-220 gebruiken. In totaal dus 1100 Watt. Nu begrijp ik niet goed hoe ik deze 5 lampen zou aansluiten op een timer. Het liefst gebruik ik een relaiskast die ik gewoon kan kopen, maar die hebben meestal 2-4 stopcontacten voor lampen, en een kachelcontact. Kan ik bijvoorbeeld de Davin Relaiskast DV-12K 2x600W + kachel ( https://onlinetopgarden.com/nl/verlichting-elektra/davin-relaiskast-dv12-k-2x-600w-kachel ) gebruiken? En dan de lampen via een stekkerdoos in deze 2 stopcontacten (of in het kachelcontact?).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat als je een stekkerdoos koopt die voor wat zwaardere apparaten bedoeld is, dat dit geen probleem zou moeten zijn.

Niet zo'n ding van de Action met een dun snoer.

Desnoods gebruik je 2 van die stekkerdozen: Sluit je 2 lampen op eentje aan en 3 lampen op de ander. 

 

Dure lampen (ik moest ze effe googlen, dus iinkje zou lekkerder geweest zijn)

Denk dat je met zelfbouw en strips stukken goedkoper uit bent, en dan heb je een nog mooiere verdeling van je licht. Maar voor plug & play valt ook veel te zeggen.

Tweede vraag die ik me stel is of je niet teveel neerhangt voor dit oppervlakte. Maar ik weet zelf niet genoeg van hoeveel teveel is. En dan bedoel ik alleen biologisch. Dus dat je planten al het licht boven een beaald niveau niet meer kunnen verwerken (en dat het misschien zelfs wel schadelijk is). Hiervoor moet je bij slimme snuiters zoals @Wietefras zijn.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je wil 1100W aan leds aansluiten op een davin DV-12 die geschikt is voor 2*600W of 3*400W. In principe moet dit kunnen, maar persoonlijk zou ik me beter voelen als ik iets meer marge had. 

https://www.greensell.nl/c-3048637/schakel-klok-timerbox/

Een DV-14 of Davin 28 heeft respectievelijk 4 en 8 stopcontacten, een relais die geschikt is voor zwaardere belasting en is niet eens zo veel duurder. (130€ voor de versie met 8 stopcontacten)  Als de specs op deze website correct zijn dan is het kachelcontact geschikt tot 1.15A. 

 

Als je nog een schakelklok moet aankopen zou ik zeker overwegen om een ander model te kiezen dan de DV-12K.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij kan een schakelklok die voor 2 x 600 Watt HPS is bedoeld, heel wat meer aan dan die 1200 Watt, omdat bij het inschakelen van een lamp er voor een kort moment een piekspanning is.

Bij Led is dit toch niet of nauwelijks zo? Toch?

Maar ik zou ook een grotere kopen. Better safe then sorry, en als je nog eens wilt uitbreiden, of nog iets (kleins) wil schakelen op hetzelfde moment, dan zit je ook goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees ALed drivers hebben ook een inrush van 60A a 70A, mara dat is maar heel kort en ik heb nog nooit gehoord dat dat bij iemand problemen gaf. Technisch gezien staat er in de datasheet ook dat je maar een paar drivers per groep mag aansluiten omdat anders de stop door kan slaan door die inrush.

Ik heb zelf een extra finder relais dat aangstuurd wordt door draadloze klikaanklikuit schakelaar (met draadloze afstandsbediening voor de programmering). Maar ik heb ook gewerkt zonder extra relais en dat ging eigenlijk ook prima.

 

 

Als je Mean Well drivers met een DALI aansturing (dimming) hebt. Dan kun je het schakelschema in de driver zelf programmeren.

https://www.led-drivers.com.au/timed-dimming-mean-well-elg-led-drivers

http://www.meanwell.com/Upload/PDF/SDP-001/Smart timer dim-E.pdf

https://www.rollitup.org/t/meanwell-smart-timer-dimming.934380/

 

Zo'n programmer (SDP-001) kost twee tientjes ofzo en de software van Mean Well is gratis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt een goed tuincentrum gekozen. ^_^

 

Led mist de hoge inschakelpiek hierdoor is een relais van Davin overbodig. Deze zijn voor apperatuur met een hoge inschakelpiek. 

Een timer van de bouwmarkt volstaat. Persoonlijk zou ik niet het model kiezen met de laagste prijs in de bouwmarkt. Wiettefras geeft ook al goede tips.

