Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

julius

Goedkope ph meter

Recommended Posts

Hallo vriend, je kunt beter een goede ph meter kopen, voor een paar tientjes meer.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goedkoop is meestal vaak calibreren en de gemeten waarden tsja, daar kan best verschil in zitten.

Een dure meter is soms 2e hands heel aantrekkelijk, zo scoorde ik ooit een Hanna voor €75 op ebay (nieuw 255 in die tijd) waar ik 15jr mee gedaan heb:hug:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het al te laat om te kiezen voor een bio kweek? Dan heb je geen ph meter meer nodig en heb je volgende maal wel budget voor een goede.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 hours ago, denBoom said:

Is het al te laat om te kiezen voor een bio kweek? Dan heb je geen ph meter meer nodig en heb je volgende maal wel budget voor een goede.

Heb ik ook gedaan. Na buitenseizoen ga ik ook aan de slag met ph meter, ook al blijf ik biologisch kweken, ik wil toch ervaring opdoen met de ph en ec meters.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook met een biologische kweek heb je er voordeel van dat de pH in het juiste bereik blijft. Het bodemleven werkt ook beter bij de juiste pH. Al moet je dan eigenlijk wel de pH van de bodem meten en niet van je voedingswater.

Minerale voeding heeft trouwens ook chelaten erin waardoor de pH minder nauw luistert, maar toch.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ph meter van Adwa vind ik goed werken.

Je kunt ze voor ongeveer €35/40 aanschaffen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb ook een ph meter zo een rode van hanna en ec meter zo een blauwe van hanna nuja was toen niet duur dacht zo een 50 60euro t stuk een tien tal jaar terug   en bollen nog steeds perfect  ...... moet niet speciaal duur zijn om goed te zijn en een ph meter en ec meter moet sowieso na 1 keer in het jaar gecontroleerd worden en gecalibireert  want zoiets werkt met elektrodes en elk vuiltje of verschuiving van het mechanisme kan een verkeerde meting geven nuja mss  is dit beroepsmisvoriming bij mij   :innocent:

Het zou natuurlijk ook handig zijn  een bodem ph meter te hebben maar zoiets heb je al voor een 7 tot 10 euro en verkopen ze ook gewoon in de tuinshop zo heb je altijd een idee hoedat je je water moet afstellen .....

 

Edited by smokymcpott2

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 hours ago, smokymcpott2 said:

we weten allen dat je deze ook gewoon kunt gebruiken voor voedingswater te meten  bij aarde of cocos ofwat dan ook   :D

Het punt is dat als je op aarde kweekt dat je dan de pH van de grond moet meten om te weten wat de pH moet zijn van je voedingswater. Anders ben je wel aan het sturen, maar je weet niet of je de goede kant op stuurt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Wietefras said:

Het punt is dat als je op aarde kweekt dat je dan de pH van de grond moet meten om te weten wat de pH moet zijn van je voedingswater. Anders ben je wel aan het sturen, maar je weet niet of je de goede kant op stuurt.

idd dat is waar. daarmee dat ik ook zei dat ie mss een  soil ph meter er bij kon kopen voor een tientje  heb je dadelijk een extra indicatie zonder te beginnen filtereren en doen.....

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 hours ago, smokymcpott2 said:

daarmee dat ik ook zei dat ie mss een  soil ph meter er bij kon kopen voor een tientje  heb je dadelijk een extra indicatie zonder te beginnen filtereren en doen.....

Die meters hebben altijd een afwijking en zijn ook niet te ijken waardoor het een heel slechte aanschaf en raadgever voor pH waarden wordt.

De Canna manier van pH bepalen geeft dan nog een betere en betrouwbaarder indicatie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok Ik heb zo vroeger een 5tal jaar zo gedaan en nooit geen probleem gehad.....   meningen verschillen hé :)

 

Maarja je hebt wel gelijk  dat deze wat afwijkt na een bepaalde tijd en jouw manier is natuurlijk nauwkeuriger  100 procent gelijk. 

Edited by smokymcpott2

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 5/29/2019 at 9:09 AM, smokymcpott2 said:

een ph meter en ec meter moet sowieso na 1 keer in het jaar gecontroleerd worden en gecalibireert  want zoiets werkt met elektrodes en elk vuiltje of verschuiving van het mechanisme kan een verkeerde meting geven nuja mss  is dit beroepsmisvoriming bij mij   :innocent:

Misschien omdat ie zo goedkoop is dat het allemaal vanzelf gaat dat calibreren wat bij duurdere meters niet het geval is of gaat de vlieger niet op omdat je in grond meet en niet in water?

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

begrijp niet goed wat je bedoelt ?   Ik ben van opleiding en beroep een laborant in de chemie. vandaar de zin beroepsmisvorming. In labos werken ze meestal met ag/cl elektrodes met een semidoorlatend membraan voor algemeen gebruik (volledig in glas verbonden met het uitlees apparaat) en door de ion uitwisseling krijg je een bepaalde meting. het calibireren is niet zo een moeilijke procedure indien je er iets van kent  . De pH meter die ik hier voor mijn hobby gebruik  is eentje van hanna zeer makkelijk te calibireren in de juiste buffervloeistoffen met simpel schroefje en je zou hem toch 1keer perjaar op zen minst moeten testen in die vloeistoffen  :D . Ik meet mn voedingswater wel hoor   is en blijft belangrijk....

 

de deze heb ik   https://onlinetopgarden.com/nl/hanna-phep-ph-meter?gclid=Cj0KCQjw_r3nBRDxARIsAJljleGdW67YpRLYhJGMNIDlqf80ylu5QqPQP2YHR-u1cv_XDV89eqDpxo4aAtm2EALw_wcB

Edited by smokymcpott2
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je geeft aan dat meters gecalibreerd dienen te worden om goed te meten  en beveelt dan een cheap ass meter die af winkel al een afwijking heeft en ook niet te calibreren is aan met als argument dat je zelf niks merkte in de afgelopen 5jr toen je die meter gebruikte.

De pH in de bodem meten kan maar met 1 ding accuraat en dat is een grondprobe die zo rond de 100 kost voor de meeste meters.

Hanna heeft er ook 1 die je aan je bestaande meter via DIN zou moeten kunnen koppelen. BlueLab is een stuk goedkoper.

 

 

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik rade dit gewoon aan als extra indicatie..... Niet om correct te meten.... Als indicatie werken deze goed genoeg en je kan ze altijd testen in een geweten ph waarde als je een afwijking vermoed..... Nee die goedkope van mij wijkte niet zoveel af nee en wetende welke  ph waarde de grond had die ik telkens gebruik tussen 5.9 en 6.5 zoals op zak aangegeven en dan enkel ph nauwkeurig meten van ph voedingswater 6.0... Gaf mij dus geen problemen en de  analoge grondphmeter bleef tussen 6 en 7 dus deed  't goed.....  Maar zoals ik al zeg is ter indicatie...... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...