Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

XinDius

Tomatenkas of afdakje, verstandig?

Recommended Posts

Ik wil graag rond ijsheiligen beginnen met het buiten kweken van 5 autoflowers. Vorig seizoen (mijn eerste kweek) gebruikte ik een serre om de planten bij slecht weer / in de avond neer te zetten. Vaak deed ik dan alle deuren dicht. Tot mijn verbazing (als ik er nu op terugkijk) is er geen toprot gekomen. Nu ben ik van plan om een afdakje te bouwen of een tomatenkas te nemen, maar ik zie veel op internet dat mensen toprot kregen doordat ze niet genoeg luchtcirculatie hadden in hun tomatenkas. Graag zal ik geen toprot willen krijgen. Is dit te voorkomen door altijd (24/7) de deur van de kas en/ of de ventilatie flappen open te houden?  Of is het verstandiger om een afdakje te bouwen?

Ik heb allemaal forums doorgezocht, maar ik kon geen concreet antwoord krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom post je dit 2 keer?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is natuurlijk veel verschil in tomatenkas... over het algemeen dacht ik dat in die kleinere modellen niet genoeg voorzien waren van ventilatie-gaten.

Mijn voorkeur gaat uit naar een afdakje.:verrygood

Hou je ons wel op de hoogte hoe het kweekje verder verloopt? :D

Edited by alkaline

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb zelf 2 jaar in een tomatenkas gekweekt. Moet zeggen dat dit wel handig was aangezien je planten (en jijzelf) niet nat worden, je niet bang hoeft te zijn dat er iets omknakt tijdens harde wind en zorgt de kas voor een goede klimaat voor je planten. Maarrrr... die jaren dat ik erin heb gekweekt hebben zowat al mijn planten toprot gekregen. Ik heb hierbij altijd alle ventilatieluiken open gehad, de ‘deur’ stond altijd open en had ik een ventilator aangesloten in mijn kas. Een goede luchtcirculatie/ventilatie zou je zeggen. Maar helaas is dat dus niet zo...

Ook ik raad je aan om een afdakje te maken, zo staan je planten toch mooi droog en kan de wind er goed doorheen waaien!

Succes!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de zomermaanden is er altijd een neerslagtekort , ondanks de stortbuien,  ik zie niet in waarom een afdak nodig zou zijn.   

maar misschien zie ik iets over het hoofd  .     

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 6/1/2019 at 8:03 PM, atmosphere said:

In de zomermaanden is er altijd een neerslagtekort , ondanks de stortbuien,  ik zie niet in waarom een afdak nodig zou zijn.   

maar misschien zie ik iets over het hoofd  .     

 

Voor in de groei-periode en volle zomertijd is dat inderdaad overbodig. Maar wanneer zijn plant begint te bloeien lijkt het mij verstandig om toch zijn plant te beschermen tegen neerslag, want ook (vooral) in Nederland kan het wel eens flink regenen in de zomer

Share this post


Link to post
Share on other sites

De 2e helft van de bloei zou je ze tijdens regenbuien even droog kunnen zetten inderdaad en daarna weer snel zonder beschutting.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...