 

Hier een link met informatie die bevestigd wat Wiettefras uitlegt:

http://www.olino.org/blog/nl/articles/2013/10/21/inschakelstroom-fenomeen-bij-ledlampen/

 

Hier een link voor een controller voor LED zonder relais:

https://onlinetopgarden.com/nl/verlichting-elektra/led-groeikweeklampen/solarsystem-550-controller

;)

 

Succes!

Disclaimer: geen expert op het gebied van electrotechniek. 

Edited by cookienl

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, cookienl said:

Led mist de hoge inschakelpiek hierdoor is een relais van Davin overbodig. Deze zijn voor apperatuur met een hoge inschakelpiek. 

Een timer van de bouwmarkt volstaat.

Volgens mij gaf @Wietefras hierboven aan dat ook led een hoge inrush hebben.

Zo'n schakelklok zou ik zelf voor geen enkele verlichting nemen. Die dingen kunnen echt niet veel hebben.

Heb er zelf wel eens wat aquarium pompjes op gehad, en dat gaat goed. Maar iets zwaarders durf ik er eigenlijk niet op te zetten.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 hours ago, Kees A said:

Volgens mij gaf @Wietefras hierboven aan dat ook led een hoge inrush hebben.

Zo'n schakelklok zou ik zelf voor geen enkele verlichting nemen. Die dingen kunnen echt niet veel hebben.

Heb er zelf wel eens wat aquarium pompjes op gehad, en dat gaat goed. Maar iets zwaarders durf ik er eigenlijk niet op te zetten.

Ze zijn berkend op wat ze berekend zijn. Een duurder model heeft hoogstwaarschijnlijk een dikkere bekabeling en dikkere contacten. 

Door iemand van de HTS wordt voor de meterkast Hager en dat soort merken aanbevolen en geen ongekeurde chinese electronica. Daar is het mee te vergelijken. 

 

Je kunt een 600 watt HPS aansluiten op een goedkoop timertje en dat gaat dan misschien 1 of 2 schakelingen goed en dan brand het door, smelt het. Kabels en contacten slijten hoe dan ook. 

Edited by cookienl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reacties, ik ken niets van elektriciteit en vind het allemaal wat verwarrend. Daarom dat ik die plug and play lampen koop.

Dat programmeren van het schakelschema zoals @Wietefras aangeeft, klinkt heel ingewikkeld.. Ik denk precies niet dat dat mij gaat lukken.

Maar nu vraag ik me af of die 5 drivers wel tegelijk aan kunnen gaan door die hoge inrush?

Dus als ik de Davin DV-14 met 4 stopcontacten koop, en dan 2 van die lampen via een stekkerdoos naar een stopcontact, en de andere 3 apart in de stopcontacten, gaat dit een probleem geven voor de inschakelpiek?

Of ik koop 2 Davin Budget relaiskasten (https://onlinetopgarden.com/nl/verlichting-elektra/voorschakel-apparatuur/relais-en-relaiskasten/davin-budget-relaiskast-4x-600w-kachelcontact). Deze 2 relaiskasten sluit ik dan aan op een stekkerdoos. De relaiskasten hebben 4 stopcontacten, waarop ik dan 2 en 3 lampen op kan aansluiten. Deze relaiskasten laat ik dan op een iets ander moment aangaan. Zou dit veiliger zijn?

Edited by Buddha Cheese

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb me hier jaren geleden (toen ik begon met led lampen) nog wel druk om gemaakt. Al zeg ik het er nog steeds vaak wel even bij dat het iets is om in de gaten te houden, maar ik heb er nooit over gelezen dat het problemen met een (degelijke) standaard schakelklok gaf en heb er zelf ook nooit iets van gemerkt. Met de T-neon had ik wel regelmatig dat er een schakelklok kapot ging en dat was maar 2x55W. Al was dat dan wel zo'n goedkope bouwmarkt schakelklok. Die dingen blijf ik sindsdien ook wel ver van weg.

In de datasheet van deze Mean Well drivers staat overigens ook dat je maar 2 van die drivers tegelijk in mag schakelen op een standaard 16A stop. Anders zou die stop eruit kunnen klappen. Echt nog nooit van gehoord dat iemand daar last van had.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zelf heb ik er 3 op een 16a groep en gebeurt ook niks spannends..

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Buddacheese ik zit met het zelfde soort probleem, ook ik wil overstappen naar 120x240 met meerdere todoled 220+ lampjes. Maar het aansluiten daarvan is nog steeds ingewikkeld voor mij. Waarschijnlijk wordt dit de reden om over te stappen naar een andere lamp.

Ik kan niet eens een stopcontactje vervangen, anders had ik een lampje gebouwd die 1m2 kan verlichten dat op 1 driver werkt. Dan ga ja al voor de helft achteruit in het gebruik van drivers.

