Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Kees A

Spydr, Spyder en Chinees: Zoek de led-verschillen

Recommended Posts

Ik zat op Alibaba (de groothandel van Aliexpress) een beetje te zoeken en ineens kwam ik een armatuur tegen dat wel verdomd veel op de Spyder of Spydr leek.

Toen ik de details ging bekijken, vond ik nog wel meer overeenkomsten.

Ik vraag me nu af in hoeverre deze Chinese variant afwijkt van de in Nederland te koop zijnde Spyder/Spydr's.

Bij die Chinees zijn ze in ieder geval goedkoper, maar er komen natuurlijk nog wel wat kosten bij zoals invoer en verzenden.

Maar ik ben zo benieuwd wat nu echt het technische verschil is en waarin de ene beter is dan de andere.

Area LED Spyder 640 watt voor iets meer dan € 1.000 

FLUENCE SPYDR x PLUS 8 armen 660 watt voor meer dan € 1.800

High PPFD SMD led lm561c grow lights die waarschijnlijk ergens tussen de € 300 en € 450 zal kosten (zonder verzend- en invoerkosten)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die Area LED zal ook gewoon uit China komen inderdaad en dan hier met een marge van 100% weer doorverkocht.

Het verschil is wat je altijd heb met bekende merken. Bij een topmerk weet je wat je kan verwachten. Die Fluence lampen zijn heel goed en voor die zekerheid betaal je dan extra denk ik dan.

Al heb je daar wel het oude model te pakken. De nieuwe is de SPYDR 2 met een efficientie van 2,5 ipv 2,1umol/s/W.

Met die Chinese namaak heb je kans dat het geweldig werkt, maar ook dat het tegenvalt (en/of snel stuk gaat). De specs zien er overigens wel realistisch uit. Dat type SMD led bij die stroom komt inderdaad ook wel uit op 2,3umol/s/W. Al klopt de PPF waarde voor geen meter. Wellicht staan de waardes in de verkeerde volgorde.

 

:edti: Zag er nog een paar langs komen trouwens: 

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wietefras    Er staan er velen op; wel veel van dezelfde fabrikant.

Voor mij zijn de specs te moeilijk.

Zat er nou jouw inzicht iets tussen waarvan je denkt: "Voor dat geld kun je eigenlijk niet zelf gaan bouwen?"

Of denk je toch dat je met zelfbouw altijd een beter/efficiënter armatuur kunt vervaardigen voor hetzelfde of zelfs minder geld? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsja, 5 van deze strips: https://www.digikey.nl/product-detail/en/samsung-semiconductor-inc/SI-B8VZ91B20WW/1510-2229-ND/6676693

Plus een driver zoals deze: https://www.tme.eu/nl/details/hlg-480h-48a/voedingen-voor-led/mean-well/ of deze: https://www.tme.eu/nl/details/hlg-480h-c2100a/voedingen-voor-led/mean-well/

Dan ben je ook iets van 400 euro verder. Plus dan nog wat alu profielen, stroomdraad en schroeven. En natuurlijk bloed zweet en tranen :)

Maar goed, dan ben je wellicht wel zekerder van de specs. Zit je ook op de 2,4umol/J a 2,5umol/J (vergelijkbaar met die Fluence van krap 2 mille).

Aan de andere kant, die lamp van alibaba lijkt me voor $400 ook een prima koop. Als de verzending niet absurd duur wordt. Plus de invoer ellende.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wietefras    Bedoel je die Alibaba lamp die ik in mijn eerste post linkte?

Ben benieuwd wat ze er uiteindelijk voor vragen.

Als je 1 stuks als monster invoert, dan wil het nogal eens doorkomen zonder invoerrechten te hoeven betalen. Maar zekerheid daarover heb je niet altijd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja die lamp uit de link van jou.

Het zal toch een grote doos zijn en dan valt dat wel op hoor. Boven de 23 euro oid moet je al BTW en invoerrechten betalen toch? Plus de postdiensten verdienen er dik geld aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is me in het verleden wel eens gelukt om iets duurs toch als 'monster zonder waarde' te ontvangen.

Maar dat paste ook wel precies binnen het framewerk van mijn daadwerkelijke werk destijs.

Dat gaat me met die lamp niet lukken om dat aan te tonen :)

 

Van al die lampen die je zag op Alibaba was dat degene die het beste is?

Ik vraag het omdat ik misschien wel wat mensen ken die een pakketje van 15 kilo mee kunnen nemen vanuit Azie. Zou wel geinig zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb verder neit gekeken naar die andere lampen. Zag alleen bij die link van jou een efficientie waarde genoemd en ik heb even gechecked of dat een realistische warde was voro de componenten die ze vermelden. Dat klopt dus wel.

Als ze daadwerkelijk ook dat spul erin stoppen. Heb dit model armatuur ook wel vaker langs zien komen op andere forums en ze houden zich niet altijd aan de genoemde specs. Werd er bijvoorbeeld beloofd dat er Mean Well drivers in zaten en dan zaten er stiekem toch een zooi goedkope drivertjes in. Dat armatuur werkte verder gewoon wel prima overigens.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er idd best goed uit, als je het gaat aanschaffen wil ik het graag weten :D

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...