Dit is maar een gedachte, of het in werkelijkheid kan weet ik niet.

Of er moet een manier zijn om 2 van die lampen op 1 driver te laten werken, dan heb je waarschijnlijk ook minder "inrush" zoals wietefras het noemt.

Ik ben zelf ook benieuwd, succes in ieder geval.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat ik nu zelf ook nieuwsgierig ben geworden naar de hoogte en mogelijke gevolgen van inschakelstromen of inrush currents bij led drivers heb ik een paar getallen opgezocht.

De inschakelstroom of inrush is bij led drivers nog steeds een ding. Heel kort een stroom van 70 A is mogelijk op een led driver van slechts 80 Watt. Een 600 Watt driver heeft nog steeds een inschakelstroom van 70 A.

Wat is dan het verschil tussen een 80w en een 600w driver? De tijd dat deze inschakelstroom loopt. Tijd gemeten volgens een norm (nema410) bij 50% van de piekstroom. 485µs (0.000485 sec) voor de 80w driver, 1000µs (0.001 sec) bij de 600w driver. Ter vergelijking een oldskool magnetische VSA heeft een inschakelstroom van rond de 40 A (600W/220V=>2.7A*15(typical inrush multiplier)=>40A) die minstens 3 of 4 cycles (50Hz dus 20ms*4 = 0.080 sec) aanhoud.

  • 80w led = 220V*70A*485µs = 7.5 Joule
  • 600w led = 220V*70A*1ms = 15.4 Joule
  • 600w hps = 220V*40A*80ms = 704 Joule

De hoeveelheden energie die nodig zijn voor het inschakelen van leds is veel lager dan voor hps, de stromen lijken* echter wel hoger te zijn. 

*Hele ruwe berekening, inschakelmoment, arbeidsfactor en werkelijke inschakelkarakteristiek hebben een grote invloed die hier compleet genegeerd is.

 

Over het afslaan van de zekeringen zou ik me niet al te veel zorgen maken. Zekeringen zijn ontworpen om de kabels (2.5mm2) in je huis te beschermen. Normale zekeringen werken op basis van warmteverschillen in verschillende metalen, inschakelstromen bij leds hebben weinig energie om warmte te ontwikkelen. 

Zonder voorbereiding zijn de hoge stromen wel iets waar ik me zorgen over zou maken. Een normale schakelklok heeft 97 contacten (24*4). Ik weet niet hoe groot deze contacten zijn, maar dit zal ongetwijfeld kleiner zijn dan de elektriciteitskabels. Bij 1 led driver zal dit nog geen probleem zijn, bij meerdere drivers zal het ook heel vaak goed gaan. Tot je timer inschakelt op het slechtst mogelijke moment in de sinus curve, dan zijn de spanning en stroom hoger dan in de berekening hierboven. Bij 5 drivers kom je dan al uit op waardes die ook gebruikt worden om te lassen. De tijd is wel (veel) korter, maar of die kleine contactjes van een klok dat aankunnen zonder schade op te lopen? 

Een relais heeft slechts 1 functie (schakelaar) en 2 vermogenscontacten, deze kunnen dan ook groter, steviger of zwaarder gemaakt worden. De relais die gebruikt word in een timerbox is stevig genoeg om even een hogere stroom aan te kunnen. 

 

On 5/5/2019 at 4:25 PM, Buddha Cheese said:

Bedankt voor de reacties, ik ken niets van elektriciteit en vind het allemaal wat verwarrend. Daarom dat ik die plug and play lampen koop.

Dat programmeren van het schakelschema zoals @Wietefras aangeeft, klinkt heel ingewikkeld.. Ik denk precies niet dat dat mij gaat lukken.

Maar nu vraag ik me af of die 5 drivers wel tegelijk aan kunnen gaan door die hoge inrush?

Dus als ik de Davin DV-14 met 4 stopcontacten koop, en dan 2 van die lampen via een stekkerdoos naar een stopcontact, en de andere 3 apart in de stopcontacten, gaat dit een probleem geven voor de inschakelpiek?

Of ik koop 2 Davin Budget relaiskasten (https://onlinetopgarden.com/nl/verlichting-elektra/voorschakel-apparatuur/relais-en-relaiskasten/davin-budget-relaiskast-4x-600w-kachelcontact). Deze 2 relaiskasten sluit ik dan aan op een stekkerdoos. De relaiskasten hebben 4 stopcontacten, waarop ik dan 2 en 3 lampen op kan aansluiten. Deze relaiskasten laat ik dan op een iets ander moment aangaan. Zou dit veiliger zijn?

In eerste instantie dacht ik dat jij best een DV-28 kon gebruiken want die heeft voldoende stopcontacten, simpel toch? Alleen nu denk ik dat deze eigenlijk meer werkt als 2 losse DV-14 met 1 gedeelde timer en dus ook 2 stekkers heeft. Dan lijkt een normale DV-14 me toch beter maar dan heb je nog een stekkerdoos nodig, zoals je zelf al zegt. Meerdere relaiskasten kan prima maar lijkt mij meer overkill dan dat het echt iets toevoegt, een enkele DV-14 kan dit ook wel aan.

Over stekkerdozen kan ik niet veel advies geven, maar koop iets dat simpel is (geen lampjes, schakelaars, te lange kabel of surge protectors) en liefst van degelijke kwaliteit dus niet de aller goedkoopste. Iemand anders hier kent misschien nog wel een goed merk?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel erg bedankt voor de uitleg! 

Die DV-28 heeft inderdaad 2 stekkers, om over 2 groepen te verdelen. Ik heb enkel 1 groep ter beschikking, dus die heb ik niet gekocht. Ik heb ondertussen 2 van die budget relaiskasten van Davin gekocht, Die hebben 4 stopcontacten, dus kan ik elke lamp rechtstreeks op een relaiskast aansluiten (relaiskast rechtstreeks in een stopcontact). Zo heb ik dus geen stekkerdoos nodig, en kan ik ze dus ook apart laten aangaan, voor de zekerheid. Moest dus waarschijnlijk niet, maar die 70 € extra gaat het nu ook niet maken...

Voor de stekkerdoos (voor ventilatie en andere randapparatuur) heb ik een Brennenstuhl gekocht met 3G 2.5 mm² draden, spatwaterdicht (IP54), geschikt voor 16A. Deze is 2m lang, en heeft wel een lampje (ik hang hem toch buiten de kast op).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe lang is de kabel van je led lamp dan, gaat het wel lukken tot je relaiskast als je een ruimte hebt van 120x240 ?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi uitgezocht denBoom.

Inderdaad dat de stoppen uitslaan leek me ook wel onwaarschijnlijk. Daarvoor moet je een tiende seconde lang een stroom aan houden van boven de 48A. Daar kom je toch bij lange na niet in de buurt met hooguit milliseconden inschakelstroom van een stel drivers..

Het vreemde is wel dat Mean Well het wel vermeldt in hun specs en vroeger niet. De specs die ik heb liggen uit 2015 vermelden niets over zekeringen en de nieuwe datasheet geeft voor de 185H driver: "MAX. No. of PSUs on 16A CIRCUIT BREAKER 2 units (circuit breaker of type B ) / 3 units (circuit breaker of type C) at 230VAC".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat ik weet waarom je daar in 2015 niets over kon vinden. De nema 410 guideline (iets Amerikaans, staat nu op de datasheet) is sinds december 2016 volledig gepubliceerd. Daar staat onder andere in wat er getest moet worden, inclusief iets over inrush, maar de gedetailleerde versie is betalend.

Het beperkte aantal drivers per kring zal wel iets te maken hebben met dat het ook nog moet werken op een kring die al gedeeltelijk belast wordt en zekeringen die maar net voldoen aan de minimum waarde van de toleranties (en dus gemakkelijker uit slaan). Een normale zekering heeft inderdaad ongeveer 0.1 sec of 100 ms nodig om uit te schakelen bij 48A. Dat kan misschien nog een beetje sneller worden als de stroom hoger wordt maar in de buurt van 1 of 0.5 ms zal het nooit komen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry, ik heb mezelf uit mijn account gelockt, en het emailadres waarop ik mezelf jaren geleden had geregistreerd geraak ik ook niet meer op. Heb dus een nieuw account gemaakt.

Het is inderdaad gelukt. Ik heb stopcontacten in elke hoek van de kamer, en de kabels van de lampen zijn een dikke 1,50m dus ik kon ze inderdaad rechtstreeks in beide relaisklokken steken.

Achteraf gezien denk ik dat ik de 5 drivers wel allemaal tegelijk had kunnen laten aangaan. Heb dit echter niet geprobeerd. Nu heb ik wel de mogelijkheid om nog 3 lampen bij te kopen, en deze 8 armaturen dan te verspreiden over 2,40 op 2,40 met hetzelfde materiaal als ik nu al heb, dus misschien iets voor de toekomst..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klinkt goed, Kunnen we een foto verwachten ? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...